הרשמה

ביקורת: LittleBigPlanet Vita

אנשי השק של סוני משתלטים על הקונסולה הניידת החדשה


LittleBigPlanet PSVITA
פלטפורמה: Vita | חברה: סוני
ת. יציאה: 19.9.12

הגרפיקה אותה גרפיקה, המשחקיות אותה משחקיות - LittleBigPlanet ל-Vita לא נופל במאומה מהגרסאות הביתיות של הסדרה. זו גם הבעיה הגדולה ביותר שלו

כשסוני שחררה את קונסולת הויטה בפברואר האחרון, היא טענה שזו הקטנה מסוגלת לעשות את כל מה שיודעת אחותה הגדולה, הפלייסטיישן 3. בחודשים שעברו מאז למדנו שבסוני קצת הגזימו: הויטה הקטנטונת היא אכן קונסולה עוצמתית מאוד, וללא ספק המכשיר הנייד המתקדם ביותר שם בחוץ - אך היא עדיין לא מצליחה להשתוות לקונסולות הביתיות: הגרפיקה של המשחקים שלה מפורטת פחות, סדר הגודל שלהם קטן יותר וגם לשחק אונליין נגד חברים בויטה זה ממש לא כמו לשחק אונליין נגד חברים בפלייסטיישן בסלון.

מהבחינה הזאת, LittleBigPlanet Vita הוא המשחק הראשון שממש מקיים את ההבטחה של סוני: מי שישחק בו אחרי ששיחק ב-LittleBigPlanet הראשון או השני לפלייסטיישן 3, לא ירגיש בשום הבדל. הגרפיקה לא פחות מהממת, המשחקיות לא פחות ממכרת, השלבים לא פחות גדולים. אם לא היינו רואים בעצמנו - היינו יכולים להתבלבל ולחשוב שמדובר במשחק לקונסולה ביתית.

אבל הבילבול הזה הוא לא בהכרח דבר טוב. 

שק קטן, שק קטן, שמונה ימים שלביו נתן

LittleBigPlanet, למי שלא מכיר, היא סדרת משחקי הפלטפורמה החמודה ביותר שאי פעם נראתה על פני הפלנטה. במרכזה עומד "ילד השק", יצור חמוד וחייכני העשוי שק יוטה. במהלך המשחק אתם שולטים בדמותו של השק החמוד, בעוד הוא רץ ומדלק בסדרה של שלבי פלטפורמה דו-ממדיים (למעשה - 2.5 ממדיים), קופץ על אוייבים, מביס בוסים ועוזר לדמויות שונות ומשונות לפתור בעיות.

גירסת ה-Vita היא אותה גברת, אפילו לא כל כך בשינוי אדרת: ילד השק הוא שוב ילד השק, והפעם מוטלת עליו המשימה להצלת ממלכת קרנבליה - מעין כוכב-קירקס חלומי, שהפך לחלום בלהות אחרי שמפעיל בובות מרושע השתלט עליו והפך את כל שוכניו למפלצות חסרות נשמה.

במהלך הקמפיין של המשחק, תפגשו דמויות שונות שנפגעו ממעשיו של מפעיל הבובות. כל דמות כזאת תלווה אתכם "עולם" שלם, שכולל כמה שלבים. בדרך כלל כל שלב גם יחשוף אתכם למכאניקת משחקיות חדשה: בין אם מדובר במכאניקות בסיסיות כמו תפיסת עצמים, ועד למסובכות יותר כמו תפעול כל מיני גאדג'טים שיעזרו לכם להתקדם.

מי שכבר שיחק במשחקי LittleBigPlanet הקודמים ירגיש בבית. למרות שעל פיתוח המשחק הזה ניצח אולפן משחקים חדש, ולא Media Molocule שהמציאו את הסדרה ויצרו את המשחקים הקודמים, השלבים עצמם לא פחות מוצלחים מבעבר - ואולי אפילו יותר. הקצב מצויין, האתגר מתגבר כל הזמן, הצ'ק-פוינטים נמצאים בדיוק במקומות הנכונים והכי חשוב - הדמיון הצבעוני והמשוגע שכל כך איפיין את הסדרה עדיין נוכח. כל שלב יפתיע אתכם מחדש, יצחיק אתכם ומחדש ויגניב לכם את הצורה. מחדש.

השינוי המהותי היחיד במשחקיות בין הגרסאות הקודמות לגירסה הזו היא השימוש במסך המגע של ה-Vita. מדי פעם תצטרכו לגרור חפצים למקומות שונים, לדחוף אותם "אל תוך" המסך או למשוך אותם אליכם (באמצעות משטח המגע האחרוי) כדי שישלימו לכם פלטפורמות, לסובב גלגלי שיניים כדי להפעיל מנועים וכדומה - הכל באמצעות האצבע שלכם. מדובר בעיקרון שמתחיל נחמד אבל הופך במהרה לדי מעיק - במיוחד ברגעים שהמשחק דורש לעבור משליטת מגע לשליטת כפתורים במהירות - מה שיכול להתברר כמשימה לא כל כך פשוטה. 

יש עוד שורה של שינויים, שכולם מבוססים על היכולות הייחודיות של הקונסולה: כך למשל, בשלבים מסויימים תצטרכו להטות אותה כדי להשפיע על הסביבה, ומדי פעם תיתקלו במיני-משחקים שמבוססים באופן מובהק על מסכי המגע. זה מרגיש קצת גימיקי, אבל כן מצליח לרענן קצת את משחקיות הבסיס.

אחרי שמשחקים - יוצרים

אבל המשחק הוא רק החלק הראשון מחווית LittleBigPlanet. אחרי שתסיימו לשחק, תוכלו להתחיל לבנות. המשחק כולל עורך שלבים מתוחכם ועמוק, שיאפשר לכם לבנות שלבים בדיוק כמו אלה במשחק המרכזי. כמו תמיד, בתחילת הדרך לא יהיה לכם יותר מדי "אבני בנייה" - את אלה תצטרכו לאסוף בשלבי הקמפיין - אבל אחרי שתסיימו אותו פעם אחת סביר להניח שיהיו לכם מספיק חלקים כדי להתחיל לבנות שלבים מגניבים לגמרי לבד.

צריך להגיד: עורך השלבים אמנם יחסית קל ללמידה - והעובדה שאפשר להזיז ולמקם עצמים בעזרת מסך המגע הופכת אותו לאינטואטיבי הרבה יותר משהיה אי פעם - אך עדיין צריך להשקיע בו הרבה מאוד זמן אם רוצים להגיע לתוצאות טובות. לא פשוט להיות מפתח משחקים - אפילו לא בעולם הדמיוני המופלא של LBP.

מי שיכנס לקטע של הבניה, ישמח לדעת שניתן הפעם להשתמש במצלמה המובנית של ה-Vita כדי ליצור "מדבקות" - שהן למעשה טלאי טקסטורה שניתן להשתמש בהם במהלך בניית השלבים (וגם במהלך שלבי המשחקיות, אבל שם סביר להניח שלא תמצאו להם שימוש הולם). לצלם תמונה ולהכניס אותה לשלב שלכם זה הליך קל מאוד ומהיר מאוד - וללא ספק יעשיר בהרבה את השלבים.

את השלבים שתייצרו תוכלו לפרסם באינטרנט - וכפועל יוצא מכך תוכלו גם לשחק בשלבים ששחקנים אחרים הכינו בהמצא חיבור רשת זמין. כבר היום יש כמה מאות "שלבי קהילה" כאלה שזמינים למשחק - חלקם מגניבים ממש. השלבים הקהילתיים האלה גם מקנים למשחק אורך חיים כמעט אינסופי - שכן תמיד מתווספים לו עוד ועוד שלבים שאפשר להוריד ולשחק בהם, גם אחרי שסיימתם את הקמפיין עצמו.

"מאגר השלבים" של גירסת ה-Vita עדיין לא גדול ומרשים כמו זה של גרסאות הפלייסטיישן, אבל בכל זאת הצלחתי למצוא שם כמה שלבים קהילתיים חביבים למדי, חלקם שונים מהותית ממה שהמשחק המרכזי מציע. 

דומה מדי?

העובדה ש-LittleBigPlanet Vita דומה כמעט לגמרי לגרסאות הפלייסטיישן 3 היא הנקודה הכי חזקה של המשחק - אך באופן מוזר גם המגרעה הכי גדולה שלו. 

למרבה הצער, לסדרת LittleBigPlanet יש כמה בעיות מהותיות, שחוזרות שוב ושוב החל מהמשחק הראשון בסדרה. הגדולה בהם הוא מנגנון הקפיצות של המשחק - שפשוט לא מרגיש "נכון" מספיק. קשה להסביר את זה במילים אבל ננסה: כשאני משחק במריו, ברור לי לגמרי לאן תגיע כל קפיצה וקפיצה שאני עושה, זאת מכיוון שמערכת הקפיצות במשחק מאוד מאוד מדויקת. אם מריו יפול לתהום - אדע בדיוק מדוע הוא נפל ואיפה טעיתי. ב-LittleBigPlanet זה לא המצב.

מערכת הקפיצות של LBP פשוט לא אחידה מספיק. הגורם העיקרי לכך הוא המנוע הפיזיקלי המורכב יחסית של המשחק, שמתחשב בשלל גורמים זעירים לפני שאתם קופצים: המהירות המדוייקת של הדמות, כמה זמן לחצתם על כפתור הקפיצה, האם הקפיצה נעשתה בשיפוע או במישור, מה היה המומנטום של ילד השק ועוד: התוצאה היא שקשה מאוד לשלוט בצורה מדוייקת בקפיצות, ולפעמים מה שתראה לכם בהתחלה כאותה קפיצה בדיוק תוביל לתוצאות שונות לחלוטין.

מכיוון שמדובר במשחק פלטפורמות, שמתבסס על קפיצות מדוייקות - זה יכול ליצור מצבים מתסכלים מאוד - אבל בעיקר גורם לחוסר איזון במשחקיות. למרבה הצער - מפתחי המשחק עדיין לא הצליחו להדק את המנגנון הזה גם בגירסת ה-Vita, ובשלבים המאוחרים העניין די מציק.

אני חייב גם להתייחס לבעיה נוספת: קוד הרשת של המשחק, לפחות בנסיון שלי - פשוט לא מוצלח. לא הצלחתי אף פעם להחתבר למשחקים עם שחקנים רנדומליים, ותמיד כשהמשחק לא הצליח להתחבר הוא "זרק" אותי בחזרה לתפריט הראשי - מה שהצריך ממני לנווט בחזרה את דרכי לשלב אליו ניסיתי להתחבר. זאת ועוד: בכל פעם שה-Vita נכנסת למצב שינה חיבור הרשת מתנתק - ולא ברור ממש מה צריך לעשות כדי לגרום לו להתחבר מחדש. למרבה המזל, תקלות הרשת האלה לא השפיעו על משחק והורדה של שלבי קהילה - אבל כן גרמו לי להרגיש כאילו המשחק מקרטע ומסרב לעבוד כמו שהוא צריך. חבל.

חסרון נוסף יפגוש כל מי ששיחק כבר במשחקים הקודמים: אלא אם כן אתם מעריצים שרופים של אנשי השק - המשחק החדש פשוט לא מחדש כמעט כלום לעומת קודמיו, ומקנה הרגשה של "לא היינו פה כבר"?. 

השורה התחתונה

LittleBigPlanet ל-Vita הוא LittleBigPlanet ל-Vita. זה אומר שאם אתם כבר מכירים ואוהבים - אתם הולכים לאהוב אותו. אם אתם עדיין לא מכירים - זה מקום מצויין להתחיל בו. מצד שני - אם אתם מכירים את הסדרה וכבר קצת מאסתם בה - המשחק הזה לא ישנה את דעתכם.

במקרה הרע - מדובר בתצוגת תכלית מרשימה מאוד לקונסולה הניידת של סוני, שמוכיחה בפעם הראשונה שהיא מסוגלת לעשות את כל מה שאחותה גדולה יודעת בלי להזיע. במקרה הרע - מדובר במשחק פלטפורמה חמוד שיעביר לכם כמה שעות של הנאה ויצירה. במקרה הטוב - מדובר במשחק שסוף סוף יוכיח של-Vita יש הצדקה אמיתית לקיומה. מה רע?

הטוב
  • לא פחות טוב מגרסאות הפלייסטיישן 3.
  • גרפיקה מצויינת.
  • השימוש במסך המגע והמצלמה הופך את יצירת השלבים לקלה יותר מאי פעם.
הרע
  • דומה מדי למשחקים הקודמים.
  • שימוש גימיקי במסך המגע במהלך השלבים עצמם.
והחזרה
  • במשחק הזה כבר היינו, לא?

במשפט אחד: LittleBigPlanet ל-Vita הוא בדיוק כמו שהוא נשמע: LittleBigPlanet ל-Vita. מה רע?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:53 15.10.2012 | Wan7ed Wan7ed

    ויטה אין לי(וגם לא יהיה לי)... מה שכן, הגרפיקה בתמונות נראית מדהים!

  2. 2

    15:56 15.10.2012 | Blue&Black Blue&Black

    לא חושב שזה גימיק להשתמש במסך מגע, זה חלק גדול מהויטה וזה היה מתבקש, אם זה לא היה קיים המשחק היה יותר דומה לקודמים אז בעצם אתה סותר את עצמך, לרשום שאלמנט חדש למשחק הוא גימיק ובו זמנית להגיד שהמשחק לא מחדש כלום... בכל מקרה ביקורת טובה, תודה...

  3. 3

    17:05 15.10.2012 | dfasdfa dfasdfa (אורח)

    ברור שזה דומה לקודמים זה מה שפלטפורמרים עושים נותנים לך שלבים חדשים מוזיקה חדשה וסיפור מצחיק חדש ומנסים לשפר קצת בלי להרוס את המשחקיות אלא עם אתה מריו ואז אפשר להוציא מישחק שוב ושוב ושוב ושוב ושוב ואז בwii ושוב ושוב ושוב ושוב ואז בתלת מימד

  4. 4

    19:33 15.10.2012 | סיני סיני (אורח)

  5. 5

       | פורסם ע"י