הרשמה

ביקורת: Black Ops II

Black Ops II הוא השינוי הגדול ביותר שעבר על סדרת Call of Duty מאז Modern Warfare


Call of Duty: Black Ops II
מפתחת: Treyarch | מפיצה: Activision
מפיצה בישראל: edlee
פלטפורמות: PS3, Xbox 360, PC
ת. יציאה: 12.11.12 

 אחרי כמה שנים בהן סדרת Call of Duty עמדה פחות או יותר במקום, מגיע Black Ops II ומנסה להכניס בה כמה שינויים. אך האם כל שינוי הוא לטובה?

 לא פשוט להיות האנשים שעומדים בראש אולפן המשחקים Treyarch. מצד אחד, יש להם ביד את סדרת המשחקים המצליחה בעולם, עם תקציב כמעט בלתי מוגבל וקהל מעריצים עצום. מצד שני, כל צעד שהם עושים נבחן במליון עיניים, וכל שינוי קטן שהם מנסים להכניס לנוסחת Call of Duty יכול לגרום למיליוני מעריצים לקלל אותם נמרצות.

זו כנראה הסיבה שמאז Modern Warfare, נוצרה ההרגשה שסדרת Call of Duty עומדת במקום. נכון, היו פה ושם שינויים קטנים, אבל הבסיס נשאר אותו בסיס: הרפתקת סינגל פלייר קצרה וסינמטית ומצב מולטיפלייר מבוסס דרגות שמתמקד במפות קטנות ובמשחקיות "יורה מי שרואה ראשון".

ואז הגיע Black Ops II. המשחק החדש בסדרה, והראשון שפותח כולו כשב-Treyarch ידעו שההגה של מותג המשחקים הזה נמצא בידיים שלהם (אחרי שמנהלי Infinity Ward, האולפן הקודם ששלט במותג, פוטרו מ-Activision ופתחו אולפן משחקים חדש ב-EA). בצעד אמיץ למדי, בחרו ב-Treyarch לנסות ולבצע כמה שינויים במשחק החדש - ובכך הפכו אותו ל-Call of Duty המעניין ביותר מזה שנים.

שלא תבינו לא נכון - Black Ops II הוא עדיין משחק Call of Duty שפועל במגבלות המותג. הקצב אותו קצב, ההרגשה אותה הרגשה, והילדים האמריקאיים בני התשע שתמיד קורעים אתכם במולטיפלייר עדיין יקרעו אתכם. אבל בין כל האלמנטים המוכרים, ב-Treyacrh ניסו לשלב לא מעט אלמנטים חדשים. 

כעת נותר רק לבדוק אם השינויים האלה תורמים למשחק - או הורסים אותו.

עשן ומראות

אתחיל בסינגל-פלייר, ובשביל לעשות זאת אפתח בסוד לא כל כך סודי של קוסמים: הכלים הכי שימושיים לעשיית קסמים הם עשן ומראות. בשימוש מושכל בשני האלמנטים האלה, אפשר ליצור אחיזות עיניים מתוחכמות, שיגרמו לכם להאמין שאנשים עפים באוויר, שנשים יכולות להחתך לחצאים ואז לחזור לשלמותן, ושאורי גלר יכול להגיע ל-30% רייטינג בערוץ 2. 

הקמפיינים של סדרת Call of Duty, לפחות החל מ-Modern Warfare, השתמשו בעשן ומראות דיגיטליים. מדובר, בסופו של דבר, בקמפיינים די מוגבלים, מאוד ליניאריים, מאוד מתוסרטים - שפשוט בנויים כל כך טוב עד שקשה לשים לב לזה. כשכל רגע יוצרי המשחק מנחיתים עליכם פיצוצים, מבנים מתמוטטים, טנקים אימתניים ועוד שלל אפקטים מיוחדים - קל לשכוח שהבסיס של המשחקים האלה הם הסוג הכי פשוט של "Corridor Shooter" - משחקי ירי-מסדרון, שהולך תמיד בקו ישר.

Black Ops II מנסה לעשות את זה אחרת. רוב שלבי המשחק הם עדיין "שלבי מסדרון" לינאריים, אבל פה ושם אפשר למצוא חידושים, בדמות שלבים גדולים יותר ופתוחים יותר, שמאפשרים לכם להסתובב בזירת קרב ענקית כראות עינכם. השלבים האלה משנים את הקצב של המשחק, ובהחלט מצליחים לרענן את הנוסחה. עדיין לא מדובר בקרבות פתוחים סטייל Halo, והאינטילגנציה המלאכותית של האויבים בהחלט היתה יכולה להיות טובה יותר - אבל רכיבה חופשית על סוס (!) בתוך שדה קרב עצום בגודלו זה עדיין כיף לא נורמאלי.

חידוש נוסף שמציג הקמפיין החדש הוא משימות צדדיות, שדורשות מכם להפעיל את התאים האפורים של המוח. משימות ה-Strike Force הן למעשה שלבי אסטרטגיה-בזמן-אמת, שיאלצו אתכם להשתמש ביחידות שונות כדי להגן על מבנים שונים מפלישות אויבים. בלחיצת כפתור תוכלו לבחור באיזו יחידה לשלוט, או לקבל "מבט עילי" על האקשן ולפקד על היחידות השונות ממעוף הציפור.

למרבה הצער, משימות האסטרטגיה האלה פשוט לא מוצלחות. הרעיון מעניין, אבל הביצוע די צולע - בעיקר בזכות סכמת שליטה מאוד לא אינטואטיבית (לפחות על בקר הפלייסטיישן 3), אינטילגנציה מלאכותית מזעזעת מצד חברי היחידה שלכם, ו"מבט עילי" לא מספיק פתוח, שממש מקשה על קבלת החלטות נבונות. נראה שגם ב-Treyarch הבינו שהמשימות האלה הן לא להיט כל כך גדול - והחדשות הטובות הן שניתן לדלג עליהן - מה שבחרתי לעשות די במהרה.

אתה הגיבור

שינויים וחידושים ניתן למצוא גם בצדדים הנראטיביים יותר של הקמפיין. אם עד כה כל משחקי הסדרה כללו סיפור ליניארי, זה של Black Ops II הוא ממש לא כזה. לראשונה בסדרה, יש למשחק מספר סופים שונים, וגם שינויים מהותיים במהלך השלבים המאוחרים בהתאם לפעולות שננקטו בשלבים הראשונים.

משימות מסויימות כוללות מספר יעדים, שהגשמתם תשפיע על המשימות הבאות. כך למשל, אם תצליחו להציל את דמות X במשימה השלישית במשחק, היא תבוא לעזרתכם במשימה העשירית. אם לא תצליחו להצילה, לעומת זאת, המשימה העשירית תהיה הרבה יותר קשה ומאתגרת. ב-Treyarch בחרו שלא להבליט בצורה מלאכותית את "רגעי ההתפצלות" האלה, ולמרות שניתן לראות רשימה של מה הצלחתם לעשות בכל משימה ומשימה, קשה לדעת איזו השלכה תהיה לכל דבר.

כמובן שגם ההשתתפות במשימות האסטרטגיה האופציונליות ישפיעו על התקדמות המשחק, ויעזרו לכם לכרות בריתות עם אומות העולם בנסיון למגר את הטרוריסט התורן. אם תבחרו להמנע מהמשימות האלה - תמצאו את עצמכם עם הרבה פחות חיילים במשימות המאוחרות ביותר במשחק. 

התוצאה היא משחק עם סיפור דינמאי, שמשתנה בין משחק למשחק, בין שחקן לשחקן. האורך של הקמפיין הוא עדיין בערך שש שעות - אבל הפעם ניתן לחזור אליו עוד פעם או פעמיים ולקבל תוצאות שונות. הסוף אמנם ישאר דומה לא משנה מה תעשו - אבל הפרטים הקטנים ישתנו, כמו גם הדרך אליו.

ואיך הסיפור עצמו? די סטנדרטי. יש טרוריסט על חדש, הוא רוצה להשתלט על העולם באמצעות מתקפות טרור חדשניות ומצליח לשתק את מערך ההגנה של צבא ארצות הברית. הסיפור מתרחש הן בעתיד והן בעבר, כך שאתם מקבלים הצצה לימיו הראשונים של הטרוריסט והאירועים שהובילו אותו לפנות לטרור. ב-Treyarch ניסו להכניס לסיפור תמות ברורות של נקמה ושל "חטאי האבות", מה שמנסה להוסיף קצת עומק לכל העניין, אבל לטעמי לא ממש מצליח: ייצוגי הנקמה מוצגים בצורה שטחית ודי ילדותית, וכשהסדרה מנסה לחקור נושאים עמוקים אף יותר, כמו יחסי אב-בן או אח-אחות, העסק מתחיל להראות כמו פארודיה לא ממש מוצלחת.

כולם נגד כולם

כמובן שהסינגל פלייר של משחקי Call of Duty הוא רק ההקדמה לגולת הכותרת: המולטיפלייר. גם כאן ניסתה Treyarch לבצע מספר שינויים מהותיים, שוודאי ישפיעו לא מעט על כל אותם מכורים למצבי המשחק התחרותיים של המשחק.

אך לפני שנגיע אליהם, צריך להגיד שגם למרות החידושים והשינויים, המולטיפלייר של Black Ops II מרגיש כמו כל מולטיפלייר אחר בסדרה החל מ-Modern Warfare. זה אומר שהמפות עדיין קטנות, ההריגות עדיין מהירות, ה-Respawn עדיין מיידי והמשחקיות עדיין מבוססת על דרגות ושיפורים לדמות שתרוויחו ככל שתשחקו יותר. כמו בכל פרק חדש במשחק, גם הפעם יש כמה כלי נשק חדשים והתקפות מיוחדות שעדיין לא יצא לנו לראות - אך אלה מרגישים באופן חשוד כמו שדרוגים קלים מאוד לכלי הנשק המוכרים לנו מהמשחקים הקודמים.

ואיך התחרות?


Medal of Honor: Warfighter, הנסיון של EA להתחרות ב-Black Ops II, לא ממש מצליח לעמוד במשימה. ויש לו גם שם מטופש.

לביקורת המלאה

אם אתם אוהבים את הסגנון - מן הסתם גם תאהבו את המולטי של המשחק החדש. אם אתם לא בקטע של מולטיפלייר, או סתם מעדיפים אותו קצת יותר עמוק ומגוון - אין לכם מה לחפש כאן.

המולטיפלייר החדש כולל שני חידושים מרכזיים: האחד - העברת הדגש מההריגות לנקודות. אם במשחקים הקודמים הייתם צריכים להרוויח כמות מסויימת של הריגות רצופות כדי להפעיל את המתקפות המיוחדות (ה-Killstreaks), הרי שעכשיו המתקפות הנ"ל נפחות לאחר שתשיגו מספר מסויים של נקודות. כמעט כל פעולה במשחק עוזרת לניקוד שלכם - החל מהריגת יריבים (מן הסתם), דרך סיוע לחבריכם ועד להשלמת משימות במצבי משחק מסויימים.

הרעיון מאחורי הנקודות הוא לעודד שחקנים לפעול בצורה קבוצתית, ולאו דווקא לדאוג אך ורק לכמה הדשוטים הם יכולים לבצע במשחק אחד. בפועל הרעיון הזה עובד בעיקר במצבי המשחק המבוססים על מטרות, שכן שם יותר משתלם להרוויח נקודות על ידי תרימה למאמץ המלחמתי מאשר לעשות זאת בהריגות חוזרות ונישנות של חברי הקבוצה היריבה. במצבי ה-Deathmatch הרגילים אין ממש הבדל במשחקיות מהבחינה הזאת - לטוב או לרע.

השינוי המהותי השני הוא כתיבה מחדש של כל מערכת שדרוג ושיפור הדמויות. המערכת עדיין מבוססת על דרגות (ככל שתצברו יותר נקודות נסיון - תעלו יותר דרגות), אך הפעם הדרגות לא "מוכתבות מראש", ומאפשרות לכם ליצור דמויות הרבה יותר מגוונות, על ידי שיטה שנקראת בפשטות "בחר 10".

הרעיון פשוט: המשחק מאפשר לכם ליצור Loadouts חדשים, המבוססים על עשרה דברים שאתם יכולים לצייד בהם את הדמות שלכם. הדברים האלה יכולים להיות כלי נשק, שיפורים לכלי נשק, שיפורים לדמות עצמה ועוד שלל אפשרויות - כאשר האתגר הוא למצוא שילוב של עשרה דברים כאלה שיאפשר לכם ליצור דמות מוצלחת שתתאים לסגנון המשחק שלכם. כמובן שלא כל האפשרויות פתוחות לכם בהתחלה - וככל שתתקדמו ברמות כך תוכלו לפתוח "דברים" חדשים (אך אף פעם לא תהיו חייבים להשתמש בהם בפועל).

השיטה הזאת מעניינת, ולדעתי הרבה יותר מוצלחת מהמבנה של המשחקים הקודמים. היא מאפשרת גם לשחקנים חסרי נסיון ליצור דמויות מעניינות משלהם, להתנסות ב-perkים השונים, ולראות מה מתאים להם. נראה גם שב-Treyarch הצליחו לבנות את המערכת בצורה כזו שיהיה קשה מאוד ליצור דמות ש"תשבור" את איזון המשחק, מה שיקל גם על שחקנים מתחילים להתמודד עם המנוסים שבהם.

בל נשכח את העובדה שהשנה החליטו בכירי Activision לאפשר לכל מי שרוצה להצטרף לשירות CoD Eliite לגמרי בחינם. השירות מאפשר לשמור סרטונים, לעקוב אחרי סטטיסטיקות, להשתתף בטורנירים ועוד שלל אופציות מגניבות ויעילות לשחקני המולטיפלייר. עד השנה השירות הזה עלה כמה עשרות דולרים לשנה - והעובדה שהפעם מקבלים אותו בחינם (גם אם קונים עותק משומש של המשחק) עושה את החבילה למשתלמת במיוחד. בדרך כלל קשה לתפוס אותי אומר דברים טובים על החלטות עסקיות של Activision, אבל הפעם בהחלט מגיע להם כל הכבוד. 

ואה, כן - גם מצב הזומבים, המאפיין את המשחקים של Treyarch, שודרג גם הוא, והפעם הוא עמוק הרבה יותר מבעבר - אם כי באופן אישי אני עדיין מרגיש שמדובר בגימיק שלא ממש קשור לרוח הסדרה.

 תמיד צריך לבוא האבל

אז כן, יש ב-Black Ops II די הרבה חידושים, וזה ללא ספק המשחק המושקע והמפתיע ביותר בסדרה מאז Modern Warfare הראשון - אך למרות כל זה, הוא עדיין מרגיש בעיקר כמו "עוד Call of Duty". על כל משימת סינגל-פלייר חדשנית תגיע משימה ליניארית ומעצבנת שתזרוק עליכם רימונים בלי סוף ותגרום לכם לרצות לשבור את בקר המשחק בזעם, ועל כל פעם שתתרשמו מהטקטיקות החדשות במצב המולטי תגיע פעם בה מישהו ברמה 50 יצליח להגיע לנקודת צלפות מרוחקת בה הוא הופך לכמעט בלתי מנוצח.

ובנוסף לכל זה, חייבים להתייחס גם לצד הטכני. המשחק הזה משתמש באותו מנוע גרפי וותיק בו השתמשו כל המשחקים הקודמים, ולמרות שהוא עבר מקצה שיפורים לקראת המשחק החדש - זה עדיין ניכר. יש שלבים שנראים מעולה, אבל למרבה הצער יש גם לא מעט שלבים שממש רחוקים מזה, וחושפים את כל החלודה שמנוע המשחק הזה הצליח לצבור מאז שהושק. 

הנסיונות של Treyarch להרחיב את הנפח של משימות הסינגל פלייר לא ממש תורמות לעניין - ונראה שלפעמים המנוע פשוט מתקשה להתמודד עם כל מה שקורה מסביב, וקצב הפריימים יורד בצורה חדה. במהלך המשחק גם מצאתי לא מעט באגים מעצבנים אחרים, כמו גיאומטריה ש"תקעה" אותי במקום ללא שום סיבה נראית לעין, או שיהוקים בפס הקול (המצויין, יש לציין).

לא מדובר בבעיות טכניות ששוברות את המשחק, וגם הגרפיקה לא יכולה להחשב ל"גרועה" בשום קנה מידה - אבל מי שכבר התרגל למנועי משחק מתקדמים יותר וודאי ירגיש שהוא הולך צעד אחד אחורה עם המשחק הזה. נקווה שה-Call of Duty הבא כבר ישתמש במנוע חדש לגמרי, ויצעד בגאון לקראת דור הקונסולות הבא עלינו לטובה.

השורה התחתונה

קשה להאשים את אנשי Treyarch על כך שהם ניסו לחדש את הנוסחא הדי שחוקה של Call of Duty. למעשה - אני מלא הערכה על האומץ שהופגן בחלק מההחלטות של צוות הפיתוח, שוודאי נעשו בידיעה שהן יעצבנו לא מעט מהמעריצים הוותיקים. מצד שני, החידושים האלה לא ממש מצליחים לשדרג את חווית המשחק ברוב המקרים, והמשחק מרגיש - בגדול - כמו המשחקים הקודמים בסדרה, פלוס כמה קטעים חדשים חביבים אך לא מהותיים.

ובכל זאת, Call of Duty היא עדיין אחת מסדרות משחקי הפעולה הצבאיים המוצלחות ביותר שם בחוץ, וזה לא סתם שהיא הפכה בשנים האחרונות לסדרת המשחקים המצליחה בעולם. הסינגל פלייר עדיין מרגיש כמו רכבת הרים מטלטלת ומרגשת (במיוחד אם מוותרים על משימות האסטרטגיה המיותרות), המולטי עדיין מכניס אדרנלין לדם, והעובדה כי החבילה כוללת הפעם גם את כל הבונוסים של שירות CoD Elite לגמרי בחינם היא נקודה ענקית לחיוב.

אם אתם אוהבים את הסדרה - Black Ops II וודאי יעשה לכם נעים באצבעות, אפילו נעים מאוד, שכן מדובר במשחק המוצלח ביותר בסדרה מאז Modern Warfare הראשון. אם אתם לא מתים עליה - עדיין לא מדובר במשחק שישנה את דעתכם. אולי בפעם הבאה.

הטוב
  • רכבת הרים מטלטלת ומרגשת, כפי שניתן לצפות ממשחק CoD.
  • מצב המולטי עבר שינויים קלים שהופכים אותו לידידותי יותר לשחקנים חדשים.
  • מספר חידושים נחמדים לנוסחא של המשחקים הקודמים.
  • משימות גדולות יותר.
  • סיפור לא ליניארי.
  • שירות CoD Elite בחינם.
הרע
  • משימות האסטרטגיה ממש לא מוצלחות.
  • המנוע הגרפי מרגיש מיושן.
  • בעיות טכניות קלות.
  • לא מחדש מספיק (יכול להיות גם יתרון, בעצם. תלוי כמה אתם אוהבים או לא אוהבים את הסדרה).
והמלחמה
  • מי היה מאמין שהעולם מלא בכל כך הרבה מגה-טרוריסטים שמסוגלים להשתלט עליו?

במשפט אחד: ה-Call of Duty הכי חדשני ומוצלח בשנים האחרונות, אבל עדיין לא יצליח לשכנע את שונאי הסדרה להתחיל לאהוב אותה. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:49 10.12.2012 | forzew forzew

    "המנוע הגרפי מרגיש מיושן."
    מה אתה אומר גבר

  2. 2

    23:08 10.12.2012 | Spride Spride

    מחזק את דבריו של מגיב מספר 1: מה אתה אומר גבר גבר

  3. 3

    00:05 11.12.2012 | gtsaf007 gtsaf007

  4. 4

    00:36 11.12.2012 | yossi465 yossi465

    מתי יהיה על HALO 4? (או שהיה כבר?)

    ועל FC3 (או שהיה כבר?)

  5. 5

    01:24 11.12.2012 | forzew forzew

    המשכתי לקרוא ולצערי הכתבה רדודה וקישוטית. כן, היא מאירה קצת אור על פני אלו שלא התנסו ותתן להם מעט מושג למה לצפות. אך, ברובד העמוק יותר אני מרגיש כאילו אתה מקבל כסף על כמות המילים. בתור אדם עם עין חדה אני לא מאמין לכתיבה שלך, בהנחה שהיא אכן שלך. תחזור למקורות מר ארז היקר.

  6. 6

    04:39 11.12.2012 | WarFox89 WarFox89

    אם וינס זמפלה וג'יסון וסט היו יודעים לאיזה רמת זנות ומגעילות המותג הזה יגיע , הם היו מעדיפים עוד בשנת 2003 לפני 9 שנים לא ליצור את משחק COD הראשון.

    וההבדל הוא מאוד פשוט. משחקי COD הראשונים נעשו ברוך באהבה ובליטוש לעומת משחקי COD של היום שנעשים רק כי "חייבים משחק COD חדש כל שנה" ובכדי למלא את גלילי הכסף של Activision בשירותים בכדי שיהיה להם עם מה לנגב את התחת.

    פשוט עצוב שאנשים נהנים שחולבים אותם על אותו החרא בכל שנה מחדש ...

  7. 7

    09:52 11.12.2012 | War_panda_EDES War_panda_EDES

    זה למה כולם פרשו ל return to castle wolfenstein
    חחחחחחח

  8. 8

    11:07 11.12.2012 | Jiddu Jiddu

    לא 7 לא...
    אף אחד לא פרש למשחק הישן הזה.

  9. 9

    18:55 11.12.2012 | Spride Spride

    ל7
    כנראה לך יתאים המשפט, דבילים לא מתים, הם מתחלפים..

  10. 10

    23:56 12.12.2012 | yardi1997 yardi1997

    אני מצטער לומר, שממש לא מעניין אותי אם הוא מרגיש כמו הקודמים, זה אחלה משחק וזאת אחלה סדרה, ואני חייב להגיד שהביקורת אפילו קצת מעצבנת אותי, כי אתה מתלונן פה על משהו שהוא אחלה דבר בכל מקרה. נכון יש למשחק את הבעיות שלו אבל בקטע של המשחקיות הוא תמיד טוב לדעתי

  11. 11

    15:05 14.12.2012 | War_panda_EDES War_panda_EDES

    9 אני לא אמרתי לך דביל אתה כן

  12. 12

    13:33 17.12.2012 | Spride Spride

    ל11
    קח נשימה עמוקה, תחשוב, מה אתה רוצה לומר ואז תדבר, אין דבר יותר מחליא אותי ממפגרים שמביעים את דעתם.

  13. 13

    14:00 08.01.2013 | Mandellla Mandellla

    ברור שכל סדרת הBlack Ops כושלת. Activision צריכים להפסיק לחשוב על המשכים לBlack Ops ולמנוע עוד כישלונות, חבל שכל הסדרה של Call of Duty התחילה לאבד את חשיבותה מ-Modern Warfare 2

  14. 14

       | פורסם ע"י