הרשמה

סוני עדיין מתמקדת במשחקים: פרשנות

הכרזת הפלייסטיישן 4 לא היתה מפתיעה - אבל לגיימרים בהחלט יש סיבה להיות אופטימיים. פרשנות

 סוני בפאניקה: באירוע חשיפת הפלייסטיישן 4, שארך שעתיים אבל הרגיש כמו הרבה יותר מזה, עלו בכירי החברה לבמה וירו לכל הכיוונים. הם דיברו באריכות על החומרה, על הענן, על הרשת החברתית, על המשחקים, על הקישוריות עם ה-Vita, על השיתוף לפייסבוק ול-Ustream - ומרוב פרטים לפעמים היה נדמה שבחברה היפנית עדיין לא כל כך החליטו איזה מסר הם מעוניינים להעביר לנו בנוגע לקונסולה הבאה שלהם.

האם זו מפלצת משחקים? אולי זו בכלל מערכת-חברתית-סוציאלית? האם היא נועדה בעיקר למשחקי AAA או דווקא למשחקים עצמאיים? האם משחקים בה בעזרת בקר רגיל, בעזרת ה-Vita או בעצם באמצעות טאבלט? ומה יהיה בדיוק מקומו של הענן בכל הסיפור? 

בלי פאניקה!

הפאניקה של סוני כמובן מוצדקת. מצבה הכלכלי אף פעם לא היה עגום יותר, וגם מצבה הכללי של תעשיית המשחקים היה יכול להיות טוב יותר: חברות משחקים כמו THQ פושטות את הרגל, אולפני משחקים מתקשים להתמודד עם העלויות הגבוהות שכרוכות בפיתוח משחקי HD ואפילו נינטנדו מתקשה להמריא עם קונסולת ה-Wii U שלה, שסובלת מנתוני מכירות נמוכים מאוד.

כתגובה, בסוני החליטו לא לקחת צ'אנס. מי שציפה להכרזה חלקית שתסתיר יותר ממה שתחשוף - הופתע וקיבל אירוע ארוך, מפורט ודי מרשים, שהתייחס כמעט לכל האספקטים השונים של הקונסולה, ונתן תמונה די רחבה בנוגע לפלייסטיישן הבאה. למעשה, מלבד הצורה החיצונית ותג המחיר שלה - קשה לחשוב על פרטים נוספים שסוני תוכל לחשוף לגביה במהלך החודשים הספורים שנותרו על יציאתה.

למרות שההכרזה השאירה אותנו עם הרגשה שמרוב עצים כבר לא כל כך רואים את היער - היא גם היתה מקור לאופטימיות מסויימת בקרב הגיימרים. כי מאחורי כל הפיצ'רים והמילים והמהנדסים, סוני הבהירה דבר אחד בצורה הכי ברורה שאפשר: היא כאן כדי לעשות משחקים.

נולדנו לשחק

כמעט כל מי שעלה על הבמה הדגיש שוב ושוב שהמטרה המרכזית של הפלייסטיישן 4 היא להריץ משחקים - ושכל התכונות שהוטמעו בה נועדו לשרת בעיקר את המשחקים האלה. זה היה קצת מבלבל, בעיקר כי הדבר הראשון שנאמר שם הוא שסוני הבינה שקונסולה אינה יכולה להמשיך להיות "רק מכונת משחקים" ואז סתרה שוב ושוב את הקביעה הזאת - אבל זה עדיין הצליח לעבור: בין אם אתם משתפים סקרינשוטים וקטעי וידאו דרך אופצית השיתוף החדשה, בין אם אתם מנסים דמואים של משחקים באופן מיידי דרך הענן או בין אם אתם משתמשים ב-Vita בשביל להמשיך לשחק במשחקי הפלייסטיישן 4 גם מחוץ למסך הטלוויזיה - המשחקים הם המרכז.

זה נשמע קצת מובן מאליו - אבל זה לא. מיקרוסופט, המתחרה הגדולה ביותר של סוני בתחום הקונסולות הביתיות, הרי משווקת את ה-Xbox שלה כמכונת מולטימדיה של ממש, שיודעת גם לראות סרטים ולנגן שירים ולגלוש ברשת ולהכין קפה. למעשה, נראה שבשנים האחרונות מיקרוסופט מתמקדת יותר בכל המסביב ופחות במשחקים עצמם - על כך יוכלו להעיד כל בעלי ה-Xbox 360 שרעבו לאחרונה למשחקים בלעדיים חדשים שפשוט חדלו להגיע.

סביר להניח שגם הפלייסטיישן 4 תדע לעשות את כל זה (מינוס הקפה) - אבל בסוני בקושי דיברו על כל המסביב. נראה שבחברה לא רוצים לכבוש את הסלון שלכם כמכשיר רב-תחומי שיודע לעשות הכל - אלא מעדיפים להכנס אליכם ללב כמכונת המשחקים האולטימטיבית.

נראה שאת הגישה הזאת למדה סוני דווקא מנינטנדו, החברה היפנית שאף פעם לא סטתה מהפילוסופיה הזו, ותמיד אמרה שהדבר הכי חשוב שאפשר לספק לשחקנים הוא משחקים מצויינים. תגידו מה שתגידו על נינטנדו - הפילוסופיה הזו עבדה להם לא רע עד עכשיו, ונראה שבסוני רוצים גם - במיוחד אחרי ההשקה הלא כל כך מוצלחת של הפלייסטיישן 3, ששווקה בתחילת ימיה כ"מכשיר שעושה הכל" ולאו דווקא כקונסולה ייעודית למשחקים.

וכך, לצד החומרה הוצגו באירוע של סוני גם תשעה (!) משחקים שצפויים לצאת לה, ועוד כמה פרוייקטים וקונספטים מעניינים של אולפני פיתוח מובילים. למי שדאג שהקפיצה הגרפית בין קונסולות הדור הנוכחי לבין הדור הבא תהיה קטנה, סוני דאגה להבהיר שהקפיצה דווקא תהיה בהחלט נראית לעין, עם דמואים של מנועים גרפיים מתקדמים מבית Epic, Square-Enix וקאפקום. 

וזה עוד לא הכל: לכל פיצ'ר שהוצג וקשור לחומרת המכשיר הוצמד הסבר שנועד להבהיר איך זה יעזור לכם לשחק. אפילו כשדיברו על עניינים טכניים להחריד כמו הארכיטקטורה של המעבד או הצ'יפ הייעודי שנועד לטפל בהליכים משניים - דאגו לספר איך זה יעזור ליוצרי המשחקים ולגיימרים עצמם להינות מחוויות גיימינג מהירות וחלקות יותר.

אופטימיות זהירה

עדיין מוקדם מדי לפתוח את בקבוקי השמפניה. הצגת הפלייסטיישן 4 היתה בהחלט מצויינת לגיימרים - אבל יש לזכור שלסוני יש נטייה להציג מדי פעם רק חצאי אמיתות, ועד שלא נזכה לראות ולשחק עם הקונסולה בעצמנו לא נוכל לשפוט אם העתיד באמת כל כך ורוד כמו שסוני מנסה לצייר אותו.

ולמרות זאת - לסוני מגיע כל הכבוד. אירוע ההשקה אולי היה ארוך מדי, משעמם מדי ולא מספיק ממוקד - אבל כשמסתכלים על התמונה הגדולה, הסיבה העיקרית להיותו כזה היה הנסיון של סוני לספק לנו - הגיימרים - כמה שיותר מידע וכמה שיותר תשובות לשאלות שמטרידות אותנו. 

לחברה היפנית הגדולה יש עוד כמה פינות לסגור: יהיה קשה לעמוד על הערך של הקונסולה לפני שנשמע מה תג המחיר שלה, ולא נוכל באמת לקבוע אם כדאי לרכוש אותה מוקדם עד שנראה את רשימת משחקי ההשקה. אבל אם מהנדסי הפלייסטיישן ימשיכו עם הגישה אותה הם הציגו במהלך הלילה - נראה שאנחנו בכיוון הנכון. 

ועוד כמה הערות בקטנה לסיום:

  • נראה שבסוני סוף סוף למדו שממשק משתמש ומערכת הפעלה מהירה ויציבה הן חלק בלתי נפרד מהחוויה. אמנם עוד לא ראינו מספיק מהממשק של הפלייסטיישן 4, אבל נראה שסוף סוף חלפו הימים בהם צריך לחכות דקות ואף שעות ארוכות לכל מיני עדכונים ועיכובים וזמני טעינה.
  • בסוני ביטלו את השמועה המטופשת לפיה הקונסולה תחסום אפשרות לשחק במשחקים משומשים. כנראה גם הם יודעים שהגיימרים פשוט לא היו מוכנים לקבל מגבלה דרקונית כל כך.
  • לספרה "4" אמנם יש קונוטציות שליליות ביפן - אבל בסוני עשו את ההחלטה המיתוגית הנכונה וקראו לקונסולה שלהם "פלייסטיישן 4". לא "אורביס", לא רק "פלייסטיישן" ולא שום דבר אחר. כך היא שומרת על עצמת המותג שלה, ומבטיחה לגיימרים ש"ערכי הפלייסטיישן" לא הלכו לשום מקום: הם פשוט השתדרגו לדור הבא שלהם.
  • במהלך האירוע נחשפו שלושה משחקים שצפויים לצאת גם לפלייסטיישן 3 וגם לפלייסטיישן 4 במקביל: Watch Dogs, Destiny ו-Diablo III. יהיה מעניין לראות כיצד סוני תתמודד עם בעיית השיווק שנוצרת בעקבות כך: למה שאנשים ירצו לקנות קונסולה חדשה בכמה מאות דולרים כשאפשר לשחק באותם משחקים גם בקונסולה הישנה שכבר יש להם?

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:23 22.02.2013 | רונן רונן

    תודה, ארז, הפלאת לתאר.

    ו"למה השחקנים ירצו לקנות את הקונסולה בשביל משחקים שיוצאים כבר עבור קונסולות וותיקות"? -זה ברור, בגלל הגרפיקה, וכי זה חדש ונוצץ.

    ידוע שאני לא "זונת גרפיקה", אך כמובן שזה יתרון, בפרט במשחקים מסוימים.

    ואני כלל לא חושב שהאירוע היה משעמם ולא ממוקד (מה-זאת-אומרת? אולי גם תרצה חשיפה של משחקים בז'אנר אחד?). זה היה אירוע תכליתי והביא לנו בדיוק מה שרצינו לראות. אני די מתרגש לקראתה ויש סיכוי שאקנה אותה בהשקה, בפרט אם Watch_Dogs יושק יחד איתה.

    רונן.

  2. 2

       | פורסם ע"י