הרשמה

ביקורת - XCOM: Enemy Within

האם משחק השנה של 2012 קיבל הרחבה ראויה?

משחק האסטרטגיה XCOM: Enemy Unknown הגיע אלינו לפני קצת יותר משנה והציג מחדש ז'אנר אבוד – שילוב של אסטרטגיה וטקטיקה בתורות שזרח בשנות ה-90 עם משחקי XCOM הקלאסיים וסדרת SWAT. למרות שלא ראינו הרבה משחקים כאלה בשנים האחרונות, Enemy Unknown הוכיח שהיתה סיבה להחיות את XCOM אחרי שזכה לביקורות משבחות ומספר תארי "משחק השנה" ל-2012, ביחוד לגרסאת ה-PC. שנה אחרי, המפתחת Firaxis הביאה לנו את Enemy Within – הרחבה מלאה למשחק המקורי (המשחק המקורי נדרש על מנת לשחק בהרחבה). לא מדובר בחבילת תוכן (DLC) שאנחנו רגילים אליה, שמוסיפה כמה מפות או שניים-שלושה נשקים. Enemy Within היא הרחבת אולד-סקול, בדיוק כמו הסדרה עצמה, וכוללת הכל מהכל: משימות, נשקים, שדרוגים, יכולות, אויבים, מגוון תיקונים ושיפורים וכל מה שאתם יכולים לצפות מהרחבה שעולה 30$. אז האם התוכן שווה את ההשקעה, או שאין הרבה שיפור בין הגרסה המקורית למשופרת? בואו נגלה.

העבודה הכי שווה בעולם

אם אתם לא מכירים את המשחק המקורי, הנה מה שאתם צריכים לדעת: בעולם בו החייזרים פלשו לכדור הארץ ולא לכוונות שלום, אנחנו מפקדים על פרוייקט XCOM – לוחמה עולמית נגד חייזרים. המשחק מתחלק לשני חלקים – החלק הטקטי הוא ניהול החיילים בשטח בזמן משימות, והחלק האסטרטגי הוא ניהול הבסיס והפרוייקט, הכולל מחקר ופיתוח של טכנולוגיות, אימון וניהול של חיילים ומשאבים, שמירה על רמות הפאניקה ברחבי העולם וכו'. Enemy Within היא לא מההרחבות שתאפשר לכם להמשיך מאיפה שהפסקתם עם המשחק המקורי. אתם תצטרכו להתחיל את המשחק מחדש, אבל זה ממש לא דבר רע: המשחק בנוי בצורה בה אתם יודעים את ההתחלה והסוף, אבל יש כל כך הרבה אירועים רנדומליים והחלטות שונות שיבואו אחריהם, שכל משחק יראה שונה לגמרי מתחילתו ועד סופו. אז עכשיו שהבנו מול מה אנחנו מתמודדים, מה חדש ב-Enemy Within?

האויב בתוכנו

מבחינת עלילה, למרבה האכזבה אין שום תוספת משמעותית. כל האירועים המרכזיים במשחק נשארו זהים, אבל יש כמה תוספות חדשות שיכניסו גיוון למשימות. בתור התחלה, אתם תראו הרבה יותר מפות ואיזורי קרב חדשים. בנוסף, ב-Enemy Within התווסף איום חדש לפרוייקט XCOM והוא מגיע דווקא מבפנים: קבוצת טרור הנקראת Exalt מנסה להפיל את הפרוייקט בכל מחיר, ומגבירה את רמות הפאניקה ברחבי העולם – כאילו איום מהחלל החיצון לא היה מספיק. האיום הזה עלול להביא לנטישה מוגברת של מדינות מהפרוייקט (מה שמביא לפחות תקציבים ואפילו להפסד מיידי במשחק), אבל אתם לא נשארים חייבים: מדי פעם יתגלה תא טרור חדש, אליו תוכלו לשלוח סוכן סמוי שיצא למשימה עם לא יותר מאקדח ותפילה. לאחר מספר ימים, תצטרכו לצאת למשימת חילוץ כדי להחזיר את הסוכן עם המודיעין ובדרך תילחמו לראשונה נגד אויב אנושי.

המטרה הסופית היא לאסוף מספיק מודיעין כדי להבין באיזו מדינה מתחבא הבסיס הראשי ולתקוף את ראש הארגון בפעולת חיסול חסרת רחמים. נשמע מגניב, נכון? אז זהו, שבפועל זה לא נראה ככה: הקרב נגד בני בני האנוש האחרים מרגיש קל מדי, והמשימות מרגישות הרבה פעמים כמו טרחה. המשימה הסופית נגד הארגון היא אנטי-קלימטית לחלוטין ועצלה מתחילתה ועד סופה, וחבל כי היה פה פוטנציאל מצוין. חוץ ממשימות ה-Exalt, יש עוד כמה משימות שהוסיפו למשחק – אחת מהן היא ללא ספק המשימה הטובה והמהנה ביותר במשחק (גם ביחס למשחק המקורי). במשימה זו, בלי להרוס יותר מדי, אתם נכנסים בלי אזהרה למצב הגנתי ונלחמים נגד כמות מוגזמת של חייזרים. לכל אורך המשימה הזו הייתי בלחץ קיומי ותחושה שהמוות נמצא מעבר לכפתור ה"סיים תור", וחבל שהמפתחים לא הצליחו למצוא דרך לשחזר את זה בעוד משימות. אז מבחינת עלילה ומשימות? סה"כ די מאכזב. מה עוד יש להרחבה להציע?

חליפות מלחמה משוריינות - צריך להגיד עוד?

התוספת המשמעותית ביותר למשחק היא Meld, משאב חדש אותו תוכלו למצוא במגוון משימות. כדי להשיג אותו, תצטרכו לאתר מיכלים החבויים במפה לפני שתוקפם פג והם עוברים השמדה עצמית. את המשאב החדש והנוצץ הזה אתם יכולים לנצל בשתי דרכים שישנו לגמרי את ניהול החיילים שלכם: "מודים גנטיים" (Gene Mods) וחליפות מכה (Mech). המודים הגנטיים מאפשרים לכם לבצע שיפורים על-אנושיים בחיילים שלכם כמו היכולת לקפוץ לגבהים, החלמה משופרת מפציעות ובונוסים לכוח רצון וסיכויי פגיעה במטרה. התהליך הזה לוקח זמן ומשאבים כך שייקח לכם די הרבה זמן להגיע למצב בו כל חברי הצוות שלכם "משודרגים גנטית". בנוסף למודים הגנטיים, תוכלו לקחת מתנדבים אמיצים שיעברו מיזוג מטריד בין אדם ומכונה.

תהליך ה"אוגמנטציה" יקח את אחד החיילים שלכם, יפטר מכל הגפיים ורוב החלקים הפנימיים שלו ויהפוך אותו לחיקוי של רובוקופ – אם לרובוקופ היתה חליפת מלחמה ענקית עם משגר רימונים, להביור ותותח חלקיקים שמשמיד כל דבר שהוא פוגע בו. ברגע שהחייל עבר את התהליך הוא מאבד את התפקיד הקודם שלו והופך ל-Mec Trooper, אם כי הוא שומר על הדרגה שלו ומקבל בונוס בהתאם לתפקיד הישן. מה שהכי הרשים אותי בחליפות המכה זה העיצוב שלהן – הדרגה הראשונה נראית מרובעת וערומה, ועם השדרוגים אתם תראו את החליפה תופסת צורה ראויה ומעוצבת יותר. שני שדרוגי ה-Meld מוסיפים המון עומק לניהול החיילים של הפרוייקט, והכי חשוב – הם גורמים לחוליה להיראות ולהתנהג בצורה הרבה יותר עוצמתית. שילוב נכון של חיילי מכה וחיילים משופרים-גנטית יכול להפוך אתכם לכמעט בלתי-מנוצחים.

הקלות הבלתי נסבלת של האיום החייזרי

וזאת הבעיה של ההרחבה – היא גורמת לקושי של המשחק לצאת מאיזון. בהתחלה הוא קשה מדי ובחצי השני שלו הוא הופך לקל מדי, בייחוד אם סיימתם כבר את המשחק המקורי ויודעים מה אתם עושים. מה שהיה אמור לאזן את המשקל זה מגוון של אויבים חדשים: ה"מחפש" (Seeker) הוא יצור דמוי-תמנון שהופך את עצמו לבלתי נראה ומתלבש על ראשו של החייל הכי מבודד מהחוליה, וה-Mechtoid הוא הגרסה החייזרית לחיילי המכה. למרבה הצער, שני האויבים האלה לא ממש מהווים אתגר ובעזרת השדרוגים השונים – גם האויבים הרגילים של המשחק הופכים לקלים מדי ברוב המצבים.

עוד דבר שנתן אולי-יותר-מדי-כוח לחיילים שלנו זה החפצים והשדרוגים הטכנולוגיים החדשים, הכוללים רימונים חדשים ועזרים טקטיים כמו Mimic Beacon (המשדר תדר של חייזרים ומושך אותם מהמחסה) ובראשם – שדרוג המאפשר לכל חייל לקחת שני אביזרים לקרב (רימון\כוונת אופטית\ערכת ע"ר וכו'). תחשבו על זה ככה – אם פעם הייתם יכולים לצייד אולי שני חיילים מתוך שישה ברימונים, כעת אתם יכולים לחלק רימונים לכל הצוות ואפילו לצייד שני סוגים שונים של רימונים על אותו איש צוות. אין ספק שזה מוסיף לכיף ולגיוון במשחק, אבל הכיף הזה דועך אחרי שאתם מבינים ששום אויב לא ממש מסוגל להביס אתכם.

חוץ מכל מה שהזכרתי עד כה, ההרחבה כוללת עוד מגוון של שיפורים קטנים יחסית אבל משמעותיים, כמו הכפתור היעיל שמסיר את כל הציוד מחיילים שלא יוצאים למשימה כדי שנוכל להקצות אותו מחדש, מדליות הנותנות בונוסים שונים שאפשר להעניק לחיילים האהובים עלינו, ואופציות חדשות כמו Itchy Trigger Finger, שהפעלתה גורמת לאויבים לפתוח באש עליכם בעת זיהוי במקום לברוח למחסה. ולמרות כל זה, עדיין יש לא מעט באגים גרפיים וזוויות צילום מוזרות כמו חיילים שיורים דרך קירות או אויבים גלויים שלא מסומנים בתור מטרה לחיילים.

השורה התחתונה

בסך הכל, XCOM: Enemy Within היא לא ההרחבה שקיווינו לקבל, אבל למרות שהיא לא לגמרי מאוזנת ולא כוללת את כל מה שרצינו – היא מהנה, ממכרת ומהווה סיבה טובה לחזור לאחד ממשחקי האסטרטגיה הטובים ביותר של השנים האחרונות, ובואו נודה בזה – רוב הבעיות שלה יכולות להיפטר על ידי טלאים שיגיעו בהמשך הדרך. אז האם לקנות את XCOM: Enemy Within? אם אהבתם את המשחק המקורי ומרגישים שבא לכם לחזור לעוד סיבוב – בהחלט. אם אתם חדשים לסדרה – אולי יהיה כדאי להתחיל עם משחק המקור.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י