הרשמה

ביקורת - Watch Dogs

אז איך נראה "הדור הבא" של משחקי העולם הפתוח?

אי שם בשנת 2012 הוצג המשחק שגנב לאחרים את ההצגה והכניס את הגיימרים לחגיגת הייפ של שנתיים, בהן היינו בטוחים ש-Watch Dogs זה הדבר הכי טוב שאי פעם קרה לז'אנר. והנה המשחק המצופה הגיע סוף סוף לחנויות, לא וויתר על הרבה רעש וצלצולים, והכריז על עצמו בתור "הדור הבא של משחקי העולם-פתוח". מאוד רציתי לגלות איך נראה "הדור הבא", אבל מה שראיתי בסוף זה משחק ששואב כל כך הרבה השראה ממשחקים קודמים שכמעט לא נשאר לו שום מקום לחדש. אם ציפיתם לראות משהו חדש לגמרי ולחוות עולם-פתוח בדרך שונה ממה שאתם רגילים – זה לא משהו שתקבלו ב-Watch Dogs. אבל מה שכן תקבלו זה משחק עשוי טוב שהציג שינוי אחד מרכזי לפורמולה המוכרת ועשה את השינוי הזה מספיק מעניין בשביל לסחוב משחק שלם.

ברוכים הבאים ל"אח הגדול"

אז בואו נצלול פנימה. Watch Dogs מתרחש בשיקאגו של העתיד הקרוב, והעתיד הזה ממש לא נראה טוב. מישהו בדרגים הגבוהים חשב שזה רעיון טוב למזג את כל המערכות הממוחשבות של העיר לתוך מערכת אחת. זה כולל רמזורים, כספומטים, מצלמות מעקב ומידע אישי ורגיש על כל האזרחים. זה עולם בו פרטיות היא נחלת העבר, ואף אחד לא יכול להסתתר מהעין הרואה-כל של האח הגדול. אנו משחקים את איידן פירס, אחד האנשים היחידים שכן יכולים להסתתר מעין המצלמות. איידן הוא האקר מוכשר שמחזיק בנשק הכי חזק שיש – סמארטפון. בעזרת הנשק הזה הוא יכול לפרוץ לכל מכשיר חשמלי שאתם יכולים לחשוב עליו, ולהשתמש בעיר עצמה בתור כלי להשגת המטרות שלו.

אבל איידן הוא לא האקר זדוני כמו קבוצת DedSec, ה"אנונימוס" של המשחק. לאחר שהאחיינית שלו נהרגה כתוצאה מטעויות העבר, איידן הופך ללוחם חופש, אנטי-גיבור שמוכן לעשות הכל כדי לחשוף את האמת, וכל האמצעים כשרים. במהלך המשחק תהיה לכם את האפשרות להתנהג בצורה יותר דורסנית ומרושעת כלפי הסביבה, ובמקרה הזה איידן יהפוך ל"אויב הציבור" של ממש, אך אם תחליטו לעזור לבריות ולהימנע מהרג מיותר, האזרחים יעלימו עין אפילו אם "תשאלו" את הרכב שלהם בשביל לברוח מהשוטרים. בפועל המערכת הזאת לא ממש עובדת, אבל לזה נגיע אחר כך. העלילה מתפתחת לכיוונים מאוד מעניינים, והדמויות המעטות התברכו במדובבים משובחים, אבל בשורה התחתונה מדובר כאן בחוויה מאוד לינארית. ההחלטות שתעשו במהלך המשחק לא ממש ישפיעו על ההתפתחות של המשימה הבאה בעלילה. לגבי המשימות עצמן, תתכוננו לעשות הרבה ממה שעשיתם כבר בעבר במשחקים כמו GTA: מעקב אחרי מטרות, הצבת מארבים, מרדפים ועוד. רוב המשימות כן עשויות טוב וכיף לשחק אותן, אבל אל תצפו למשהו מקורי במיוחד.

לחשוב כמו האקר

מבחינת משחקיות, Watch Dogs מורכב מכל מה שאנחנו מכירים ממשחקי עולם-פתוח, עם התוספת של האקינג – פריצה למערכות ממוחשבות. ברגל יש לנו את האפשרות להיכנס למבנים, להיכנס למחסות ולירות בנשק, וכמובן שתמיד אפשר לגנוב את הרכב הראשון שאנחנו רואים ולשייט ברחבי שיקאגו הגדולה. אם כבר הזכרתי שייט, אפשר גם לנסוע בסירות מנוע ולשחות – אז הנה חסכתי לכם את הרגע המהוסס הזה שאתם תוהים אם קפיצה למים תגרום למוות של איידן. אי אפשר לירות בזמן נהיגה, כמו שאין אף נשק שיעזור לכם להתמודד עם כמות גדולה של אויבים, וזה בגלל ש-Watch Dogs תולה את כל התקוות שלו על מרכיב ההאקינג. בתור האקר יש לנו את האפשרות לפרוץ למגוון של מכשירים ומערכות: השוטרים רודפים אחריך? מי צריך נשק כשאפשר לשנות את כל הרמזורים לירוק, להרים מחסומים משטרתיים או לפתוח גשרים. צריכים להוריד מטרה בתוך מבנה מלא שומרים? בחלק מהמקרים לא תצטרכו אפילו להוציא את האקדח – אפשר "לקפוץ" ממצלמת אבטחה אחת לשניה, להפעיל אזעקות, לפוצץ קופסאות חשמל ולהשאיר אחריכם הרבה הרס מבלי להיות קרוב למוקד האירוע - ממש כמו האקר אמיתי. לא משנה אם אתם ברגל או ברכב, המשחק יכניס אתכם למצבים שיגרמו לכם להרגיש כאילו אתם בסרט אקשן - ושם טמונים הרגעים הכי יפים שלו.

המשחק ינסה לגרום לכם לחשוב שיש לכם בחירה אמיתית בגישה שאתם בוחרים בכל משימה, אך בפועל – הגישה היחידה שבאמת עובדת היא להישאר כמה שיותר במרחק ובצללים, ולהשתמש בהאקינג בכל הזדמנות אפשרית. עוד בעיה שיש לי עם העולם הפתוח זה מערכת המוסר. נראה שהמפתחים לא היו לגמרי סגורים לגבי מה מוסרי ומה לא, והתוצאה היא מערכת מאוד אנטי-אינטואיטיבית ולא הגיונית בעליל. למשל: אפשר לפרוץ לחשבונות בנק של עוברי אורח ולגנוב להם כסף, ואין לזה שום השלכה מבחינת המשחק. אבל אם תדרסו מישהו בטעות, גם אם לא היה שום עד בסביבה – מד ה"מוניטין" שלכם ירד. ועדיין, גם אם תדרסו המון אנשים ברצף – למשטרה בדרך כלל לא יהיה אכפת והם לא יטרחו לרדוף אחריכם. מצד שני, אם תגנבו לנהג כלשהו את הרכב הוא כנראה יקרא למשטרה והיא תתחיל את המרדף באופן מיידי. אותו דבר יקרה אם תשכחו להחביא את הנשק ותסתובבו איתו בגלוי. מצד שלישי, אם תהיו בזמן מרדף ותגרמו לנזק עצום לתשתיות או תאונות שרשרת נוראיות – גם כאן לא ירדו לכם נקודות על הריגה או פציעה של אזרחים, ולא יהיה שום אפקט על המוניטין. אני מבין שכל הדברים האלה נמצאים שם בשביל להפוך את המשחקיות ליותר זורמת, אבל מעצבן אותי שהרג "תמים" של אזרחים (עקב נהיגה גרועה או מרדף) מוריד נקודות אבל כמעט כל דבר הגיוני אחר – לא מוריד.

דז'ה וו

העלילה של המשחק תיקח לכם כ-12 שעות מנקודת ההתחלה ועד הסוף, אבל ל-Watch Dogs יש עוד הרבה להציע חוץ מהסיפור הראשי. הבעיה? הכל זה דברים שראינו כבר במשחקי עולם-פתוח קודמים. אני רוצה לקחת אתכם 7 שנים אחורה, אל המשחק הראשון בסדרת Assassin's Creed. במשחק היתה מערכת מהפכנית בשקל לפיה העולם היה מלא במגדלים, ועל מנת לפתוח את כל המשימות והאירועים לאותו איזור – היינו חייבים לטפס לראש המגדל. שנת 2014, המשחק Watch Dogs הגיע לחנויות אחרי שנתיים בהן הוא התיימר להיות "הדור הבא של משחקי העולם-פתוח", ונחשו איך ביליתי את 3 השעות הראשונות שלי עם המשחק? ניחשתם נכון... מגדלים.

גם המשימות הצדדיות האחרות לא ממש הצליחו בגזרת המקוריות. נסו לספור בכמה משחקי עולם-פתוח ששיחקתם עם משימות שבהן צריך לגנוב רכב ולהביא אותו למטרה כשהשוטרים רודפים אחריכם. או להכין מארב לשיירה של רכבים. או לפרוץ למתחם של אנשים רעים ולחסל את המנהיג? הכל די משעמם, ואם אתם רוצים גישה לכמה מהיכולות והנשקים הטובים ביותר במשחק – אין לכם הרבה ברירות אלא לעשות אותן. נקודות האור במשימות הצדדיות הן משימות ה-"טריפים דיגיטליים", שנותנים טוויסט אמיתי לעולם ומספקים חוויה שונה לגמרי: בטריפ ה"פסיכדלי" אתם קופצים מפרח לפרח בעולם צבעוני ושמח, ב"טירוף" אתם נוהגים במכונית עוצמתית בשיקאגו הפוסטאפוקליפטית ודורסים שוטרים מהגיהנום, והדובדבן שבקצפת: ב"טנק עכביש", אתם שולטים בטנק מהלך והרסני והמשימה שלכם היא להשמיד מטרות כמו מסוקים ורכבים משוריינים. כל כך חבל שהמשימות הכי מקוריות במשחק הן אלה שלא נותנות שום פרס משמעותי כמו נשק או יכולת מיוחדת, בזמן שיש כל כך הרבה משימות שהייתי רוצה לקחת בחזרה ולקבל זיכוי על הזמן שהשקעתי בהן.

יש עוד האקרים בעולם

אתם יודעים איך זה היום – גם משחקי עולם-פתוח כבר לא יכולים להרשות לעצמם להיות לשחקן יחיד בלבד, ו-Watch Dogs הוא לא שונה. בין מצבי הרשת של המשחק תמצאו את המצבים הסטנדרטיים כמו מירוצים ברחבי העיר, קרבות אש בין שתי קבוצות של ארבעה שחקנים או סתם שוטטות בעיר עם חברים בלי שום מטרה מסוימת. אך המצבים המעניינים באמת הם Online Hacking ו-Online Tailing. במצב ההאקינג אתם פולשים לעולם של שחקן תמים ומנסים להגיע מספיק קרוב בשביל להתחיל את הפריצה. מרגע זה, הוא מודע לעובדה שפורצים אליו ומנסה לצוד אתכם בכל דרך אפשרית. בתור פולש, אתם נראים כמו עובר אורח וכל עוד תתנהגו כרגיל – לשחקן המגן יהיה מאוד קשה לזהות אתכם בתוך הקהל. מצב המעקב דומה למצב ההאקינג, רק ששם השחקן המגן לא מודע לפלישה גם אחרי שהפולש הולך בעקבותיו. אם הפולש מצליח לעקוב אחר השחקן במשך מספיק זמן, הוא ינצח – אבל איפה הכיף בזה? הרגעים הטובים ביותר הם אלה שבהם שני שחקנים רודפים אחד אחרי השני ברחבי העיר ופורצים כל מה שעובר בדרכם במטרה לנטרל את היריב. הבעיה היא שמצבי הפלישה הם כפויים ולא ניתן לכבות אותם מבלי לוותר על מרכיב הרשת כולו, כולל מד ה"שמצה" שנותן לכם יכולות ובונוסים לפי ההצלחה שלכם ברשת. קשה לי להתחבר לגישת ה"הכל או כלום" כשזה נוגע למצבי רשת, וחבל שאין אפילו אופציית "השהיה" שתאפשר לי להשקיע כמה שעות בעלילה בלי שאף אחד יפריע לי באמצע.

תחזירו אותי ל-2012

Watch Dogs הוא לא רק אופה, אלא גם יפה... לפחות זאת היתה ההבטחה של Ubisoft במשך כל הזמן הזה. לפני שנתיים, בכנס E3 2012, המשחק הוצג לראשונה והשאיר את הקהל ללא מילים. עכשיו המשחק הגיע לחנויות, והוא נראה... לא רע. כל הטקסטורות, כולל קירות ועצמים קטנים, הן חדות ומפורטות למדי. אפקטים כמו פיצוצים, תאורת לילה וגשם נראים מצוין, והמודלים של הדמויות נראים טוב אך מרגישים קצת שטוחים ולא מפורטים לפעמים. את המשחק בדקתי על ה-Xbox One, אז אני מניח ששחקני ה-PS4 והמחשב קיבלו ביצועים אפילו יותר טובים (למעט הבעיות השונות עם גרסת המחשב כרגע). בסך הכל, Watch Dogs הוא משחק יפה אבל לא פורץ-דרך כמו שחשבתם, והוא לא מגיע קרוב לרמת הגרפיקה שראינו בהדגמה של 2012. למטה: סרטון החשיפה משנת 2012.

אחד הדברים החשובים ביותר למשחק עולם-פתוח הוא דווקא לא גרפיקה אלא סאונד ומוזיקה טובים. אז מה המצב ב-Watch Dogs? כבר הזכרתי שהדיבוב במשחק מצוין, אבל גם האפקטים השונים נשמעים טוב ונותנים תחושה של עולם חי ונושם. זה אולי ישמע לכם קטנוני, ואני לא יודע אם זה ככה על כל הפלטפורמות, אבל הסאונד הכללי של המשחק הוא בווליום די נמוך – עד שמדי פעם מגיעה הודעה מחרישת אוזניים בסגנון "מבזק חדשות" שמשום מה חזקה פי 2 מכל דבר אחר ששומעים במשחק. משחקים כמו GTA V או Saints Row IV הגיעו בשנה שעברה עם אוספי מוזיקה גדולים ופסקול רחב שמתאים לכל הקהלים. כאן זה ממש לא המצב – המשחק כולל כמות קטנה של שירים, ובשביל לפתוח עוד אתם חייבים "להשיג" אותם דרך פריצה לעוברי אורח. זה מרגיש כמו דרך די רנדומלית לפתוח עוד שירים, ואם כבר נכנסנו לזה – למה צריך בכלל לפתוח שירים חדשים במקום שהכל יהיה פתוח מההתחלה?

השורה התחתונה

אז מה היה לנו כאן? Watch Dogs הוא משחק עולם-פתוח שלעולם לא היה יכול לעמוד בכל הציפיות שהוא הציב לעצמו. מה ש-Ubisoft עדיין לא מבינים זה שאי אפשר לעשות שדרוג קטן לגרפיקה ושינויים מינוריים למשחקיות בהשוואה לכותרים אחרים בז'אנר, ופשוט לקרוא לזה "משחק של הדור הבא". Watch Dogs הוא בדיוק כמו יתר המשחקים של הדור הקודם, אבל זה לאו דווקא דבר רע. את מה שהוא עושה – הוא עושה טוב, ולמרות שאת רוב המשימות כבר שיחקנו במשחקים אחרים – את רובן כיף לשחק גם כאן. אפשר להשוות את Watch Dogs לכותרים הטובים ביותר בז'אנר יחד עם Far Cry 3, Assassin's Creed 2 ו-GTA V, וכמו כל הכותרים האלה זה מגיע לשורה התחתונה: מי שאוהב משחקי עולם-פתוח מהסוג הזה, קשה לטעות עם Watch Dogs. אבל עבור מי שמעולם לא התחבר לז'אנר – זה ממש לא יהיה המשחק המהפכני שישנה את דעתכם. אז בקיצור? עשוי טוב, אבל לא מקורי. איידן, ציפיתי ממך ליותר.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:19 03.06.2014 | Sudden_Hitman Sudden_Hitman

    שום מילה על הבינה המלאכותית? אם יש בו משהו שכן פורץ דרך זה ה- AI שהוא די מהפכני... ה- AI של GTA V לא מתקרב לרמתו.
    הוא כן מרגיש לי הדור הבא בחוויה שהוא מעביר, לא במשימות.

  2. 2

    15:35 03.06.2014 | WarFox89 WarFox89

    ביקורת די מדוייקת, משחק מצויין אבל לא מחדש או מהפכני. אבל מצד שני, למה צריך להמציא את הגלגל מחדש אם הוא גם ככה עושה את העבודה? ;)

  3. 3

    15:44 07.06.2014 | Tracing Archer Tracing Archer

    משחק זוועתי, עלוב, עם פורט מזעזע למחשב ובאופן כללי חרא של משחק. המשחק נראה זוועתי מבחינה גראפית, התכנון והעיצוב של העולם לקוי ועלוב.. ההאקינג הוא לא יותר מגימיק ולא יותר מPRESS X TO WIN. שזה בדיחה. פשוט בדיחה.
    ובתאכלס? הסירטון הזה יציג בדיוק למה המשחק הזה על הפנים.

  4. 4

    11:29 23.10.2016 |  aiden aiden (אורח)

    קניתי את המשחק יום אחרי שהוא יצא והייתי בהייפ מטורף, חשבתי שזה המשחק הכי טוב אי פעם (הייתי בכיתה ח' אל תשפטו) ובפעם השנייה אז גיליתי שהמשחק הוא בסדר, לא מצויין כמו שחשבתי אבל משחק בסדר. כמו שאומרים "מה שלא שבור לא מתקנים"

    ונ.ב: ליוביסופט יש אובססיה למגדלים

  5. 5

       | פורסם ע"י