הרשמה

ביקורת - Far Cry 4

אם אהבתם את Far Cry 3, אל תהססו עם המשחק החדש בסדרה

לפני כשנתיים הגיע אלינו Far Cry 3 – משחק יריות\עולם-פתוח שזכה להצלחה מטורפת ביחס לשני המשחקים שקדמו לו. המשחק היה כל כך מצליח שבואו של Far Cry 4 היה רק עניין של זמן, והתוצאה היא משחק חדש שמרגיש מאוד מוכר – אולי אפילו מוכר מדי. Far Cry 4 הוא משחק עולם-פתוח נהדר שנוגע כמעט בכל הנקודות הנכונות ושואב את השחקן לעולם מקורי ומסקרן, אך מתחת לכל התוכן החדש והדמויות החדשות אנחנו רואים את Far Cry 3 הישן והטוב. מצד שני, אם פעם שעברה הזמנתי סטייק והוא היה טעים – מה כל כך רע בלהזמין סטייק גם בפעם הבאה?

חדש בהימלאיה: סקס, סמים ורודן פסיכופט

Far Cry 4 מתרחש באיזור בדיוני בהרי ההימלאיה שנקרא קיראט (Kyrat) – כנראה אחד המקומות הכי לא מסבירי פנים על כדור הארץ. קיראט נשלטת על ידי רודן מטורף בשם פאגן מין (Pagan Min), שחטף את השליטה מידי המקומיים ומשתמש באיזור כדי לקדם את שלל הפעילויות הלא-חוקיות שלו. פאגן מין הוא ללא ספק הדמות המעניינת ביותר בסיפור הזה, ונראה שהוא תוצר ישיר של הפסיכופט "ואס" (Vaas) מהמשחק הקודם. אנחנו משחקים את אג'אי גייל (Ajay Ghale), אדם רגיל למראה שהגיע לקיראט כדי לפזר את אפר אמו – שהיתה תושבת המקום. מהר מאוד אג'אי מגלה בדיוק עד כמה פאגן מין משוגע, ומתחבר לקבוצה של לוחמי חופש\טרוריסטים בשם "נתיב הזהב" (The Golden Path), הקבוצה שרוצה להשתלט על קיראט מחדש. מסתבר שאג'אי הוא הבן של המנהיג המיתולוגי של "נתיב הזהב", ובלי שום סיבה הגיונית הוא מחליט להכניס את עצמו לבלאגן והופך למושיע של קיראט. 

במהלך המשחק אנו פוגשים דמויות פחות ויותר מעניינות: בין הפחות מעניינות תמצאו את Amita ו-Sabal, מנהיגי הארגון הנוכחיים שיציבו בפניכם כמה החלטות מוסריות לא קלות, אך יעשו זאת בצורה די משעממת וחד-גונית; בין הדמויות היותר צבעוניות תפגשו את Longinus – כומר\סוחר נשק, ואת Paul "De Pleur" Harmon – מעצב אופנה שנראה תלוש לגמרי מהסביבה שלו. ומה עם אג'אי שלנו? הוא הדמות הכי משעממת במשחק, עד כדי כך שחבל שבכלל טרחו לדבב אותו. דמויות "שקטות" כמו גורדון פרימן (Half Life) עובדות הרבה יותר טוב כי הן נותנות לשחקן להפעיל את הדמיון. עם אג'אי אנחנו הופכים בין רגע מתייר נורמטיבי ללוחם חירות מטורף, ומאותו שלב הוא פשוט עושה כל מה ש"נתיב הזהב" אומרים לו. למרבה המזל, רוב הדמויות מדובבות לשבח (בייחוד פאגן מין, כוכב המשחק) ונראות מצויין. בכלל, הדמויות נראות פשוט נהדר במנוע המשחק ומצליחות להביע הרבה רגש גם בלי גרפיקת CGI מפוצצת (CoD: Advanced Warfare, אני מסתכל עליך).

שלל פעילויות ללוחם החירות המתחיל

כמו עם Far Cry 3, גם כאן העלילה היא בסך הכל סיבה טובה לעשות הרבה בלאגן ולחוות עולם פתוח וחופשי עם שלל פעילויות. ובכן, בגזרה הזאת Far Cry 4 מצליח ובגדול. העולם שלו גדול משמעותית מזה של קודמו, וכולל הרבה יותר סוגי פעילויות ומשימות. למשל, תוכלו להשתתף במירוצים עמוסי אדרנלין בערבות של קיראט; להציל כפרים מהתקפה של חיות בר; לצוד חיות נדירות או אנשי מפתח בארגון של פאגן מין; לחטוף משאיות אספקה עבור המורדים; לחסל את "שיירות המוות" המשליטות אימה על המקומיים;  לצלוח שלל משימות "ספונטניות" שתיתקלו בהן בדרך ואני עדיין רק מגרד את השטח. למרות שיש המון פעילויות, מצאתי עניין רק בחלק מאוד ספציפי מהן: אלה שמניבות פרסים פרקטיים. אולי זה רק אני אבל משימות שמביאות "רק" כסף או נקודות נסיון נראו לי חסרות תועלת, ובמקום זה העדפתי להתמקד על כאלה שפותחות ציוד או נשקים חדשים. מהבחינה הזאת יש חוסר סימטריה רציני במשימות – חלק מהן פותחות נשקים חדשים אחרי שמסיימים 2 מאותו סוג וחלק לא פותחות שום דבר משמעותי גם אחרי שמסיימים את כל הסדרה. למשל, מתוך 3 סוגים שונים של משימות ציד, רק אחד יכול לפתוח נשק חדש לשחקן. כמו ב-Far Cry 3, המשימות המהנות ביותר הן אלה שכוללות השתלטות על מוצב או מבצר – משימות אלה ידרשו מכם לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא את הדרך היעילה ביותר לחסל את כל האויבים באיזור מסוים. מהצד השני, החזירו גם את המגדלים הארורים שמשום מה עדיין רואים בכל משחק עולם-פתוח אפשרי - אותם מגדלים כמו ב-Assassins Creed ו-Watch Dogs שצריך לטפס עליהם כדי לחשוף חלקים חדשים של המפה. Ubisoft, לתשומת לבכם - המגדלים האלה כבר יצאו לנו מכל החורים!! תפסיקו להתעצל ותחשבו כבר על דרך חדשה לחשוף את המפה, לעזאזל!

ב-Far Cry 4 המשאבים שלנו מתחלקים ל-4: כסף, נקודות נסיון, נקודות סקילים (Skill points) ונקודות קארמה. התוספת של נקודות קארמה נועדה לגרום לנו להתחבר למקומיים ולהתחשב בהם עד כמה שאפשר. אם תהרגו חפים מפשע תקבלו קנס לקארמה, ואם תצילו אותם באחת מהמשימות הספונטניות (כמו תקיפה אראית של חיות בר או חטיפה של בני ערובה) תקבלו תוספת יפה. עם כל רמת קארמה תקבלו תוספת מועילה כמו מחירים זולים יותר בחנויות וגישה לנשק או יכולת חדשים, אך לוקח די הרבה זמן עד שצוברים מספיק נקודות בשביל לעלות רמה. למרבה המזל, קשה להסתובב בעולם יותר משתי דקות מבלי להיתקל בתושב מקומי או לוחם "נתיב הזהב" בצרה כך שאפשרי לטפס ברמות אם אתם ממש נחושים לעשות זאת. העולם, אגב, מלא בהרבה יותר חיות בר מהמשחק הקודם ואתם תמצאו את עצמכם תחת מתקפה באופן שוטף. לרוב זה יהיה בדיוק בזמן הלא-נכון, כמו ברגע שבו אתם מנסים להשתלט על מוצב בשקט ואז קופץ עליכם נמר או להקה של זאבים. שחקנים חכמים יוכלו להשתמש בחיות הבר לטובתם על ידי זריקת פתיון או שחרור חיות כלואות, ואם במקרה הצלחתם להביא פיל עצבני למוצב או מבצר – לא יישאר הרבה ממנו עד שהחיה הענקית תירגע.

אל תתעסקו עם קארמה רעה

במשחק נוכל לאסוף נקודות סקילים, אותן ננצל כדי לפתוח יכולות חדשות לדמות שלנו. היכולות מתחלקות לשתי קטגוריות: "טיגריס" עם יכולות המתמקדות בחיסול אויבים, דיוק עם נשקים ותנועה מהירה; ו-"פיל" עם יכולות המתמקדות בחסינות לנזק ומגוון "מזרקים" שאפשר לייצר כדי לקבל יתרון בקרב. בהשוואה ל-Far Cry 3, אהבתי שפתחו מוקדם יותר כמה מהיכולות היותר מהנות כמו Knife Takedown – היכולת לחסל אויב מקרוב ולהשתמש בסכין שלו כדי לחסל אויב נוסף ממרחק. כמה מהיכולות היותר כיפיות כוללות רכיבה על פילים וחיסול האויבים הכבדים במשחק, אך מצד שני יש לא מעט יכולות שמרגישות כמו "פילר". אם כל מה שאני רוצה זה להוריד אוייב כבד, למה אני צריך לבזבז נקודות על יכולת שנותנת לי לחסל אויב ולגרור אותו באופן מיידי? בסופו של דבר, מערכת הסקילים נופלת מפני שהיא לא מספקת לשחקן בחירה אמיתית. שתי הקטגוריות לא מרגישות משמעותיות מספיק בשביל להשפיע על סגנון המשחק, וכדי להמחיש את זה אני יכול להעיד שרוב הזמן היו אצלי מעל 10 נקודות לא מנוצלות, סתם כי לא מצאתי שום יכולת ראויה לבזבז עליה.

בניגוד לסקילים, במשחק יש מגוון יפה של נשקים וציוד – כבר מההתחלה נוכל לרכוש את חליפת הכנפיים המגניבה שהיתה זמינה רק לקראת הסוף במשחק הקודם, ולהתחיל לבצע משימות כדי לפתוח את הנשקים המועדפים עלינו. בתור שחקן שאוהב פעולות שקטות, שמחתי לחזור לקשת המוכרת מ-Far Cry 3, יחד עם רובה הצלפים האהוב ואיזה רובה-סער מושתק כדי לסגור את הפינה. הקשת נשארה כיפית כתמיד וגיליתי שהנשקים המהנים ביותר הם דווקא אלה שעושים כמה שיותר בלאגן: להביור, משגר טילים, משגר רימונים ועוד הפתעות. הקטע הבאמת מהנה היה לגלות שאפשר להשתמש בנשקים אלה גם כחלק מפעולות שקטות: למשל, אפשר להתגנב ולשרוף חלקה בתוך בסיס, מה שגורם לכל האיזור לעלות באש, או לחילופין לשגר טיל ממרחק כדי ליירט רכב של האויב או מקבץ של אויבים. הנשקים מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות: נשקים רגילים שאפשר לעצב ולשנות לפי הצורך, ונשקים מיוחדים (Signature Weapons) שמגיעים עם סידור קבוע של כוונות ושיפורים. בפועל, אין באמת סיבה להשתמש בנשקים הרגילים כל עוד הרווחתם את הגרסה המיוחדת של אותו נשק. בניגוד ל-Far Cry 3, כאן יש אפילו פחות סוגי כוונות ושיפורים לנשקים הרגילים כך שמימד העיצוב נעלם כמעט לחלוטין. 

תביאו חבר

אחד הפיצ'רים החדשים והמרגשים של Far Cry 4 הוא מצב רשת ראוי. המשחק מגיע עם שני מצבי רשת, אחד תחרותי ואחד שיתופי. במצב "Gun for Hire" אתם יכולים לקרוא לשחקן אחר להצטרף לעולם שלכם ולחוות אותו יחד איתכם. תוכלו לבצע עם השחקן הנוסף כל משימה רגילה או להיעזר בו כדי להשלים את המשימות המאתגרות יותר כמו השתלטות על מבצרים. אם אתם משחקים על פלייסטיישן (3 או 4), תוכלו ליהנות מהפיצ'ר הזה מבלי שלשחקן השני יש עותק של המשחק! העותק שקיבלתי לביקורת היה עבור ה-Xbox One אז לא יצא לי לבדוק בעצמי את העניין, אבל אתם מוזמנים לספר לנו בתגובות מה היו החוויות שלכם והאם הפיצ'ר עובד כמו שצריך. מצב Battles of Kyrat הוא המסקרן יותר מהשניים, וכולל קרבות בין שתי קבוצות של שחקנים. הקרבות מתארים את היסטוריית הלחימה של קיראט הרבה לפני אירועי המשחק, וכוללים קבוצות א-סימטריות עם יכולות ייחודיות לכל קבוצה. קבוצת ה-Rakkshasa הם מתנקשים שקטים שיכולים לזמן חיות בר שיילחמו לצידם, לחסל אויבים מרחוק ולדלג ממקום למקום במהירות. מנגד, קבוצת ה-Golden Path משתמשת בכלים מודרניים כמו נשקים אוטומטיים, רכבים ומרגמות. ישנם שלושה סוגי משימות ב-Battles of Kyrat ומצאתי את כולם מהנים למדי... אבל לא לאורך זמן. כמו הרבה משחקים אחרים, מצב הרשת הזה נועד להעסיק את השחקן למשך כמה שעות ולא יותר.

מרוב תוכן כמעט שכחתי להזכיר את הגרפיקה המהממת של המשחק! Far Cry 4 הוא אחד ממשחקי העולם-פתוח היותר מרשימים שתמצאו על המחשב וקונסולות הדור הנוכחי (Xbox One ו-PS4): הדמויות נראות חיות ומלאות הבעה, העולם מפורט וצבעוני, המודלים הקטנים והגדולים כאחד נראים טוב גם מקרוב ולמעט בעיות גרפיות על המחשב שעדיין לא תוקנו – בקונסולות לא תיתקלו בנפילות פריימים או באגים חריגים. עד היום אני מתקשה להבין את Ubisoft מרשים לעצמם להוציא את משחקי Assassin's Creed על המנוע המקורי ולא על המנוע של Far Cry, כי Far Cry 4 גורם ל-Assassin's Creed Unity להיראות לא פחות ממכוער וחסר חיים – ושניהם יצאו בהפרש של כמה ימים אחד מהשני. עוד אלמנט שמוסיף הרבה לתחושה של העולם זה המוזיקה, המשלבת בין מקצבים אותנטיים מאיזור הודו וההימלאיה יחד עם אלמנטים אלקטרוניים לא בולטים מדי. בזמן שיטוט בעולם המוזיקה תהיה כמעט בלתי מורגשת אך ברגע שהאקשן יתחמם – המוזיקה תיקח כיוון אינטנסיבי יותר כדי להבהיר שחייכם נמצאים כרגע בסכנה.

השורה התחתונה

Far Cry 4 הוא משחק יריות מגוף ראשון\עולם פתוח המתרחש באיזור יפהפה בעולם שלא קיבל הרבה תשומת לב עד כה. הוא עושה כמעט הכל כמו שצריך, אבל בסופו של דבר הוא מרגיש כמו גרסה משופרת של Far Cry 3 ולא הרבה יותר מזה. המפתחים לקחו אפס סיכונים לאחר ההצלחה המטאורית של המשחק הקודם ועשו גרסה של Far Cry 3 עם יותר תוכן, יותר משימות, עלילה די דומה ותפאורה מעניינת יותר. שלא תבינו לא נכון – זה בהחלט לא דבר רע! זהו כנראה משחק העולם-פתוח הטוב של השנה אבל אם לא אהבתם את Far Cry 3 – אין לכם מה לחפש בכותר החדש. אם אהבתם את Far Cry 3 או שאתם חדשים לסדרה – Far Cry 4 יתן תמורה הולמת לכסף שלכם וישאב אתכם לעולם שלא תרצו לצאת ממנו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    22:28 17.12.2014 | Grohll Grohll

    בהחלט משחק אדיר

  2. 2

    18:29 13.05.2017 | gutt gutt (אורח)

    אני משחק את המישחק כבר פעם שנינ משחק מאוד מהנה ומאתגר

  3. 3

    18:32 13.05.2017 | gutt gutt

    משחק מהנה מאתגר וטוב
    ממת
    ממליץ בחום

  4. 4

    19:14 20.07.2017 | psking psking (אורח)

    משחק חלש ביותר עם עלילה רדודה והדבר היחיד שיש לו זה תקציב. אם יוביסופט לא היו שופכים עליו כסף לא הייתם מתעוורים מהיופי של העולם והייתם מבינים איזה משחק מעפן זה באמת.

  5. 5

    11:00 12.09.2017 | גיימר מלידה גיימר מלידה (אורח)

    תגובה ל - psking (אורח).
    אני לא יודע על מה אתה מדבר. אני גיימר מוכר בארץ ובעולם ואני אומר לך חד וחלק שמדובר באחד מהמשחקים היותר טובים ששיחקתי וסיימתי כמעט כל סדרה של משחקים גם אם מדובר ב uncharted ל-ps4 ודומיו

  6. 6

       | פורסם ע"י