הרשמה

ביקורת - Forza 6

אם חיפשתם סיבה טובה להתחדש ב-Xbox One, קוראים לה Forza 6

הכירו את המלך הבא של משחקי המירוצים

אם חשבתי שסדרת Forza לא יכולה להתעלות על עצמה אחרי שני המשחקים האחרונים שיצאו ל-Xbox One, טעיתי ובגדול. מאז השקת קונסולות הדור הנוכחי, ז'אנר המירוצים ניסה למצוא את עצמו עם לא מעט כותרים... בואו נלך על "לא מספיק טובים", וכל מפתחת שיודעת מה היא עושה ניצלה את השנה האחרונה להפקת לקחים. למדנו שלקשר בין שחקנים בצורות מיוחדות זה מצוין ומבורך, אבל כשהמשחק דורש מהשחקן להיות מחובר לרשת בכל זמן נתון - כאן העסקה מתחילה להתפרק; למדנו שגרפיקה יפה ואפקטים של מזג אוויר בהחלט יכולים להוסיף אבל רק בתור בונוס למשחקיות שצריכה להיות טובה מלכתחילה; למדנו ששחקנים כבר לא מוכנים להסתפק ב-50 רכבים בעת ההשקה, וזה לא יעזור אם מוסיפים עוד רכבים בתשלום; למדנו שיש טווח יכולות עצום בין שחקנים וכל אחד מהם אוהב לקבל חוויה קצת שונה; ואולי הכי חשוב - למדנו ששחקנים ושחקני מירוצים בפרט חיים בשביל תחושת התגמול שמגיעה אחרי אתגר קשוח, ושהנאמנות שלהם לזכיון שווה זהב. משחקי Forza הקודמים לא נפלו בכל הקטגוריות האלה, למעשה הם לא נפלו ברוב הקטגוריות - אבל אין לי שום ספק ש-Turn 10 עשו את שיעורי הבית שלהם והתאמצו ליצור את כותר המירוצים הכי נגיש, הוגן ומהנה שתוכלו למצוא היום על פלטפורמות הדור הנוכחי. אני אפילו אגדיל ואומר ש-Forza 6 (יחד עם אחיו בסגנון העולם הפתוח Forza Horizon 2) הוא ה-בלעדי הכי טוב שקיים היום על ה-Xbox One. למה? בואו נגלה.

עולם שלם של רכבים בכף ידכם

בואו נתחיל מהעובדה הפשוטה: Forza 6 הוא סימולטור מירוצים בעולם שבו רוב המתחרים שלו הם משחקי מירוצים יותר ארקיידיים - זה כולל את Driveclub, The Crew ומשחקי Need for Speed השונים ששמים פחות דגש על חוויה מציאותית ויותר על כיף, עולם פתוח וקהילתיות. וכן, החל מרמת ההגשה דרך הקריינות ומצב הקריירה של המשחק - Forza 6 לא מרגיש "קליל" כמו המתחרים שלו ואפילו לא כמו Forza Horizon 2. זה מתבטא בתפריטים "קרים", קריינית רובוטית שמסבירה לנו על מערכות המשחק השונות בקול הכי מונוטוני שהיא יכולה להפיק ומצב קריירה בלי שום סוג של עלילה. ועדיין, מצאתי את עצמי נשאב למשחק ועושה "רק עוד מירוץ אחד" במשך שעות ארוכות במטרה להגיע לנקודת השיא של מצב הקריירה עם הרכבים הכי מהירים ויקרים בעולם.

מצב הקריירה מהווה את מוקד המשיכה העיקרי לשחקנים חדשים ומכין אותנו למצב הרשת המאתגר בהרבה. הוא מורכב מ-15 סדרות של מירוצים (עם 4-6 מירוצים בכל סדרה) הפרושות על פני חמש קבוצות של מכוניות, החל מהרכבים הזולים ביותר שהותאמו למירוצי רחוב דרך רכבי המירוץ היוקרתיים ועד לאליטה של סצינת המירוצים. את הסדרות תצטרכו לבצע לפי הסדר, וכל קבוצה חדשה תביא איתה רכבים יקרים, סקסיים ובעיקר מהירים יותר. אבל זה לא הכל: בכל אחת מחמשת הקבוצות תמצאו 6 קטגוריות שונות של רכבים, כל אחת עם לפחות 10-15 רכבים לבחירה. בקטגוריית מירוצי הרחוב למשל, יצא לי להתנסות עם שתיים מהקטגוריות: ב-Ultimate Spocom התמקדתי בעיקר במהירות כאשר התמודדתי מול רכבי הספורט המהירים בסביבה, אבל ב-Japanese Street Kings גיליתי רכבים פחות מהירים אך עם אחיזה נוחה יותר ויכולת לתפור פניות במהירות גבוהה עם דריפט מתוכנן היטב. בסך הכל תוכלו להיכנס לכיסא הנהג של מעל 450 רכבים עם השקת המשחק, והמספר הזה רק יגדל עם רכבים חינמיים ובתשלום שישוחררו בהמשך הדרך.

חושבים שאתם יודעים לנהוג? תחשבו שוב

הנהיגה במשחק, לפחות ברגעים הראשונים, מרגישה הרבה יותר מסורבלת ממה שאתם רגילים ממשחקים קלילים יותר וזה בגלל שכל מערכות ה"סימולציה" נמצאות בפעולה: לחיצה חדה מדי על הגז או על הבלמים תביא לאיבוד שליטה כמעט מיידי, פניה במהירות גבוהה מדי תגרום לרכב לאבד אחיזה בכביש ונהיגה מסוכנת מהסוג שאתם הכי אוהבים במשחקים אחרים - לא תביא אתכם רחוק ב-Forza 6 אלא אם אתם יודעים בדיוק מה אתם עושים. לשחקן הטרי ייקח כמה שעות להסתגל לנהיגה המציאותית יותר אבל ברגע שמבינים איך הדברים עובדים - התגמול הוא עצום. מסתבר שכשאתם נמדדים נטו על ידי "יכולות הנהיגה" שלכם ואין לכם את היתרון של מיכל ניטרו או קיצורי דרך הבנויים בתוך המסלול - כל ניצחון מרגיש מתוק יותר. הפעם, המפתחים הלכו עד הסוף עם האינטנסיביות של המירוצים ובכל מירוץ תצטרכו להתמודד מול 23 רכבים אחרים. מערכת מזג האוויר המשופרת הצליחה להתעלות בענק על זאת של המשחקים הקודמים: אספלט רותח בשיא הצהריים ירגיש שונה לגמרי מאספלט בשעות ערביים, אבל השיא מגיע עם מערכת הגשם שלא רק הופכת את הכביש לחלקלק וקשה לאחיזה אלא מוסיפה שלוליות שמצטברות על המסלול ויכולות להרוס לכם את היום. גם לנהיגה בלילה או בשקיעה יש את הקשיים שלה, ולאורך הקריירה המשחק יעודד אותנו ללמוד איך להתאים את סגנון הנהיגה לכל מצב.

חוץ ממצב הקריירה שייקח לכם כ-10 שעות לסיים (במידה והתמקדתם רק בקטגוריה אחת בכל קבוצה), ל-Forza 6 יש עוד הרבה מה להציע עבורכם: זה מתחיל עם "מירוץ חופשי" בו אנו יכולים להתנסות עם כל הרכבים והמסלולים כבר מהרגע הראשון במשחק. ניתן "לשכור" רכב לצורך המירוץ מבלי שזה יעלה לנו משהו, אבל החיסרון הוא שלא נקבל כסף ונקודות נסיון עם רכב שכור. אפשר גם לשחק במסך מפוצל נגד שחקן אחר, מה שעובד הרבה יותר טוב מב-Forza 5. ברגע שתהיו בטוחים מספיק ביכולות שלכם, תוכלו להיכנס למצב הרשת של המשחק ולהתחרות ב"ליגות" שמזכירות את הגישה של Starcraft II - כלומר שאתם מתחרים רק נגד שחקנים עם אותה רמת יכולת כמו שלכם. מאחר וביקרתי את המשחק טרם ההשקה הרשמית, אני לא יכול להעיד על טיב מצב הרשת. כמובן שבין מירוץ למירוץ תוכלו לבלות שעות (ולא מעט מהן) בעיצוב הרכבים האהובים עליכם ובשמירת כיוונונים שונים לרכב. כמיטב המסורת, תוכלו להתאים כל רכב עד לרמת הכיוונון הכי עמוקה ומדוייקת, בדיוק כמו נהגי מירוץ אמיתיים. ואם אתם כמוני ומבינים פחות בפן המכני והטכני, תוכלו לתת למשחק לעשות את העבודה בשבילכם ולקבל שדרוג אוטומטי בהתאם לדרישות. ומה לגבי המראה החיצוני - הרי הרכב שלנו חייב להיות סקסי נכון? גם כאן תוכלו להשתמש בכלי העיצוב העוצמתי שקיים מימי Forza 5 וליצור עיצובים מיוחדים ומקוריים לרכבים שלכם. היופי הוא שגם כאן, המשחק מתגמל אתכם על העבודה הקשה: תוכלו לפרסם מפרטי כיוונון וכן עיצובים לרכב ברשת של Forza ובכל פעם ששחקן אחר ישתמש בהם - אתם תקבלו בונוס כספי יפה לחשבון.

חוויה מואמת-אישית לכל סוג של שחקן

למרבה המזל, Forza 6 ממשיך עם אותו קו שנקבע על ידי קודמיו ונותן לשחקנים את היכולת להתאים בצורה מאוד מדוייקת את חווית הנהיגה שלהם. אבל יש כאן גם מילת אזהרה: בתחילת המשחק, אחרי מירוץ ראשוני שמסביר על הדברים הכי בסיסיים, תצטרכו לצלוח סדרה של 3 מירוצים לפני שאתם קופצים למצב הקריירה המלא. לקח לי לא פחות מ-4 (!!!) שעות לסיים את המירוצים האלה במקום 3 ומעלה וזה בגלל שהם הרגישו הרבה יותר מדי מאתגרים, כאילו הרכב שהמשחק סיפק לי איטי משמעותית מיתר הרכבים במירוץ. בתור שחקן Forza ותיק, המשחק נתן לי את האפשרות לכוונן את דרגת הקושי והעזרים כבר מהמירוץ הראשון, אבל הוא לא אמר לי שאם אני אשתמש בהגדרות שאני רגיל אליהן ממשחקים קודמים - סיכויי הניצחון שלי אפסיים. למזלי, אחרי המשוכה הראשונית נכנסתי למצב הקריירה ומשם הכל הלך חלק בהתאם לדרגת הקושי שאני רגיל אליה. עוד אלמנט שהולך מצוין עם מערכת הקושי והתגמול הוא בקר ה-Xbox One, שמרגיש כאילו נבנה במיוחד עבור סדרת Forza. הרבה לא יודעים את זה אבל לבקר יש פיצ'ר מיוחד שאין למתחרה ב-PS4: מנועי רטט נפרדים לכל אחד מהטריגרים (RT ו-LT). הרטט שמרגישים באצבעות מזכיר מאוד את הרטט שמרגישים ברכב, למשל, כאשר זורקים קלאטץ' או דוחפים את הדוושה עד הסוף ממצב של ניוטרל או מהירות איטית מדי. בצורה הזאת אתם מבינים את הטעות בזמן שאתם עושים אותה ולא אחרי, מה שמשפר את חווית המשחק בצורה הרבה יותר משמעותית ממה שנראה לכם.

אז איך זה עובד? בתחילת המשחק אתם תשחקו עם דרגת AI ממוצעת ותקבלו את כל העזרים האפשריים לנהיגה. ככל שתגדילו את דרגת ה-AI תקבלו יותר כסף לאחר כל מירוץ, ואותו דבר יקרה כאשר תוותרו בהדרגתיות על העזרים השונים. למשל, אחד העזרים הראשונים שאפשר לוותר עליהם זה פס המסלול - זהו קו שמנחה אותנו לאורך המסלול ואומר לנו מתי להאט ומה הזווית הכי טובה לביצוע הפניה. אם תוותרו על הפס המלא ותהפכו אותו לפס שמופיע רק כאשר אתם נמצאים במהירות גבוהה מדי (למשל לקראת פניות), תקבלו 10% יותר כסף מכל מירוץ. אם תוותרו עליו לחלוטין תקבלו בונוס אפילו יותר גבוה. בהגדרות החצי-מקצועיות שלי, ביחד עם כל הבונוסים הגעתי למשהו כמו 70% תוספת כסף מכל מירוץ והמספר הזה יכול להמשיך ולגדול בהתאם ליכולות שלכם. זו גישה מצויינת למשחק נהיגה מפני שהיא מעודדת את השחקן לוותר על גלגלי העזר ולדחוף את עצמו לרמה הבאה, מבלי להרוס את החוויה לשחקנים מתחילים.

סכנת הסתנוורות - רכבים נוצצים במיוחד

את הכסף שנצבור נוכל לנצל כדי לרכוש ולשדרג רכבים, וכדי לרכוש "חפיסות מודים" בהם נוכל להשתמש כדי לקבל בונוסים קבועים. חפיסות המודים עולות במחיר בהתאם לרמת הנדירות הפוטנציאלית שלהן, וכאשר פותחים אותן מקבלים אוסף של מודים אקראיים. בכל זמן נתון אפשר להשתמש בשלושה מודים: מוד Dare שמגדיל את הקושי בדרכים שונות בעבור בונוס לכסף (למשל - 4% תוספת למשקל הרכב בעבור 10% יותר כסף) , מוד Crew המשפר את ביצועי הרכב (למשל - 6% יותר אחיזה בכביש ו-6% נוספים במסלול ספציפי), ומוד Boost עם שימוש חד פעמי (למשל - 20% יותר כסף מהמירוץ הבא). למערכת המודים אין השפעה עצומה על המשחקיות ואפשר להסתדר מצוין גם בלעדיה, אבל היא עובדת טוב במקביל למערכת הרמות של המשחק ומוסיפה גיוון. אנו מקבלים נקודות נסיון (XP) על כל מירוץ שסיימנו, וברגע שתעלו רמה - תקבלו סיבוב ב"גלגל המזלות". כך תוכלו לזכות בחינם בבונוס כספי שמן, רכבים חדשים וכמובן - חפיסות מודים ברמות נדירות שונות. במקרה שלי, באחת הרמות הראשונות קיבלתי חפיסה נדירה עם מוד Crew נדיר במיוחד (10% פחות משקל לרכב ו-12% בונוס לבלימה) ומאותו רגע לא מצאתי שום סיבה להמשיך לרכוש חפיסות מודים אלא רק רכבים ושדרוגים. הטענה היחידה שלי נגד מערכת המודים היא שהיא לא מרגישה כל כך מתאימה למשחק ששם את הדגש על סימולציה וחוויה כמה שיותר מציאותית, וברמות גבוהות היא עלולה להטות את הכף בצורה לא כל כך הוגנת.

לבסוף, ואין לי מושג למה שמרתי את זה לסוף, נגיע לדבר שירשים אתכם כבר מהרגע הראשון במשחק: הגרפיקה! Forza 6 הצליח לדחוף את חומרת ה-Xbox One לקצה עם 24 רכבים מרהיבים בכל מירוץ, אפקטים חסרי תקדים של מזג אוויר ונופים מהממים שילוו אותנו לאורך הדרך. לא כל המסלולים נראים מצוין, בייחוד אלה הכוללים קהל (המורכב מדמויות קרטון דוממות), אבל רמת הפירוט של הרכבים והכביש מחפים על זה. כל זה קורה ב-60 פריימים לשניה ברזולוציה של 1080p ומחזיר את האמון בעוצמה של ה-Xbox One.

השורה התחתונה

לא משנה באיזה רמה אתם ובכמה משחקי מירוצים שיחקתם, ל-Forza 6 יש הרבה מה להציע לכם - במידה ואין לכם בעיה עם גישה יותר מציאותית לז'אנר. בתור שחקנים חדשים תצטרכו לעבור תקופת הסתגלות של כמה שעות ומצב האימונים בתחילת המשחק לא יעזור אלא רק יפגע בביטחון שלכם כנהגים, אבל מרגע שתיכנסו לקריירה עצמה תגלו עולם שלם ומרתק של רכבי מירוץ ותהפכו לחלק מהתרבות היוקרתית הזאת. עם כ-460 רכבים עם ההשקה, מערכת מזג אוויר חסרת תקדים, גישה מתגמלת למשחקיות, מגוון רחב של סגנונות מירוץ ואינספור אפשרויות להתאים ולעצב את הרכבים ואת חווית הנהיגה עצמה - Forza 6 עומד בגאון בתור משחק המירוצים המוביל בים של בינוניות. אם יש לכם Xbox One זה משחק שלא כדאי לפספס, ואם אתם אוהבים משחקי מירוצים - Forza 6 הוא סיבה מצויינת להתחדש בקונסולה של מיקרוסופט.

Forza 6 יושק בישראל ב-18 לספטמבר, בלעדית ל-Xbox One.

*תודה למיקרוסופט ישראל שסיפקו לנו עותק לביקורת

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:16 08.09.2015 | איתמר ברזנר איתמר ברזנר

    את האמת אני שוקל לקנות XBOX, הבעיה היא שאין זמן לשחק :((((((((((
    נראה משחק מטורף

  2. 2

    16:52 10.09.2015 | ג'ני ג'ני (אורח)

    ביקורת טובה, נהנתי לקרוא : )

  3. 3

    14:46 11.09.2015 | איתמר איתמר (אורח)

    ביקורת טובה מאוד, תודה רבה :)

  4. 4

    15:46 16.09.2015 | איתמר איתמר (אורח)

    מעולה! http://www.f2h.co.il/o14tbuj1u350

  5. 5

    16:10 28.01.2016 | אורח אורח (אורח)

    הוא מתאים לPC?

  6. 6

    16:26 28.01.2016 | אורח - אורח - (אורח)

    לא, המשחק בלעדי ל-One.

  7. 7

       | פורסם ע"י