הרשמה

ביקורת - Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

דניאל לברן כבר יודע מהו משחק השנה שלו ל-2015, אבל האם The Phantom Pain מתאים רק למעריצי הסדרה או גם למי שמכיר את סנייק לראשונה?

דניאל לברן בילה זמן איכות עם סנייק וחבריו, וגילה את המשחק הכי נגיש, פתוח ואיכותי בסדרת Metal Gear Solid המהוללת

אני זוכר את הפעם הראשונה ששיחקתי Metal Gear Solid 2 בפלייסטיישן 2. לא הצלחתי להבין מה קורה סביבי. מעולם לא מצאתי את עצמי נשאב למשחק שמצד אחד רוקם סביבי עולם נפרד לגמרי מכל מה שהכרתי עד עכשיו ומציג בפני קטעי מעבר ברמה סינמטית מדהימה, ומצד שני מולקה ללא הפסקה על חוסר ההבנה שלי לגישת ההתגנבות של המשחק. הייתי נפסל פעם אחר פעם ברגעים שפשוט דרשו סבלנות וקריאת מצב. Metal Gear Solid 2 לימד אותי על הבנת העולם שמוצג סביבי, מה יכול לשמש לי ליתרון ובאיזו דרך אני איענש על בחירות טיפשיות. זה היה המשחק הראשון שחינך אותי על הבנת עולם המשחק וגישת "ארגז החול" הרבה לפני שמשחקי עולם-פתוח היו דבר בשגרה.

למי שלא מכיר, Metal Gear Solid היא סדרת משחקי התגנבות שבעיניי אנשים מסוימים נחשבת ליצירת מופת ולאחרים כמשהו שלא מוגדר כמשחק "זורם" עקב עומס קטעים סינמטיים ושלבים ששמים דגש על התגנבות ולא ממש מספקים דרכים אחרות להשלים את המשימה. מה ששאלתי את עצמי כשניגשתי לביקורת זה האם Metal Gear Solid V: The Phantom Pain הוא משחק שהמעריצים יאהבו, והאם אנשים חדשים שלא ניסו את המשחק, יוכלו להנות ממנו גם.

מי אמר "סנייק" ולא קיבל?

אם אפשר לומר משהו על סדרת Metal Gear זה שהיא לא קלה לבליעה בהרבה מובנים. שחקנים צוללים לעולם עמוק שמתפרש על ציר זמן ארוך ועמוס בטוויסטים מפתיעים, לצד בניית שלבים לא סלחנית המענישה שחקנים על חוסר סבלנות. הפעם זה נראה כי יוצר המשחק הידאו קוג'ימה (Hideo Kojima) החליט כי את המשחק הזה הוא לא רוצה לכוון רק למעריצים השרופים של הסדרה או של ז'אנר ההתגנבות, ויצר חוויה שבה כל שחקן יוכל למצוא את מקומו וליהנות מהעלילה המשוגעת של המשחק תוך כדי בחירת הגישה הייחודית שלו לקרב.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain עוטף את השחקן עם סיפור על קונספירציות בינלאומיות, צבאות פרטיים ועולם החי לפי כלכלת מלחמה. בצורה הכי בסיסית שאפשר לפרק את הסיפור, אנחנו מוצבים בתור סנייק, החייל המוערך ביותר בעולם שהתעורר מתרדמת של 9 שנים, ועכשיו יוצא למסע ביחד עם שותפיו במטרה למצוא מי חיבל בבסיס הישן שלהם. אם אתם רוצים לקבל קצת יותר רקע על העלילה, תרגישו חופשי לשחק בפרק הפריקוול שיצא בשנה שעברה - Metal Gear Solid V: Ground Zeroes העוסק באירועים שמובילים לתרדמת של סנייק. אבל נחזור לענייןיכולת הסיפור של The Phantom Pain היא פשוט מעולה, בניית הדמויות מצוינת, הדיבוב האמין והמושקע של הדמויות שכולל את קיפ'ר סאתרלנד בביצוע ראשון ומתאים לסנייק, ומחליף בעצם את דיוויד היית'ר בתור סנייק האגדי, עושה עבודה טובה למרות שלקח לי זמן להתרגל לקול החדש.

רמת ההשקעה בעולם עצמו היא כמעט בלתי נתפסת. אני לא בהכרח מדבר על כמות הפרטים שיש בעולם של המשחק, אלא באפשרות לצלול אל תוך העולם והעלילה בין אם אתה מעריץ של הסדרה או אדם שאוהב להיכנס כמה שיותר עמוק לעולם ולהרגיש ממש חלק ממנו. רמת האיכות של הסיפור באמת ראויה לציון כאן כדבר יוצא דופן. לא פעם מצאתי את עצמי יושב בחדר ומקשיב לקלטות אודיו שאספתי במהלך משימות כדי לגלות עוד על העולם שנקרא Metal Gear Solid. בניגוד למשחקים הקודמים בסדרה, לרגע אחד לא הרגשתי שאני אבוד בסיפור ותמיד ידעתי את הכוונות של הדמויות שלי והרצון שלהן לנקמה. כמובן שכל הסיפור הנפלא ובניית הדמויות לא הייתה שווה הרבה אם לא היה משחק טוב מאחורי כל זה.

יוצר Metal Gear Solid V: The Phantom Pain הידאו קוג'ימה (Hideo Kojima) התהדר בכך שהוא הולך ליצור משחק שישלב בין העולם של הסדרה והגישה של Metal Gear Solid: Peace Walker שהתמקד בבניית צבא פרטי. המשחק עצמו מתרחש בסביבת עולם פתוח שתדלג את השחקנים בין מדינות שונות ובסיס האם הניתן לשדרוג של גיבור המשחק, סנייק, עם צבא הלוחמים המתגבש סביבו.

סנייק יוצא למשימות ברחבי העולם הכוללות משימות שחרור בני ערובה ואסירים, משימות חיסול ממקדות, השגת מודיעין, גיוס מדענים וחיילים ועוד. תוך כדי המשימות, סנייק יכול לאסוף משאבים ולגייס חיילים נוספים למאבק שלו תוך כדי הבנת היכולות האישיות שלהם, לכידתם ושיבוצם בתוך בסיס האם שנועד לשדרג את הציוד איתו סנייק יכול לצאת למשימה.

בשושו או עם פיצוצים ובלאגן? בחירה שלכם

שיטת המשחק בנויה כך שלסנייק יש את החופש לגשת לאילו משימות שהוא בוחר תוך כדי אפשרות לבחור את הציוד שלו לפני המשימה ואפילו להצניח ציוד נוסף לעומק השטח בעזרת מסוק. בעזרת הגישה הישירה של סנייק לציוד שלו, השחקן יכול לבחור את האפשרות הטובה ביותר בה הוא רוצה ללכת ולהתמודד עם המשימה הבאה שלו. המשמעות היא שאם יש שחקנים שמחפשים סיפור טוב אבל לא רוצים לשבור את הראש, הם יכולים להיכנס עם מספיק כוח-אש בשביל להוריד צבא שלם. אבל החלק החשוב ביותר הוא ששחקנים שמאמינים ביכולות ההתגנבות שלהם, יכולים לעשות דברים מדהימים ולנצל את השלב והציוד שיש בידיהם כדי להגיע ולצאת מהשטח בצורה אלגנטית, ערמומית ומאוד מתגמלת. זה כמובן דורש הרבה יותר תכנון אבל הגישה הזו מובטחת לגרום לכם להרגיש חכמים יותר, כאילו הערמתם על המשחק.

בניית השלבים של המשחק מצוינת ובנויה בצורה כל כך טובה שלעתים קרובות נאלצתי להחליף אסטרטגיות במהלך המשימה כדי להגיע למטרה בצורה השקטה והנקייה ביותר, ועדיין נתקלתי בבעיות מצד האויב. גם האפשרות להנחית ציוד נוסף לא הצליחה לפגוע בחווית ההתגנבות שלי. מעולם לא הרגשתי שאני מנצל חולשות של המשחק, אלא נעזר במה שהוא נותן לי כדי לסיים את המשימה בדרך שבה אני בוחר. אחת האפשרויות הטובות ביותר היא האופציה לצרף שותפים נוספים למשימות של סנייק. ככל שהתקדמתי בעלילת המשחק, כך הצלחתי להשיג לעצמי דמויות שונות ודרכים חדשות לייעל את ההתנהלות של סנייק במשימות: סוס עם מערכת רכיבה נוחה, כלב חביב שמגשש בסביבתי כדי למצוא משאבים ואויבים ואפילו צלפית שקטה שיכולה לעזור לי לשלוט בשדה הקרב מרחוק. הדמויות ילמדו לעבוד עם סנייק בצורה טובה יותר ככל שהוא ייקח אותן ליותר משימות ויבנה אמון - בצבא קוראים לזה "כוח אורגני", כאשר כל חייל בצוות מכיר את חבריו לנשק כמו את כף ידו. ככל שמערכת האמון של הדמויות עולה, כך עולה רמת השידרוגים שאפשר להצמיד לכל דמות. ברגע שהיו לי את הדמויות, מצאתי את עצמי מחליף ביניהן בין משימות כדי למקסם את יכולת ההסתננות של סנייק. מערכת האמון גרמה לי לנסות מגוון טקטיקות שונות במטרה לפתוח את הנשקים והאביזרים המתאימים לי ביותר למשימות עתידיות.

לא צריך מסלול לינארי בשביל חוויה עוצמתית וקולנועית

כמו כל משחק Metal Gear Solid ראוי, גם Phantom Pain מציג גרפיקה חזקה ומרשימה, הפעם בעזרת מנוע ה-Fox Engine המתקדם. המשחק מכניס אותנו לעולם שאולי דל במודלים גרפיים, אך ללא ספק מלא בעומק. סנייק נעזר בסביבה שלו כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר להסתננות. המדבריות של אפגניסטן והג'ונגלים של אפריקה נראים דומים ושומרים על נוף יחסית זהה, אך כל איזור בנוי באופן ייחודי עם אתגרים משלו, בהם סנייק יצטרך להתמודד מול האויב ולנצל את התנאים הטבעיים של הטבע כדי לזחול באין מפריע. גם מערכת מזג האוויר של המשחק ראוי לשבח: המעבר בין יום ללילה נעשה בצורה מעולה ומשנה את כל פני השמיים בתהליך המשלב בין כל שלבי היום. מעבר לכך, סנייק ימצא את עצמו מנצל מצבים כמו סופות חול וגשמים טרופיים כדי להסתיר את התנועה שלו, מה שתמיד מרגיש מאוד מותח כי לא תמיד יודעים אם חייל של האויב נמצא במרחק של מטרים ספורים. הגרפיקה של המשחק מגיעה לשיא בקטעים הסינמטיים של המשחק. קטעי המעבר של Phantom Pain הם ללא ספק הטובים והאינטנסיבים ביותר שנראו בדור הנוכחי בזכות גרפיקה מעולה ועבודת בימוי יוצאת דופן. לא מעט פעמים הייתי יושב בחדר ומבין ששוב אני נותן למשחק לשחק לי עם הרגשות כשהוא מצליח לגרום לי פחד, שמחה ועצב בכל פעם שהוא רוצה לעשות זאת.

מעבר לסיפור המצוין לשחקן יחיד, ישנן משימות אונליין שנקראות FOB. אותן משימות שולחות אתכם לפרוץ לבסיסי אם של שחקנים אחרים ומנסים להשתלט להם על הבסיס. מעבר לכך, אתם יכולים לגנוב חיילים ומשאבים ששייכים לשחקנים אחרים. למרות שבימי ההשקה של המשחק לא הצלחתי להתחבר, הבעיות האלו נפתרו ומצאתי את עצמי פורץ לבסיסים ונעזר בכל הציוד שיש בידיי כדי להוציא את המקסימום מאותה משימה. אולי הסיפור של המשחק נגמר ומשימות הצד מתקרבות אל סופן לאט לאט, אבל אם אני חפץ בקצת אקשן מהול בתחמנות, אני לגמרי יכול לראות את עצמי קופץ לאיזו משימה לגנוב אנשי צוות לאדם אחר. בנוסף למצב זה, החל מה-6 לאוקטובר על הקונסולות (וינואר 2016 על המחשב) נוכל לצלול אל Metal Gear Online, מצב רשת תחרותי בו נוכל להילחם ביחד ונגד שחקנים אחרים. עדיין לא נחשף אילו פיצ'רים בדיוק המצב הזה יכלול אבל עם כל התוכן שכבר קיים במשחק ומצדיק את המחיר - כל דבר נוסף יהיה בגדר בונוס.

בשבילי Metal Gear Solid V: The Phantom Pain הוא לא רק המשחק הטוב של השנה, אלא חוויה שתלווה אותי לשנים רבות לצד המשחקים הכי טובים ששיחקתי בחיי. מדובר ביצירת מופת שאני מרגיש שנעשתה במיוחד בשבילי ואני בטוח שעוד הרבה שחקנים מרגישים בדיוק ככה.

השורה התחתונה

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain הוא לא רק המשחק הטוב ביותר בסדרה המצוינת, אלא גם הנגיש ביותר. העובדה שקוג'ימה יצר משחק שנאמן לשורשים שלו וגם נגיש בצורה מפתיעה לשחקנים חדשים. חבל שזה המשחק האחרון בהחלט בסדרה כי זו היתה יכולה להיות נקודת מפנה שתוביל לכותרי המשך אפילו טובים יותר. אם המשחקיות הפתוחה לא תהיה הדבר שישאב אתכם פנימה, אני בטוח שהסיפור המשוגע והאיכותי. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain הוא משחק חובה לכל אחד שרוצה לחוות אקשן טוב, מגוון רחב של גישות וסגנונות משחק ועלילה שלא תרפה לרגע.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain זמין עבור ה-Xbox One, PS4 והמחשב האישי.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:36 17.09.2015 | מאור מאור (אורח)

    אחחח איזה ביקורת, תודה דניאל, נהנתי מאוד! :)

  2. 2

    17:24 19.09.2015 | aiden aiden (אורח)

    שחכתם ציוד אחד...
    איפה הקופסה!!!!

  3. 3

    12:55 23.09.2015 | אברהם אברהם (אורח)

    הביקורת הזאת ממש חיובית והמשחק ממש לא ככה, אני לא אתחיל לפרט כי אז התגובה תהיה ארוכה מדי. אבל יש סרטון שמדבר על רוב הבעיות של המשחק ולמה זה לא משחק השנה, ואפילו הייתי אומר שהוא לא שווה קנייה. הנה הסרטון:

  4. 4

    22:14 23.09.2015 | סתם מישהו סתם מישהו (אורח)

    אתה שוכח דבר אחד - ביקורת היא גם דעה של הבן אדם על המשחק. אז נכון שיש לו קצת בעיות אבל אולי הוא לא חשב שהם כאלה גדולות שצריך להוריד להם על זה בביקורת?

  5. 5

    12:13 02.10.2015 | יונתן גלעד יונתן גלעד (אורח)

    לא יודע מה איתכם, אבל זה משחק מדהים, ואני משחק בו עכשיו! בזמן הכתיבה של התגובה. המשחק עדיין קצת מבלבל אותי בגלל הסיפור והקופסא לא תמיד המחבוא המושלם, אבל זה לא אומר שיש לי תלונות למשחק. תקנו אותו!

  6. 6

    07:40 03.10.2015 | sagimi sagimi

    הציונים של המבקרים למשחק הזה בממוצע הוא 95
    ובעוד שהממוצע של הגולשים 85.
    אני לא מבין את הביקורות המהללות האלו.
    ואין לי אפילו צל של ספק ש fallout 4 יקח את התואר משחק השנה, בדיוק כמו כל 4 המשחקים הקודמים שיצרה המפתחת שלו.
    סיפור טוב חלק מרכזי במשחק טוב ומה שאמור לגרום לנו לרצות לשחק בו ולסקרן אותנו ופה הבעייה של mgsv.

  7. 7

    11:34 03.10.2015 | ב ב (אורח)

    6, זה באמת משנה מי יקבל את תואר 'משחק השנה' המיותר הזה? אני אהיה עסוק מדי לשחק בפולאאוט 4 מאשר להתעסק בשטויות האלה. מבחינתי כל שאר המשחקים הם סתם להעביר את הזמן עד אז, ובייחוד MGS:V, שלמרות שהוא די מהנה בסך הכל, אין ספק שהוא מוערך יתר על המידה עם כל המחזור והעלילה המוזרה והמלודרמטית מדי שלו. אני רק במשימה 14 וכבר בקושי יכול לראות את המשחק יותר, אני מכריח את עצמי לשחק משימה ואז סוגר את המשחק בשעמום.

  8. 8

    22:02 13.02.2016 | zero zero (אורח)

    נהנתי מאוד מה המשחק אני מאוד ממליץ אותו

  9. 9

       | פורסם ע"י