הרשמה

ביקורת - Fifa 16

דניאל לברן הוציא את נעלי הפקקים מהארון ובדק את הכותר החדש בסדרת פיפא. האם נותר בכלל מקום לחידושים אחרי Fifa 15?

האם המשחק החדש בסדרת פיפא הצליח לחדש או שעדיף להישאר עם Fifa 15? דניאל לברן עם התשובות

אחח... פיפא. מאז 2013 אני לא מפסיק להתרגש לקראת המשחק החדש. השינוי שהסדרה עברה בשנים האחרונות הפך אותה בצעדים קטנים ובטוחים ממשחק כדורגל סטנדרטי (ראה ערך PES), לסימולטור כדורגל שיכול למשוך לא רק אוהדי כדורגל מרחבי העולם אלא גם גיימרים שנהנים מאסטרטגיה ומלחמת המוחות (כן, מוחות!) שהיא כדורגל. שלוש שנים, ליין קונסולות חדשות ומנוע גרפי חדש אחרי זה, Fifa 16 הגיע והשאלה הראשונה שכל מעריץ צריך לשאול היא "האם יש סיבה לקנות אותו במקום להישאר עם Fifa 15?" האם סדרת הכדורגל יכולה להמשיך לשפר משחק שכבר צמצם משמעותית את הפערים בין מציאות לדמיון, או שצריך לחזור בחזרה אל שולחן השרטוטים? בואו נגלה.

הממשק שופר, מוזיקת המועדונים לא

הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא התפריטים המשופרים. לאחר שהפיקו לקח חשוב מאוד מקונאמי, EA ממשיכה במסורת התפריטים המציגים את כל הפרטים הנחוצים על המסך. החל מבחירת מצבי משחק ועד השוואות נוחות של נתוני שחקנים אחד מול השני, נראה שאין הרבה חדש תחת השמש כאן. המשחק החדש אולי מצמצם את כמות התפריטים בכך ששינה חלק מאפשרויות הבחירה, אך הוא עדיין מצליח לשמור על הנוחות שלו ומעולם לא מצאתי את עצמי מסתרבל בתפריטים, דברים שהיו קורים לא מעט במשחקים הקודמים. מעבר לזה, התפריטים בתוך המשחקים קיבלו שדרוגים נוספים ומעכשיו מציגים מידע חדש בנוגע להעברות ומשחקים עתידיים. Fifa 16 עושה עבודה מעולה בלנסות לגרום לכם להרגיש את אווירת המשחק עצמו. כל המידע שהמשחק מניח מול השחקן גורם למשחקים עצמם להרגיש ממלכתיים ומעניינים יותר. מעבר לכך, המשחק הוסיף מערכת סיכום משחק ושידורים חוזרים שאולי לא תמיד בוחרים את זוויות המצלמה הטובות ביותר כדי לשחזר מהלך, אבל מוסיפים לאווירת המשחק הכללי. אין כמו לנצח חבר ואז לתת למהלכים שלך לקשט את המסך בזמן שאתם ממלאים את הקערה של הגרעינים.

אחד מעקבי אכילס הגדולים ביותר של פיפא תמיד היה ותמיד יהיה הפסקול שלו. מאז פיפא 12 לא יצא לי לשמוע פסקול לגיטימי המגיע עם המשחק וגם השנה נראה כי אני ו-EA חולקים לא מעט חילוקי דעות בנוגע לטעם מוזיקלי. אין לי בעיה עם מוזיקה שלא מתאימה לי, אבל חברה טובה העלתה טיעון מעניין: אין בעיה לבחור שירים ממגוון מצומצם יחסית של ז'אנרים, אבל לבחור שירים שהמטרה היחידה שלהם היא להיתקע לנו בראש זה גובל בפשע. הם ניסו ללכת רק על שירים קצביים ומגניבים אבל בהחלט יש להם דבר או שניים ללמוד דווקא מסדרת NBA2K. ואל תטעו, אם תפגשו אותי ברחוב עוד חודש מעכשיו, אני אזמזם לכם את כל השירים של פיפא ואפילו אשיר את חלקם. לא בגלל שאני אוהב אותם, אלא בגלל שדחפו לי אותם לגרון. מי יודע, אולי זה יתרון סמוי ואני אהנה מהפירות שקצרתי במסיבות באילת.

הגרפיקה של המשחק עברה שינוי קל אך לא קיצוני. כמובן שמודלים של שחקנים מוכרים נראים טוב יותר מבעבר וההוספה של נשים למשחק רק הוסיפה את מגוון הדמויות על המגרש, אבל נראה כי EA לא טרחה לתת דגש לגרפיקה השנה. מה שהיא כן החליטה להעמיק זה אנימציית השיער של שחקנים ושחקניות בעלי שיער ארוך. לא מעט פעמים מצאתי את עצמי מתחיל לבהות במהלך משחק בתנועות הלא הגיוניות של אחד השחקנים שלי, שהפך משחקן כדורגל לדוגמן שמפו בהילוך איטי. לא היה מפריע לי אם היו משאירים את אנימציות השיער כמו שהן, אבל העובדה ששיחקו איתן כל כך הרבה במטרה לגרום למשהו להיראות טוב יותר, דווקא גרעה מהמוצר הסופי.

יותר מציאותי וטכני ממה שהתרגלתם אליו

אז נכון, יוצרי המשחק דאגו לתפריטים נוחים יותר, שמרו על סטטוס קוו בנוגע לשירים שלהם גם השנה ולא התעמקו יותר מדי בגרפיקה, אבל האם המשחקיות של Fifa נשארה דומה, או שמא בחרה בדרך חדשה לגמרי? האמת שזה קצת מהשניים.

במהלך השנים האחרונות, EA לקחה צעדים קטנים ומשמעותיים במטרה להפוך את Fifa לסימולטור כדורגל לכל דבר. שחקנים שבעבר היו מתמקדים על מסירות ארוכות שתמיד ימצאו נמען, בעיטות חזקות עם שחקנים מ-35 מטר במטרה למצוא את השוער לא מוכן ולחיצה על כפתור ההגנה עד שהכדור חוזר לרגליהם, יגלו שהסדרה לקחה צעד חריף נגדם והכל בשם הריאליזם. המשחק החדש לוקח את הקלילות של שחקני Assisted ו-Legacy ומציג אותם מול החזון של חברת EA - זה אומר שתצטרו להשקיע יותר בשליטה ובכוונון של כל אחד מהשחקנים. במשך שנים היה נראה כי החברה עושה מאמצים לגרום לשחקניה להבין איך אפשר לשחק פיפא ואיך עדיף לשחק פיפא. השנה נראה כי החברה לקחה את המושכות לידיים והחליטה: או שתשחקו כמו שאנחנו מאמינים, או שתעברו לשחק משהו אחר. למרות שהגישה נשמעת חריפה, היתרון בלחשק את המשחק כמו שחברת EA התכוונה אכן נותן יתרון עצום לשחקנים שמוכנים ללמוד קצת טריקים חדשים. במילים יותר פשוטות, המשחק הפך לפחות ארקיידי וקליל וליותר ריאליסטי וטכני. Take it or leave it.

המשחק מכיל מערכת דריבל (Dribble) חדשה שלראשונה מאפשרת לשחקנים ליהנות משליטה כמעט אבסולוטית על הכדור עם שחקן מנוסה. בפיפא 15 הייתי מאבד המון פעמים את הכדור, רק כדי לגלות שהמחשב לא יאפשר לי לקבל אותו חזרה בגלל שאני לא יודע להתמודד עם שיטות ההגנה שלו. נכון, אני עדיין מאבד כדורים לא מעט פעמים ומנסה למשוך לשחקן היריב בחולצה פעם אחר פעם כדי לקבל את הכדור בחזרה, אבל הפעם אני מרגיש שגם אני יכול לעשות את זה למחשב. השליטה החדשה של המשחק נותנת לי את כל הכלים כדי לשלוט על הכדור ולשמור אותו אצלי. השילוב הקדוש בין ביצוע תמרונים מגניבים בשטח רחב מול התמודדות עם שחקן יריב במטר מרובע מעולם לא הרגיש טוב יותר.

מצב המאמן האישי של פיפא הוא תוספת חביבה שאולי יכולה לעזור לשחקנים להתחיל לשחק את המשחק הראשון והשני שלהם בצורה נוחה יותר, אבל לא תהפוך אתכם לשחקנים ברמה הגבוה ביותר. לעומת זאת המיני משחקונים של פיפא עברו שיפור פלאים ביחס לשנה שעברה, בין אם מדובר באיכות האימונים או הכמות שלהם. אם אתם מחפשים מקום לשפר בו את היכולות שלכם מהר, זוהי ללא ספק הדרך היעילה ביותר.

סוף סוף - הקמפיין שחיכינו לו כל השנים האלה

השינוי ש-EA לקחה השנה עם מצב הקריירה של המשחק היא כל מה שהיינו צריכים לחוויה ראויה של שחקן יחיד. בתור שחקן פיפא זקן, אני לא מוצא הנאה רבה במשחקים בדמות מצב הרשת Ultimate Team. למרות שאני מבין את הקונספט ואת ההתמכרות של אנשים מרחבי העולם, הוא אף פעם לא התאים לי. FUT עדיין נשאר נגיש ביותר לשחקנים, כשהמשחק מעביר את המידע המתאים כדי להתחיל לשחק ואת כל הכלים הממכרים כדי להישאר. אם אתם שחקני FUT תשמחו לגלות תוספות חמודות כמו Drafts וקטעי וידאו שעוזרים להפוך את הכל לנגיש וקל יותר לבנה. אבל, אם אתם באמת זקנים כמוני ואוהבים את ההתרגשות של בניית קבוצה עונות על גבי עונות, תשמחו לגלות שפיפא הוסיפה מצב גאוני שהיה כבר צריך להיות שם לפני שנים, מצב אימונים. מצב האימונים הוא חלומו הרטוב של כל שחקן קריירה בעולם. כמו שהוא נשמע, מצב האימונים מאפשר לך להוציא שחקנים לסדרות אימונים מיוחדות ואישיות במטרה לשפר את היכולת שלהם במגרש ולעבוד על דברים שהם פחות חזקים בהם. מצב האימונים עובד נפלא! אל תחשבו שבגלל שאתם יכולים פתאום לאמן שחקן איטי ולהפוך אותו למהיר בעולם. הכל עדיין נמצא בגדר ההתפתחות האישית של השחקן וכמובן יכולות המשחק שלכם.

הבעיה היחידה שחוויתי עם Fifa 16 היה שאני לא יכול להצליח לשחק משחקי ידידות נגד חברים. זה לא יהרוג אותי כי כמעט כל החברים שלי נמצאים במרחק של אוטובוס ממני, אבל זה מבאס לראות שמשחק בסדר גודל כזה לא דואג לתקן באגים כאלו לפני השקת המשחק. נקווה שזה יתוקן בתקופה הקרובה.

השורה התחתונה

אם היססתם לקנות את Fifa של שנה שעברה, אני בטוח שהשנה יש לכם יותר סיבות להיכנס למשחק. Fifa 16 הוא המשחק שחברת EA התכוונה להשיק כל השנים ומעולם לא יכלה. מדובר במשחק שמצד אחד מאפשר לשחקנים להיכנס לעולם שלם של כדורגל הכולל הבנת העולם וראיית משחק נכונה, אך דואג להחזיק לשחקן את היד במהלך כל התהליך. אם אתם שחקני פיפא ותיקים, תתכוננו לחווית משחק הטובה ביותר שהייתה לכם עד היום. רמת הדיוק והגימור של המשחק מעולם לא הייתה טובה יותר, מה שהופך את Fifa 16 לכותר מצוין גם לשחקנים חדשים לגמרי בז'אנר ולמי שרוצה להבין את העומק, האסטרטגיה והיופי שיש בכדורגל. אם היה לי ספק עם Fifa 15, הפעם אין שום ספק שמדובר במשחק הפיפא והכדורגל הטוב ביותר ששיחקתי בו.

Fifa 16 זמין עבור ה-Xbox One, Xbox 360, PS3, PS4, PC, iOS ו-Android.

*המשחק נבדק על Xbox One. תודה לעדלי שסיפקו לנו עותק לביקורת.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:32 07.10.2015 | RoDeX RoDeX

    יופי של ביקורת דניאל! קניתי לפני יומיים ואני לא מתחרט.

  2. 2

    00:18 08.10.2015 | אבינר אבינר

    אחלה ביקורת =)

  3. 3

    07:38 08.10.2015 | GGfire GGfire (אורח)

    וואי נשמע אששש מת לקנות את המשחק עשית לי חשק מת לשמוע תשירים החדשים חחחחחח

  4. 4

    14:04 08.10.2015 | ג'וני ג'וני (אורח)

    אחלה כתבה אבל למה נתפסת על המוזיקה כאילו זה הדבר הכי חשוב בפיפא...

  5. 5

    22:12 08.10.2015 | גבסו גבסו (אורח)

    משחק פשוט גרוע, מסורבל ולא באמת משחק דור חדש אמיתי. מספיק להיכנס לפייסבוק הרשמי של EA ולראות שלפחות 80 אחוז חושבים כך ומצטערים על הקנייה . EA לקחו את ה FUN שהיה בפיפא 15 והרגו אותו לחלוטין . שיפור מזערי עד אפסי בכל מה שקשור לממשק אנימציות וגרפיקה. לא לקנות ! להישאר עם 15 .

  6. 6

    15:39 05.12.2015 | פיפא גרוע פיפא גרוע (אורח)

    המשחק הכי גרוע בעולם חרא של משחק

  7. 7

    05:16 10.12.2015 | אושרי אושרי (אורח)

    גם אני קניתי את פיפא 16 לסוני 3 זה ממש מעצבן הכל שם לא הולך לך מסירות בעיטות כלום לא הולך ותגידו אתם יודעים מה קרה לLOOBIE MATCH ?אשמח לקבל תשובה

  8. 8

    11:33 04.01.2016 | חזי חזי (אורח)

    אתה לא מבין זה לא הפיפה הכי טוב והמוסיקה לא כל כך גרועה תזדייו

  9. 9

    17:36 13.05.2016 | אביעד אביעד (אורח)

    אין ספק שזה אחד הפיפא הגרועים שיצאו. כאחד שמשחק פיפ"א משנת 98 , השנה הם באמת הגזימו עם הרצון שלנם להיות "אובר" מציאותי. בפיפ"א האחרונים אני משחק רק ברמה של world class במשחק שקול . בפיפ"א הזה יש הבדל ענק בין הוורלד קלאס לבין הפרופשיונל. בוורלד קלאס קשה מאוד על גבול הבלתי אפשרי לחטוף כדור, כל גליץ' אתה מסתכן בכרטיס אדום, חילופי השחקנים קטסטרופליים וגם התנועות של השחקנים שלך בדיוק הפוך ממה שהשחקן של המחשב עושה. כמעט בלתי אפשרי לנצח בוורלד קלאס. לעומת זאת בפרופשיונל אני מוצא את עצמי ללא תחרות ונמצח כל משחק 5-6 0. פיפ"א ביזיוני, אחד הגרועים שהיו. (אני מדבר בתור אחד שמשחק במחשב)

  10. 10

    19:08 13.05.2016 | לאביעד: לאביעד: (אורח)

    אתה קצת באיחור :) אבל בכל אופן, אני מאמין שאחוזים בודדים מהשחקנים משחקים מול המחשב, נסה את האונליין. אני מקווה שאתה לא משחק עם מקלדת כמובן

  11. 11

    06:41 14.05.2016 | Johnson Johnson

    מהגרסאות הקודמות של הפיפא נראה שEA משדרגים משהו אחד והורסים משהו אחר.
    כאמור השנה המשחק יותר חזק יותר ריאליסטי, קשה לקחת שחקן ולרוץ איתו עד לשער(יש כאלה שכן מסוגלים).
    שיפוט ברמה מזעזעת לפי דעתי, שורקים על פנדלים שלא קרובים להיות קרובים אפילו.
    בניגוד לשנה שעברה שקרנות היה משחק ילדים השנה קשה מאוד להכניס בקרנות.
    מבחינת גראפיקה אין כבר כ"כ מה לשפר, נראה שEA הגיעו לקצה יכולת הדימוי הריאליטי של המשחק.
    נבחרות נשים נחמד אבל מיותר.
    מזמין את כולם להיכנס לפורום FIFA שיש לנו פה !

  12. 12

    13:52 28.11.2016 | קוקו קוקו (אורח)

    יש לי פיפא 16 במחשב ואני רוצה אונליין משהו יודע איך לעשות
    או מה צריך לעשות.. הורדתי את בפיפא מאינטרנט סופר דלוקס עתקתי את הקבצים המלאים לדמו מהאוריגין

  13. 13

       | פורסם ע"י