הרשמה

ביקורת - Fallout 4

גיא דהן השקיע מעל 70 שעות בשממה של בוסטון כדי להביא תשובה לשאלה: האם Fallout 4 הוא כל מה שקיווינו שהוא יהיה?

גיא דהן עם הביקורת המלאה של Fallout 4 - אחד המשחקים המצופים של השנה. האם הוא עומד במבחן ההייפ?

כולנו חיכינו הרבה מאוד זמן ל-Fallout 4, משהו כמו 7 שנים אם אני לא טועה? בקטנה. כאשר Bethesda הכריזה על קיום המשחק והציגה אותו ב-E3 2015, המעריצים לא יכלו לשלוט בעצמם. ההייפ הצטבר יותר מדי זמן לאורך השנים, והסטודיו שיווק את המשחק בצורה חכמה מאוד - דרכנו. כל מה שקיבלנו מאז היו 7 סרטונים בשחור לבן, טריילר השקה, פרסומת וזהו. במקום למלא אותנו בטריילרים ולספק לנו מאה סיבות למה כדאי לנו לבצע הזמנה מוקדמת למשחק כמה שיותר מהר, Bethesda נתנה לנו את הכמות המדוייקת של פרטים בשביל לתדלק את הדמיון שלנו. האם Fallout 4 התעלה על כל הציפיות, או שמא הפך לאחד הכשלונות המוחצים של השנים האחרונות?

אזהרת ספויילרים! הביקורת מכילה ספוילרים לעלילת המשחק.

אני מודה, התלהבתי כמו ילדה קטנה כשסצנת הפתיחה הסתיימה והקריין אמר את המשפט האייקוני של הסדרה - War Never Changes. חיכיתי 7 שנים, תתבעו אותי! המשחק לא מעביר אתכם בשום דיאלוגים חסרי משמעות או קטעי מעבר ארוכים ומיד שם אתכם בתפריט יצירת הדמויות. בשונה מהמשחקים הקודמים, אתם יכולים לבנות את הדמות שלכם ע"פ בחירת אזור מסוים בפנים של הדמות שלכם ( מצח, אוזניים, גבות, עיניים) ולעצב אותו איך שאתם רוצים. במקום להיות מוגבל ל-10 תווי פנים מסויימים שתוכלו לבחור, המשחק נותן לכם ליצור את הפנים שאתם רוצים לדמות שלכם. מה גם שהפנים של הדמויות לא נראות יותר כמו פלסטיק שרוף אבל לזה נגיע מאוחר יותר. מדובר בשינוי לטובה שנותן לכם הרבה יותר חופש לבחור איך אתם רוצים להיראות בשממה הפוסט-אפוקליפטית.

ברוכים הבאים לעולם שאחרי האפוקליפסה

ואז...אתם מתחילים. אתם מגלמים גבר או אישה הנשואים באושר ביחד עם תינוק בעיירה קטנה בבוסטון לפני המלחמה הגדולה בשנת 2077. בעצם, החלק הראשון של המשחק מתרחש כמה דקות לפני שפצצות האטום נפלו, והמשחק נותן לנו הצצה לאיך החיים נראו לפני שהכל נהרס. הדשא ירוק, העצים צומחים, הטכנולוגיה מתפתחת עם רובוטים-משרתים והכל נראה טוב, עד שאתם שומעים שהפצצות עומדות ליפול ואתם חייבים להגיע ל-Vault 111 שם תחיו עד שהאיום יעבור. מעריצי הסדרה ידעו שהחברה שבנתה את הכספות האלו ברחבי העולם - Vault-Tech, בנו אותן על מנת להגן על אזרחים מפצצות האטום. זה מה שהאנשים חשבו. החברה ראתה זאת כהזדמנות לבצע על השורדים ניסויים, וכאשר אתם נכנסים לכספת, אתם, בן/בת הזוג שלכם והתינוק שון מוכנסים להקפאה. 200 שנה לאחר מכן, אתם מתעוררים ומגלים שאשתכם/בעלכם נרצחו ושון נחטף, והעלילה מתמקדת בכם מנסים למצוא את בנכם החטוף.

ברגע שאתם יוצאים מהכספת, אתם חופשיים לעשות כל מה שאתם רוצים ולהיות מי שאתם רוצים. המשחק לא מחזיק לכם את היד, ואומר לכם רק את מה אתם צריכים לעשות כדי להתקדם בעלילה הראשית. ההתייחסות לפרטים הקטנים בבוסטון הפוסט-אפוקליפטית גורמת לכם להיות מכורים ורק לרצות לצאת ולגלות מה שהמשחק מציע לכם. אתם יכולים לגלות בתים נטושים, מפעלים, רכבות תחתיות וכספות נוספות ברחבי השממה עם סודות שרק מחכים שיגלו אותם, חלקן נטושות וחלקן לא. במשחק השקעתי קרוב ל-70 שעות (בגלל זה גם הביקורת הזו יצאה באיחור אופנתי) בהן השלמתי שלל משימות צדדיות, גיליתי יותר מקומות חדשים במפה ממה שאני מסוגל להתמודד ומסתבר שגם יש לי איזה בן שאני צריך למצוא?

מצאו חברים... או הרגו אותם, בחירה שלכם

במהלך העלילה הראשית תגלו מספר קבוצות בעולם המשחק שיספקו לכם המון פעילויות ומשימות להשלים, כל אחת עם שאיפות משלה וחזון לעתיד בוסטון. ישנם ה-Brotherhood Of Steel אשר מתעבים אנדרואידים, מוטנטים וכל דבר שהוא לא בן אדם. מטרתם היא לאסוף כמה שיותר טכנולוגיה מלפני המלחמה במטרה להתפתח והם בעצם הגוף שיספק לכם את חליפות הכוח הכל כך מגניבות במשחק. ה-Railroad הם קבוצה מחתרתית שמטרתה לעזור לאנדרואידים להשיג מודעות עצמית ולברוח מהשנאה הרבה כלפיהם, ולבסוף, האנשים הרעים של המשחק - ה-Institute. ארגון מפותח בכל בחינה אפשרית אשר מייצר אנדרואידים למטרות לחימה, בנייה ופיתוח. אתם יכולים להצטרף לכל אחת מהקבוצות האלו, ולכל בחירה שתעשו במהלך קו העלילה יהיה אפקט משמעותי על איך אנשים יתייחסו אליכם ומי החברים שלכם.

דמויות מסוימות שתפגשו במהלך המשחק יכולות לשמש לכם כחברי צוות: תעשו למישהו טובה והוא יתחיל לחבב אתכם ולעקוב אחריכם, ולהילחם לצידכם. האהוב עליי הוא כנראה ניק וולנטיין, אנדרואיד עם זכרונות של בלש פרטי מהתקופה לפני המלחמה. הוא שנון, מצחיק ויש לו הרבה מה לומר על כל דבר קטן שתראו במשחק. כל פעולה שתעשו, כל חפץ שתגנבו וכל דלת שתפרצו, חברי הצוות שלכם יגיבו לכך בהתאם לאישיות שלהם. ניק אוהב לעזור לאנשים בעת צרה ובתור אנדרואיד הוא נמשך מאוד לטכנולוגיה ולמחשבים, כך שפריצה בהצלחה למחשב תגרום לו לחבב אתכם. אחרים כמו סטרונג המוטנט העילג או קייט הסקוטית האלימה יאהבו אתכם יותר כאשר תדרשו יותר כסף מאנשים, תפגעו בחפים מפשע וכו'. זה מאפשר לכם להתנסות עם סוגים שונים של אנשים בהתאם לאיך שאתם בונים את השחקן שלכם, ומעודד אתכם לשחק מספר פעמים כדי לראות ולשמוע הכל.

בנה לך בית

אבל כנראה אחת המערכות היותר ממכרות במשחק היא מערכת בניית ישובים. כל דבר שתרימו בעולם המשחק בנוי מדברים כמו מסמרים, גלגלי שיניים, שמן, זכוכית, עץ ועוד חומרי בסיס בהם תוכלו להשתמש כדי לשדרג נשקים ושריונות ולבנות לישובים שלכם בניינים חדשים, הגנות, חשמל, מים, אוכל והרשימה עוד ארוכה. מצאתי את עצמי מבזבז 10 דקות רק כדי להציב גשר שמוביל מבניין אחד לבניין אחר בצורה שהייתה הכי נוחה לי. המערכת מאפשרת לכם לבנות מקום לו אתם יכולים לקרוא בית, והיא עובדת בצורה מושלמת בלי שום בעיות שעלולות להפריע לחווית הבנייה הפרועה שלכם. מדי פעם תקבלו הודעה שהישוב שלכם נמצא תחת מתקפה, בין אם זה תחת השודדים המקומיים שהשכנים החדשים לא נאים בעיניהם, או אולי להקת Deathclaws רעבה, ואתם תצטרכו להיות שם ולהגן על המתיישבים אם תרצו להשאיר אותם שמחים, מה שיביא לכם כסף בהתאם למידת השמחה. הדבר שהיה הכי מספק כאן הוא לגלות אזור חדש, קטן ומוזנח עם שניים-שלושה אנשים ולהפוך אותו למקום ענק עם המון מתיישבים, חנויות, בתים, חוות, דרכי מסחר ועוד. אתם באמת מרגישים שאתם עוזרים לאנשים לשרוד את השממה הנוקשה, בעיקר כשהם אומרים לכם את זה בעצמם, והמגוון הרחב של דברים שאתם יכולים לבנות מאפשר לכם להשקיע שעות ארוכות בכל ישוב ולעצב אותו בדיוק איך שאתם רוצים.

זמן קצר מתחילת המשחק תגיעו לאחד הדברים שהשתנה לחלוטין מהמשחקים הקודמים - חליפת הכוח (Power Armor). חליפת הכוח היא סוג של שריון שפותח ע"י ממשלת ארה"ב לפני המלחמה הגדולה והפך להגנה הגדולה ביותר שניתן לספק לחייל בשדה הקרב. לאחר המלחמה, חליפות רבות שרדו ברחבי בוסטון במיוחד בשביל שתמצאו אותן. במשחקים הקודמים החליפה תיפקדה כמו כל שריון סטנדרטי, רק עם הרבה יותר הגנה וכמה תוספות כמו חסינות לאש או היכולת לסחוב עוד משקל. ב-Fallout 4, לא מדובר בשריון שאתם פשוט שמים עליכם, אלא בשריון שמרגיש כאילו אתם הופכים לטנק מהלך. אתם הולכים בכבדות יותר אבל מקבלים הרבה יותר הגנה מכל נזק אפשרי, אפילו מרמות הקרינה הגבוהות ביותר, תהיו מסוגלים לקפוץ ממקומות גבוהים בלי לספוג נזק ובכללי להרגיש כמו שורדים קשוחים.

לכל נשק או שריון שתמצאו תוכלו לבנות שלל שיפורים. החל מחוטי תיל למחבט בייסבול ועד לסוגי כוונות, מחסניות, קנים, משתיקים ועוד. כשזה מגיע לשריונות יש לכם מגוון רחב של שיפורים: הגנה רבה יותר מנזק רגיל או נזק מנשקי לייזר, תוספת לרמת ההתגנבות שלכם ועוד. תוכלו אפילו לשדרג את חליפת הכוח שלכם בתחנות מיוחדות. תוכלו להוסיף לה צבעים שונים, רמות שונות של הגנה ואפילו שיפורים מיוחדים כמו מערכת שמזהה ומסמנת אויבים, תיק סילון שמאפשר לכם לעוף לזמן קצר או לשחקנים השקטים יותר - Stealth Boy מובנה שמאפשר לכם להפוך לבלתי נראים.

כל אחד הוא מיוחד

אתם מתחילים את המשחק, כמו בכל משחק תפקידים, חלשים למדי. בשונה מהמשחקים הקודמים בסדרה, אתם לא משפרים סקילים מסויימים כמו התגנבות או נשקים קלים/כבדים מ-1 עד 100, אלא שכאשר אתם עולים רמה אתם יכולים להשקיע את נקודות הניסיון שלכם ביכולות חדשות מכל שבעת העצים (S.P.E.C.I.A.L), בהתחשב ברמה שלכם בכל עץ. בזמן פתיחת המשחק אתם יכולים לבחור באילו עצים אתם הולכים להשתמש במהלך המשחק שלכם, אז לדוגמה עץ ה-Strength נותן לכם את האפשרות לסחוב יותר חפצים, לגרום ליותר נזק עם נשקי פנים מול-פנים או נשקים כבדים, ואם הגעתם לרמה 10 בעץ הזה, תוכלו להשיג את היכולת האחרונה בעץ כבר מהרגע הראשון במשחק. מערכת היכולות לא רק מאפשרת לכם להתנסות בסוגי משחק שונים, אלא גם מספקת את החופש לקבל גישה לכל יכולת שתרצו בלי שיהיו נעולים מאחורי רמה מסוימת (חוץ משדרוגים ליכולות שכבר לקחתם), וזו מערכת שהפתיעה אותי לטובה וגרמה לי לתהות למה היא לא הוכנסה כבר במשחקים הקודמים בסדרה. העץ האהוב עליי הוא כנראה ה-Charisma. אני תמיד מעדיף לשחק את הדמות שמצליחה לגרום לאנשים לשקשק רק מלדבר איתם, ובמשחק הזה הכריזמטיות שלכם לא פועלת אך ורק בדיאלוגים בין דמויות, אלא גם מאפשרת לכם לאיים על חיות, יצורים ובני אדם בזמן קרב ולגרום להם להיכנע, לתקוף את חבריהם ואפילו לעקוב אחריכם עד מותם. זו רק דוגמה אחת לאיך העץ שחשבתם שלא תצטרכו בכלל - יהפוך לנשק הכי גדול שלכם.

כל מי ששיחק ב-Fallout 3 או New Vegas יודע שמערכת היריות שלהם די... נוראית. אם הייתם מנסים לכוון ולירות באויב מסוים, לא הייתם מצליחים לפגוע בו אלא אם כן הייתם מאוד קרובים אליו, והדרך היחידה בה היה לכם סיכוי גבוה יותר לפגוע במשהו הייתה דרך ה-V.A.T.S, מערכת הכיוון האוטומטי שהיתה עוצרת לגמרי את המשחק וחונקת את האקשן. ב-Fallout 4 קיבלנו מערכת חדשה לחלוטין שגורמת למשחק להפוך ליותר "יריות מגוף-ראשון" מאשר "יריות מגוף שלא יודע לכוון". גם מערכת ההתגנבות של המשחק השתפרה פלאים מאז New Vegas. אויבים לא יוכלו יותר לזהות אתכם ולפתוח באש בזמן שאתם בצד השני של העיר, וכעת הם יתבססו על שמיעה ושדה ראיה, מה שהופך את ההתגנבות במשחק לאפשרות אמיתית לפני התחלת כל קרב יריות. כמובן שכדי להיות נינג'ות אמיתיות תצטרכו לשפר את יכולות ההתגנבות שלכם, אבל גם אם לא תשקיעו בה כל כך עדיין תוכלו למצוא את עצמכם אורבים בפינה חשוכה למוטנט הבא.

בדיאלוגים יש הרבה מה ללמוד מ-BioWare

כאשר לא תהיו עסוקים בלפוצץ לשודדים את המוח, תמצאו את עצמכם בשיחות דיאלוג עם שורדים אחרים בעולם המשחק. בין אם הם מבקשים עזרה במציאת אדם נעדר, מתחננים לקצת כסף או מים, או פשוט משתפים אתכם בסיפורים האישיים (והמאוד מרתקים שלהם). בחירות הדיאלוג שאתם יכולים לבצע מוגבלות ל-4 בלבד - תשובה חיובית, תשובה פחות חיובית, תשובה שמבקשת עוד מידע על הנאמר, ותשובה רעה. מדי פעם גם תמצאו את האפשרות לענות עם תשובה צינית, שלרוב הפעמים פשוט קרעה אותי מצחוק, אבל עצם העובדה שהבחירות שלכם מתומצתות ב-2-3 מילים ממש גורמת לי לחשוב ש-Bethesda התעצלה מאוד בנושא הזה. במשחקים הקודמים הייתם יכולים לראות מה הדמות שלכם תגיד במשפטים מלאים ולדעת בדיוק למה הדמות שלכם מתכוונת. אני מניח שדיבוב הדמויות במשחק מכפר על כך: הדיבוב עשוי כל כך טוב, ובסצנות מסוימות הרגשתי שהדמות מצליחה להעביר את ההרגשה של אב דואג שמביע את הזעם שלו כלפי החוטפים של בנו או להגיד משפטים שנונים וציניים בצורה קומית ומשעשעת.

הגרפיקה של Fallout 4 היא הטובה ביותר בכל הסדרה: התאורה, הנופים, הדמויות, הכל נראה מאוד אמין ומושך עם מגוון צבעים שתופסים את העין ולא דוחפים לכם גוונים ירוקים/כתומים שנראים כמו פילטרים במצלמה. בזמן שיחות דיאלוג, הבעות הפנים והתגובות של הדמויות נראות טובות מתמיד ובמהלך הקרבות הדם וחלקי הגופות שעפים באוויר נראים מספקים ומהנים לצפייה. את המשחק שיחקתי על גרסאת המחשב האישי ולמרות שנתקלתי בכמה נפילות פריימים באזורים מסוימים במשחק או באגים, לא חוויתי שום קריסות או תקלות קריטיות שהפריעו לחווית המשחק. הבעיה היא שלמרות שהגרפיקה המתקדמת-יחסית, Fallout 4 עדיין נראה כמו משחק מהדור הקודם. נכון שהוא מפצה על זה עם עולם ענק וכמות עצומה של תוכן, אבל למרבה הצער - האפוקליפסה פשוט לא נראית מספיק טוב.

השורה התחתונה

Fallout 4 הוא בין משחקי התפקידים הטובים ביותר שתוכלו למצוא בשנת 2015. הוא מתחרה ראוי לכותרים כמו The Witcher 3 ו-MGS 5: The Phantom Pain על תואר משחק השנה, עם עולם עצום בגודלו והמון אזורים לחקור ומשימות צדדיות להשלים. הדמויות שתפגשו יגרמו לכם לרצות לשמוע עוד על העבר שלהן, על מה מניע אותן בעולם ובכללי לגלות יותר על העולם המסתורי והאכזר של Fallout 4. כמו בכל משחק של Bethesda, הוא מעודד אתכם לשחק בו כמה פעמים כדי לגלות כל דבר שיש לו להציע. מדובר במשחק ששיפר כמעט כל דבר על פניוה הכותרים הקודמים, ו-Bethesda בהחלט הצליחה להתעלות על כל הציפיות שלנו מהמשחק הזה. היא סיפקה לנו את יצירת האומנות לה חיכינו כל כך הרבה זמן, ואחרי כל ההמתנה אני אומר בלב שלם - זה היה שווה את זה.

גיא דהן - עורך תוכן

גיא דהן - עורך תוכן

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:01 06.12.2015 | מקסים מקסים (אורח)

    מוזר ששכחתם להוסיף ל"רע" את החלק עם הדיאלוג המצומצם והלא משפיע בכלל על העולם וגם את הדבר שבכלל שכחת להזכיר בביקורת זה שהמשחק כמעט וכבר לא מרגיש כמו RPG אמיתי: הוציאו את רוב הדברים שהפכו את הסדרה לכל כך נערצת וייחודית והפכו את פלווט 4 ל"משחק יריות עולם פתוח פשוט"

  2. 2

    18:07 06.12.2015 | Or.A Or.A

    המשחק הזה מרגיש לי מוגבל יותר מקודמיו, מה שהכי מעצבן אותי זה התעלמות המפתחת מקהילת השחקנים שדרשה שיפור לגרפיקה ואופטימיזציה למסכים עם קצב רענון גבוהה.
    בכל מקרה, מקווה שיהיה שיפור לקראת המשחק הבא בסדרת 'Elder Scrolls'

  3. 3

    20:48 08.12.2015 | יונתן גלעד יונתן גלעד

    שכחת להוסיף שבדיאלוג יש גם רמת קושי בשכנוע. שבשביל להצליח בה צריכים כריזמה גבוהה ואת האפליקציה המושקעת

  4. 4

    17:18 11.12.2015 | zivik zivik (אורח)

    משחק מושלם אני משחק בpc ולא היה לי אפילו באג אחד עד עכשיו,לא משנה לי מההייפ ותלונות אליו כי אני פשוט נהנה מכל רגע (שיחקתי כבר 40 שעות).
    הוא ממש מגוון עם עלילה מטורפת וכל כך הרבה מה לעשות בקיצור משחק חובה למי שמתגעגע למשחקי סינגלפלייר מושקעים.

  5. 5

    00:35 12.12.2015 | אדם אדם (אורח)

    הבחירות במשחק ממש מוגבלות לעומת NV...
    והדבר הכי מבאס זה שאי אפשר לשחק דמות אנוכית או אפילו מרושעת, אתה חייב להיות הגיבור שיציל את כולם...
    תנסה לשחק כזו דמות, ומה שיקרה זה פשוט שלא תקבל שום XP וכל הקווסטים ייעצרו על ההתחלה- אין איזו השתלשלות אחרת של העלילה או גישה שונה לסיים את הקווסט.
    הנסיון היחידי שראיתי לעשות כזה דבר ב60 שעות ששיחקתי זה בבית הקפה בהתחלה עם סוחרי הסמים.. וגם שם זה יצא די שטחי.

  6. 6

    01:01 14.12.2015 | עופר עופר (אורח)

    YOUR SON IS THE VILLAIN YOU HAVE TO KILL HIM OR NUKE THE COMMONWEALTH AT THE END

  7. 7

    15:40 28.12.2015 | אורלב אורלב (אורח)

    משחק מאד מאד מאד מאכזב.. בעיות לוגיות קשות בתוך המשחק וניגודים קשים בין מה שמספרים לך לבין מה שאתה לומד תוך כדי דברים שלמדת בכותרים אחרים - משהו ממש קטן - ****ספויילר**** אפשר לעשות ניתוח עם ציוד "פח" לסיזר בניו-וגאס..והמבין יבין.

  8. 8

    22:10 13.02.2016 | zero zero (אורח)

    איך אני ציפיתי למשחק אבל התכזאבתי מימנו ברמות הרבה באגים הגרפיקה נוראית משחק על הפנים

  9. 9

       | פורסם ע"י