הרשמה

ביקורת - Beyond: Two Souls & Heavy Rain

משחקי הדגל של Quantic Dream יוצאים מחדש ל-PS4. האם יש סיבה לחזור לסיבוב שני?

דניאל יוצא לבקר אהבה ישנה בגרפיקה חדשה. האם זה האוסף שאתם צריכים על ה-PS4 שלכם?

כשנודע לי לראשונה על כך ש-Quantic Dream עובדת על גרסת רימאסטר(Remaster) ל-Beyond: Two Souls עלתה בי תחושה קטנה של אכזבה. אם החברה צריכה לחדש משחק, עדיף שזה יהיה Heavy Rain! המשחק הראשון של Quantic Dream מ-2010 היה לאחד המשחקים שייחרטו לי בזכרון לעד; אז ללכת ולחדש את המשחק הבינוני שלהם שהגיע עם משחקיות רפטטיבית ומשעממת וזמני טעינה ארוכים, נשמע לי כמו רעיון מזעזע. למזלי הרב לא עבר זמן רב והחברה הודיעה כי Beyond: Two Souls יושק יחד עם Heavy Rain בגרסה מחודשת ל-PS4, ואז כבר היתה סיבה להתרגש. אז האם Quantic Dream עשתה צעד נכון בהשקעת משאביה בליטוש משחק בינוני, והאם אני אזכה לאותה חוויה מדהימה שהייתה לי עם Heavy Rain בפעם הראשונה?

Heavy Rain

Heavy Rain יצא ב-2010 והיה לאחד מהמשחקים הטובים שיצאו לי לשחק באותה תקופה. המשחק נתן לנו לחקור מקרה היעלמות של ילד צעיר מזוויות ראייה של ארבע דמויות שונות, כשכל אחת מהן יכולה למות במספר שלבים של העלילה ובכך לשנות את מבנה העלילה. העובדה ש-Quantic Dream הכניסה למשחק את האפשרות בה שחקן יכול למות ולשנות את הסיפור, יחד עם רמת הפקה גבוהה וקטעים מרגשים ואינטנסיביים שליוו את המשחק, הצליחו לספק חוויה שונה ויוצאת דופן שלא הרגשתי זמן רב.

ברמה הסיפורית, Heavy Rain עדיין מסופר טוב ומתקדם בקצב מהיר וענייני. הקפיצות בין הדמויות מרגישות מאוזנות ונכונות, ולמרות קטיעת הרצף שבלעבור דמות הרגשתי כי המשחק פשוט דואג להשאיר לי טעם של עוד. הקווים העלילתיים השונים איפשרו לי להבין מחדש את המניעים של הדמויות ובכך להעריך את הקשר שנוצר לי איתם ולרצות לסיים את המשחק בצורה בה ארגיש שהפקתי את המיטב. היכולת לחוות סצנות מרגשות במשחק בפעם השנייה השאירו הצליחו להעביר בי את אותן תחושות שזכורות לי מהפעם הקודמת - ממש כמו לראות סרט שאהבת.

למרות זאת, הסיפור הטוב של Heavy Rain לא מצליח להחזיק אל מול המגרעות שלו שקשורות בהתקדמות הטכנולוגית וגם חוסר ההשקה של Quantic Dream במשחק.

קצת כמו לראות סרט ישן

כשהתחלתי לשחק Heavy Rain לראשונה, ישבתי עם שני חברים שלי שלא סתם ראו אותי משחק, אלא היו חלק פעיל בהחלטות ותחושות שהמשחק העביר בי. אז לכבוד ההשקה מחדש של המשחק, הזמנתי גם הפעם חברים שישבו איתי במהלך המשחק כדי לראות אם המשחק לא מצליח לסחוב אותי בלבד, אלא גם את הצופים.

אחד הדברים הראשונים שהכו בי היה כמה הגרפיקה של המשחק לא השתנתה. מה שנראה לי בעבר כמו סרט קולנוע לא עבר שום שינוי הנראה לעין. כמובן שנעשו שינויים מסוימים במודלים הסביבתיים, והתאורה של המשחק התבהרה ביחס לגרסת ה-PS3, אבל במחלקה בה Quantuc Dream אמורה לזרוח, הדמויות, לא נעשו שום שינויים ששווים אזכור. כל כך ציפיתי לראות את אית'ן מארס עובר את המסע המייגע מחדש, אבל המודלים הלא מעודכנים של הדמויות גרמו לי להתנתק ממנו ומדמויות אחרות. בימי ה-PS3 הכל נראה נהדר אבל ב-2016 על ה-PS4 אני מצפה ליותר. דבר נוסף שהפריע לי מאוד עם הגרפיקה, הוא שהיו קטיעות בקצב הפריימים של המשחק במהלך סצנות In-Game Action. הקטיעות הפריעו למהלך העלילה של המשחק ופגעו באופן בו הוא מסופר. תוסיפו על זה אץ המודלים המיושנים של הדמויות, וכבר התחלתי להרגיש מעין תחושה לא נעימה של הרס זכרון ישן. למזלי אחרי מספר שעות של המשחק, הבעיה נעלמה ולמרות שהמשחק סבל מירידה בקצב הפריימים ברגעים מסוימים, הוא לא פגם משמעותית בסיפור.

נראה כי Quantic Dream חיפפה גם במחלקת הסאונד של המשחק. האפקטים של הסאונד, שלא היו במיטבם גם בגרסת ה-PS3, נשארו חלולים כמו שהיו בעבר. מלבד סצנות מאוד מסוימות במשחק, רובו סובל מסוג של שקט מביך ולא מוסבר. כשרעשים שכן נשמעים, הם מרגישים לרוב חסרי עומק. נקודת האור של הסאונד הייתה ותישאר הדמויות הראשיות. השיחות בין הדמויות הראשיות נעשית בצורה טבעית והכתיבה המצויינת מצליחה לחפות על כך שהביצוע הקולי לא תמיד עושה את העבודה. מצד שני, הדמויות המשניות של המשחק נשמעות רע מאוד, ואפילו מצליחות בזכות העבודה הבינונית שלהן לגרום לדמויות הראשיות להישמע טוב יותר.

אציין כי בפעם הראשונה ששיחקתי Heavy Rain הייתה כששני חברים שלי ישבו לצידי לאורך כל המשחק כשהם צועקים עלי פקודות ומתרגשים ביחד איתי. החוויה הקולנועית והסיפורית ש-Heavy Rain העביר לנו בפעם הראשונה לא הצליח לשחזר את אותה תחושה בפעם השנייה, כשהזמנתי שני חברים נוספים להצטרף אלי. אני חושב שבתור משחק שמתנהל כסרט אינטרקטיבי, Heavy Rain לא הצליח לתפוס אותי ואת חבריי כמו פעם שעברה. חוסר תשומת הלב של Quantic Dream לעיבוד, היה הדבר שפגע בו ביותר.

להילחם על חייכם

Heavy Rain פועל בצורה מסוימת כמו משחק Point and Click המשלב סוגי לחיצות והזזה שונים של השלט. ממבט ראשון אפשר לומר ש-Heavy Rain הוא משחק עם גיימפליי רדוד, ואכן יש בזה משהו, אך הסיטואציות בו המשחק מציבות את הדמויות הראשיות, גרמו לי לא מעט פעמים להילחם על חיי בעזרת לחיצות ותנועה מוגזמת מול המסך. בסופו של דבר הלחיצות אולי הרגישו כאילו הן חוזרות על עצמן, אבל בשביל אותם רגעים שגרמו לי להזיע, אני מבין את הסיבה בה Quantic Dream נשארו עם אותו סגנון.

בסטנדרטים של 2010, Heavy Rain נחשב לסרט אינטרקטיבי בעיניי ובעיניי הסובבים אותי, וגם עם משחקיות רדודה הוא הצליח לרגש ולמתוח אותי לכל אורכו. לצערי הגרסה המחודשת של המשחק על ה-PS4 לא שרדה את מבחן הזמן, ולמרות שלמשחק עדיין יש רגעים שתפסו אותי וגרמו לי הנאה, קשה לי להמליץ עליו לשחקנים חדשים. שחקנים ששיחקו את המשחק בעבר יצליחו להנות מקווי העלילה הנוספים שלא יצא להם לחקור, אך כנראה ישארו עם טעם מריר בדומה לי.

Beyond: Two Souls

Beyond: Two Souls היה אמור להיות גולת הכותרת של Quantic Dream. החברה שהוציאה את המשחק ב-2013, גייסה שמות גדולים מעולם הקולנוע ההוליוודי כמו אלן פייג(Ellen Page) ששיחקה בג'ונו ו-וויליאם דפו(William Dafoe) הלא הוא הגרין גובלין מסרטי ספיידרמן הראשונים. הוא התגאה בגרפיקה מרשימה וסצנות מלאות אקשן והבטיח לספק סיפור חדש ומרתק וגיימפליי מרענן.

מסע נעורים

המשחק עוקב אחרי חייה של ג'ודי, ילדה הנולדת עם ישות נוספת בתוכה הנקראת איידן. ביחד עם איידן, ג'ודי יכולה ליצור אינטרקציה עם חפצים דוממים ואפילו עם אנשים שונים. המשחק מציג לנו מספר נקודות מפתח בחייה של ג'ודי ברצף לא כרונולוגי(למרות שהמשחק מאפשר לשחק אותו ברצף כרונולוגי) בהם אנו לוקחים החלטות ופעולות שונות שיעזרו לנו לעצב את חייה של ג'ודי ואת השתלשלות אירועי המשחק. המשחק מלא טוויסטים עלילתיים מצויינים והרצף של המשחק שהיה נקטע בגרסת ה-PS3 עם זמני טעינה ארוכים להחריד, מרגיש עכשיו הרבה יותר טוב.

הסיפור של המשחק מוגש בצורה מעולה והרגשתי שאני עובר עם ג'ודי את אותם מסעות מפרכים שהיא עוברת. הקפיצה בין צירי זמן שונים ולקיחת ההחלטות במהלך המשחק גרמו לי ממש להתחבר לדמות של ג'ודי ולהיסחף אל תוך העלילה, כשאני חרד לאיזו סיטואציה אינטנסיבית המשחק יכניס אותי הפעם. אני אציין כי פעם שעברה ששיחקתי Beyond: Two Souls, הצלחתי לאבד בקלות מאוד את הריכוז בין סצנה לסצנה בגלל הטעינות הארוכות בין קטעי מעבר שונים. אני מרגיש שהגרסה החדשה של המשחק, שהגיעה עם יכולות גרפיות משופרות(ארחיב על כך בהמשך), אפשרה לי להנות מהמשחק בצורה הטובה ביותר שהייתי יכול לאחל לעצמי.

זהירות חברים, קולנוע!

ברגע שהסתכלתי על סצנת הפתיחה של Beyond: Two Souls, הצלחתי להבין למה Quantic Dream החליטו להוציא אותו ל-PS4. הגרפיקה של המשחק אולי לא השתפרה בצורה יוצאת דופן, אבל האופן בה לוטשו הדמויות והסביבות של Beyond, ממש אפשרו לו לזרוח ולהרגיש כמו משחק PS4 לכל דבר. סצנות האקשן של המשחק אינטנסיביות ומלאות אפקטים מגניבים לכל דרכם. סביבות מפחידות כמו מעבדות רדופות כוחות לא מוסברים הרגישו מלחיצות משמעותית יותר מהפעם הראשונה.

במחלקת הסאונד של המשחק לעומת זאת לא הרגשתי שיפור משמעותי. המשחק עשה גם בשנת 2013 עבודה מעולה עם הסאונד, והוא אכן זורח ברגעים מסוימים, אך ברגעים מסוימים ישנה תחושה של שקט מוחלט בסביבות מסוימות וזה מרגיש קצת מוזר.

לא יותר משלוש פעולות

אחד הדברים שהערכתי ב-Heavy Rain הוא שלמרות שגיימפליי שלו מפושטת יחסית, ישנן סצנות מסוימות במהלך המשחק שדרשו ממנו קורדינציה לא קטנה, תוך כדי שכל הלחיצות שלי מרגישות נחוצות לפעולות המתרחשות על המסך. ב-Beyond: Two Souls הוחלט לקחת גישה שונה ואף יותר מפושטת. המשחק מגביל את האפשרות ללחוץ רק על שלושה כפתורים במקביל. הגישה הזו גרמה לי לסבול ואף פעם לא להתאמץ בשום צורה כדי שארגיש שאני באמת נלחם על ג'ודי. אפילו אם נקלעתי לסצנה בה דמות אחת מחזיקה אותי ואחרת תוקפת אותי, זה היה נפתר לרוב בלחיצה על שני כפתורים שונים ובמקרים קיצוניים שלושה.

Beyond: Two Souls מתקן כמעט את כל הבעיות שהוא סבל מהן בהשקה המקורית שלו. גרסת ה-PS4 היא ללא ספק הגרסה הטובה ביותר. שיפורים כמו זמינה טעינה מהירים והעצמת האפקטים הקיימים של המשחק, גורמים לו להיראות ולהרגיש כמו סרט קלונוע חוויתי ואינטרקטיבי לכל דבר, אך המשחקיות המשעממת שלו עדיין יכולה לשעמם להחריד.

השורה התחתונה

את האכזבה שלי מ-Heavy Rain אקח איתי כנראה עד שיוציאו למשחק גרסה חדשה, אך Quantic Dream, שהשקיעה את רוב מאמציה ב-Beyond: Two Souls צריכה להיות גאה במה שהשיגה. בעבר לא רק שלא אהבתי את Beyond, הייתי ממליץ לאנשים להתרחק ממנו, אך גרסת ה-PS4 של המשחק היא גרסה שהייתי ממליץ בכיף למי שרוצה להעביר יום עם סיפור מרתק ואפקטים משוגעים. אם אתם מתחברים לסגנון המשחק שכולל יותר עלילה ופחות משחקיות, תוכלו ליהנות מעסקת חבילה מצויינת וסיפור עמוק שיצליח לתפוס אתכם לא מוכנים גם בפעם השניה השלישית. הכינו את הממחטות!

Beyond: Two Souls & Heavy Rain Collection זמין בלעדית עבור ה-PS4.

*תודה לישפאר שסיפקנו לנו עותק לביקורת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    22:30 16.03.2016 | יוני יוני (אורח)

    מומלץ בחום משחקים מעולים

  2. 2

    09:15 19.03.2016 | yoniy78 yoniy78 (אורח)

    משחקים טובים שווה מאוד את החבילה מי שלא מכיר מהר לרכוש עותק הנאה מובטחת ב 100%

  3. 3

       | פורסם ע"י