הרשמה

ביקורת - DOOM

גיא דהן יצא לסיבוב בגהנום והוא חזר עם חוויות מעניינות מאוד

האם DOOM יכול להמציא את עצמו מחדש?

אי שם בשנת 1993, צץ לו משחק בשם Doom אשר הביא למהפכה בז'אנר משחקי היריות והציג בפנינו שעות רבות של הנאה ופיצוץ מוחות של שדים היישר מהגיהינום. שנה לאחר מכן, יצא לו משחק ההמשך שהתבסס על אותן המכניקות וסיפק בדיוק את אותה כמות הנאה, ואפילו יותר ממנה. מכאן המשחקים רק החלו להדרדר, אבל עם המשחק החדש שמשמש כמעין חידוש של המשחק המקורי, מדובר בקאמבאק גדול. לא רק שהוא משחק ה-Doom הטוב ביותר שיצא מזה 20 שנה, הוא גם המשחק הטוב ביותר ש-id Software השיקה מאז Quake 2, וזה אומר משהו.

ברוכים השבים לגיהינום, שוב

העלילה לא מציגה משהו יותר מדי מקורי. המשחק מתרחש ביקום בו הממשלה החלה לחקור את הגיהינום ואת השדים השוכנים בו, אבל כשמישהו החליט שהוא מייצג את "תנו לשדים לחיות", שיחרר את כל השדים במקום ופתח שער ממאדים לגיהינום, הכל מתחיל להסתבך. אתם השורדים האחרונים על כוכב מאדים ועליכם לעצור את הפלישה המתרחשת. אם עדיין לא בדיוק הבנתם מה קורה, בואו נפשט לכם את הרעיון: זה אתם נגד כל השדים שאתם יכולים לדמיין. אולי במשחקים הראשונים id בזבזה קצת זמן בהצגת המקום ובניית מתח ואקשן, אך כאן אתם תתחילו לירות בשדים ולתלוש להם איברים בשניות הראשונות של תחילת המשחק. למרות שמדובר בשלבים ליניארים למדי שיגרמו לכם ללכת מנקודה לנקודה, לאסוף כרטיסי מעבר לאזורים חדשים שם תילחמו מול הגל הבא של שדים וחוזר חלילה, זה לא אומר שזה לא כיף.

Doom דואג שיהיה לכם את כל מה שאתם צריכים: אקדח, רובה ציד, בחור בחליפה, הרים של שדים להרוג, ערימות של דם, זה כיף, זה מהיר, וזה מספק מאוד. הקרבות בDoom קרובים לשלמות מבחינת הדינאמיות שלהם. אתם לא רק מכוונים על שדים ומופצצים להם את הראש, או משתמשים בסביבה שלכם לטובתכם כמו חביות מתפוצצות. כל קרב משתנה, השדים תמיד בתנועה מה שמכריח אתכם לעשות את אותו הדבר. הם יקפצו על עמודים, ישתמשו באזורים גבוהים כדי לקבל ראות טובה יותר עליכם ויתנו כל מה שיש להם נגד האדם היחיד שיכול לעצור אותם. כל אויב מסוכן, והדבר שמפריד בין הפסד מוחץ לניצחון מספק הוא הרצון לתפוס את הקרב מהגרון ולרוץ איתו ישירות לקיר בטון הקרוב. אתם מתאמצים, אתם מנצחים.

האקשן הישן והטוב

Doom לא ממלא לכם חיים שאבדו, הוא נותן לכם לנהל את ההישרדות שלכם. חבילות חיים ושריונות מפוזרים בכל רחבי המפה, ועם קצת חקירה תמיד תמצאו מספיק, אבל מה שבאמת נותן לכם את האפשרות להמשיך בקרב היא מערכת ה-Glory Kills. כאשר תפגעו באויב מספיק, הוא יתחיל להבהב, וזה אומר שאתם יכולים לבצע עליו הריגה בידיים חשופות. תלשו לו את היד ותסטרו לו איתה, תמעכו לו את העיניים או תעשו לו חור בחזה עם האגרוף שלכם. כל הריגה שתראו אף פעם לא תימאס עליכם. מצאתי את עצמי מגיע למצב שאני מנסה לעבור שלב רק בעזרת אגרופים כדי למצוא הריגה חבויה שעדיין לא ראיתי. Glory Kills יאפשרו לשרוד את הקרבות הכי ארוכים וקשים, כל עוד אתם מצליחים לשלב את הצמא שלכם להרוג כל שד בחדר לבין המאשבים (חיים, תחמושת) שהם יכולים לתת לכם מאוחר יותר, בתנאי שתתכננו את המהלך שלכם נכון.

כל נשק שתמצאו במשחק מגיע עם מגוון רחב של אפשרויות עיצוב, ותוכלו להשתמש בהם בתנאי שתצליחו למצוא אותם מפוזרים בשלבים השונים. חלקם יצריכו מכם להשתמש בראש, חלקם יגידו לכם להשתמש בפארקור וכו'. לרובה הציד יש אפשרות שיפור של תחמושת מתפוצצת, או לחילופין, אפשרות לירות ברצף מהיר לזמן קצר. רובה הפלזמה מאפשר לכם לשלוט בשדה הקרב עם רצף היריות הגבוה שלו, אך תוסיפו לו שדרוג של ירייה חזקה שגורמת נזק לשטח גדול וקיבלתם יתרון על הבוסים החזקים והגדולים יותר בגיהינום אשר יואטו משמעותית אחרי שיפגעו ממנו. תוכלו להחליף בין השיפורים מתי שרק תרצו, וכאשר מצאתם אותם הם שלכם לעד. תוכלו למצוא מגוון רחב של שיפורים פסיביים לדמות הראשית, כמו כמות חיים גדולה יותר, חסינות לפיצוצים או לייזרים של אויבים, קפיצה למרחקים ארוכים ועוד. Doom תמיד משאיר מקום להשתפר, אך לא לפני שהוא מצליח לאתגר אתכם קצת לפני שתרוויחו את זה.

הגרפיקה של המשחק, כפי שאתם כבר כנראה מנחשים, היא היפהפייה ביותר בסדרה, אבל כנראה מה שיותר מרשים הוא, שמדובר במשחק היריות היפה ביותר של השנים האחרונות. עיצוב האזורים במאדים ובגיהינום פשוט עוצרי נשימה. הדמויות של השדים יצליחו להלחיץ אתכם אם תתקרבו יותר מדי ולגרום לפה שלכם לפעור בכל פעם שתקבלו תצוגה של אויב חדש במשחק, כשהמוזיקה שתלווה אתכם במהלך המשחק לא תאכזב. רגוע בזמן חקירה, ומוזיקת רוק שתזרים לכם את כל האדרנלין האפשרי לוורידים, בעיקר בהתחלה של המשחק.

אבל רגע, יש עוד

לצד הקמפיין, שנחשב כהישג בפני עצמו, למשחק יש גם מצב מולטיפלייר תחרותי. לא מדובר במולטיפלייר שהולך לשאוב אתכם למאות שעות, אבל הוא כן מספק אקשן מהיר ומרגש שיביא לכם הנאה לזמן רב. רוב הנשקים מהקמפיין מופיעים, ואת רובם תשיגו בשלבים הראשונים של הדמות שלכם. כאשר ימאס לכם ממצב ה-Team Deathmatch תוכלו לעבור למצבים קצת יותר מעניינים כמו Domination בו על הקבוצה שלכם להשתלט על 3 נקודות מסוימות במפה, או אם תעדיפו משהו קצת יותר משעשע, לכו על Freeze Tag אשר במקום להרוג את האויבים שלכם, כאשר אתם פוגעים בהם הם קופאים במקום וחברי הקבוצה שלכם יוכלו להפשיר אתכם ולהחזיר אתכם לקרב, מה שמביא להרבה רגעים מלחיצים או קורעים מצחוק, בעיקר אם יש לכם עוד חברים בשרת.

וזה עוד לא הסוף. אחרי שסיימתם את הקמפיין ואחרי שהרגתם אינספור שחקנים במולטיפלייר, הגיע הזמן לקצת תוכן מהקהילה, לא? Doom מגיע עם מצב שנקרא SnapMap, אשר מאפשר לכם לבנות שלבים משלכם ונותן לכם שליטה על כל דבר שתרצו. באמת, כל דבר. איפה כל נשק יהיה, האווירה של האזור, ההתנהגות של האויבים, סקריפטים, תאורה וסאונד. תוכלו גם לשחק בשלבים ששחקנים אחרים בנו. חלקם טרולים, אבל הרוב המוחלט בהחלט נראה כמו שלבים שיכלו להיות מפותחים ע"י id בעצמה, מה שצפוי להוסיף לכם כמות עצומה של תוכן.

השורה התחתונה

זה משחק ה-Doom שחיכיתם לו. יש לו הכל: שלבים מעוצבים באופן חכם, אויבים מאתגרים, נשקים מספקים, אקשן מהיר שמסרב להפסיק עד שהלב שלכם לא יעוף ממקומו. נכון לעכשיו, מדובר במשחק היריות הכי מהנה של השנה עבורי, בלי ספק, ולמרות שאתם עלולים להרגיש שאתם עושים את אותם הדברים שוב ושוב, בסופו של דבר לא תלכו מאוכזבים מהמשחק הזה, כי מהר מאוד תרגישו את הצורך לחזור לגיהינום ולהראות לשדים האלה שאיתכם - לא מתעסקים.

גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:57 30.05.2016 | שימי שימי (אורח)

    גיא ביקורת קטלנית כמו שד מהגיהנום!
    !!Welcome Back Doom

  2. 2

    21:42 30.05.2016 | פעם הייתי פה פעם הייתי פה (אורח)

    ת'כלס זו ביקורת טובה. המשחק הזה הוא לא בשבילי אבל אהבתי את הביקורת

  3. 3

    12:35 30.06.2016 | ג'ון ג'ון (אורח)

    WeIcome Back Doom!!

  4. 4

       | פורסם ע"י