הרשמה

ביקורת - Hellblade: Senua's Sacrifice

יואב יצא לסקר את Hellblade: Senua's Sacrifice וחזר עם המון חוויות, וכנראה גם טראומה.

  • PC
  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 08/08/2017

Hellblade: Senua's Sacrifice הוא משחק אימה יפייפה, הכולל חלקים מדהימים וקריפיים כאחד. אך האם כדאי להשקיע בו?

Hellblade: Senua's Sacrifice הוא חוויה שקשה לסכם בכמה מילים, יותר פשוט באחת - וואו.

מדובר במסע עוצמתי בין עולמות מדהימים ומרהיבים ביופיים, הוא נותן לנו נקודת מבט אמיתית ומפורטת על בעיות נפשיות וטראומה, ומציג המון יופי בעולם מלא אפלה. המשחק ממש לא לכל אחד, הוא מציג תכנים קשים יחסית עם אלימות לא פשוטה אך זו לא הבעיה. העניין הוא הטראומה, הדיכאון, שחוזרים על עצמם המון במהלך כל המשחק. הם מוצגים לנו בדרכים ויזאוליות מדהימות וגאוניות וגורמים לנו להרגיש חלק, מה שמשרה לא מעט דיכאון ועצב על השחקן.

במידה והחלטתם לקבל את האתגר אתם לא תצטערו, תאמינו לי, והנה למה:

הנה השלב, בהצלחה

רוב העלילה מסתכמת בכך שאתם משחקים את סנואה, לוחמת קשוחה מאין כמוה שמטרתה יחידה וברורה, להניח בשלום את נשמתו של אהובה המת, דיליאן. סנואה לא מוותרת, אף פעם, לא משנה עד כמה הבוס גדול או עד כמה החידה בלתי אפשרית לפיצוח.

מדובר במשחק בו תצטרכו לפתור חידות רבות לחפש במפה ולחשוב המון על מנת להתקדם. זה בכלל לא פשוט ולמעשה קצת מעצבן. מומלץ מאוד להקשיב תמיד, בין קטעי המשחק יש קטעים קצרים של וידיאו בו מסבירים טיפה על השלב באווירה של סיפור ולא בצורת תדריך. זה אומנם לא מסביר לכם כיצד להתקדם אך תקבלו רמז קל על מה כדאי לנסות.

המשחק עובד באופן מאוד ברור, הוא לוקח אתכם לאזור מסויים ומשם אתם לרשות עצמכם. אף אחד לא יעזור לכם, אין רמזים, אין עזרה או מקום בו אפשר לדלג על חלק. למעשה זכור לי שלב אחד שלקח לי מעל שעה להבין כיצד הדברים עובדים בו, מה שלקח לחבר'ה מיוטיוב 20 דקות.

המשחק בנוי כך שאין לכם אפשרות להחליט מה אתם עושים מתי שתרצו, כלומר אם ברצונכם לשלוף את החרב במהלך השלב כדי לנסות למשל להכות עץ או משהו שנראה לכם הגיוני לא תוכלו לעשות זאת. המשחק לא יאפשר לכם גם לקפוץ בכל הזדמנות שתרצו, ובסופו של דבר הכל סובב סביב מקש אחד שמאפשר לכם לתקשר עם סביבתכם בלבד (להפיל גשר מורם, לקפוץ קפיצה קלה, לטפס בסולם), הדבר נועד למקד אתכם בדברים היותר חשובים, וזה לא ממש נוח שמגדירים לכם את הפעולות.

הגעתם למצב שבו אתם שולטים בלחצנים, הכל ברור ונוח ואתם מרוכזים בלחימה ופיתרון חידות, כאן מתחיל הכיף. המשחק יציב בפניכם אתגרים לא פשוטים בכלל, הדרך העיקרית להתקדם בין אזורים היא שימוש ב'סמלים', כלומר סימנים מיוחדים הקשורים בצורה כלשהי לאווירה המיתולוגית המסתורית שמבוססת במשחק.

המשחק הוא קריפי, אין מה להגיד. הוא מלא במפלצות אימתניות ועצומות, רגעים מלחיצים וקרבות בוסים אדירים. אה, ופרט שולי קטן, אם תמותו יותר מדי תאלצו להתחיל מההתחלה.

כן כן, שמעתם נכון. זוהי החלטה שקיבלה המון ביקורות משני הצדדים, היא עשויה בצורה נהדרת (אסביר בקרוב) והיא משפיעה באופן משמעותי על הלחץ שמופעל עליכם בזמן המשחק.

רגע, אני מת?

עלילת המשחק היא בין הדברים המבלבלים ביותר בהם נתקלתי, וזה מושלם. יותר מפעם אחת הגעתי למצב שבו אני צופה בעצמי נופל מצוק או ניצב מול שדים שפשוט מעבר ליכולתי להתמודד איתם בקטעי המעבר, מוריד את האוזניות ומנסה לבכות על גורלה המר של הדמות, בדיוק כשאני מגלה שאני חי, מוכן לקרב והתקדמות. המשחק הוא פנטזיה לחלוטין, שום דבר ממה שתראו לא הגיוני ושום דבר שאתם חושבים שברור הוא ברור. הכל מעורפל, מפחיד ומבלבל.

הכרת המיתולגיה הנורדית אפילו קצת תסייע במעט להבנת העלילה או הסיפורים להם תקשיבו פה ושם, אך בסך הכל המשחק יציג מולכם סיטואציות שלא משנה כמה תחזרו עליהן במוח אתם לא תצליחו להבין, הוא פשוט כזה, וזה יתרון אדיר וחיסרון קטן.

אמרתי זאת אך אומר זאת שוב, המשחק הוא מפחיד, לא רק מבחינת הפחד מהמוות או התמודדות עם מפלצות מסוימות, הסיטואציות במשחק הן פשוט מפחידות. סיורים בחושך כשאין באפשרותך לראות את המפלצות אלא לשמוע אותן בלבד זה מפחיד בטירוף או אפילו להתסובב לבד במפה הענקית שמשתנה לכם מול העיניים, מפחיד.

וזה בלי לדבר על המפלצות/שדים העצומים איתם תתמודדו לאורך כל המשחק, עליהם ארחיב בהמשך.

תהיו מוכנים, המשחק עומד לשגע אתכם, סנואה טיפה ירדה מקו הבריאות המנטאלית מה שאיפשר לחבורת בנות מציקות להתקיים במחשבתה. במשחק כולו ילוו אתכן קולות מעצבנים בראש שרובם ידכאו אתכם חלקם יעודדו אך כולם ישגעו לכם את השכל. זו תוספת גאונית, כיוון שהיא מציגה איך סנואה לא מתמודדת רק עם אויבים חיצוניים אימתניים, היא מתמודדת גם עם שטנים ומפלצות השוכנים בתוכה.

בנוסף מתחילת המשחק סנואה המסכנה נאלצת להתמודד עם בעיה רצינית נוספת חוץ מהבעיות המנטאליות המעצבנות שלה. היא נדבקת במעין מחלה מתפשטת של אפילה, שבהגיעה לראשה של סנואה היא מתה לחלוטין, מה שאומר שאתם מתחילים את המשחק מהתחלה! נחמד לא? זה מאוד מפחיד ומאוד מלחיץ מה שתורם לעלילה בדרך מעניינת.

דרך אגב, הסוף מבלבל יותר מהמשחק כולו, הוא מעורפל ומבולגן כמו רוב העלילה, מסתורי ונועד להשאיר אתכם תוהים ללא תשובות, בכל מקרה, הוא ללא ספק ישאיר אתכם פעורי פיות.

המשחק לא ארוך, בממוצע ייקח לכם בערך 7-8 שעות לשחקן טוב ומנוסה ו-10 שעות לשחקן חדש. אך אלו 10 שעות יקרות ערך, תהנו מכל דקה.

עוד שמונה גדולים, אחד עם מגן ושלושה עם חרבות

הכותרת, שנשמעת כמו הזמנה ממסעדה מגניבה במיוחד, נועדה דווקא לתאר את מערכת הקרבות המאיימת למדי.

סנואה המסכנה היא אולי לוחמת אימתנית ואמיצה אך היא זבוב לעומת אויביה שלמרבה ההפתעה שווים לה בכמעט כל היכולות. בהתחלה הקרבות די פשוטים, אויב אחד בכל פעם, לא פשוט בהתחלה להתרגל לשליטה אבל מרגע שקלטתם לאחר קרב או שניים תתחילו להתמודד יותר בקלות. ככל שתתקדמו יותר המשחק יציב לכם אתגרים יותר ויותר קשים עד אשר תגיעו למצב בו אתם, לבד, שווים או אף חלשים מאויביכם, נלחמים בכ-5 מטרות ביחד או יותר, רק על מנת להגיע לבוס שחזק מכולם ומכם כמובן בהרבה.

זה אומנם נשמע נורא נורא קשה וזה בהחלט לא פשוט אך היתרון שלכם הוא המוח והתיאום, תהיו עירניים ואתם תעברו את זה, זה לא כאילו שאם תמותו יותר מדי תתחילו מההתחלה, אה, רגע.

מערכת הקרבות היא בסך הכל טובה. היא די פשוטה ומהירה להבנה והיא די מבהירה שכל דבר אפשרי. הקרבות הם ממש מגניבים והאויבים עשויים נהדר. אך הדבר הכי שווה הוא הבוסים, שכל אחד ואחד ניחן בכישורים מעניינים המציבים לכם מכשולים עד ההתמודדות איתם עצמם, שכל מכה שלהם קטלנית, הם מפחידים ואפלים, והם חזקים עד אימה.

נסו לא להתהפנט

חשוב לי לדבר על הגרפיקה ולציין את העבודה המדהימה שעשתה המפתחת כאן. Ninja Theory היא מפתחת אינדי קטנה שבעצם Hellblade: Senua's Sacrifice הוא המשחק הרציני הראשון שלה. לאחר שנים של עבודה הם הציגו לנו את התוצר הסופי שהיה שווה את ההמתנה.

יוצרי אינדי רבים מעדיפים בצדק להתמקד בעלילת המשחק והרבה פחות במראהו כיוון שהרבה פעמים הוא פחות חשוב מהגרפיקה, אך כאן Ninja Theory החליטה להאריך את זמן ההעבודה בכדי להציג לנו גם גרפיקה מדהימה.

העיניים והפרצוף של סנואה בכלל הם מדהימים, מפורטים ויפים, הבוסים נראים נהדר, התנועות חלקות והכל גם רץ חלק.

ואם ננסה לסכם את המסע

קשה לסכם חוויה כזאת, מסע כזה. זה היה ממש סרט שאתה הדמות הראשית, וסרטים יותר קל לראות מאשר לסכם. Hellblade: Senua's Sacrifice הוא משחק נהדר, הוא עשוי טוב כמעט מכל הבחינות עם גרפיקה נהדרת למפתחת אינדי, קרבות מעולים ועלילה פשוט אדירה ומרתקת. הוא לא פשוט כל כך "לעיכול" כלומר להבנה אבל הוא מעביר את המסר שלו בצורה מאוד ברורה וגאונית. הוא כולל קטעים יפיפיים ומטרידים כאחד, מה שהופך אותו ללא פחות מסרט בו אתה הדמות הראשית. הוא על הגבול בין מפחיד לקריפי אך למעשה הוא בעיקר פשוט מעט מטריד עם קטעים פיזיים ונפשיים מאוד מטרידים ובדידות בלתי פוסקת. הסיפור הוא עצוב והמתח גבוה במיוחד כשסופכם כל כך קרוב, אך זה לא מבטל את הכיף האדיר שבקרבות, הסקרנות, הסיפורים שילוו אתכם והבוסים העצומים. המשחק הוא חובה כמעט לאוהבי הז'אנר הפסיכוטי אימתי כאחד, וגם אלה שלא לא ייצטערו אם ינסו.

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • עלילה מרתקת
  • בוסים מעולים
  • גרפיקה נהדרת

הרע

  • מחסור בעזרה
  • עלילה מבלבלת

והחפירה

  • מישהו יודע איך משתיקים את הקולות בראש?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:50 24.08.2017 | בנישי בנישי (אורח)

    "מחסור בעזרה" ו"השתקת הקולות" בראש הן חלק מאוד חשוב מהמשחק, כדי לעזור לשחקן להכנס לנעליים של דמות שחיה עם פוסט טראומה, חבל שהמבקר פיספס את הנקודה הזאת ומחשיב אותן כחסרונות.

  2. 2

    15:55 24.08.2017 | יואב ירושלמי יואב ירושלמי

    היי "בנישי".
    קודם כל לקולות לא התייחסתי כחיסרון, שים לב. כמו כן לי אישית הייתה חסרה עזרה פה ושם לכן אני מייחס את זה חלקית כחיסרון. חשוב ששחקנים חדשים יידעו שהמשחק לא קל, ובו בזמן לא מציע הרבה תמיכה.

  3. 3

    18:19 24.08.2017 | א.א א.א (אורח)

    קצת קשה לי עם חלק מהביקורות כמו שהמגיב שלפני כתב, המפתחים עשו פה עבודה מטורפת והשקעה אדירה ביצירת דמות עם מחלה נפשית והעלאת מודעות כל כך חשובה בשיתוף עם פסיכולוגים אנשי מקצוע אחרי מחקר מעמיק מערכת סאונד מדהימה כדי לקבל חוויה שלמה ואמיתית יותר ולתאר את זה כחבורת בנות מציקות שמתקיימות במחשבה שלה זה קשה מאוד לקרוא את זה ואפילו על גבול הזלזול במשחק והמטרה שלו שהיא קצת יותר גדולה מכיף ופחד. חבל שהכותב לא לקח את ההזדמנות והעלה מודעות לנושא חשוב כל כך. ממליץ לראות סרטון של תהליך הכנת המשחק בפן הזה ביוטיוב או למי שיש את המשחק עצמו יש שם את הסרטון. חוץ מזה משחק מדהים, באמת מטורף ואני סיימתי אותו עם המון המון מחשבות ותהיות בנוגע להמון דברים מהמשחק. דבר אחרון שהכותב לא הזכיר, חייבים חייבים לשחק את המשחק הזה עם אוזניות אסור לוותר על זה הסאונד הוא חלק אינגרלי מהמשחק, אל תפספסו!

  4. 4

    21:23 24.08.2017 | WarFox89 WarFox89

    אחד המשחקים המדהימים ביותר ששיחקתי מימיי. יצירת מופת וחוויה ייחודית ועוצרת נשימה - זה גיימינג במיטבו ב -2017. לדעתי גם משחק השנה של 2017.
    אני רק מאחל שאפילו חלק קטן מהמשחקים הענקיים שקוראים לעצמם AAA יגיעו קרוב לרמה של המשחק הזה שהוא לא AAA.

  5. 5

    02:45 25.08.2017 | בלופ בלופ (אורח)

    ממה שהבנתי, החלק שנמחקים השמירות זה בלופ

    https://www.gamepur.com/news/27351-hellblade-senuas-sacrifice-save-delete.html

  6. 6

    09:57 25.08.2017 | לא רוצה להשמע קטנוני אבל... לא רוצה להשמע קטנוני אבל... (אורח)

    ninja theory פיתחו הרבה משחקים "רציניים", ביניהם enslaved ו-DMC.
    חוץ מזה, אחלה כתבה!

  7. 7

    09:24 27.08.2017 | איתי איתי (אורח)

    אחד המשחקים הטובים ביותר ששיחקתי בחיי.
    בד"כ משחקים באים והולכים ואני לא ממש זוכר אותם - זה משחק שנצרב בתודעה

    10/10

  8. 8

       | פורסם ע"י