הרשמה

ביקורת - Assassin's Creed: Origins

גיא ירד למצרים להקים את אחוות המתנקשים וחזר עם קפה שחור והרבה סיפורים

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 27/10/2017

בואו לשיחזור היפהייפה של מצרים העתיקה, תישארו כי אפשר ללטף חתולים

אני חייב להודות, ההחלטה של יוביסופט לא לשחרר משחק חדש בסדרת Assassin's Creed כשנה אחרי השקתו של Syndicate תפסה אותי לא מוכן, אבל במידה מסוימת - שמחתי. הסדרה כבר התחילה לחזור על עצמה, אותו דבר שוב ושוב, והתחיל להימאס לעשות את אותם הדברים כל הזמן. אז אני מודה, שנתיים חסרות מתנקשים לא עשו לי רע. כעת הגיע אלינו Assassin's Creed: Origins, הכותר שמתיימר לשנות את הכל, זה שאמור לגרום לנו לראות שיוביסופט בעצם אומרים "אנחנו שומעים ומבינים, עשינו הפסקה של שנה, לקחנו את הזמן עם הכותר הזה, למדנו מטעויות". אבל האם זה באמת מה שקרה?

בני ישראל עבדו במקום יפהייפה

Origins הוא המשחק העשירי בסדרת הרצח שכולנו אוהבים. אבל הוא המשחק הראשון שבאמת הצליח לעשות דברים באופן שונה לגמרי מהמשחקים הקודמים, ואחד מהדברים האלו הוא הוויזואליות המדהימה של המשחק. למה בחרתי להתחיל את הביקורת בזה? כי זה הדבר הראשון ששמים לב אליו כשנכנסים למשחק. לא לעלילה, לא למערכת הקרב או ההתגנבות, פשוט לעולם שמסביב. יוביסופט התעלתה על עצמה מעל ומעבר עם השחזור המרהיב הזה של מצרים העתיקה. הנה סיפור: אני מטפס לי על פירמידה (כנראה הכי קרוב שאזכה לראות אותן). לא מדובר במשימה קלה, מכיוון שאם אטפס לכיוון לא נכון, אחליק כל הדרך למטה ואיאלץ להתחיל מההתחלה. אבל כאשר הצלחתי, קיבלתי פרס מדהים - כל מצרים עמדה מולי. עצים, הרים, מדברים, מקדשים, נהרות וכפרים. אני חושב שנשארתי שם כמה דקות ורק הסתכלתי על הנוף עד שנזכרתי שיש לי דברים לעשות.

אז אחרי שצעקתי "עד מתי?!", ירדתי למטה והתחלתי לדפדף במפה ולראות מה יש לעשות. ולא חסר. אני לא צוחק, זוכרים את The Witcher 3? על מי אני עובד, ברור שאתם זוכרים. אתם בטח גם זוכרים כמה עצום ומלא תוכן היה עולם המשחק שלו. אז ברוך הבא לאח התאום והכמעט מוצלח באותה מידה שלו. Origins פשוט מפוצץ בדברים שאתם יכולים לעשות, בין אם זה לצוד חיות, להתנקש במטרות, להשתתף במירוצי סוסים, למצוא אוצרות. אחד הדברים שהערכתי מאוד במשחק הוא תשומת הלב שלו לאזורים הימיים של העולם. לא רק שמערכת הקרבות הימיים עושה קאמבק ואיכשהו הטוויסט של תקופת הזמן שלפני הספירה הפכה אותה למהנה הרבה יותר, יש עולם שלם לחקור שם למטה. אוצרות נסתרים, ספינות הרוסות עם סיפורים מרתקים ואפילו מקדשים מתחת למים. כל הפעילויות האלו לוקחות חלק בתוך מפה עצומה, החל מהעיר אלכסנדריה, ממפיס, גיזה ועוד. אלו מלאות באזורים ייחודיים שאף פעם לא יראו לכם אותו הדבר. אם המתנה של שנה הצליחה להביא שיפור כל כך משמעותי לעולם המשחק בהשוואה למשחקים קודמים, אני מוכן להפוך את זה לדבר קבוע.

בחרו את הדרך שלכם

כמובן שכל אזור במפה יכיל בתוכו המון שלל שרק יחכה לכם שתיקחו אותו. המשחק הלך לכיוון ז'אנר האקשן-RPG, כיוון חדש לסדרה, ולא בהכרח רע. ככל שתעלו רמות, תוכלו לרכוש יכולות (Abilities) לבאייק מ-3 עצים שונים - לוחם (Warrior), אשר ישפר את יכולות הלחימה שלכם, בין אם זה לגרום יותר נזק לאויבים ולבצע מתקפות מיוחדות, צייד (Hunter), אשר מתמקד בהתגנבות ויאפשר לכם לצוד חיות ולהתנקש באויבים במהירות ואפקטיביות, ונביא (Seer), יתן לכם שיפורים לכלים בהם תשתמשו כמו חצים מרדימים ופצצות אש, לצד יכולות כמו לאלף חיות ולהעביר את הזמן מיום ללילה דרך מדיטציה. עץ היכולות הנרחב הזה תמיד נותן לכם הרגשה שיש משהו מגניב יותר שאתם יכולים להשיג ונותן לכם את כל המוטיבציה לחקור את כל מה שהעולם מציע כדי לקבל גישה ליכולות האלו.

ככל שאתם מקבלים יכולות מגניבות יותר, אתם יכולים להשיג נשקים טובים יותר. לבחירתכם ישנם חרבות, מגנים, סכינים, פטישים, חניתות, ועוד. זוכרים שב-Syndicate נאצלתם להסתפק רק באגרופים שלכם ובמקל הליכה? תשכחו מזה. ב-Origins בכל פינה בעולם יש תיבת אוצר עם נשק חדש, או משימות צדדיות עם שלל שווה בסופו. אני לא יכול לתאר לכם את רמת ההתרגשות שלי כאשר יכלתי סוף סוף לעזוב את החץ וקשת העלובים שנאלצתי להתמודד איתם זמן רב, וסוף סוף לשריין לי סט אגדי שיכל לחסל אויבים לפני שהספיקו לצעוק עליי דברים מעליבים בשפה שאני לא מבין. מדובר בעולם שמתגמל את הסקרנים במידה הגבוהה ביותר, ותאמינו לי שגם אתם תגיעו לרגע שכזה, וההתמכרות תעלה הילוך.

It all starts with one

בסיפור אתם מגלמים את באייק (Bayek), אדם בעל הכינוי מדג'אי (Medjay). כינוי זה ניתן ללוחמי האליטה של מצרים ותפקידם היה, לצד הגנתו התמידית של הפרעה המכהן, לשמור על השלום ולהגן על האנשים הפשוטים של מצרים שלא יכולים להגן על עצמם. בלי להיכנס יותר מדי לפרטים, אנחנו מגלים שמשהו שקרה בעברו של באייק גרם לו לרצות נקמה במסדר המסתורי שנקרא Order Of The Ancients, ואתם מבלים את מרבית זמנכם בניסיון ללמוד את זהותם של חברי הארגון ואת ביצוע התנקשותם. מדובר בסיפור שהתחיל את הכל - הקמת אחוות המתנקשים, תחילת המסורות השונות ועוד, אבל מה שיפה בכל העניין הזה, הוא שיש גם חלק שמתמקד בתקופת הזמן המודרנית, והיא בכלל לא משעממת! הקטעים שם קצרים וקולעים, בלי יותר מדי דיאלוגים ארוכים שלוקחים אתכם מהאקשן. זוכרים שאמרתי שהעולם הזה מתגמל את הסקרנים? זה עדיין רלוונטי גם בקטעים האלה. בקטעים מאוחרים יותר בעלילה אתם משתתפים ביחד עם איה (Aya), אשתו של באייק, במלחמה של קליאופטרה נגד הקיסר הרומאי הראשון - אוגוסטוס, ולוקחים חלק בכמה מהרגעים האייקונים ביותר של התקופה העתיקה. 

גולת הכותרת של המשחק, לפי דעתי, הן המשימות הצדדיות של המשחק. אחזור להשוואה שלי ל-The Witcher 3 ביחס לכמות התוכן שיש פה, ואוסיף השוואה נוספת: המשימות הצדדיות שם היו מדהימות, כל אחת הכילה כמות עלילה מספקת ומעניינת שיכלה לקחת לכם שעות לסיים וגררה אתכם לכל קצוות המפה כדי להשלים אותה, מה שרק עודד אתכם לחקור ולעשות יותר משימות כאלו. ב-Origins, אני שמח להגיד שזה נעשה באותה צורה וכמעט באותה האיכות. נכון, אין לכם את האופציה לבצע בחירות שונות שבסופו של דבר ישפיעו על העולם ואולי על העלילה הראשית, ולדמויות שאתם עוזרים אין הרבה אישיות, אבל המשימות הצדדיות כאן מאפשרות הצצה עמוקה יותר לעולם המשחק ולחיים בו. מה שהתחיל כמשפחה תמימה שנמצאה מתה לקח אותי למסע אחר הבת ששרדה, אשר גילתה לי קונספירציה של המשטר הרומי לקחת בעלות על הבית של המשפחה, שהוביל אותי למשימת התנקשות בקצין רומי שכמעט עלתה לי בחיי, אבל לפחות קיבלתי פטיש נחמד. כל משימה צדדית היא ייחודית בפני עצמה ואני לא זוכר את כמות הפעמים שהלכתי למשימה ראשית כלשהי רק כדי להיות מוסח לפתע מסימן קריאה שהופיע לי, מה שהבטיח לי הרפתקאה חדשה.

מערכות חדשות - ישנות

מערכת הפארקור של המשחק דומה מאוד למשחקי Assassin's Creed היותר ישנים, יותר כמו Black Flag, מאשר ל-Unity. אישית, אני מעדיף מערכת זריזה וחלקה מאשר ריאליסטית. ב-Unity נהנתי מאוד מהטיפוס המהיר, המהלכים המגניבים ועוד. לדעתי מדובר במערכת הטובה ביותר שהייתה בסדרה. עם זאת, ב-Origins הטיפוס נעשה גם כן בצורה טובה ומרשימה. זוכרים איך במשחקים הקודמים כאשר עמדתם על גג והתקדמתם לעברו, הדמות הייתה מסתכלת למטה ורק אתם הייתם מחליטים מתי לקפוץ למטה? פה זה שונה קצת. אם תעמדו על גג גבוה, באייק לא יקפוץ אל מותו כל עוד לא תחליטו לעשות זאת, אבל כאשר אתם עומדים על מעקה או גדר כשהרצפה לא כל כך רחוקה מכם, אם תעשו אפילו צעד אחד קדימה באייק יקפוץ למטה. במצבים שאתם רודפים אחרי מישהו זה שינוי מבורך, אבל כאשר אתם מנסים להתגנב מעל מישהו ופתאום אתם קופצים למטה בלי שום סיבה זה בהחלט הורס לכם הרבה תוכניות.

מערכת הקרב של המשחק השתנתה לחלוטין. כעת אתם לא ננעלים אוטומטית על כל אויב, וכבר לא יהיה לכם כל כך קל להילחם נגד מספר אויבים במקביל. המערכת עובדת ככה - תניפו את הנשק שלכם. כל מי שיהיה מולכם יפגע. אתם יכולים לבחור אם להינעל על אויב ספציפי או לנוע בחופשיות ולתקוף כל אויב בנפרד, בדומה למשחקי Dark Souls. הרבה יותר קשה לצפות מה האויבים שלכם יעשו, וישנם סוגים שונים של אויבים שיעשו לכם את החיים לקצת יותר קשים. יש את אלו שמעדיפים להישאר על סוסים ולצלוף בכם מרחוק עם חץ וקשת. אלו קשים במיוחד מכיוון שלא רק שהם זזים מהר מדי בשביל שתפגעו בהם עם החצים, הם באים אליכם מכיוונים שונים ומקשים עליכם לפגוע בהם גם עם החרב שלכם. ישנם אויבים שמשתמשים בנשקים כבדים כמו פטישים או חניתות והם לרוב יתקפו אתכם במתקפות חזקות שאי אפשר לחסום וקשה מאוד להתחמק. המערכת מצריכה מכם להיות עם 8 עיניים על שדה הקרב, ולכן מעודדת אתכם להתחיל כל קרב בהתגנבות ולחסל כמה שיותר אויבים לפני שתתעמתו מולם פנים מול פנים.

המערכת מאפשרת לכם להתחמק, לחסום ולתקוף, אך לא תעזור לכם להתמגנט לאויבים כמו במשחקים הקודמים. באייק לא יכול לכסות מרחקים גדולים במהירות, וגם אם תשתמשו ביכולת ההתחמקות שלו, עדיין תרגישו איטיים. כתוצאה מכך, מערכת הקרב מתסכלת ולא כל כך מהנה לשימוש. נגד אויבים רגילים זה עוד בסדר, אבל כאשר אתם נלחמים נגד בוסים זה כבר הופך לקוץ בישבן. כאשר בוס יפגע בכם, הוא יתחיל קומבו של מתקפות שרק נראה כאילו אתם יכולים לחסום אותו, אבל בעצם אתם לא. כל מכה מוציאה את באייק משיווי משקל וגוררת אחריה עוד מכה ועוד מכה ובלי שתבינו מה קרה כבר איבדתם חצי ממד החיים שלכם. כאשר אתם פוגעים באויב עם מכה מסוימת, המצלמה זזה קצת בתגובה למכה כדי שהכל ירגיש הרבה יותר אמיתי. אבל כשאתם מצליחים להנחית שורה של מכות כבדות המצלמה מתעופפת לכל עבר וקשה מאוד להישאר מרוכז במה שקורה ואתם רק נשארים עם כאב ראש ומסך טעינה. אני שמח שיוביסופט ניסו פה משהו חדש עם מערכת הקרב, אבל רואים שהיא צריכה עבודה נוספת עד שהיא תהיה מושלמת.

מערכת ההתגנבות עובדת בדיוק כמו שהייתם מצפים ממשחק התגנבות. בלחיצת כפתור באייק יורד למצב כריעה ומתהלך באיטיות ובשקט. התגנבו מאחורי אויב, ובלחיצת כפתור אחרת הוא כבר מת עם חור בגרון. אתם יכולים לשלב את החץ וקשת על מנת להיפטר מאויבים גם מרחוק, מה שנהיה ממש מספק כאשר אתם מתחילים להיות מאסטרים ולחסל אותם על ימין ועל שמאל. אתם יכולים לשרוק כדי למשוך את תשומת ליבם ולהפרידם מהעדר, או להתחבא בשיחים או בערימת קש ולהעלימם לתמיד. אם נמצאת חיה כלשהי בסביבה, אתם יכולים לשחרר אותה מהכלוב שלה ולראות אותה נוגסת בשומרים.

ועם כבר מדברים על חיות, המשחק לוקח השראה רבה מ-Far Cry בקטגוריית הצייד והיצירה. המשחק מאפשר לכם לשדרג את כמות החיים שלכם, כמות הכלים או החצים שאתם יכולים להחזיק, או כמה נזק אתם גורמים עם החץ וקשת או עם סכין המתנקשים שלכם. כדי לשדרג אותם אתם תצטרכו מצרכים מסוימים, ו-99% מהזמן המצרכים האלו יהיו עורות של חיות. תנינים, היפופוטמים, אריות, צ'יטות, ציפורי פלמינגו, צבועים ועוד. אף משחק לא גרם לי להרגיש כאילו אני בנשיונל ג'יאוגרפיק של לפני הספירה עד שהגיע Origins. המערכת עובדת טוב מאוד וככל שתרצו לשפר יותר משהו מסוים תצטרכו לצוד חיות יותר נדירות ויותר מסוכנות.

השורה התחתונה

Origins דומה מאוד למשחק המקורי של הסדרה שיצא לפני עשור. מדובר במתכון למשחק שמצליח בכל פעם מחדש, עם שיפורים מינוריים עם השנים שלאט לאט הפכו ליותר משמעותיים וכעת הביאו לנו את הכותר הכי גדול, מרהיב, ומעניין שהייתה לסדרה. אני מחשיב את המשחק הזה כניצחון ליוביסופט, וכנראה המשחק היחיד שיצליח לשחזר את מצרים העתיקה בצורה כל כך משכנעת ומרתקת, ולגרום לשיעור היסטוריה להרגיש כמו חוויה בלתי נשכחת.

8.8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • עולם פתוח מלא בתוכן
  • שחזור מדויק ויפהייפה של מצרים
  • משימות צדדיות כתובות היטב
  • מערכת שלל מספקת

הרע

  • מערכת קרב מסורבלת
  • משימות חוזרות על עצמן יותר מדי

והנוצה

  • אל תשכחו לקחת אותה בקבלה בדרך לגן עדן
גיא דהן - עורך תוכן

גיא דהן - עורך תוכן

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י