הרשמה

ביקורת: Life is Strange 2 Episode 1: Roads

רן ארז תרמיל ויצא מכיוון סיאטל אל מקסיקו כדי לבדוק מה השתנה במשחק החדש בסדרת Life is Strange

  • PC
  • PlayStation 4
  • PlayStation 4 PRO
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 27/09/2018

אם אין לכם אח קטן ותמיד חלמתם לגדל אחד כזה, תתכוננו לאחד המסעות הטובים והמרגשים שתעברו בקרוב

אי שם בתחילת 2015, השיקה חברת Square Enix יחד עם חברת פיתוח משחקים צרפתית כמעט אנונימית בשם DONTNOD כותר חדש של משחק קווסט עלילתי עם טוויסט על טבעי בשם Life is Strange. באותם ימים, שלטה חברת Telltale Games (שכבר הודיעה על פירוקה) בז'אנר הקווסטים באופן כמעט אבסולוטי, כך שמעטים חשבו שהמשחק החדש והאנדרדוגי של DONTNOD אכן יצליח. אולם, בדיוק ההפך קרה ו- Life is Strange נחל הצלחה גדולה ואף זכה למשחק Prequel מבית חברת Deck Nine. מאז, הביאה לנו DONTNOD גם את Vampyr (שהצליח קצת פחות) ולפני כשבוע השיקה את כותר ההמשך של Life is Strange. יצאתי לבדוק מה נשתנה במהלך 3 השנים האחרונות.

החיים הם מוזרים, אך גם ממש לא קלים

אם יצא לכם לשחק ב- Life is Strange, קרוב לוודאי שהתחברתם מאוד לדמויותיהן האיקוניות של מקס קולפילד, קלואי פרייס ושאר חבריהן התיכוניסטים. אם כן, בוודאי תחשבו שתזכו לדעת מה עלה בגורלן, אך כנראה שתתאכזבו לגלות שלמרות שהמשחק נקרא Life is Strange 2, החליטה DONTNOD לזנוח כמעט כל אזכור למשחק המקורי. אני חייב להודות שגם אני הרגשתי טעם מעט מר בפה כשהבנתי שמדובר בסיפור אחר לחלוטין, אבל גיליתי מהר מאוד שמדובר דווקא בהחלטה טובה ובכיוון עלילתי מסקרן מאוד. בסופו של דבר, גם אם לא שיחקתם במשחק הראשון, אין מה לדאוג בכל הקשור להשלמת פרטים עלילתיים וניתן לצלול ישירות אל הסיפור.

בפרק הראשון מתוך חמישה של Life is Strange 2, נגלם נער צעיר בן 17 ממוצא מקסיקני בשם שון דיאז, המתגורר עם אביו ועם אחיו הקטן, דניאל בן ה-9 בסיאטל שבארצות הברית. בעקבות אירוע מצער אליו נקלעים האחים ושבו נגבים גם קורבנות, הופכים שון ודניאל לחשודים ברצח. שון לוקח את אחיו הקטן ומחליט לברוח איתו כמה שיותר רחוק מחוץ לארצות הברית אל עבר ארץ מוצאם. בדרך, הם פוגשים באנשים שונים מכל קשת החברה האמריקאית, נודדים ממקום למקום ומנסים לשרוד את דרכם למקסיקו עם כמה עשרות דולרים בודדים בכיסיהם ובעיקר עם הרבה תקווה.

אח קטן – חוויה גדולה

בזכות הכיוון העלילתי החדש והמורכב, מרגישים מיד שלמרות שמדובר בשני משחקים בעלי אותו שם ומשחקיות דומה, עדיין קיים שוני ביניהם. מצד אחד, מנגנוני השליטה והתזוזה זהים לחלוטין בין שני המשחקים ומספיק לשמוע את מנגינת הגיטרה המוכרת בתפריט הראשי כדי להבין שנכנסים בשנית לעוד הרפתקת טינאייג'ינג בלתי נשכחת. מצד שני, במקום שהמשחק יתנהל בעיר אחת וסביב קאסט אחיד של דמויות ומיקומים קבועים כדוגמת בית ספר, בתים, מסיבות וכו', סביבת המשחק של Life is Strange 2 היא מאוד דינאמית ונותנת הרגשה של יציאה למסע הישרדות ארוך וקשה.

בנוסף, ישנם לא מעט מסרים פוליטיים במשחק המתייחסים לחברה האמריקאית כדוגמת יחס למיעוטים בדגש על המיעוט הלטיני ובניית החומה בגבול מקסיקו עליה דיבר הנשיא טראמפ. כמו שנאמר לי על ידי אחת הדמויות: "It's all political". כל אלה הופכים את עלילת המשחק לסבוכה, מורכבת ואף איטית וכבדה מצד אחד, אך סוחפת מאוד מצד שני.

בהקשר הזה, חשוב לציין שאחד היתרונות הבולטים של המשחק (שזכורים לטובה עוד מהמשחק הראשון) הוא הכתיבה המפושטת והמשובחת שלו ובמערכת הבחירות וקבלת ההחלטות שמשפיעות באופן מהותי על המשך העלילה. הדיאלוגים מבוססים באופן שבו אין בחירה "נכונה" או "לא נכונה", כך שלמעשה כמעט כל משפט שבחרתי לומר או לכל החלטה אחרת שקיבלתי הייתה השפעה על העלילה. חשוב לציין שאת התוצאות לחלק מההחלטות שקיבלתי לא ראיתי לאורך הפרק כך שהן עשויות להתגלות רק בפרקים הבאים.

ככל שהתקדמתי לאורך הפרק, שמתי לב שכל החלטה שקיבלתי השפיעה באופן פעיל לא רק על התפתחות הסיפור, אלא גם על אישיותו של דניאל, שנע על התפר שבין דמות ראשית לסיידקיק. באופן די מדהים, דניאל זכר כל משפט שבחרתי לומר לו וחיקה חלק מהפעולות שבחרתי לבצע. למשל, כשדניאל ראה שהחלטתי לגנוב ציוד מאדם שניסה לחטוף אותי, הוא החליט בהמשך הפרק שגם הוא גונב, אלא מאדם תמים וחף מפשע. למעשה, בתור דמות האח הגדול, הייתי צריך לשמש דוגמה עבור דניאל לאורך כל הפרק, לתקשר איתו ולפעמים גם להשגיח שלא ילך לאיבוד.

איפה כוחות העל שלי?

המשחקיות של Life is Strange 2 הייתה טובה ונשארה טובה. בהיבט הטכני, המשחק נראה יותר מציאותי והדמויות נראות אמיתיות יותר ומלאכותיות פחות. שינוי נוסף לטובה הוא קצב רענון הפריימים הגבוה אשר מורגש היטב ותורם לחווית משחק חלקה ומהנה יותר. בדומה למשחק הראשון גם כאן ניתן לעבור על פני חפצים רנדומליים בעולם ולקבל את תובנותיו של שון לגביהם, לקבל הודעות לסמארטפון ולשוחח עם חברים וזרים מוחלטים. אבל, לאור אופי הסיפור ה-Road-Tripי, לעולם לא ניתן לדעת אילו דמויות נפגוש ומה תהיה הדינאמיקה מולן מכיוון שרובן ככולן יהיו זרות וחשדניות. כתוצאה מכך, יש לבחור בקפידה את התשובות לשאלות שלהן ואת הפעולות שמבצעים מולן.

עד כאן נשמע שאין שינוי יותר מדי גדול, אבל למרות הכל ויחד עם זאת, נוסף אלמנט חדש ומעניין: כסף. לא מדובר כאן על רכישות פנימיות במשחק או ב-Micro-Transactions, אלא על כמות הדולרים שיש לכם בארנק שאותם תוכלו לנצל לטובת רכישות של מצרכים כמו מזון וביגוד שישפיעו על אופי הדמויות, השתלשלות הסיפור ותוצאותיו. לא נשאר לכם כסף? תמיד אפשר לגנוב, אך גם לפעולה הזו תהיה השלכה רצינית על התפתחות העלילה. במקרה שלי, המשחק אילץ אותי לחשוב היטב האם אני מסכן את הדולרים האחרונים שנשארו לי לטובת קניית צעצוע או שוקולד לדניאל ובתמורה לכך לשפר את יחסי האחווה איתו או האם להיות מחושב יותר ולשמור את הכסף לזמנים קשים יותר.

ומה עם כוחות העל? הדבר היחיד שאני יכול לומר בהקשר הזה מבלי לכלול ספוילרים הוא שבניגוד מוחלט למשחק הראשון, לדמות שלנו לא רק שאין שליטה על כוחות על טבעיים, אלא אין לה כוחות כלל! זה לא אומר ש- DONTNOD החליטו לזנוח את האלמנט הזה. העל טבעי בהחלט קיים, אם כי (נכון לפרק הראשון) הפוקוס עליו הוא הרבה יותר נמוך והשליטה בו הופכת משליטה באופן ישיר לשליטה באופן עקיף.

השורה התחתונה

הפרק הראשון של Life is Strange 2 נראה שאפתני ומבטיח מאוד. השינוי בסביבת המשחק ובאופי הסביבה מעירונית לזו של Road-Trip מעניקים לו נופך של דרמת הישרדות פוליטית כתובה היטב אשר מדגישה את היבטי האחווה, הקירבה והאמון בין שני האחים. הפרק הראשון כולל בתוכו את כל הדברים הקטנים, החל מדמויות, שיחות, פעולות והחלטות קשות שעל השחקן לקבל ולפי איך שהמצב נראה כרגע, אותם הדברים הקטנים הללו בוודאי יהפכו את המשחק כולו לסיפור גדול וחוויה בלתי נשכחת בפרקים הבאים.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • כיוון עלילתי חדש ומעניין
  • כתיבה מעולה
  • מערכת קבלת החלטות גדולה ומגוונת

הרע

  • הפרק הראשון מהווה התחלה טובה אך כבדה מעט
  • חלק ממערכות השליטה מרגישות לא נוחות במקרים מסוימים

והאח

  • מים שקטים חודרים עמוק

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י