הרשמה

ביקורת - Black Mirror: Bandersnatch

נטפליקס אולי נמצאת צעד לפני כולם בשוק הטלוויזיה, אבל עוד יש לה כמה דברים ללמוד מ-Quantic Dream.

נטפליקס מגיעה אלינו עם פרק חדש בסדרה המצליחה "מראה שחורה" עם טוויסט - מדובר בסרט אינטראקטיבי בו אתם בוחרים את התקדמות העלילה.

אם לומר את האמת, עוד כשהתחילו לצוץ שמועות על האפשרות שנטפליקס תוציא סרט אינטראקטיבי בו לנו יש את הזכות לבחור מה קורה בהמשך העלילה, הייתי סקפטית. זה כנראה נובע מהעובדה שהקונספט הזה לא זר לי ולכל מי שנגע אי פעם במשחקים של quantic dream או telltale, ואפילו משחקי אינדי למובייל למיניהם. אבל החידוש כאן הוא הפלטפורמה - אי אפשר להתעלם משירות סטרימינג ענק כמו נטפליקס שלחלוטין שולט בשוק ורק ממשיך לתת נוקאאוטים למתחרות שלו, ולכן כן אפשר לתת להם קרדיט על חידוש חווית הצפייה של המנוי הממוצע. 

ג'ורג' אורוול, מאחוריך

בנדרסנאץ' לוקח חלק בשנת 1984 (ואולי לא במקרה?) ומתחיל עם בחור צעיר בשם סטפן, שרוצה לפתח משחק מחשב בו השחקן יוכל לבחור את התקדמות העלילה, ויתבסס ע''פ סדרת ספרים דומה שהוא קרא בשם "בנדרסנאץ'". הסרט נפתח עם הבוקר שלפני ראיון עבודה גדול של סטפן מול חברה שעשויה לעזור לו לפתח את משחק המחשב שהוא חולם עליו, אם יצליח למכור להם אותו. לאט לאט, כמו שאנחנו מבינים מהטריילר, המציאות של סטפן משתנה ודברים מוזרים יותר ויותר מתחילים לקרות לו, כאשר ברובם אנחנו הצופים, שולטים. מבלי לחשוף יותר מדי פרטים על העלילה, הקונספט של הסרט מעניין מאוד ונותן אגרוף בבטן לפעמים - בכל זאת מדובר בפרק מתוך "מראה שחורה". נטפליקס לא עשו סתם סרט שאפשר לבחור את העלילה שלו למען החדשנות, אלא כדי להעביר פואנטה מסוימת, והיא עוברת בצורה טובה מאוד. גם הצופים היותר שמרנים של הסדרה, שלא ממש יתלהבו מעניין הבחירה ("למה אני צריך לבחור את העלילה, מה אני כתבתי את הסרט?") יימצאו את עצמם מתעניינים בבנדרסנאץ'.

 ציפיתי שהבחירות יבואו בתדירות יחסית נמוכה, אבל למען האמת הן נמצאות שם בדיוק במינון הנכון, כך שלא הייתי צריכה לתפוס שוב את השלט לפני שיגמר הזמן, אבל גם לא לשבת מול הטלוויזיה כשאני מחזיקה אותו. נראה שכמעט כל בחירה שלכם משפיעה על חווית הצפייה באיזשהו אופן. אם לא על העלילה, אז על הסאונדטרק. בכל אופן, ב-Reddit שתמיד נמצא צעד לפני כולם גולשים כבר דאגו לייצר תרשים זרימה עם כל האפשרויות וההסתעפויות של הסרט - הכניסה ללינק על אחריותכם בלבד.

חדשני, אך לא חף מבעיות

אז מה הם עשו לא נכון? את הסוף. אל תדאגו, לא מדובר בספוילר. מישהו שם בנטפליקס כנראה פספס את העובדה שלכל דבר צריך להיות סוף, ושכח את זה על חשבון להשאיר את הצופה בשליטה: יכול מאוד להיות שתגיעו לאחת מסצנות הסיום ולא תבינו את זה בכלל. למה? כאשר אתם מגיעים לאחד  מהסופים האפשריים, נטפליקס מציעה לכם באמצעות כפתור גדול וברור לחזור קצת אחורה לנקודת המפנה שהביאה אתכם אל הסוף הזה, ולבחור אחרת. ורק אם תסתכלו טיפה טוב יותר, למעלה, בקטן ובצד, תגלו אפשרות של יציאה לקרדיטים. מצד אחד אני מבינה את הרצון לראות את כל ההתרחשויות האפשריות (בכל זאת שיחקתי בממוצע 4 פעמים כל משחק של Quantic Dream), אבל בהתחשב ומדובר בפרק של מראה שחורה שמטרתו להזיז משהו בשכל שלנו ולאתגר אותנו, החוויה הזו פשוט מתישה. במקום להנות מהדרך שמביאה אתכם בכל פעם לסוף אחר, אתם נכנסים לאיזשהו לופ אינסופי של אפשרויות ובסופו של דבר במקום לצאת עם תחושת "פאק, יש כל כך הרבה אופציות" אתם יוצאים עם תחושה של "כבר אין לי מושג מה ראיתי".


ונגיעה קלה בפן הטכנולוגי, אם יורשה לי: נראה שהממשק של נטפליקס לא ממש מוכן עדיין ליצירתיות שלה. צפיתי על טלוויזיה חכמה של LG, עם חיבור אינטרנט של 100 מגה, והסרט בכל זאת נתקע כמה וכמה פעמים במטרה לחשב את הצעד הבא שלו לפי הבחירות שעשיתי. מיותר לציין שזה לא קורה בדרך כלל, ולא קרה לאחר מכן באותו היום. זה היה קצת מעצבן אך נסבל, ולמרות זאת, יכול להיות שיהווה דיל ברייקר למי מכם שסבלני קצת פחות.

השורה התחתונה

לא הייתי אומרת שנטפליקס פספסו, אם כבר ההפך הוא נכון. יש כמה דברים שאפשר היה לעשות טוב יותר אבל היי, אף אחד לא מושלם. הם לא רק הביאו חידוש ענק לתחום הסטרימינג אלא גם נשארו נאמנים למקור ולזהות של הסדרה המצליחה "מראה שחורה". האם נראה עוד סרטים אינטראקטיביים מחברות גדולות בעתיד? משום מה יש לי תחושה שלפני שנטפליקס תשחרר עוד סרט אינטראקטיבי, אחת המתחרות שלה תשחרר גרסה משל עצמה לקונספט הזה, ולו רק על מנת להתחרות בה. בכל אופן, הלכתי לפתוח עוד קווי עלילה ב-Detroit: Become Human.

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

משחקת על: PS4, 3DS

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Mario Kart

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Assassin's creed II, Pokemon Emerald

כשאני לא משחקת אני: מתלוננת שאין לי זמן לשחק;

מסר לעולם: אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את זה טוב יותר, תוכיח

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י