הרשמה

ביקורת - Fallout 76 - השממה מעולם לא הרגישה באגית יותר

גיא יצא לבדוק את משחק ה-RPG של בת'סדה, וחזר מורג'יניה המערבית עם תחושת אכזבה עמוקה.

  • PC
  • PlayStation 4
  • PlayStation 4 PRO
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 14/11/2018

Tell me lies, tell me sweet little lies

אתם בטח אומרים לעצמכם - "באמת? ביקורת חודש אחרי שהמשחק יצא ואני כבר יודע להתרחק ממנו כמו מגפה בימי הביניים?". אז כן, הביקורת הזו מגיעה באיחור משתי סיבות - אני חייל עם מעט מאוד זמן למשחקים, וגם כשיש לי זמן לשחק, אני מעדיף לנצל אותו למשחקים שלפחות קצת מנסים לגרום לי עניין לחזור לשחק בהם. Fallout 76 הוא לא אחד מהמשחקים האלה, ולמרות זאת, חזרתי שוב ושוב כדי לנסות למצוא את הנקודות הטובות, אך ההתלהבות שבערה בי בעת הכרזת המשחק כבתה סביב החשכה החונקת אותה אנו מכירים בתור Bethesda Studios.

כמעט גיהינום, מערב וירג'יניה

המשחק הוכרז ב-E3 2018 עם הבטחה למפה עצומה בגודלה אותה תוכלו לחקור עם חברים, לבנות יישובים משלכם עליהם תצטרכו להגן מפני שחקנים אחרים שירצו לתקוף אתכם או לחילופין - להצטרף אליכם ולצאת לשלל הרפתקאות בשממה הפראית והלא מוכרת. הדבר היחיד שהמשחק מקיים מההבטחה הזו היא המפה הענקית. וזה לא רק שהיא גדולה, היא גם מצליחה להיות מגוונת. מערות ששימשו פעם לאירוח תיירים שעכשיו מארחים אנשי חפרפרות, צימר לזוגות מאוהבים שמסתיר בונקר תת קרקעי, פאקינג תחנת חלל שהתרסקה שממנה תוכלו להשיג חליפת חלל ססגונית במיוחד ועוד. כל מקום חדש וייחודי שגיליתי הצליח לסקרן אותי מספיק בשביל לחקור את כולו והמשחק בהחלט התעלה על עצמו מ-Fallout 4 ביחס למקומות המעניינים שתוכלו למצוא.

ההרפתקאות עם חברים שדיברתי עליהם? לצערי שיחקתי ב-Fallout 76 לבדי, כך שההרפתקאות היחידות שהיו לי היו עם אנשים זרים, שגם אותם הצלחתי לפגוש פעם ב-4 שעות. אתם יכולים לראות כל שחקן שנמצא בשרת שלכם במפת המשחק, אך כמות השחקנים שיכולים להיכנס לשרת אחד מוגבלת מאוד, מה שהופך את החוויה לעוד יותר מתישה כשאתם משחקים לבד בגלל הסיכוי הקלוש שלכם למצוא מישהו, וסיכויים קלושים עוד יותר שהוא יסכים להצטרף אליכם למשימות. עצם העובדה שהמשחק הוא מולטי-פלייר בלבד, רוב המערכות שלו יעבדו טוב יותר כשאתם עם חברים. אתם יכולים לשתף נקודות ניסיון, קלפי יכולות, משאבים לבנייה ויצירה ולהשלים משימות ביחד, ומן הסתם שהמשחק יהיה הרבה יותר מהנה אם אתם משחקים עם חברים. אבל למקרה שלא שמתם לב - הכל הופך ליותר טוב עם חברים! זאת הסיבה שחברים קיימים! אתם יכולים לשלוח אותי ואת כל חבריי לצפות באליפות שחמט וכנראה שאנחנו נצליח להוציא מהסיטואציה את המיטב, אבל זה לא אומר שמה שאנחנו עושים באמת מעניין אותנו. 

משימות משעממות, דמויות מרתקות

אתם מגלמים תושב מסויים של כספת מספר 76. אם אתם מכירים את היקום של Fallout, אתם יודעים כי כאשר הפצצות האטומיות נפלו בשנת 2077, כל העולם נחרב. חברת Vault-Tec בנתה כספות תת-קרקעיות אשר נועדו להגן על תושבי העולם במקרה של אפוקליפסה, אך כאשר הפצצות הופעלו והאנשים הגיעו לכספות, הסתבר שהכספות הללו נועדו כדי לבצע ניסויים כאלו ואחרים על התושבים. לכל כספת יש מחקר מסויים שנועד להתבצע, אך מטרתה של כספת 76 הייתה להגן על התושבים המוערכים ביותר של וירג'יניה. אתם מתעוררים בכספת כשכולם כבר עזבו לחקור את השממה שבחוץ, מספר שנים לאחר נפילת הפצצות, בונים את הדמות שלכם ומתחילים בהרפתקה. 

המשימה הראשונה שלכם היא למצוא את משגיחת הכספת, ה-Overseer. כאן מגיעה הבעיה הראשונה של המשחק - ל-Fallout 76 אין שום דמות איתה אתם יכולים לבוא במגע שלא כולל לירות לה בפרצוף. כל משימה שתקבלו תהיה דרך מחשב או הקלטה מסוימת שמישהו השאיר, ואף פעם לא ברור למה אמור להיות לי אכפת לבצע את המשימות האלו מכיוון שאין שום אישיות שעומדת מאחורי הבקשות האלה. אבל לא משנה, גם אם אין דמויות שיתנו לי משימות, אפשר לפחות שהן יהיו מעניינות, נכון? לא! כמעט כל המשימות במשחק הזה מצריכות מכם לאסוף כמות כזו של משאבים, להרוג כמות כזו של זומבים ולבקר במקומות ככה וככה. הסיבה היחידה שאתם עושים את המשימות האלו היא כדי להרוויח כסף, משאבים או נשק/שריון מסויים שיקדם אתכם אל עבר המשימה הבאה שהקלטת הזו אמרה לכם לעשות, אבל שוב - המשחק מרגיש חסר נשמה בלי דמויות שימלאו את החורים האלו.

הדמויות שכן תפגשו הם רובוטים שיזרקו משפטים חצי מצחיקים לאוויר ויתנו לכם להחליף איתם חפצים או למכור להם אותם - ואויבים. האויבים במשחק מתחלקים לשתי קבוצות - אלו שתראו כל חמש דקות, והסוגים המעניינים באמת. הקבוצה הראשונה היא זומבים וסופר מוטנטים, בעוד שהשנייה מכילה בעיקר חיות שעברו מוטציה מסוימת כמו סלמנדרות, דגים ,עצלנים וכמובן ה-Scorchbeast, מפלצת ענקית דמוית עטלף שמשמשת כאחד האויבים החזקים ביותר שתפגשו במשחק. העיצוב של הדמויות האלו נעשה בצורה מצויינת ותמיד התרגשתי להתמודד מול אחת כזו בגלל הייחודיות שהייתה בה. על כל 20 סופר מוטנטים שתהרגו תפגשו 2 עצלנים ענקיים, על כל 10 רובוטים שתשמידו תפגשו בעקרבים רדיואקטיביים. אם יש משהו ש-Bethesda עשו טוב במשחק הזה הוא המחשבה שהוקדשה למגוון האויבים שתפגשו בשממה שמצליחים להעביר את התחושה שהעולם באמת הלך לעזאזל, וחבל לי שעיצובים כל כך מקוריים התבזבזו על המשחק הזה.

Image result for fallout 76 mega sloth

אז מה אם כיוונתם לראש, ציפיתם שזה יעשה משהו?

מערכת הקרב של המשחק לא השתנתה בכלל מ-Fallout 4. יש לכם גישה למגוון נשקי פנים-מול-פנים, אקדחים, רובים, רובי ציד ועוד. בתחילת המשחק תמצאו את עצמכם משתמשים בעיקר בנשקי Pipe, סוג איטי יותר של נשקים חמים שלוקחים זמן רב לטעינה, כך שאם מצאתם את עצמכם מתמודדים מול קבוצה של אויבים שרצה אליכם ויש לכם רק אקדח Pipe מסכן, כדי שתסתובבו לצד השני. זה יכול לגרום להרבה תסכול, בעיקר בגלל שהנשקים היותר אפקטיביים במשחק מצריכים מכם משאבים שיותר קשה להשיג, אבל גם בגלל שאין תחושה אמיתית שהנשקים שלכם עושים משהו נגד אויבים. לא משנה איפה תפגעו, הזומבי הזה שרץ אליכם לא יעצור, גם אם פגעתם בו מטווח אפס עם רובה ציד. וגם אם כן הצלחתם לפגוע, המשחק מוצף  בבאגים שימנעו מההתקפות שלכם לעשות נזק ממשי לאויבים. 

זה גם הופך את המשחק להרבה יותר קשה אם אתם משחקים לבד, בגלל שתצטרכו להתמודד עם כמות כפולה של אויבים שהמשחק מצפה שיהיה מישהו שיעזור לכם איתם. אה, ואם קרה שחקרתם אזור מסויים והרגתם את כל האויבים שם, יש לכם בדיוק 5 דקות עד שהמשחק יחזיר אותם לחיים. זה כמובן כדי ששחקנים אחרים יוכלו להתמודד איתם כאשר הם יגיעו לאותו מקום, אבל אני בטוח שיש דרך מסויימת לעשות את זה שלא מצריכה ממני להתמודד עם אויבים שמגיעים משום מקום.

מערכת ה-V.A.T.S חוזרת ממשחקי Fallout קודמים. המערכת איפשרה לשחקנים לעצור את הזמן, לסמן מטרות על אויבים ולתת לדמות שלכם לעשות את השאר, אך בגלל שמדובר במשחק מולטי-פלייר, מן הסתם שלא יהיה לה את אותו האפקט. במקום להאט את הזמן אתם פשוט תנעלו על האויב שאתם מסתכלים עליו, וזה בהחלט הופך את הקרבות לקלים יותר, אך בהתחשב בעובדה שהשימוש במערכת מצריך נקודות AP שמתרוקנות ככל שתשתמשו בה, אתם תמצאו את עצמכם משתמשים בה לעתים הרבה יותר רחוקות. הבאגים שמציפים את המשחק מונעים ממערכת הקרב מלהרגיש משמעותית מה שהופך כל היתקלות למתישה וחסרת משיכה.

6

הישרדות קלילה שמכבידה על הכל

Fallout 76 הוסיף איתו מערכת הישרדות שלא אמורה להכביד יותר מדי על המשחקיות שלכם. יש לכם מד רעב ומד צמא שאתם צריכים לנהל ע"י מציאת אוכל ומשקאות, ואתם יכולים לקבל מחלות או מוטציות אם אתם נחשפים ליותר מדי רדיואקטיביות. את המזון שאתם מוצאים אתם צריכים לבשל ולטהר מכל אפקטים שליליים שעלולים להשפיע עליכם, אך עצם העובדה שהמדים האלה מתרוקנים בצורה כל כך מהירה מצריכה מכם לאכול ולשתות כל דבר שאתם מוצאים בשממה מה שעוצר לגמרי את זרימת המשחקיות שאתם חווים באותו רגע. זה לא כיף וזה ברור שלא בדקו את זה מספיק לפני שהכניסו את זה למשחק. 

מערכת בניית היישובים חוזרת, ויש לכם את היכולת לבנות מחנה כמעט בכל מקום בעולם לו אתם יכולים לקרוא בית. אתם יכולים לבנות בקתות עם רהיטים, עמדות שמירה עם מכונות ירייה אוטומטיות ועוד דברים שהפכו את מערכת הבנייה של Fallout 4 לכל כך ממכרת ומהנה. אבל מה קורה כששחקן אחר בונה באותו מקום כמוכם וכשאתם מתחברים חזרה למשחק אתם מגלים שכל המחנה שלכם נכנס לכיס הקטן של התיק שלכם ושאתם עכשיו צריכים למצוא לו מקום חדש? בסדר, אני בטוח שיש מקום אחר שאני יכול לשים את המחנה שעבדתי שעות על לעצב. מסתבר שלא, בגלל שלמשחק קשה מדי לוודא שכל חפץ אפשרי שהנחתם מסתדר בדיוק עם עולם המשחק, ואז הבנתי - למה להשקיע במשהו יותר מדי אם במילא אצטרך לבנות מחדש בעוד כמה שעות?

Image result for fallout 76 settlements

 לכל מחנה יש גם תחנות לעיצוב ושדרוג נשקים ושריונות - לכל נשק יש אינספור שדרוגים, לכל שריון יש מספר מכובד של שינויים לחסיוניות ובונוסים נוספים שיעזרו לכם בקרבות. השדרוגים האלו כן עוזרים להרגיש שאתם מתקדמים והופכים לחזקים ועמידים יותר, אבל המטלה הופכת ליותר ויותר קשה ככל שאתם מנסים להשיג שדרוגים נדירים בגלל שכמות המשאבים שאתם יכולים לסחוב מוגבלת מאוד, כך שתמצאו את עצמכם הולכים הלוך ושוב למחנה שלכם, זורקים את כל המשאבים שאתם לא צריכים שם וחוזרים לסיבוב שני כדי לנסות למצוא צלחת זכוכית וקוף צעצוע.

המולטי-פלייר הכי בודד שתראו בחייכם

ל-Fallout 76 יש את מערכת ה-PvP הכי מוזרה שפגשתי. אם יצא ולא הצלחתם למצוא אנשים שיסכימו להצטרף אליכם, כנראה שבנקודה מסוימת במשחק תפגשו אנשים שינסו להרוג אתכם ולקחת את כל מה שהשם שלכם כתוב עליו. וזה יכול להוסיף אלמנט מסויים של אתגר למשחק, כל עוד זה נעשה בצורה טובה. הפתעה - זה לא. שחקן התחיל לירות עליכם? הוא לא יצליח לעשות לכם יותר מדי נזק כל עוד לא תפגעו בו בחזרה. אם תקפתם חזרה, צלצלו בפעמון ותשימו את הכפפות כי הכנסתם את עצמכם לקרב מול שחקן אחר. הוא הצליח להרוג אתכם? לא קרה כלום, אתם חוזרים תוך שנייה למשחק בלי שום נזק (פיזי) בלתי הפיך והדבר היחידי שאתם מאבדים הוא המשאבים שעבדתם כל כך קשה להשיג. ניצחתם את השחקן התוקף? מזל טוב, השגתם 11 פקקים איתם אתם יכולים לקנות... משהו.

למשחק יש גם מצב Hunter/Hunted אליו אתם יכולים להיכנס דרך הרדיו שלכם. אם יש 4 שחקנים שנכנסו, אתם תתחילו בקרב PvP שיזעזע את כל השממה - אם באמת היו אנשים שיכנסו למצב הזה. נטשתי את תחנת המוזיקה הקלאסית בשביל להקשיב לתחנה הזו, הייתי מחובר אליה למשך שעתיים ולא קיבלתי שום התראה או אופציה מסוימת להתחיל לשחק נגד שחקנים אחרים, מה שמשאיר אותנו עם מערכת דו-קרב בנאלית שנזרקה למשחק כדי להגיד שאפשר לעשות את זה. חוסר הספונטניות, הסכנה והתגמול הופך את כל המערכת הזו לחסרת תועלת וחסרת הנאה לחלוטין. שמתם לב למילה הדומיננטית במשפט? אין מה לעשות, יותר מדי דברים חסרים ב-Fallout 76, כמו השקעה. 

Image result for fallout 76 multiplayer

גרפיקה, באגים ומה שביניהם

המשחק נראה יפה, מרחוק. תמצאו לכם הר גבוה והנוף שתחזו כן יחזיר אתכם לימי Skyrim ו-Fallout 4. אבל תסתכלו קצת יותר מקרוב ותגלו משחק די מכוער עם עיצובים מאוד מיושנים ולא מיוחדים בכלל. אפשר לראות שהמנוע של המשחק, ה-Creation Engine, שייך לנחלת העבר, אבל אם מסתכלים על עבודות של מודרים כשזה מגיע לגרפיקה של משחקי Bethesda קודמים, אני לא יכול שלא לתהות האם הם בכלל מנסים לגרום למשחקים שלהם להיראות טוב יותר או שהם פשוט מעדיפים לתת לקהילה לעשות בשבילם את העבודה השחורה? אין מי שיציל אתכם עכשיו Bethesda.

וזה לא חדש שהמשחקים שלהם מפוצצים בבאגים, אבל טוד, בחייאת בנאדם, מה ציפית שיקרה? Fallout 76 הוא המשחק הבאגי ביותר שחוויתי בחיי, ושיחקתי בזמנו ב-Aliens: Colonial Marines הביזיוני. הבאגים הנפוצים יותר הם מקרים בהם האויבים לא יכלו למצוא איך להגיע אליי אז הם פשוט עמדו במקום (או מתו פתאום), חפצים קריטיים למשימות שלא הופיעו במארקר המיועד, Respawn בתוך האדמה, חצי גוף שהפך לבלתי נראה אחרי שיצאתי מחליפת כוח ואפילו מצב שאחרי שנכנסתי לבניין מסוים, המשחק השבית לחלוטין את קונסולת ה-Playstation 4 שלי, שרק אחרי מספר נסיונות הצליחה לחזור לחיים. המשחק הזה הכניס את הקונסולה שלי לקומה, וזה בכלל לא מגניב! המשחק הזה מרגיש יותר כמו משחק Early Access, רק שעומדת מאחוריו חברה מולטי-מיליונרית שגובה עליו 60 דולר (עדכון: המחיר ירד ל-35 ברוב העולם בגלל כמה גרוע שהוא מכר). 

Image result for fallout 76 invisibility

השורה התחתונה

Bethesda יכולה לשנות את Fallout 76 למשהו שאנשים יוכלו ליהנות ממנו. המשחק חייב דמויות כדי להרגיש שיש בו לפחות קצת חיים. אזור מסויים שאנשים יוכלו לפגוש אנשים אחרים, לסחור אחד עם השני וסתם להשתעשע עם חפצים. בלי זה, המשחק מקשה על שחקנים למצוא דרך להרגיש שייכים לעולם המשחק, ועצם העובדה ששום השקעה או מחשבה לא הוכנסה למערכות השונות הופכת את החוויה לעוד יותר מרתיעה. המשחק מצליח לזרוח עם העיצובים המקוריים שהוא העניק לאויבים שלו ולדרך בה הוא מספר סיפור במגוון האזורים המעניינים שבמפה, אבל אלו קורסים תחת המשקל של כל הבעיות שמכבידות על המשחק הזה מלהיות משהו שארצה לחזור ולחוות. 

5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • מקומות מרתקים לחקירה
  • עיצוב אויבים מקוריים
  • תחושת התקדמות מספקת

הרע

  • גרפיקה לא מושכת
  • מערכת קרב מגושמת
  • AI מטומטם
  • אינספור באגים שהורסים לגמרי את חווית המשחק
  • מערכת PvP לא מתגמלת

והשבור

  • כל המשחק הזה במילה אחת
גיא דהן - עורך תוכן

גיא דהן - עורך תוכן

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:23 23.12.2018 | kakashihatake6th kakashihatake6th

    Bethesda... bethesda never changes....
    הוכלל שלמשחק הזה אין תמיכה במודים אומרת שהם לא יכולים לצאת עם הארי של זה לא באג זה פיצ'ר

  2. 2

    22:28 15.01.2019 | Cyb3rBetrayal Cyb3rBetrayal

    דבר ראשון . אין מודים . דבר שני :

    פולאוט 3 : איפה אבא שלי?
    פולאוט 4 : איפה הבן שלי?
    פולאוט 76 : איפה ההחזר כספי שלי?

  3. 3

       | פורסם ע"י