הרשמה

ביקורת: Metro Exodus - רכבת לילה למזרח

שמואל יצא לבדוק את המשחק האחרון בסדרת Metro. את מסכת האב"כ אנחנו סיפקנו לו.

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 15/02/2019

היציאה לאוויר הצח ולמשחקיות בעולם פתוח עשתה (בעיקר) טוב למשחק הפוסט-אפוקליפטי הזה

הצלילה אל תוך העולם של Metro Exodus התאפשרה על ידי עדליי יונייטד שסיפקו לנו את העותק של המשחק, תודה רבה!

מהרגעים הראשוניים של Metro Exodus קשה להבין את גודל השינויי שהמשחק הזה עושה. הרי בכל זאת, החלק הראשון במשחק זורק אתכם למשימה בתוך מערה מול כמויות של מוטנטים כשאתם מנסים להתחמק מהמקום בעור שיניכם, עם כל הלחץ והקלסטרופוביה שמגיעים עם משחקי Metro. אבל ברגע שהחלקים הראשונים של המשחק מסתיימים והמסע האמיתי של המשחק מתחיל, מבינים שבעוד ש-Metro Exodus מכיל בתוכו את השם "Metro", אנחנו לא נמצא את עצמנו מתחת לאדמה בחלקים גדולים של המשחק. אז, בתור מישהו ששיחק ב-Metro 2033 וב-Last Light: האם המשחק החדש שמוציא אותנו מהאזור של הרכבות התחתיות של מוסקבה משפר את המשחק והעולם שלו, או שמא מדובר בחבלה רצינית למותג שעדיף שלא הייתה מתרחשת בכלל?

אוויר צח

המשחק ממשיך את הסיפור מאיפה ש-Metro: Last Light סיים אותו: ארטיום, הגיבור השקט להחריד שלנו, עדיין מנסה למצוא חיים מחוץ למוקסבה ובאופן ממש לא צפוי (לפחות לכל שאר הדמויות במשחק), הוא גם מוצא אותם. אני לא אהרוס את החלק הזה של הסיפור כי הוא בעיניי נבנה יפה, אבל לאחר דין ודברים עם אשתו, אנה, הם מחליטים לעזוב את מוסקבה יחד עם אביה של אנה, המפקד מילר וחבריהם בעזרת הרכבת אורורה (Aurora) ולנסוע מזרחה בתקווה למצוא חיים טובים יותר. הסיפור של המשחק הוא זה שמאפשר את היציאה הזו מהמסדרונות האפלים של המטרו אל העולם הגדול של רוסיה, ולרוב מדובר בשינוי מבורך. נכון, המשחק איבד הרבה מאוד ממה שהפך את משחקי Metro לכזה שנע בין האימה/הישרדות לאקשן: העולם הפתוח הרבה פחות מלחיץ ומפחיד מהמסדרונות התת-קרקעיים של המטרו ובעוד שאתם לרוב תהיו לבד בכל שלב, האווירה הרבה פחות כבדה כשיש נוף כל-כך מרשים מסביב - מדובר במשחק הכי יפה בסדרה, עם שלבים מרהיבים וגרפיקה מהממת (ותודה לאל על Photo Mode).

אבל גם אם המשחק לא מלחיץ כמו פעם, זה לא אומר שהמשחק איבד את הקסם שהיה לו: הצוות של ארטיום והדמויות השונות שמצטרפות למשחק פשוט מלאות באישיות ומרגישות כמו בני אדם אמיתיים ולא כמו כלים לקידום של הסיפור, או סתם אנשים שנופלים לקטגוריות מסוימות. כל שלב במשחק מציג לנו דמויות חדשות ומעניינות בנוסף לכמות נכבדת של משימות צדדיות שאפשר לעשות בנוסף למשימה הראשית שלכם, כשהמשימות הללו מרגישות לא גנריות להפליא. יותר מזה, המשימות האלה לא באמת קיימות: כל הדברים הנוספים שאפשר לעשות בכל שלב מוצגים על ידי בקשות של הצוות שלך שחלקן מסומנות על המפה וחלקן לא וזאת בחירה שלך אם לעשות אותן או לא. אותן "משימות" באמת עוזרות לבנות את העולם של המשחק ולשחקן להרגיש חלק ממנו.

הבעיה היחידה שהייתה לי עם המשחק היא שחלק מהשלבים הגיעו לסיום לא מוגדר מבחינת הסיפור שלהם: הייתי שמח מאוד לראות את השלבים השונים מגיעים לסיום יותר מהודק, שכן חלק גדול מהשלבים מכילים סיפורים מאוד מעניינים בתוכם: בחלק הראשון של המשחק, החבורה שלנו נתקלת בכת אנטי-טכנולוגית שסוגדת לדג מוטנט ענק שאנחנו אפילו נתקלים בו, וחוץ מההיתקלות הספציפית הזאת אנחנו כמעט ולא נלחמים בהם או אפילו רואים מה קורה איתם אחרי המפגש עם חבורת הלוחמים שלנו. הבעיה היא שזה קורה בהרבה חלקים שונים של המשחק וזה חבל לדעתי.

מי צריך כדורים בכלל?

מבחינת המשחקיות, כיאה למשחק עולם פתוח (או לפחות סוג של עולם פתוח), את המנגנון של שימוש בכדורים איכותיים כדי לקנות דברים שונים שיעזרו לכם לשרוד בעולם של Metro החליף מנגנון אחר ומאוד מוכר לסוג המשחקים הזה: מנגנון היצירה. במהלך השיטוט שלכם בשלבים השונים, ארטיום ימצא שני סוגים שונים של משאבים בהם הוא יוכל להשתמש: חלקי מתכת וכימיקלים. עם שני החלקים הללו ארטיום יוכל ליצור תחמושת לחלק מהנשקים שלו, לחדש את אספקת המסננים שלו למסכת החמצן (שבלעדיה במקומות מסוימים ארטיום יהיה חשוף לגז רעיל), ליצור ערכות עזרה ראשונה לשימושו האישי ועוד. באזורים מוגנים מסוימים תוכלו אפילו למצוא שולחן עבודה בו גם תוכלו ליצור תחמושת מגוונת יותר לנשקים אחרים, לתקן את המסיכה שלכם ולנקות את הנשקים שלכם (אגיע לזה בעוד דקה).

כפי שציינתי, המנגנון הזה מאוד מוכר אבל הוא גם מאוד פשוט במשחק הזה. בגלל הכמות הגדולה יחסית של משאבים שאפשר למצוא בכל מקום (בעיקר על האויבים שלכם), קרה מצב שלמעט החלק הראשון של המשחק כמעט ולא מצאתי את עצמי עם מחסור בערכות עזרה ראשונה, חמצן או אפילו תחמושת. מה שכן, התוספת של הצורך בניקוי הנשק, בעוד שהיא החזירה אותי לימים "היפים" של הטירונות בצבא, באמת תורמת לאווירה הריאליסטית למדי של המשחק (דבר שעובד נהדר עם העובדה שיש צורך בניקוי ידני של המסכה שלכם מלכלוך ודם). נשקים אכן נתקעים אם הם לא מתוחזקים כראוי, ומצאתי את עצמי משתמש כמעט בכל המשאבים הנותרים שלי כדי לדאוג שהנשקים שאני משתמש בהם הכי הרבה יהיו נקיים ולא אחווה מעצור בזמן שארבעה מוטנטים רצים עליי באטרף.

אבל גם עם כמות המשאבים המספקת, כדי להימנע מצרות מיותרות, הדרך הכי יעילה לשחק היא בעזרת התגנבות וחיסול יריבים בשקט. המשחק מחזיר את מנגנון המשחקיות שמוסיף לפרק כף היד של השחקן את הנורה שמראה לנו האם אנחנו חשופים מידי או לא. ההתגנבות במשחק עובדת גם מצוין עם מנגנון הלילה והיום, שבניגוד למשחק הקודם, רוב האזורים בו מנצלים אותו בצורה נהדרת. משימות התגנבות עובדות הרבה יותר טוב בלילה מן הסתם, כשהיום זה זמן טוב לעשות סיבוב במפה ולהבין את האזורים השונים ולהגיע למקומות רחוקים. המשחק עושה שימוש במנגנונים האלה בצורה מצוינת ומהודקת ומספק משחק עולם פתוח טוב מאוד בסה"כ.

השורה התחתונה

אז בעוד שכן, האווירה המקורית של משחקי Metro שהייתה כל-כך מזוהה עם המשחקים נפגעה, הרווחנו מהיציאה לאוויר הפתוח עוד המון דברים. הדמויות השונות במשחק עדיין כתובות היטב ומרגישות יותר כמו בני-אדם מאשר סתם חיילים, השלבים עצמם כיפיים עם המון מה לעשות והסיפור (גם אם לא באמת מפתיע) כתוב טוב מאוד ומתנהל בקצב נהדר. הייתי שמח אם יותר שלבים היו מתנהלים בסגנון עולם פתוח, ואולי קצת להקשות על השחקן בכל הנוגע למנגנון יצירת התחמושת וערכות העזרה הראשונה אבל חוץ מזה, מדובר במשחק יריות פוסט-אפוקליפטי מצוין שבהחלט ראוי לשבת באותה קטגוריה עם שני המשחקים הקודמים.

Metro Exodus זמין לקונסולות ה-PS4, Xbox One ולמחשב האישי אצל המשווקים המורשים

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • דמויות ועולם שמרגישים אמיתיים וריאליסטים
  • המשחק הכי יפה בסדרה עם גרפיקה מהממת
  • משחקיות טובה המשלבת בין אקשן להתגנבות
  • סיפור טוב (גם אם לא מפתיע לפעמים)
  • תוספות שונות לפורמט מוסיפות נופך נוסף

הרע

  • היה לי קל להשיג משאבים מה שקצת הוריד את מד הלחץ
  • השלבים לא מנוצלים עד הסוף מבחינת סיפור

והמסכה

  • הייתי מנקה אותה 3-4 פעמים בשנייה, רק כי אפשר.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:59 03.03.2019 | RickGrimes RickGrimes

    הביקורות שלך (למשחקים טובים לפחות)ובכללי של האתר תמיד גורמות לי לרצות לשחק במשחקים שלא חשבתי עליהם אפילו, כתיבה נהדרת תודה!

  2. 2

    19:13 03.03.2019 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    תודה רבה! בכל הנוגע למשחקים שאני נהניתי לסקר ההתלהבות לרוב עוברת לטקסט ואני שמח שזה קרה גם כאן :)

  3. 3

    20:12 03.03.2019 | yoniy78 yoniy78

    משחק מדהים. מומלץ למי שלא מכיר לשחק בו

  4. 4

    20:16 03.03.2019 | elad9219 elad9219

    הגרפיקה נראית פשוט מטורפת.
    אני זוכר בזמנו ששיחקתי במטרו 2033 וממש היה קשה להריץ את המשחק, הדרישות היו סופר גבוהות. איזה כיף שהיום אני יכול להריץ את אקסודוס בקלות.

  5. 5

    19:56 05.03.2019 | WarFox89 WarFox89

    ביקורת מעניינת מאוד - תודה.
    קודם כל היא מפוצצת בספויילרים לכן עדיף לדעתי להזהיר על זה בהתחלה.
    לגבי תחמושת ומשאבים אצלי המצב הפוך - אני כל הזמן מרגיש שנגמרים לי הכדורים מהר מאוד למרות שאני עושה LOOT לכל מה שרק אפשר.
    לגבי ה"עולם פתוח" המשחק רק נראה כמו עולם פתוח .... הרוב בו מתוסרט היטב במוביל אותך רוב הפעמים במסלול שהם [המפתחים] רוצים שתלך בו ...
    מה שמאוד ראוי להערצה לדעתי זה העלילה, הדיאלוגים וההרגשה של החיבור והזדהות עם כל דמות אפילו בפרטים הקטנים. מי שדובר רוסית יהנה מהגיסא הזאת עוד [הגירסא הרוסית היא הכי מקורית] יותר כי יש דיאלקטים מסויימים של השפה שפשוט אי אפשר לתרגם אותם לאנגלית לדוגמא במיוחד שהדמויות עצמם במשחק - רוסים.
    הגרפיקה היא באמת ברמה מטורפת סוג של ה-Crysis החדש. עוד לא נולד המחשב שיריץ על 4K לדוגמא בלי ליפול על הברכיים.
    יש לי מחשב מאוד חזק ואיפלו ב-1440P המשחק הזה מוריד את ה-FPS לקרשים במקומות מסויימים.

  6. 6

    23:42 07.03.2019 | elad9219 elad9219

    WarFox89 מה המפרט שלך?

  7. 7

    20:33 08.03.2019 | WarFox89 WarFox89

    i7 8700K
    GTX 1080TI
    HyperX Fury 16 GB RAM
    Windows 10 -64 bit
    1809

  8. 8

    20:35 08.03.2019 | WarFox89 WarFox89

    דרך אגב: הביטוי "מוריד את ה-FPS לקרשים" הוא יחסי ושמתנה מאדם לאדם. אני רגיל לשחק על FPS מאוד גבוה לכן אם המשחק נופל לי לסביבות ה-30 או 40 FPS אני מחשיב את זה ליפול לקרשים D:

  9. 9

       | פורסם ע"י