הרשמה

ביקורת: Anthem - איך נפלו גיבורים

לשמואל לקח זמן לבדוק את המשחק הגדול של EA ו-Bioware. הסיבה למה נמצאת כאן בכתבה.

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 22/02/2019

אכזבה, זעם, כאב ורחמים - כל אלה מתארים את מה שאני חושב על המשחק ו-Bioware. אבל בעיקר זעם.

את המבט על Anthem סיפקה לנו חברת עדלי יונייטד שהביאה לנו עותק סיקור של המשחק. תודה רבה!

גילוי נאות לפני שאני מתחיל את הביקורת: לא סיימתי את המשחק. 

זה ממש מצער אותי לומר, כי זה אומר שאני משמיט חלק לא קטן מהמשחק (משימות ה-End Game) כשאני מדבר על הביקורת, אבל אני לא יכול לסיים את המשחק הזה. זה לא שלא ביליתי זמן מול המשחק, להיפך: אני חושב שלמעט לשחק בטטריס 99 על ה-Switch שלי (משחק מצוין אגב), לא נגעתי בשום משחק אחר חוץ מ-Anthem. הבעיה מתחילה ואולי נעוצה בעובדה שמתוך המשהו כמו 15 שעות ששיחקתי במשחק, את רובן המוחלט ביליתי בניסיונות להיכנס למשחק, במסכי טעינה, תקוע במקומות שונים במפה, והכי גרוע - מול המסך הראשי של המשחק, אחרי שהמשחק ניתק אותי. אז נשברתי. באמת נשברתי. אז סיימתי את רוב משימות הסיפור (לא נשארו לי המון ממה שקראתי באינטרנט) וממה שהצלחתי לשרוד במשחק של EA ו-Bioware, כל מה שנותר הוא לענות על השאלה: האם שווה לכם לשחק במשחק הזה במצבו הנוכחי?

לב הזעם (שלי)

הסיפור של המשחק, כיאה למשחק של Bioware, מכיל בתוכו עולם שלם עם היסטוריה שלמה. אנחנו משחקים דמות שבעולם של המשחק תפקידה הוא להיות Freelancer. הדמות הזו היא חלק מחבורת ה-Freelancers שמטרתה היא להגן על האנושות שממוקמת בתוך ערים גדולות בעולם המשחק בעזרת חליפות מכניות סטייל איירון מן עם יכולות שונות. האזור שלנו שנקרא Bastion והעיר הגדולה שנמצאת בו, Fort Tarsis, רואה בדמות שלכם כתקווה האחרונה של האנושות. הסיפור ממשיך להסתעף ולגדול כשאנחנו לומדים על ההיסטוריה של העולם, על האלים שיצרו אותו, מאבקי השליטה בכוחות שנמצאים בו, על הכוח הכי גדול שנמצא בעולם הזה, Anthem of Creation ועוד פרטים על העולם הבאמת גדול של המשחק. עכשיו כל זה היה נפלא בעיניי... אם המשחק היה נותן לי לחוות את הסיפור באופן משמעותי.

בניגוד למשחקים אחרים של החברה כמו Dragon Age ו-Mass Effect, כאן לא הרגשתי כאילו הסיפור מתקדם איתי, אלא לידי. אם במשחקים כמו Dragon Age Inquisition ו-Mass Effect 2 היו לי בחירות רציניות שהשפיעו על החיים של הדמות שלי והעולם שמסביבה, כאן כמעט ולא היו לי בחירות לעשות (הבחירה המשמעותית היחידה שבאמת עשיתי הייתה למי לעזור מבין שני אנשים שונים כדי להתקדם בסיפור, וגם כאן יכלתי לעשות את המשימה השנייה אחרי הראשונה). זה נכון שהמשחק ממשיך לחתור לנושא המרכזי של "אתה התקווה היחידה של אנשי Fort Tarsis וכולם סומכים עלייך", אבל בלי דיאלוגים רציניים, משימות צדדיות משמעותיות ודמויות מעניינות נוספות בעולם של Anthem, למה שאני ארגיש מחובר לדמות שלי, לעולם ולסיפור באיזושהי צורה?

בנוסף, זה לא עוזר שהמשחק שם דגש חזק מאוד על צד המולטיפלייר שלו מבלי להתייחס אליו בכלל בסיפור. מי אלה האנשים בקבוצה שלך, מאיפה הם הגיעו, איך הם קשורים אלייך - כל השאלות הללו מקבלות אפס תשובות במהלך המשחק. יותר מזה, אם אתם משחקים עם חברים ומדברים איתם תוך כדי המשחק אתם עלולים לפספס חלק מהדיאלוגים במשחק בין הדמות שלכם לדמויות השונות שמלוות אותו במשחק, מה שעוד יותר מפיל את הנושא הזה של הסיפור והעולם של המשחק שפשוט אין לו מקום טוב כאן. זה ממש מוזר בעיניי להמליץ על זה, אבל אם אתם באמת רוצים לחוות את הסיפור של Anthem בצורה טובה - אל תשחקו עם חברים בכלל. זה יהיה יותר קשה ומעצבן, אבל לפחות תוכלו לחוות את העולם של המשחק יותר טוב.

אבל גם אז, המשחק נועל לפעמים משימות סיפור בתנאי שתסתובבו בעולם ותאספו X דברים או תעשו Y משימות צדדיות כאלה ואחרות כמו להרוג 50 אויבים עם מתקפות מיוחדות, או להחיות שלושה אנשים שונים שנפלו בקרב והשאלה המתבקשת היא... למה? למה אני צריך לעשות את המשימות הללו אם הן לא משרתות אותי בכלל ולא משפיעות עליי בשום צורה? חלק מהמשימות הללו הן ברמה של משחק MMORPG חינמי משנות ה-2000 המוקדמות. מה קרה ל-Bioware שהייתה שולחת אותי למשימות צדדיות שהיו רק מעשירות את הסיפור והיו להן השפעות על המשך המשחק? איפה המקוריות שכל-כך אפיינה את מפתחת משחקי ה-RPG המהוללת?

ד(סטיני)ה ז'ה וו

כנראה שהמקוריות מתה ברגע שהמפתחים החליטו שהם הולכים לעשות משחק בסגנון Destiny עם נגיעות של The Division. המשחק הוא משחק יריות עתידני מגוף שלישי עם נגיעות של משחקי תפקידים: יש ארבעה סוגים שונים של Javelins, החליפות המיוחדות שלנו שמאפשרות לנו להילחם באויבים השונים ולעוף באוויר, כשכולם שונים בתכלית אחד מהשני מבחינת סגנון המשחק, מה שנותן לאנשים את ההזדמנות לבחור איך הם רוצים לשחק. האויבים שלנו במשחק (למעט החיות השונות) מאוד דומים אחד לשני והם שום דבר ששווה לדבר עליו. ממש בקצרה: יש לנו את ה-Outlaws שהם המקבילה של המשחק לפיראטים שחיים מחוץ לחומות, את ה-Scars שהם סוג של חרקים דמויי אדם ואת ה-Dominion שהם סוג של קבוצת טרור שכזאת שמחפשת לעשות שימוש בכוח של ה-Anthem of Creation לטובתה האישית. בכולם האירוע הוא דיי דומה: יש לכם את החיילים הפשוטים, המיוחדים והבוסים שלהם. 

מבחינת המשחקיות עצמה, כבר בשעות המשחק הראשונות שלנו קיבלתי כאן וייבים מאוד חזקים של Destiny, ואני לא חושב שהמפתחים ניסו להסתיר את זה: משחק היריות דומה ומעולה באותה הצורה, היכולות השונות דומות למדי לאלו שבמשחק של Bungie ואפילו המשימות השונות שרובן כוללות לחימה בגלים אחרי גלים של אויבים לא שונה בהרבה מהמשחק שיצא לפני כשנה וחצי. אין בזה שום בעיה עקרונית לכשעצמה, שכן המשחקיות גם מוסיפה כל מיני פיצ'רים שונים אחרים: מנגנון הקומבואים מאפשר לכם לעשות נזק יותר גדול לאויבים אחרי שהקפאתם אותם חישמלתם אותם מה שמוביל את השחקן להתנסות עם יכולות חדשות, והתעופה באוויר היא פשוט נהדרת (גם אם המנגנון של חימום היתר במנועים יכול להיות מעצבן לעיתים). הבעיה היחידה שלי היא שזה עדיין מרגיש כמו "Been there, done that". המשחק לא עושה מספיק כדי לחדש את הפורמט ולתת לשחקנים את הוואו הזה שהם מחפשים כשהם מגיעים למשחק AAA כמו Anthem. חסרות לי עוד יכולות, עוד אלמנטי משחק שונים, משהו שיתן לי סיבה להמשיך ולפתח את הדמות שלי. ברוב המשחקים שכוללים אלמנטים של מולטיפלייר כמו המשחק הזה, האפשרות להשיג ציוד חזק יותר היא המניע המרכזי, אבל גם כאן המשחק עושה פשוט עוול מוחלט לשחקנים שלו.

רוב הציוד והיכולות שתקבלו במשחק - רובם פשוט לא טובים. הגיוון בנשקים השונים שאתם תקבלו מהמשימות השונות (לפחות נכון לכתיבת הכתבה הזו) הוא דל מאוד, כשרוב הנשקים שתקבלו יחזרו על עצמם עם שינויים מינוריים לחלוטין. אם אני ביליתי עכשיו 15-20 דקות במשימה כלשהי, או סתם להסתובב בעולם בזמן שאני מנסה להשלים אתגרים דביליים כדי להמשיך עם הסיפור של המשחק, אני רוצה לראות תגמול על כך. גם ממשימות ה-Stronghold שעשיתי (הגרסה של המשחק ל-Raid), את רוב הנשקים שקיבלתי פירקתי בשביל חלקים כי לא היה לי שימוש בהם בכלל. כשקשה להשיג נשקים חדשים או לא ברור מאיפה אפשר להשיג אותם, אז זה מרגיש שהמשחק לא מחזיר לשחקן על שעות רבות של השקעה שהוא נותן כדי לסיים את המשימות הגדולות יחד עם חברים. שוב, חשוב לי לציין: לא נגעתי במשימות ה-End Game וה-Strongholds שמגיעים בסוף המשחק, אז אני לא יכול להעיד על טיב ה-Loot במשימות האלה, אבל הסיבה שלא הגעתי אליהן נעוצה בחלק הבא של הביקורת.

להילחם בחרקים

התמונה הבאה היא המסך שראיתי הכי הרבה בזמן שהכנתי את הביקורת למשחק:

אני לא יודע כמה שנים Anthem היה בפיתוח. אני לא בטוח כמה הכנות היו מבחינת שרתי המשחק מהצד של EA ו-Bioware. אני לא יודע כמה בדיקות נעשו על ידי צוות ה-QA של המשחק.
אבל לא משנה מה התשובות לשאלות הללו, העובדה כאן היא מאוד פשוטה: אין, ולא יהיה תירוץ מספיק טוב לכך שמשחק בסדר הגודל של Anthem מגיע במצב כל-כך שבור, גם כשבועיים לאחר היציאה של המשחק. מקבץ התקלות, הבאגים והדברים המוזרים שקרו לי בזמן הכנת הביקורת:

- באחת ממשימות הסיפור המשחק נכנס ל-Cutscene. פתאום המשחק יצא מהסרט הקטן שהוא הציג לי רק כדי להראות את הדמות שלי באנימציית נפילה באמצע שום מקום מבלי יכולת לעשות שום דבר ועם רעש בלתי נסבל. כשה-Cutscene נגמר ככל הנראה, המשחק הואיל בטובו להחזיר אותי לחיים.

- סיימתי משימת Stronghold שלקחה המון זמן (היא הייתה דיי כיפית, לא אשקר), רק כדי לראות שכל הציוד שצברתי במהלך המשימה נעלם כאילו לא היה.

- הדמות שלי "נעלמה" במהלך משימה. יכלתי לשחק בכל המשימה, אבל הדמות שנוסעת ב-Javelin לא הייתה בו. במקומה היה כלום. תמונה כאן למטה.

- הסיפור עם קריסה של מכשירי PS4? לא קרה לי אישית אבל קרה לחבר ששיחקתי איתו שהודיע לי שהוא לא מתכוון לגעת יותר במשחק (אני לא מאשים אותו)

- והדובדבן שבקצפת: כמעט כל סיום של משימה, כל מעבר בין משימות, טעינה של סצנות סיפור, טעינה של כניסה ל-Forge כדי לראות אילו נשקים אני רוצה לנסות עכשיו, כל פעם שהסתכלתי אל עבר המסך ומצמצתי - המשחק ניתק אותי והייתי צריך להתחבר מחדש.

אני חושב שמכולם, הסעיף האחרון הוא זה ששבר אותי (יחד עם העובדה שכל ה-Loot שהשגתי מהמשימה שעשיתי נעלם). בשלב הזה החלטתי לעזוב את המשחק ולשבת לכתוב את הביקורת כי בקצב בו שיחקתי את המשחק, אם הייתי ממשיך זו הייתה ביקורת על איך נראה מסך הטעינה של Anthem (משעמם למדי, אגב). אולי אני לא צריך לשפוט את המשחק במצב הנוכחי שלו. אולי אלו פשוט חבלי לידה קשים (מאוד), אבל תוסיפו לכך את העובדה שלא באמת נהניתי מהמשחק ואני נשאר עם השאלה: "למה להמשיך?". אני יכול להתחיל לבדוק משחקים אחרים שיוצאים החודש, לנסות ללמוד שפה חדשה, להתנדב בקהילה.

רק לא לשבת מול המסך הראשי של Anthem.

השורה התחתונה

גם אם נשים בצד את כל התקלות הטכניות, הבאגים, וההתנתקויות שחוויתי תוך כדי המשחק, קצת קשה לי לנער את העובדה שבסופו של דבר מדובר במשחק בינוני במקרה הטוב. המוזיקה של המשחק מאוד נשכחת, המשחקיות, בעודה עשויה טוב, עדיין גנרית מאוד ומזכירה המון משחקים שכבר שיחקתי בעבר עם שינויים קלים, מנגנוני השגת הנשקים והיכולות חדשות מתנהגים באופן שלא משרת את השחקן ולא מעודד התקדמות במשחק והמשימות השונות חוזרות על עצמן מהר מאוד. אבל הכי גרוע, הכי גרוע, הוא הסיפור ובניית העולם של Anthem. לא ציינתי זאת בתחילת הכתבה אבל זה לא היה סוד שעד לפני כמה שנים, השם Bioware היה מזוהה אצלי עם סיפורים מרהיבים ועולמות נהדרים, דיאלוגים מצחיקים ואפשרויות בחירה מדהימות. כאן לא היה לי שום דבר מזה. העולם של Anthem הוא אולי עולם עם המון המון יופי, אבל עם כמעט אפס אופי. איך נפלו גיבורים.

4.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • גרפיקה מהממת ועולם יפהפה
  • ממש כיף לעוף בעולם של Anthem

הרע

  • משחקיות גנרית ולא מחדשת מספיק
  • סיפור שלא מתרומם לשום מקום
  • מערכת Loot שמדכאת רצון להמשיך ולשחק
  • מלא במשימות לא רלוונטיות ומשעממות
  • באגי ושבור בצורה בלתי רגילה

וההמנון

  • אני מקווה כמו ההמנון שלנו גם למשחק הזה יש תקווה.
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:01 15.03.2019 | WarFox89 WarFox89

    כרגיל, EA אלופי העולם בהשמדת משחקים ומותגים. אני כבר לא יכול לספור על האצבעות של שני הידיים שלי את כמות המותגים שלהם שהם הרסו וזה לא הולך להיגמר בקרוב.
    נשמע ממש מדכא ומשביז לכתוב ביקורות על משחק כל כך משעמם ושבור, הרבה לא היו עומדים בזה. FEEL YOU

  2. 2

    23:21 15.03.2019 | RickGrimes RickGrimes

    מהתחלה לא היה נראה מלהיב וכמו שכתבת המשחק לא מחדש, בעיה של הרבה משחקים היום לדעתי שאף אחד לא נותן הרגשה של משהו חדש, משחק שלא ראינו. לי אישית משחקים עתידניים מהשנים האחרונות לא עושים את זה בעיקר כי העלילה לא מושקעת והמשחקיות זה הדבר היחיד שאיכשהו מחזיק משחקים כאלה וזה נראה שזה ככה גם במשחק הזה. לא ציפיתי לשום דבר מהמשחק הזה במיוחד שזה מEA וטוב שכך

  3. 3

    15:09 17.03.2019 | nakiii nakiii

    לקרוא ולא להאמין... מה נהיה bioware
    זה קרה להם עם אנדרומדה וגם עכשיו

  4. 4

    11:32 19.03.2019 | WarFox89 WarFox89

    ל-Nakiii;
    לא תמיד הסוס אשם אלא מי שמצליף בו.

  5. 5

       | פורסם ע"י