הרשמה

ביקורת: Mortal Kombat 11 - זה בדם שלנו

Oh yes, there will be blood

  • Nintendo Switch
  • PC
  • PlayStation 4
  • PlayStation 4 PRO
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 23/04/2019

אחרי הפסקה ארוכה, רן חוזר כדי לסקר את הכותר החדש בסדרת המשחקים האהובה עליו ביותר

תודה גדולה ל"עדלי יונייטד", המפיצה הרשמית של Mortal Kombat 11 בישראל, על עותק הסיקור.

מה אפשר לעשות בארבע שנים ושבוע אחד? אפשר לסיים תיכון או שירות צבאי כולל תקופת קבע, אפשר לסיים תואר ראשון וחצי תואר שני ואפשר להמתין בקוצר רוח ל-Mortal Kombat 11, הכותר הבא בסדרת משחקי המכות המצליחה ביותר בעולם. אחרי 4 חודשים בלבד מההכרזה המרעישה ולאחר חרושת שמועות, הדלפות וגרסת בטא שנויה במחלוקת מגיע רגע האמת.

את המשחק הקודם בסדרה, Mortal Kombat X, חרשתי מכל כיוון אפשרי. הוא היה מהיר, פרוע ומהנה בצורה מדהימה עד שנראה כאילו אין יותר מדי מה לשנות בו יותר מדי. אבל, לאחר שצפיתי בסרטוני ה-Gameplay הראשוניים של MK11 ואחרי שיצאתי מעט מבולבל מגרסת הבטא, זה היה ברור מאוד שהרבה מים עברו בנהר בארבע השנים האחרונות.

זה רק עניין של זמן...

אחרי תבוסתו של שינוק ולאחר שנראה כי כולם הולכים לחיות באושר ובעושר, מגיעה ל-MK11 נבלית חדשה: קרוניקה, האחראית על ציר המן והשתלשלות ההיסטוריה של המציאות שאנחנו מכירים. לקרוניקה נמאס שהמציאות המושלמת שהיא מנסה ליצור נהרסת פעם אחר פעם אחרי התערבויותיו של ריידן, אל הרעם ומגן כדור הארץ, ומחליטה להשמיד את העידן הישן וליצור עידן חדש על ידי מיזוג העבר וההווה. התוצאה היא שדמויות שמתו בעבר חוזרות לחיים כמו באראקה, ליו קאנג ושאו קאן, בעוד שדמויות שנשארו בחיים והזדקנו כמו ג'וני קייג', ג'קס וקיינו, זוכים לפגוש את עצמם בגיל צעיר יותר מתקופת המשחק השני בסדרה, MK2.

קשה מאוד שלא להתלהב ממצב הסיפור. NRS מצליחים להעניק שוב את התחושה הזו כאילו השחקן למעשה צופה ומשתתף בסרט שובר קופות ועתיר תקציב. הכוריאוגרפיה של הדמויות עשויה באופן מקצועי במיוחד, הדיבוב מעולה וההתנגשויות בין צירי הזמן ובין הדמויות מהעבר ומההווה הופכת אותו לחווית MK עשירה ומעניינת בצורה בלתי רגילה. כמו בכל מצבי הסיפור של משחקי NRS, בכל כמה דקות נכנסים לקרב חדש עם דמות חדשה וזוהי למעשה הזדמנות מצוינת להתנסות בחלק מ-25 הדמויות הקיימות במשחק, להתחבר לדמויות שיותר כיף לשחקן לשחק איתן וללמוד אותן יותר לעומק.

Who's Next?

בארבעת החודשים שחלפו בין ההכרזה על המשחק להשקתו, התרוצצו שמועות רבות והדלפות על רשימת הדמויות שייכנסו למשחק. אותן הדלפות חזו כמעט במדויק את כל הדמויות שנכנסו בפועל למשחק אבל איך שלא מסתכלים על זה, MK11 כולל רוסטר גדול ועשיר של דמויות שיסחפו כל שחקן באשר הוא. הדגש הוא כמובן על דמויות מוכרות ואהובות מימיה הראשונים של הסדרה כמו סקורפיון, סאב זירו, ליו קאנג וג'וני קייג', לצד דמויות חדשות שהצטרפו ב-MKX כמו דבורה, קוטאל קאן וארון בלאק. בנוסף אליהם, מגיעות ל-MK11 שלוש דמויות חדשות לחלוטין: גרס - לוחם גדול מימדים שמסוגל להזיז את הזמן לאחור; סטריון – אלה ממועצת האלים שמשתמשת בכוחם של יסודות האש, המים, האדמה והאוויר; וקולקטור - יצור בעל 6 ידיים אשר משתמש בכלי נשק מקוללים ושטניים.

אחד החידושים שהוצגו עוד ב-MKX הוא מערכת הוריאציות של הדמויות השונות. זוהי למעשה מערכת שכוללת סטים משתנים של מהלכים מיוחדים עבור כל דמות ודמות כדי להתאים לסוגי משחק שונים. ב-MK11 כל שחקן יכול ליצור וריאציה ייחודית משל עצמו ממהלכים מיוחדים ועד לאביזרים קוסמטיים וסקינים שאפשר לשדרג. אפילו תוכלו לתת לוריאציה שלכם כל שם שתרצו! לכל דמות קיימים גם שני Presets שלא ניתנים לשינוי המיועדים למשחק תחרותי שמבוסס על מיומנות בלבד. אם אתם שחקנים תחרותיים, רצוי להתחיל קודם כל עם ה-Presets האלה.

שחקנים חדשים בז'אנר משחקי המכות נוטים להירתע מחישובי ה-Frame Data והטרמינולוגיה המסובכת ובדיוק לשם כך, חשוב גם לציין לשבח את מערכת ה-Tutorials של המשחק שנבנתה עוד בימי משחק המכות האחרון של NRS, Injustice 2 ועברה התאמה לעולם התוכן של MK11. המערכת הזו כוללת את כל מה ששחקן מתחיל צריך לדעת בדרך להפוך לשחקן מקצועי ואפילו כוללים שיעורים על כל אחת מהדמויות במשחק. מומלץ מאוד להתחיל עם סדרת השיעורים הזו גם אם אתם שועלי קרבות מנוסים.

Round 1. FIGHT!

בצלילה הראשונה ומעבר לכך שהמשחק נראה פשוט מ-ד-ה-י-ם, MK11 מרגיש משחק הרבה יותר איטי ומזכיר בכך מאוד את Injustice 2: הדמויות זזות לאט יותר במצב הליכה וגם כשמבצעים Dash, שמים לב שהדמות מכסה הרבה פחות שטח בהשוואה ל-MKX. אפילו מנגנון הריצה שכיכב ב-MKX בוטל לגמרי, כך שב-MK11 קיים דגש גדול על אסטרטגיה ועל דרכים יצירתיות לסגור את הפער מהיריב. נקודת דמיון נוספת ל-Injustice 2 היא פריטי הציוד וה-Gear עבור הדמויות. למעשה, לכל דמות יש את פריטי הציוד המיוחדים שלה שיכולים לסייע לה בחלק ממצבי המשחק ואת הפריטים האלה ניתן כמובן גם לשדרג. הבעיה היא שההשפעה של פריטי ה-Gear כמעט ולא מורגשת ולמעט שינוי קוסמטי, עושה רושם שהם בקושי עושים שינוי מסוים, במיוחד אחרי שמשקיעים הרבה זמן בלפתוח ולשדרג אותם.

יחד עם זאת, גם מערכת הקרב עברה *המון* שינויים גדולים ומשמעותיים שגרמו לי להרגיש כאילו היא הפכה לאגרסיבית ומחושבת יותר ומה שבטוח: עם כל השינויים והחידושים האלה, שום קרב ב-MK11 לא מרגיש משעמם אפילו לרגע אחד.

במקום Super Meter אחיד שמתחלק ל-3 שלישים, ה-Super Meter החדש מתחלק ל-2: מד הגנתי ומד התקפי, כאשר כל אחד מהם מחולק לשני חצאים. כל אחד מהמדים האלה אחראי למהלכים מיוחדים ברמה ההתקפית וההגנתית. רוצים לבצע גלגול בריחה או לקום במכת פתע? תצטרכו "לבזבז" חצי ממד ההגנה שלכם. רוצים לבצע התקפות משודרגות כדי ליצור יותר נזק או קומבואים ארוכים יותר? תצטרכו "לבזבז" חצי מהמד ההתקפי שלכם על כל מתקפה כזו. חידוש נוסף וטוב בכל הקשור ל-Super Meter הוא שכל מד מתמלא מחדש עם הזמן, בניגוד ל-MKX שבו המד התמלא בכל פעם שהיריב חוסם מתקפה, כאשר נפגעים וכאשר משתמשים במהלכים מיוחדים.

MORTAL KOMBAT!

גם מהלכי ה-X-Ray המפורסמים מ-MKX עברו שינוי וכעת הם נקראים Fatal Blows. במקום לחכות שה-Super Meter שלכם יתמלא, אם בכלל, תוכלו להשתמש ב-Fatal Blow פעם אחת בלבד במהלך הקרב ורק כאשר מד החיים שלכם יורד מתחת ל-30%. פגעתם? תזכו להנחית על היריב שלכם מכה קטלנית, אכזרית ויצירתית שתחסל לו כ-30% ממד החיים שלו. פספסתם? תצטרכו לחכות כמה שניות עד שתוכלו לנסות להשתמש בה שוב. ה-Fatal Blows הם תוסף מדהים שמסוגל להפוך את התוצאה של כל סיבוב וקרב במשחק והוא מצליח לשמור על רמת המתח וההתרגשות לאורך הקרב כולו.

אם כבר הזכרתי קומבואים ואת מערכת ה-X-Ray, חשוב לציין שמהלכי הרנטגן האיקוניים לא ננטשו אלא עברו שינוי נוסף שנקרא בשפת המשחק Krushing Blows. מדובר בקומבואים (בעיקר) שאם תצליחו לפגוע אותם בתנאים ספציפיים, תפעילו את מערכת הרנטגן שתראה לכם מקרוב וגם תשמיע לכם כיצד אתם שוברים לרסיסים את העצמות של היריב שלכם. ה-Krushing Blows עושים יותר נזק וחלקם מאפשרים לכם להמשיך את הקומבו שלכם גם לאחר שהנחתתם אותם, כך שמדובר במהלכים מאוד מתגמלים שמשתלם מאוד לדעת וללמוד אותם.

אבל, לפעמים ההתקפה הטובה ביותר היא דווקא הגנה ואפילו מערכת ההגנה והחסימות עוברת שינוי מסוים. התוסף החדש נקרא Flawless Block והוא מאפשר לשחקן שהגן בדיוק ברגע המתאים לבצע מתקפה מיוחדת על היריב שברוב המקרים תוביל לקומבו מלא.

FINISH HIM!

וכמובן, איך אפשר שלא לדבר על מהלכי הסיום הברוטאליים שהפכו את הסדרה לכל כך מפורסמת וידועה (לפעמים גם לשמצה). כמו ב-MKX, לכל דמות קיימים שני Fatalities מלאים בדם, Gore ויצירתיות פסיכופתית שיגרמו לכם לצעוק WTF בטונים ובעוצמה משתנה. גם ה-Brutalities חוזרים לסיבוב נוסף ותוכלו לסיים באמצעותם כל קרב על עוד מילאתם אחרי כל התנאים שצריך כדי להוציא אותם לפועל (למשל שבסוף הקרב יישארו לכם לפחות X חיים, להחזיק מקש מסוים וכו'). אם אתם שחקני MK ותיקים, אתם בוודאי זוכרים את ה-Mercy שמאפשר לכם לזלזל ביריב שלכם ולהעניק לו סכום קטן של חיים, להמשיך את הקרב ולנצח בשנית (רק תיזהרו לא להפסיד כי אז הבדיחה לגמרי על חשבונכם).

MK11 כולל גם מצבים מיוחדים שחוזרים לסיבוב נוסף. הראשון שביניהם הוא ה-Krypt שהוא למעשה משחקון הרפתקה בגוף שלישי שמתרחש באי של שאנג טסונג, אחד הנבלים הגדולים בסדרה. אני חייב לציין שהמצב הזה הזכיר לי במובן מסויים את Bloodborne (אפילו כשמתים מופיע על המסך YOU DIED). מדובר בשטח עצום אותו אפשר לחקור, הוא מלא בתיבות, סודות, חידות ומלכודות. ככל שמגלים את האי יותר, כך פותחים תכנים נוספים כמו Fatalities, Brutalieies, סקינים, מהלכי ניצחון, פס-קול ועוד *המון* תוכן. החסרון היחיד של המצב הזה הוא שמדובר במצב Online Only, כך שאם יש לכם חיבור חלש לרשת, תחוו המון ניתוקים ובאגים. יותר גרוע מכך, אם אין לכם חיבור אינטרנט כלל, לא תוכלו לגשת ל-Krypt.

התוכן העצום של ה-Krypt רק דרבן אותי לחזור לקרבות ולמגדלים כדי להרוויח עוד Koins, Soul Fragments ו-Hearts, מה שמוביל אותי למצב המשחק הבא: ה-Towers of Time מהווים מעין שילוב בין ה-Living Towers של MKX ל-Multiverse של Injustice 2 והם כוללים סדרה של קרבות בתנאים מיוחדים שיכולים לשבור גם את השחקנים הטובים ביותר. לאורך הזמן, אוספים ציוד מיוחד ו-Power Ups שמסייעים לעבור את הקרבות הקשים של ה-Towers of Time אבל במובן מסוים, המצב הזה מרגיש מעט מיותר ולפעמים רמת הקושי שלו מוגזמת מדי עד בלתי אפשרית. הבעיה היא שזו הדרך הטובה והאפקטיבית ביותר להשיג את המטבעות הוירטואליים של המשחק לשימוש ב-Krypt.

במהלך הביקורת, יצא לי לבדוק גם את מצבי האונליין של המשחק, שכוללים מצבים תחרותיים עם רשימת מהלכים קבועה מראש או משחקי קז'ואל שבו כל שחקן יכול להשתמש בוריאציה שיצר לעצמו עבור כל דמות. כך גם מצב King of the Hill המוכר והאפשרות לשחק או להתאמן עם חבר חוזרים בגדול. אם יש לכם חיבור אינטרנט סביר ומעלה, חווית הקרב חלקה וללא תקלות או קפיצות מעצבנות שיכולות להרוס לכם את המשחק כולו.

רגע, אני בכלל אמור לשחק את זה באוטובוס...?

לשמואל יצא לשחק בגרסת ה-Nintendo Switch של המשחק, ובגלל שמדובר באותו המשחק בדיוק החלטנו שהוא יוסיף כאן פסקה קצרה לגבי הפורט של המשחק במקום לרשום ביקורת שלמה לגרסה הזו של המשחק: 

הדבר הראשון ששמים לב אליו כשמתחילים לשחק בגרסת ה-Switch היא שהיא ממש לא יפה כמו שאר הגרסאות: הרזולוציה נמוכה יותר והמפתחים של הפורט ב-Shiver Entertainment החליטו לוותר על דברים מסוימים כמו שיער יפה יותר לטובת שמירה על ביצועים טובים. אבל כל זה מתגמד כשאתם רואים את המשחק מול העיניים שלכם: המשחק רץ ב-60 פריימים לשנייה בצורה חלקה לגמרי במצב נייח וכמעט לגמרי במצב נייד (זירת קרב אחת הפילה לי את הביצועים לאזור ה-50 בערך, אבל זה קפץ מיד חזרה ל-60). בכל הנושא של איך הדמויות נראות, האנימציות, הקומבואים - הכל עובד ועובד בצורה נהדרת. זה ממש עוזר שקטעי הסיפור לא מרונדרים בזמן אמת אלא שהן קטעי וידאו, כך שאת כל קטעי הסיפור אנחנו מקבלים ברזולוציה גבוהה וכמו ש-NRS תככנו.

הגרסה הזו היא בגדר פלא טכנולוגי בעיניי: להכניס משחק כמו MK11 שעובד כל כך טוב, וכל כך חלק (לעזאזל, אפילו המולטיפלייר עובד כמעט ללא לאגים על Wi-Fi! איזה Netcode נהדר!) על קונסולה כמו ה-Nintendo Switch, זאת תעודת עניות לכל חברה אחרת שאומרת שאי אפשר לעשות את זה או שהן עושות את זה לא טוב (כמו במקרה של WWE 2K18). אם אתם רוצים להראות את היתרון של ה-Nintendo Switch לעומת הקונסולות האחרות - אין משחק יותר טוב מ-Mortal Kombat 11 ל-Nintendo Switch. לצערנו, כאן באירופה המשחק מתעכב קצת (עניין של שבועיים), אבל הציפייה יותר משווה את זה.

השורה התחתונה

בסך הכל, Mortal Kombat 11 לא מרגיש כמו סתם משחק המשך ל-Mortal Kombat X, אלא פוגע בדיוק איפה שצריך ולמעשה פותח שער לעולם חדש של משחקי מכות בצורה שעולם הגיימינג טרם חווה עד היום. השחקנים הותיקים יתחברו בקלות למערכת הלחימה המשודרגת, שתורמת לכך שכל קרב הופך למרגש ומותח מתחילתו ועד סופו. לעומתם, מערכת ה-Tutorials החדשה מאפשרת נחיתה רכה גם לשחקנים חדשים שעשויים להירתע מהז'אנר. הרוסטר גדול ומלא בדמויות מגוונות וסגנונות משחק, ה-Fatalities אכזריים מתמיד ומצב הסיפור יגרום לכם להרגיש בסרט קולנוע בעל תקציב הפקה שמן. התוכן ל-Single Player מעט דל, חוזר על עצמו ומרגיש מעט Grindy, אבל בסופו של דבר, החוויה האמיתית נמצאת במצבי האונליין מול השחקנים שנגדם הקרב מרגיש סוחף מתמיד.

Mortal Kombat 11 יושק ב-23 באפריל עבור ה-PS4, ה-Xbox One והמחשב האישי וב-10 במאי עבור קונסולת ה-Nintendo Switch, ויהיה זמין לרכישה אצל המשווקים המורשים.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • מערכת קרב עשירה, מדויקת, סוחפת ונגישה עבור כל סוגי השחקנים
  • עלילה קולנועית מפוצצת בקנה מידה של סרט הוליוודי
  • סגל דמויות גדול ומגוון מכל התקופות של הסדרה
  • מערכת Tutorials עמוקה ומפורטת
  • פס קול מושקע ומצוין

הרע

  • מערכת ה-Towers of Time מסורבלת, מתסכלת ומוגזמת מבחינת רמת קושי
  • מערכת ה-Gear כמעט ולא מורגשת במשחק למעט שינויים קוסמטיים בודדים

והאמירה

  • Finish Him! Fatality! Flawless Victory!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:37 22.04.2019 | barel140 barel140

    ביקורת מעולה ממש נהניתי לקרוא!
    MK9 הוא המורטל קומבט האהוב עליי, אני הרבה יותר אוהב אותו מאשר MKX שבין היתר גם ממש קשה לי לעשות בו מהלכים ומרגיש פחות זורם, כאילו צריך לחכות כמה שניות עד יהיה אפשר לעשות מהלך כלשהו.
    יש מצב שתעשו סקירה גם לגרסת ה PC? כי אחרי הפורט הלא אפוי בלשון המעטה של המשחק הקודם אני חושב פעמיים אם לקנות.

  2. 2

    11:47 05.06.2019 | siegfried siegfried

    ל-kollector יש רק 4 ידיים לא?

  3. 3

    09:51 29.06.2022 | עירד רנן עירד רנן (אורח)

    יש אפשרות לחזק את הדמויות במצב הסיפור? אני כבר כמה ימים תקוע בקרב הרביעי בשלב 12. ואני מרגיש שהדמות שלי חלשה מידי.

  4. 4

    22:20 30.06.2022 | עירד רנן עירד רנן (אורח)

    כשאני עולה רמות במשחק אני מתחזק בקרב?

  5. 5

       | פורסם ע"י