הרשמה

מבט על ההיסטוריה של משחקי Secret of Mana

Vgames מארחים את עמוד הפייסבוק YallaBalagan לסקירה של היסטוריית משחקי Secret of Mana!

מהמשחק הראשון עד לרימייק שיצא לפני חודש: דימה מסביר על אחת מסדרות משחקי התפקידים הוותיקות ביותר בשוק

אז עבר כבר חודש מאז שראינו את יציאת הרימייק למשחק Trials of Mana, המשחק השלישי בסדרת משחקי Secret of Mana המקורית ומהטוב במשחקי האקשן/תפקידים בתקופת ה-SNES. לכבוד זה, אנחנו מארחים את דימה מעמוד הפייסבוק YallaBalagan להסביר קצת על סדרת משחקי Mana המפוארת, לפרט על ההיסטוריה שלה, המשחקים המקוריים, קשיי הפיתוח ועוד.

הקדמה קצרה...

חשבתי לספר קצת על ההסיטוריה של סדרת משחקי ה-Mana ומה כל כך מיוחד במשחק שיצא לפני חודש (אל תדאגו, לא יהיו כאן יותר מדי ספויילרים): מדובר בסדרת משחקי אקשן תפקידים הבולטת בעיצוב הדמויות והגרפיקה הייחודית, המנגינות והסאונד במשחק והמשחקיות הממכרת. משחקי ה-Mana, כפי שהם נקראו על ידי רוב קהל המעריצים שלהם, נהפכו ללהיט והיה אפשר להשוות אותם לסדרות כמו Final Fantasy, Dragon Quest ועוד.

המשחקים שילבו אלמנטים מהמשחקיות של ז'אנר ה-RPG יחד עם אלמנטים של סדרת משחקי The Legend of Zelda ויצרו חוויה מיוחדת במינה, מה שהוביל לזכייה בהכרה רבה ברחבי העולם על ידי גיימרים ומבקרים. אבל מאחורי סדרת משחקי Mana מסתתרים המון סיפורים של מכשולים טכנולוגיים וקבלת החלטות לא פשוטות שעיצבו את סדרת המשחקים הזאת ואת המשחקים האחרים בז'אנר ה-RPG. אז בואו נצלול ביחד לעולם ה-Mana וננסה לגלות את הסיפורים הללו.

המשחק הראשון : Final Fantasy Adventure

משחקי ה MANA פותחו על ידי חברת Square (הידועה גם בשם Squaresoft, כשלאחר האיחוד עם חברת Enix בשנת 2003 נקראת עד היום: Square-Enix) ונוצרו על ידי Koichi Ishii שהיה מעורב משחקי ה-Final Fantasy הראשונים. המשחק הראשון יצא ב-1991 ל-Gameboy ושמו Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden (כאשר התרגום הוא: The Legend of the Sacred Sword: Final Fantasy Saga). בארה“ב המשחק קיבל את השם Final Fantasy Adventure, ובאירופה - Mystic Quest.


 

בהתחלה חשבו שהשימוש בשם "Final Fantasy" היה בגלל ההצלחה המסחרית של המשחקים הקודמים (FF1/2/3), אבל אחר כך התברר שבאמת היה מדובר בניסיון אמיתי ליצירת ספין-אוף למשחקים של Final Fantasy ולנסות משהו חדש בסדרה (בשם היפני של משחק המילה Gaiden בעצם מתורגמת ל"סיפור צדדי" או "ספינאוף"). למרות שהמשחק הכיל את המילים Final Fantasy הפעם היה מדובר במשחק די שונה בהשוואה למשחקי הסדרה: הוא לא היה דומה לאף משחק בסדרה של Final Fantasy שהייתה ידועה כ-Turn-Based-RPG מובהקת, (כאשר הקרב מנוהל בתורות) והקרבות היו מופיעים ברנדומליות ופתאומיות (מה שידוע כ-Random encounter).

המשחק הזה הכיל משחקיות מאוד (אבל מאוד) דומה למשחקי The Legend of Zelda, כשהיצורים היו משוטטים על המפה, כשבתמורה להריגת המפלצות השחקן היה מקבל נקודות ניסיון (בשונה ממשחקי הזלדה). בנוסף המשחק הציג משהו חדש לגמרי - מד כוח (או Power Guage) שהיה מתמלא לאט אחרי כל מכה, מה שגרם לגיימר לחשוב על אסטרטגיה במקום ללחוץ על הכפתור של החרב ללא הפסקה. ככל שהבר היה מלא יותר, ככה המכה הייתה יותר חזקה.


 

הגיימבוי הייתה פלטפורמה מעולה לעשות ניסויים עם משחקים וכך גם Square עשתה עם המשחק הזה. בנוסף, ב-1991 לא היו משחקי Zelda על הגיימבוי ולדעתי זאת הייתה הזדמנות מעולה לכבוש את עולם המשחקים הניידים עם משחק אקשן/תפקידים (משחק הזלדה הראשון לגיימבוי, The Legend of Zelda: Link's Awakening, יצא ב-1993 שגם הוא יצא מגבולות הגזרה של רוב משחקי זלדה). לסיכום, המשחק הזה היה שילוב מדהים בין אלמנטים של משחקי Final Fantasy (כגון עליית רמות ונקודות ניסיון), ומשחקי זלדה (זווית המשחק, המעבר בין אזור לאזור במפה, הקרבות האקטיבים, חידות ועוד). בצורה כזאת Square נכנסה לעולם של משחקי אקשן/תפקידים אחרי הרבה משחקי Turn-Based.  המשחק הצליח למכור כ-700,000 עותקים ונחשב להצלחה גם מסחרית וגם מבחינת הביקורות, כשבעקבותו הגיע המשחק השני.


המשחק השני - Secret of Mana 

המשחק השני בסדרה הושק ב 1993 ונפרד מהצל של משחקי Final Fantasy, כשבפעם הראשונה נקרא עם השם Mana (ביפן המשחק נקרא: Seiken Densetsu 2). בהתחלה המשחק הזה היה מפותח תחת השם "Final Fantasy IV", אבל החברה פחדה ששינוי כזה משמעותי מבחינת המשחקיות לסדרה כה מצליחה יכול היה לגרום נזק ואי הבנה לגיימרים, לכן הם המשיכו את הפרוייקט תחת השם Chrono Trigger. לקראת סוף הפיתוח נהפך המשחק לחלק ממשחקי עולם ה-Mana (וטוב שכך, אני לא יכול לתאר מה היה קורה אם לא היינו זוכים לאחד המשחקים הכי טובים שנוצרו אי פעם).


 

לחברת Square, הייתה מטרה לפתח משחק שעוד לא היה כמוהו, להיט שיכבוש את העולם המערבי ויפרוץ את גבולות משחקי ה-RPG, שעד אז נחלו הצלחות מסחררות רק ביפן ולכן המשחק היה מתוכנן לצאת לקונסולת ה-SNES-CD, פיתוח משותף בין נינטנדו לסוני, אך שתי החברות לא הגיעו להסכמה ובעקבות כך הקונסולה בוטלה. היתרון הענק שלה היה ה-CD-ROM שנתן פיתרון לבעיית האחסון של הקלטות של הקונסולות ולאפשר למפתחים ליצור משחקים יותר גדולים ומרשימים לאותם הזמנים (הקלטות של SNES היו עד גודל של 6MB~ כאשר ה CD נתן להם 700MB~  - גודל עצום בזמנים ההם).

בהתחלה המפתחים סרבו להמשיך בפרוייקט אבל לאחר מכן החלו במלאכת הורדת התוכן מהמשחק ודחיסת הפרויקט הענק שלהם לתוך קלטת של SNES. קרוב ל-40 אחוזים מהמשחק הוסרו ואחד הדברים המשמעותיים שהמפתחים הורידו היה בחירות בתוך המשחק שיכולו להוביל למספר סופים שונים ונשארו עם התקדמות ליניארית בלבד. בלוקליזציה למדינות המערביות המפתחים היו גם צריכים להיפרד מהמון טקסט מתוך השיחות שגם הכבידו על האחסון של המשחק ולכן בשפה האנגלית נשארו רק השיחות החשובות. התקרית הזאת החלה את המשבר בין SQUARE לנינטנדו שבסופו של דבר לקראת שנת 1997 מחליטה להעביר את הפיתוחים שלה למכשיר המתחרה: ה-Sony Playstation המבוסס על CD-ROM.

למרות כל הקשיים, המשחק זכה להצלחה גדולה בזכות כמה אלמנטים שונים:

  • המשחקיות החדשה: אקשן/תפקידים עם אלמנטים חדשים כמו Ring Commands (תפריט מעגלי שמשפר את חווית המשחק), אפשרות לשלוט בכל אחת משלושת הדמויות, אפשרות לשחק עם עוד חבר במצב Co-op ועוד. 
  • הגרפיקה: מרשימה בצבעוניות שלה ובולטת יחסית למשחקים אחרים בז‘אנר הזה. עיצוב דמויות ברמה גבוהה והמקומות שקיבלו השראה ממקומות מסוימים שהמעצב של המשחק ביקר בהם כמו: הוואי, פיג'י, גרמניה ועוד.
  • הפסקול: נחשב לאחד הטובים שנוצרו על קלטות SNES כאשר בניגוד למשחקים אחרים, היה אפשר לשמוע כאן כלי הקשה, תופים ועוד צלילים שפחות השתמשו בהם במשחקים באותם הזמנים.

האורך של המשחק גם כן היה די מכובד עם כ-22 שעות לסיפור המרכזי. המשחק גם זכה להצלחה מסחרית: המשחק מכר קרוב ל-1.8 מליון עותקים כאשר רק 300,000 עותקים נמכרו מחוץ ליפן. חשוב לציין שבאותן הזמנים משחקי RPG לא היו פופלרים בעולם המערבי ולמרות זאת המשחק הזה הגיע למקום שני במכירות בחודש אוקטובר 1993 (לשם השוואה: המקום הראשון היה Mortal Kombat). זה היה הישג די נדיר שמשחק RPG יגיע לכזאת כמות של מכירות באירופה וארה“ב. Secret of Mana נחשב עד היום לאחד ממשחקי ה-SNES וה-RPG הטובים בכל הזמנים, כשהוא הגיע למקום 11 ברשימת משחקים הכי טובים ל SNES על ידי IGN ולמקום השביעי ברשימת משחקי ה RPG הכי טובים אי פעם על ידי IGN.

 

המשחק השלישי - Seiken Densetsu 3

המשחק השלישי בסדרה יצא ב-1995 ביפן לקונסולת ה-Super Famicom (קונסולת ה-SNES בשם היפני שלה), ולא הגיע מעולם לאירופה או ארה“ב כי לא זכה ללוקליזציה. לא ממש הסבירו מה היו הסיבות אבל מרעיונות עם המפתחים ושמועות היה אפשר להבין את הדבר הבא: הדבר הראשון היה נושא הבאגים: המשחק היה מלא בבאגים ובאותם הזמנים לא הייתה אפשרות לעדכן את המשחק אחרי שהוא יצא. כדי להוציא אותו לאירופה וארהב היה צורך בהרבה השקעה של זמן וכסף לתיקון הבאגים לפני שחרור המשחק למערב. הדבר גם מתקשר לבעיה התקציבית של נושא הלוקליזציה שגם עולה המון כסף שצריך לשלם מתרגמים ומפתחים.

הסיבה האחרונה והחשובה מכולן אולי, היא העובדה שהדור החמישי של הקונסולות כבר היה ממש מעבר לפינה: בשנת 1995 היו כבר קונסולות של הדור הבא בשוק: ה-Playstation, Sega Saturn. השקעה רבה במשחקים ל-SNES נראתה כבר כמיותרת ולא שווה כלכלית. המשחק יצא ביפן וזכה לביקורות טובות מאוד: המשחק נתן אפשרות לבחור 3 דמויות מתוך 6 כאשר הסיפור היה משתנה לפי הדמויות שנבחרו. הגרפיקה השתפרה מאז המשחק הקודם והדמויות עוצבו על ידי מעצב דמויות מנגה - Nobuteru Yūki.

העובדה שהמשחק לא יצא במערב, שיגעה את הגיימרים בארה"ב ואירופה, כשמפה לשם צצו סיפורים על כאלה שהחליטו אפילו ללמוד יפנית רק כדי לשחק במשחק. יחד עם זאת, בשנת 1999 יצא תרגום לא רשמי למשחק שהיה אפשר לשים על רום של המשחק ולאחר מכן לשחק במשחק על Emulator של SNES על המחשב שלכם.


משחקי Mana נוספים, רימייקים ועוד

משחקי ה-Mana המשיכו לצאת לקונוסולת של הדור הבא (Playstation ו-Playstation 2), כשלאחר מכן עברו לקונסולת ה-Nintendo DS הניידת והמובייל אבל לא זכו להצלחה רבה ולפי דעתי המותג איבד מהחשיבות שלו עם הזמן. ב-2003 יצא רימייק למשחק הראשון לקונסולת ה-Gameboy Advanced והמשחק שינה את השם ל-Sword of Mana. 


 

אני אישית מאוד אהבתי את Legend of Mana שיצא ל-PS1 שהיה ממש שונה ממשחקי ה-Mana המקוריים, וגם ממש שונה מכל מה ששיחקתי אז בזמנו. הוא היה משחק לא ליניארי, כלל אלמנטים כמו בניית העולם, המון Side Quests, המון דמויות וסיפורים בעולם המופלא והיה משחק מאוד מיוחד עם עיצוב מדהים שהיה כבר מזוהה עם משחקי ה-Mana וגם מנגינות שאני זוכר עד היום הזה.

ובשנת 2019 ... היסטוריה מתרחשת אל מול עינינו 

אוסף משחקי Secret of Mana, הכולל את שלושת המשחקים הראשונים, יוצא לאור ב 2017... אך ביפן בלבד, מה שמעצבן את הגיימרים בשאר העולם ששוב לא זוכים לשחק במשחק האבוד. ואז אחרי שנתיים... בפעם הראשונה מזה 24 שנים, המשחק Seiken Densetsu 3 מגיע לגיימרים המערבים בשמו החדש: Trials of Mana. האוסף, Collection of Mana, מגיע לאירופה וארה“ב בשנת 2019 במהדורה הדיגיטלית והפיזית כשבפעם הראשונה בהיסטוריה, גיימרים יכולים להנות מהמשחק בשפה האנגלית בצורה רשמית ולחוות את מה ששחקנים ביפן כבר חוו עוד ב-1995.

אז איזה משחק יצא בדיוק ב-24/04/2020? המשחק שיצא הוא רימייק למשחק Seiken Densetsu 3 לקונסולות PS4, NS ו-PC. אותו משחק שהגיע אלינו רק לפני מספר חודשים עכשיו גם קיבל שדרוג משמעותי בגרפיקה, פסקול מחודש ושינויים קלים למשחקיות. כמו שהזכרתי קודם לכן, משחקי ה-Mana קצת איבדו את זה עם הזמן ולכן לפי דעתי למשחק הזה יש הרבה משמעות על המשך הסדרה. אם המשחק יצליח ויחזיר את הסדרה למסלול אז דבר ראשון נזכה לקבל משחק מעולה, ודבר שני - נוכל לקבל עוד משחקים מעולם ה-Mana בדור הזה של הקונסולות (או אפילו בדור הבא, אמן אמן). אגב, למשחק יש כבר דמו זמין בחנויות של הקונסולות, אז אתם יכולים להתרשם מהמשחק כבר עכשיו מבלי לקנות אותו.

המון תודה לדימה מ-"YallaBalagan" על כתיבת הסקירה ההיסטורית הסופר מפורטת הזו! אם אתם רוצים לבקר אותו ולתמוך בעבודה שלו, אתם מוזמנים להגיע לעמוד הפייסבוק שלו, או לערוץ היוטיוב שלו ולתמוך בו עם לייק או סאב. תגידו שאנחנו שלחנו אתכם.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:15 24.05.2020 | 1UpClub 1UpClub

    אחלה דימה !

    כתבה מעולה ועשירה !

  2. 2

       | פורסם ע"י