הרשמה

ביקורת: Hades - לך מעזאזל

האדס ניסה למנוע ממנו לצאת אבל שמואל חזר אלינו עם הביקורת שלו על המשחק של Supergiant Games! בואו לקרוא מה הוא חשב עליו!

  • Nintendo Switch
  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 17/09/2020

מעטים המשחקים שסובב אותם כל כך הרבה הייפ שמתגלה להיות מוצדק לחלוטין. זהו בהחלט משחק שכזה.

אחרי שבמשך ימים במהלך ספטמבר אנשים הציקו לי להוריד ולשחק ב-Hades, סוף סוף עשיתי את זה. המשחק שיצא בחודש שעבר ל-PC וה-Nintendo Switch אחרי כמעט שנתיים ב-Early access הוא המשחק הרביעי של Supergiant Games, היוצרים של Bastion ו-Transistor המצוינים. לאחר היציאה של Pyre ב-2017, המפתחים רצו ליצור משחק שכדי לחוות אותו במלואו, השחקנים יצטרכו לנצח שוב ושוב ואיזה ז'אנר יותר מתאים למשימה הזו מאשר ז'אנר ה-Roguelike? אז אחרי הרבה מיתות וריצות לרוב על המשחק הגיע הזמן לענות על השאלה: האם כל ההייפ מסביב למשחק הזה מוצדק? האם הצלילה הראשונה של Supergiant Games לסוגת ה-Roguelike הייתה הצלחה?

צרות בגיהינום

הסיפור של המשחק נראה פשוט מאוד על הנייר: אתם משחקים את זאגריוס, בנו של האדס, אל המוות במיתולוגיה היוונית. כבר בריצה הראשונה שלכם במשחק אתם מבינים לאן זאגריוס חותר כשהוא נלחם במפלצות חדר אחרי חדר: זאגריוס מנסה לברוח מהשאול והאדס לא מוכן לתת לבן שלו להצליח לעשות כן. למה זאגריוס מנסה לברוח? מה הוא מקווה למצוא בחוץ? כל זה יסופר לנו במהלך המשחק עצמו. מכיוון שזאגריוס הוא אל, כל פעם שאתם מתים במשחק נסיך השאול יחזור ישירות לבית של האדס, שם תוכלו למצוא כל מיני דמויות שתוכלו לדבר איתם בזמן שאתם מתכוננים לניסיון הבריחה הנוסף שלכם.

אחד הדברים שהכי אהבתי ב-Hades הייתה העובדה שהמשחק משתמש במוות התכוף של השחקן (שסביר שיקרה במשחק Roguelike) כמנגנון להנעת העלילה. ככל שתמותו יותר אתם תגלו יותר ויותר דמויות חדשות בבית של האדס, איתם תוכלו לדבר ולהכיר טוב יותר. המשחק גם יזרוק עליכם דיאלוגים מצחיקים ומשעשעים עם הדמויות השונות שכולן נלקחו מהמיתולוגיה היוונית: אכילס, המירמידון המפורסם שנהרג בקרב על טרויה, ניקס, ההתגלמות הפיזית של הלילה ואפילו סרברוס, כלב השמירה העצום בעל שלושת הראשים ששומר על שערי הגיהנום (שהמפתחים בחוכמתם איפשרו לנו ללטף - אחרת הציון של המשחק היה צונח). עם כולם אפשר לדבר והדיאלוגים שלהם נהדרים.

הדמויות השונות גם יוכלו להביא לכם ציוד אותו תוכלו לבחור לקחת איתכם למסע ובחדריכם תוכלו אפילו למצוא את המראה של ניקס שתחזק אתכם עם כל מיני יכולות שיעזרו לכם לשרוד את העלייה לעולם בני האדם. אני ממש אוהב את זה כי זה גם אומר שהמשחק משתמש במנגנון העיקרי והשנוי במחלוקת של משחקים בז'אנר ה-Roguelike - החזרה לתחילת המשחק בכל מוות של השחקן - לא כמשהו שיפריע לשחקן להתקדם, אלא כעל משהו שהשחקן יכול לצפות לו. ריצה כלשהי יכולה להיות קרובה לסיום כי אתם שמים לב שאתם עומדים למות, ובמקום להתבאס ולהתלונן על כך שאתם שוב עומדים לאבד את כל מה שהרווחתם, אתם מתכננים את ההתקדמות שלכם כך שכשתחזרו לבית של האדס תוכלו לחזק את הקשר שלכם עם דמויות מסוימות בשביל לקבל אביזרים שונים וסתם לשמוע מה שיש להם לומר. וללטף את סרברוס כמובן.

מהיר ובעיקר עצבני

מי מכם ששיחק במשחק של Supergiant Games יבין את סגנון המשחקיות של Hades: המון אקשן והמון זהירות. בכל ריצה שלכם ב-Hades אתם תוכלו לבחור את אחד מהנשקים השונים שיש למשחק להציע, אביזר שייתן לכם חיזוק כלשהו ומשם אתם יוצאים לדרך. אני רוצה לציין שלא כל הנשקים במשחק נבראו שווים, ומצאתי את עצמי מתעלם מחלק מהנשקים פשוט כי הם לא היו כאלה טובים או שירתו את ההתקדמות שלי כמו שצריך. המגן היה אדיר ופשוט פירק את כל היריבים שהיו מולי, אבל הקשת השאירה אותי חשוף מדי רוב הזמן. הייתי שמח אם נשקים כמו הקשת או החנית היו מהירים יותר או לפחות מאפשרים לבחור איך לתקוף איתן לפני שיוצאים לדרך.

במהלך כל ריצה שלכם במעלה העולם התחתון, תיאלצו לעבור דרך חדרים עם אויבים מסוימים, כשבסוף כל קרב תקבלו בונוס כלשהו, המצוין בכניסה לכל חדר: יכול להיות שהחדר שלפניכם מכיל מטבעות איתן תוכלו לשלם לקארון, אותה היישות שמעבירה את המתים לעולם הבא על גבי נהר הסטיקס, בשביל יכולות חדשות. יכול להיות שדווקא בסופו של כל קרב תמצאו אפלה - מטבע מסוג אחר שיאפשר לכם לחזק את עצמכם בסיום של כל ריצה. בנוסף לסוגי מטבעות שיעזרו לכם לחזק את עצמכם או לתת לכם סיכוי להצליח בריצה הבאה שלכם, חלק מהחדרים יכילו גם שדרוגים לנשק שלכם לאותה הריצה שלכם והכי טוב: עזרה מאלי האולימפוס עצמם.

למי שקצת מבין במיתולוגיה היוונית העזרה הזו תהייה ברורה מאליו - תהיו בטוחים שאלי האולימפוס ירצו להתערב בסיפור שכזה ולעזור לקרוב המשפחה שלהם רק כדי לשגע את האדס. העזרה של כל אל או אלה משתנים לפי מי שהם ותנו לי לומר לכם: המפתחים קלעו כאן בול. ארס אל המלחמה יאפשר לכם להכות את האויבים שלכם פעם נוספת ולזמן גלגלי להבים כדי לחסל את היריבים שלכם; אתנה אלת החוכמה תדאג שהמתקפות שלכם תתפקדנה גם כהגנות עם היכולת להדוף את היריבים שלכם; דיוניסוס אל הנהנתנות והיין יאפשר לכם לתת הנגאובר ליריבים שלכם ולקבל עוד כוח משתיית משקאות שירפאו אתכם ועוד. העזרה של האלים משתנה בכל ריצה (למרות שאפשר להשפיע על זה קצת בעזרת אביזרים) וזה גם נותן לכם כשחקנים הזדמנות להתנסות עם כל מיני יכולות שונות ולמצוא את השילובים המועדפים עליכם.

וזה חשוב למצוא את השילובים הללו כי המשחק מאתגר מאוד. האויבים השונים שתוכלו למצוא בכל אחד מאזורי האולימפוס קשוחים ויבדקו את יכולות ההתחמקות, ההגנה וההתקפה שלכם, יחד עם יכולות המולטיטסקינג והראייה המרחבית שלכם (כמו שאמרתי: המון אקשן והמון זהירות). השלבים השונים במשחק מלאים באויבים יחודיים לכל אזור ומלאים גם במלכודות שאתם תצטרכו להתחמק מהם (או להשתמש בהם לטובתכם). Hades קשוח אבל למזלי הרב גם הוגן: המשחק דואג שכמעט ולא יתקיפו אתכם ממחוץ לגבולות המסך, כשהיריבים שלכם ירוצו קודם לאזור שיהיה אפשר לראות אותם ממנו לפני שהם יתקפו אתכם. יש בעיות מסוימות עם אויבים שנמצאים באזורים שקשה לראות דרכם כמו דלתות מסוימות וקירות מסוימים, אבל לרוב המשחק מאוד הוגן. זה מאוד קריטי בבוסים עם יכולות מיוחדות שיכולות להגיע לכל אזור בזירת הקרב.

אם כבר נגעתי בבוסים, אז כיאה למשחק Roguelike אין המון מהם, אבל Hades יודע לנצל את המעט שיש לו בצורה נהדרת. אני לא אהרוס את הקרבות השונים אבל בואו נגיד שאחרי כמה ריצות של המשחק יחכו לכם כמה הפתעות בקרבות הבוס השונים. כל מה שהזכרתי קודם מצטרף גם לדברים קטנים יותר כמו חדרים סודיים עם קרבות מיני בוס מאתגרים ובונוסים שונים, היכולת לבנות חדרים חדשים שתוכלו למצוא במשחק כמו ספא שירפא אתכם במהלך הריצה, האפשרות להשיג נשקים חדשים ואפילו לשלב בין היכולות של כמה אלי אולימפוס ביחד בשביל יכולת אקסטרה חזקה.

תוסיפו לכך את העובדה שהעיצוב האומנותי של המשחק פשוט משגע ויפהפה, כשכל אזור במשחק וכל דמות עוצבו בצורה נהדרת (האלים במשחק נראים נפלא) על ידי הצוות ב-Supergiant Games, את הפסקול הקצבי והנהדר שמשלב בצורה נפלאה בין מוזיקה יוונית עתיקה לבין רוק ומטאל שיניעו אתכם קדימה בכל קרב ואת הדיאלוגים הנהדרים בין זאגריוס לבוסים והדמויות השונות וכל ריצה שלכם במשחק, בין אם מדובר בעשירית או ה-50, תהייה כיפית בדיוק כמו הריצה הראשונה. אם אתם מרגישים שאתם נתקעים, המפתחים גם השכילו להוסיף מוד מיוחד בשם God Mode שמחזק אתכם אחרי כל מוות מבלי שתצטרכו לעשות כלום ובכך לא משאיר אף אחד מאחור. עבודה פשוט פנומנלית.

השורה התחתונה

אחרי Bastion ו-Transistor, המשחק החדש של Supergiant Games פשוט מוכיח לנו שמדובר באחת ממפתחות המשחקים הכי טובות שקיימות היום בשוק. Hades עושה כמעט הכל נכון: המשחקיות המהירה והכיפית גורמת לחזרות על השלבים השונים לא להיות מציקים, שזה קריטי במשחק Roguelike; הסיפור משתמש במנגנון העיקרי של המשחק (המוות החוזר) כדי לספר את הסיפור שלו; היכולות השונות מעודדות התנסויות וגורמות לכל ריצה של המשחק להרגיש שונה ומרגשת והפסקול, יחד עם העיצוב האומנותי של המשחק רק משלימים את כל החוויה הזו שהיא Hades. למשחק יש את הבעיות שלו, כן, אבל מעטים המשחקים שסובב אותם כל כך הרבה הייפ שמתגלה כמוצדק לחלוטין ו-Hades הוא בהחלט אחד מהמשחקים הללו. מדובר באחד ממשחקי שנת 2020, בין אם מדובר על ה-Switch או ה-PC (אגב יש Cross Saves אז מצידי, תקנו על שניהם). רוצו לשחק!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • משחקיות קצבית וכיפית
  • משתמש בז'אנר ה-Roguelike כדי לספר סיפור מרתק
  • פסקול משגע ועיצוב אומנותי פנומנלי
  • רמת קושי מאתגרת אך הוגנת
  • דיבוב מצוין ודיאלוגים משעשעים ונהדרים
  • המשחק מעודד התנסויות ולקיחת סיכונים

הרע

  • המצלמה יכולה להפריע לפעמים לשחקן

והכלב

  • לא אכפת לי שמדובר בכלב ענק עם שלושה ראשים: זה גור והוא יקבל ליטוף!
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י