הרשמה

המשחק שהפך למיתוס מבלי שראה אור מעולם - הסיפור של Half Life 3

תתעורר מר פרימן, כבר עברו 13 שנים מאז Episode 2!

מה עלה בגורלו של אחד המשחקים המצופים בהיסטוריית הגיימינג?

בעולם הגיימינג ניתן לספור על יד אחת את המפתחות המחזיקות במעמד אייקוני כמו זה של חברת Valve. מאז הוקמה ב-1996 על ידי גייב נואל (Gabe newell) ומייק הרינגטון (Mike Harrington), שני חברים ועובדי מיקרוסופט לשעבר, יש קונצנזוס די נרחב בכל הקשור לאיכות המשחקים שלה. אם תיכנסו לאתר MetaCritic תיווכחו לדעת שנדיר למצוא משחקים שפותחו תחת השרביט שלהם ולא מחזיקים בממוצע ציונים אסטורנומי באופן כמעט מחשיד. אם לא בגלל המשחקים הללו, אז כנראה שאתם מכירים את החברה כבעלים של "Steam" - אחת מחנויות הגיימינג הדיגיטליות הראשונות והפופולריות בעולם (חנות שחברות רבות ניסו ועדיין מנסות להתחרות בה).

למרות המעמד הכמעט אגדי לו זוכה החברה היום, יש לה כתם אחד משמעותי ברזומה והוא שעד היום, כ-13 שנה אחרי יציאת המשחק האחרון בטרילוגיית Half Life הראשית יש דממת אלחוט בקשר למשחק הכל-כך מצופה שאמור לסיים אותה - ברמה ש-Half Life 3 הפך במרוצת השנים למעין מיתוס. ספק רב אם בכלל נראה אי פעם את גורדון ואלכס לסגירת מעגל אחרונה. בכתבה הבאה ננסה לשפוך קצת אור על התעלומה שהיא Half Life 3 וננסה לאמוד את הסיכויים שאולי כן נזכה לשחק בו יום אחד. אל תדאגו, לא שכחתי את Half Life: Alyx, נגיע גם אליו. אבל בשביל זה צריך לחזור להתחלה.

ממסדרון צדדי ב-E3 עד למשחק מושלם

Half Life, פרויקט הביכורים של Valve יצא לעולם ב-1998 והיה גם זה שהטיס אותה לשמיים. לאלו מכם שמכירים את הסדרה רק בשמה (דבר הגיוני בהתחשב בכך שמדובר בסדרה בת יותר מעשרים שנה) Half Life מתרכז סביב סיפורו של גורדון פרימן (Gordon Freeman), דוקטור לפיזיקה. הסיפור מתחיל ביום הראשון של גורדון במשרה החדשה והיוקרתית שלו בתור מדען במעבדות בלאק מסה (Black Mesa) בניו מקסיקו. גורדון רק רוצה שהיום יעבור בשלום אבל אחד מהניסויים בו הוא משתתף משתבש לחלוטין ויוצר שער לעולם ה-Xen דרכו פולש גזע חייזרים עוין לכדור הארץ ומתחיל להמיט הרס וחורבן במעבדות. מכאן מתחיל מסע הבריחה המשוגע של גורדון מבלאק מסה, בו יצטרך להתמודד גם עם ה-Xen וגם עם צבא ארצות הברית שנשלח בכדי להשתיק את המקרה הביזארי. בלהשתיק מדובר בלא להשאיר ניצולים, חייזרים או בני אנוש.

תחילה נתקלו ב-Valve בקשיים למצוא חברת הפצה למשחק, זאת כיוון שהמפיצות חשבו במדובר בפרויקט שאפתני מדי שלא יעבוד ומחוסר פוטנציאל כלכלי. לבסוף גייב ומייק שכנעו את חברת ההפצה Sierra לעבוד איתם והציגו אותו בתא קטן בתערוכת E3. ההימור של Sierra היה מוצלח במיוחד. המשחק קיבל את תואר משחק השנה כמעט בכל מקום אפשרי ,היה ללהיט בקרב המבקרים וגם בקרב הקהל והיום נחשב כקאלט של ממש והשראה לכמעט כל משחק FPS מודרני ששיחקתם. Half Life היה מהמשחקים הראשונים שהראו לעולם הגיימינג דברים שהיום נראים לכם נורמטיביים כמו תנועות פה בזמן דיבור של דמויות ואינטלגנציה מלאכותית של אויבים ברמה שגם היום מפתחות רבות מתקשות להגיע אליה. Valve לא עצרה שם ועם השנים הגיעו לחיינו גם סדרת משחקי Portal, Left 4 Dead, Team Fortress וכמובן Counter Strike האלמותי שהפך לאחד המשחקים החלוציים בתחום הספורט האלקטרוני ובכלל החל את דרכו כמוד אונליין ל-Half Life. למרות כל המשחקים המעולים האלה (שבאמת שווה לכם לשחק אם עדיין לא יצא לכם, תתפלאו כמה טוב הם מתיישנים), Half Life, גורדון פרימן והלום שכל כך מזוהה איתו עדיין החזיקו בכתר.

גורדון חוזר עם שותפה חדשה ואקדח כוח כבידה

שש שנים אחרי, ב-2004 קיבלנו את Half Life 2 המצופה שהמשיך את קו העלילה, בו נאלצים גורדון ובת הלוויה החדשה שלו אלכס ואנס (Alyx Vance) להילחם בגזע ה-Combine המתגלים כאלו ששולטים ב-Xen ושיעבדו אותו לצרכיהם. למרות שהיו יכולים לנוח על זרי הדפנה ולתת לשם לעשות את שלו, Valve רצתה שגם המשחק השני בסדרה יעורר את אותו הד שעורר המשחק הראשון וכך היה. בדיוק כמו ב-1998 גם משחק ההמשך גרף שבחים מקיר לקיר והציג לנו כמה חידושים חלוציים בתחום - רובם קשורים למנוע המשחק, מנוע ה-Source שאפשר ל-Half Life 2 להציג פיזיקה משכנעת במיוחד. אובייקטים ודמויות בעולם המשחק התנהגו כאילו חוקי הפיזיקה חלים עליהם במלואם, כך למשל חפצים שקעו או צפו במים בהתאם למצבם וכמובן הוצג ה-Gravity Gun שיכל למשוך אליו כל חפץ בעולם ולשגר אותו במהירות. דבר שהתגלה כאפקטיבי גם במלחמה באויבים וגם בפיתרון מאד אלגנטי של חידות. בראיון שנערך בזמנו עם גייב ניואל הוא שיתף בכך ש-Valve רצו להגדיר מחדש את ז'אנר ה-FPS עם Half Life 2 ולהביא איתו כמה שיותר חידושים. בדיעבד, הגישה הזו היא אחד הגורמים שהביאו לכך ש-Half Life 3 עדיין לא ראה אור.

מכאן הוחלט ב- Valve לעבור למודל מעט שונה, המשחק הבא בסדרה תוכנן לצאת תחילה בפורמט של פרקים. במקום לשחרר משחק אחד גדול אחרי תקופת זמן ממושכת, הוחלט ב-Valve לשחרר שלושה פרקים קצרים יותר שיחדיו יסיימו את הסאגה של גורדון ואלכס. בתחילה היה נראה שהכל הולך כשורה. כשאת Half Life 2: Episode 1 ואת Episode 2 קיבלנו ב-2006 וב-2007 בהתאמה אחרי מספר דחיות. שם גם התחיל הסיפור האישי שלי עם הסדרה בתור ילד בן 12. אני יודע שזה קצת מוקדם בשביל לבתר חייזרים וזומבים באמצעות גלגלי שיניים שנורים מה-Gravity Gun אבל אלו היו תקופות קצת אחרות בכל הנוגע למודעות לאלימות במשחקי מחשב בישראל, דבר זקן מאד מצידי להגיד אבל נכון. הציפייה לאפיזודה השלישית והאחרונה שצפויה הייתה סוף סוף לסיים את הטרילוגיה לא איחרה לבוא, אך שם גם התחילו הבעיות.

תחילת המפלה: "לאן ממשיכים מכאן?"

Episode 3 שלפי התוכניות המקוריות היה אמור להגיע ב-2007 נדחה שוב ושוב. בכל פעם ש-Valve נתנו תאריך בו יחשפו חדשות לגבי המשחק הבא שלהם התאכזבו המעריצים לגלות שאין מדובר בחדשות על הפרק הבא, אלא על פרנצ'ייזים אחרים כמו ההכרזה על Left 4 dead 2, משחק מצוין בפני עצמו אך לא בסדר גודל של סדרת המשחקים הראשית של Valve. הדחיות והמסתורין נמשכו עד שנת 2011, כשבראיון עימו טען ניואל כי Valve זנחה את פורמט הפרקים ותפתח את Half Life 3 כמשחק באורך מלא. בראיון שנתן רובין ווקר (Robin Walker) מעצב בכיר ב-Valve עם השקת Half Life: Alyx השנה טען כי מתווה הפרק השלישי כבר תוכנן והושלם אך צוות הפיתוח הרגיש כי פרק קצר לא יכול להכיל את הסיום האפי שתוכנן לסדרה.

מאז ההחלטה, מסרבים לרוב להתייחס ב-Valve לפיתוח של המשחק השלישי בסדרה. חוץ מכמה התבטאויות נדירות של ניואל ובכירים אחרים ב-Valve שנועדו בעיקר להרגיע את המעריצים לגבי פיתוח המשחק, שום פרט, תמונה או וידאו רשמיים לא שוחררו לציבור מעולם. נראה היה שעם השנים פיתוח המשחק התמסמס לחלוטין והחברים ב-Valve זנחו את הפיתוח או לכל הפחות שמו אותו על המדף. אם לא די בכך עם השנים בכירים רבים ב-Valve הקשורים לסדרת Half Life עזבו בזה אחר זה את החברה והודיעו על פרישה מעולם פיתוח משחקי המחשב. חלקם אף צוטטו באומרם שהסדרה מתה, וכרגע Valve לא מתעסקים כלל בפיתוח Half Life 3.


בתמונה: Half Life 2 זוכה בתואר משחק העשור בטקס פרסי הגיימינג 2012.

הפרישה שעוררה גלים יותר מכל השאר היא הזו של מארק לאדלו (Marc Laidlo), אחד המפתחים הבכירים ביותר שעבדו על Half Life מאז הצטרפותו ל-Valve ב-1997 שם עבד עד שנת 2016. זמן קצר לאחר פרישתו פרסם לאדלו בבלוג האישי שלו פוסט בשם "Epistle 3" בו פורש לאדלו את התוכניות של Valve לגבי התסריט של הפרק השלישי. לאדלו שיתף עם המעריצים ביתר פירוט את העלילה שנכתבה עבור הפרק השלישי בתור מכתב שנכתב על ידי גורדון פרימן. בו הוא מספר את המשך המלחמה בגזע ה-Combine אחרי הסוף הפתוח והדרמטי של הפרק השני. שמות הדמויות והמקומות שונו מתוקף זכויות יוצרים אך לא קשה להבין את הכוונה בזמן קריאה של הפוסט.

אם הצלחתי להשאיר אתכם איתי עד כאן בשלב הזה אתם בטח שואלים את עצמכם, מה הסיבות שהובילו את Valve לאכזב כך את המעריצים ולא לשחרר שום פרט על Half Life 3 או את המשחק עצמו. יתרה מכך, בהתחשב בכך שהמשחק האחרון של Valve לפני Half Life:Alyx הוא Dota 2 ששוחרר ב-2013 מה גרם ל-Valve להתרכז הרבה פחות בפיתוח משחקים? הרי מדובר במפתחת מנוסה ומבוססת שאין לה בעיות משאבים כלל, תמיד הייתה ידועה בתור חברה שמעדכנת ומוסיפה תוכן (לרוב חינמי) למשחקיה הקיימים ואולי הכי חשוב, מנהלת דיאלוג שוטף עם המעריצים וקשובה לצרכיהם. כל כך קשובה למעשה שבשנת 2011 הגיעו מעריצים למטה החברה בוושינגטון ודרשו לשאול מה קורה עם הפיתוח של פרק 3. בתגובה הם הוזמנו לארוחת צהריים עם ניואל, לסיור במשרדי החברה ולבסוף קיבלו מרצ'נדייז הביתה. ולחשוב שלי שלחו מאבטחים אחרי שמחיתי על זה ששמו לי שתי פרוסות גבינה במקום שלוש בביג מק שלי במקדונלדס. עולם משוגע אני אומר לכם.

יותר מידי משאבים, אפשרויות וגם הייפ

הסיבה הראשונה האפשרית היא שמבחינת Valve משחקי Half Life הם תצוגת התכלית הגדולה ביותר שלה בתור מפתחת. זוכרים את הראיון שנואל נתן על Half Life 2? בחברה רואים את הזיכיון ככזה שיש לו את הכוח להגדיר ז'אנרים מחדש, כל משחק חייב לחדש ולהתעלות על קודמו ולמעשה להתעלות על כל משחק אחר בז'אנר. בשביל להשיג את זה יש צורך בכמה דברים. אחד מהם הוא חידושים טכנלוגיים המאפשרים זאת, זו אחת הסיבות המרכזיות שאות החיים הראשון של Half Life מאז 2007 הוא הכרזתו ויציאתו של Half Life: Alyx שיצא כידוע רק לפלטפורמות ה-VR.

נראה שלדעת Valve עדיין אין טכנולוגיה שתעשה חסד עם Half Life 3 ועם החזון האמבציוני שהם יצרו עבורו. הדבר השני הדרוש הוא לחדש בגזרת המשחקיות עצמה, דבר נוסף שיכול לדרוש טכנולוגיה ספציפית (בדיוק כמו המאפיינים הפיזיקליים של מנוע ה-Source למשל). המון הדלפות על פיתוחים שונים שנגנזו וקשורים למשחק הגיעו לאורך השנים. לפעמים פיתוחים של מספר שנים טובות שדרשו המון שעות עבודה ומשאבים וכבר עברו את שלב הרעיון הראשוני.

נוסף על כך, ההייפ העצום שנבנה סביב המשחק גם הוא הפך לבעייתי עבור תהליך הפיתוח. אם אפשר ללמוד משהו מההיסטוריה הוא של-Valve חשוב מאד לספק את המוצר המוגמר הטוב ביותר האפשרי ושהם לא מתפשרים על חבילה פחות ממושלמת - גם עבור המבקרים וגם עבור המעריצים. אחרי שני משחקים מלאים ושני פרקים שגרפו כמעט כל פרס אפשרי והיוו הצלחה קופתית אדירה ההייפ הפך כמעט בלתי אפשרי עבור Valve. הם יודעים שמצופה מהם לכל הפחות לשחזר את ההצלחה ופריצת הדרך של המשחקים הקודמים. לא לחינם אומרים שקל יותר להגיע לפסגה מאשר להישאר בה. הבעיה היא שככל שהזמן עובר העניינים מסתבכים עבור Valve שכן ההייפ רק גדל ובמקביל מחזיר אותם לשולחן השרטוטים יחד עם הפרפקציוניזם שמאפיין אותם.

יש קווי דימיון בין Valve ל-Rockstar במובן הזה, שגם הם מראים התמהמהות עם הכותר הבא בסדרת GTA. ההשקה של Cyberpunk 2077 למשל רק המחישה לנו איך משחק כל כך מצופה יכול להתרסק לחלוטין למרות שפותח על ידי חברה מנוסה עם מוניטין מעולה אצל המעריצים ואצל המבקרים כאחד. תהיו בטוחים שגייב ניואל ראה את ההשקה של Cyberpunk ותהה לעצמו האם Valve יכלה למצוא את עצמה בסיטואציה דומה עם Half Life 3.

לבסוף, נראה שהסיבה השלישית לכך שעדיין לא קיבלנו את המשחק הבא בסדרה היא פלטפורמת Steam המצליחה שלה - אותה חנות אינטרנטית של Valve שמכילה קטלוג עצום של משחקים וגם רשת חברתית קטנה לגיימרים. בשנת 2019 היו ב-Steam כ-95 מיליון משתמשים פעילים והוצעו בה כ-34,000 משחקים. בשנת 2017 נמכרו בחנות האינטרנטית משחקים בשווי של 4.3 מילארד דולרים, שזה בחישוב גס מאד כ-20 אחוזים ממכירות המשחקים באופן כללי באותה שנה. למרות ניסיונות של חברות ענק אחרות כמו Epic, EA ו-Ubisoft לנגוס בנתח השוק שלה (ניסיונות שצריך לומר שמצליחים לפעמים) נראה ש-Steam לא מאטה.


בתמונה: מספר המשחקים החדשים ששוחררו ב-Steam בכל שנה מ-2004 ועד 2019

עבודות התחזוקה השוטפות של Steam הרבה יותר זולות וכדאיות מאשר פיתוח של משחק בסדר הגודל המצופה ממשחק בסדרת Half Life שיכול בקלות להיות זהה לתקציב של סרט מהיקום הקולנועי של Marvel. זה אם לא לוקחים בחשבון את הכספים שהוציאו בחברה על פיתוח של רעיונות עבורו שעלו בתוהו. עם כמות כזו של משתמשים ומכירות שנתיות ביחד עם עמלה של 30 אחוז ש-Valve לוקחת על כל עסקה שנעשית ב-Steam עצוב לומר, אבל מבחינה כלכלית החברה פשוט לא צריכה לפתח משחקים יותר.

רק דרך משקפי VR רואים את האור בקצה המנהרה

האם למרות כל אלו יש סיבה לאופטימיות? אם הייתם שואלים אותי עד ה-23 במרץ 2020 הייתי אומר לכם שאין מצב, שהפרנצ'ייז מת וצריך להמשיך הלאה. משחקים אחרים ימלאו את החור שהותיר. אבל הכל השתנה ביום השחרור של Half Life: Alyx. הפריקוול למשחק השני בסדרה אותו אנחנו חווים תרתי משמע דרך העיניים של אלכס. מה שנחשד תחילה כמשחק VR נישתי שאולי יוריד מהיוקרה של הסדרה התגלה כמשחק ה-VR הכי טוב עד היום וכמשהו שחייבים לחוות. כמעט 13 שנים אחרי פרק 2, Valve עשו את זה שוב ומשום מקום הוציאו את הפוטנציאל החבוי בטכנולוגיה שכבר שנים אנחנו שומעים שהיא הדבר הבא בגיימינג אבל לא מצליחה להתניע. מספיק לראות מה רועי וצבי שלנו כתבו על המשחק בכתבת סיכום השנה של האתר בשביל להבין. עוד יותר חשוב הוא הסיום של Half Life: Alyx, שבלי יותר מדי ספוילרים מתקשרת באופן ישיר לסיום הדרמטי של סוף פרק 2 וממשיכה את האירועים שאחריו. למרות כל המרורים ש-Valve האכילה אותנו לאורך השנים נראה שהם לא ויתרו על המותג וכן יש להם את הנכונות לעשות צדק עם הסדרה הזו.

אז מה לחשוב? האם אפשר להיות אופטימיים ולצפות ל-Half Life 3 או שכדאי להמשיך הלאה ולא לצפות לכלום כדי לא להתאכזב? אם המשחק ייצא, אז מתי לעזאזל, איך הוא ייראה ולאיזה פלטפורמות הוא יגיע? למרות הדרך הארוכה שעברנו, נשארנו עם יותר שאלות מתשובות והתשובה הבטוחה היא שאי אפשר לדעת. Valve יכולים לעשות מה שבא להם ואנחנו כנראה נצטרך להנהן בהסכמה. עם זאת כפי שציינתי אני חושב ש-Half Life:Alyx טרף את הקלפים לגמרי. שנת 2020 למרות היותה שנה מזעזעת באופן כללי היא השנה שנתנה הכי הרבה תקווה למעריצי הסדרה מזה יותר מעשור.

אם לסיים בנימה אופטימית, ההערכה האישית שלי היא שלבסוף, אחרי תלאות וציפייה אינסופית אנחנו כן נקבל איזשהי סגירה הולמת לסדרת Half Life. זה ייקח זמן ולא יקרה לפני סוף דור הקונוסולות הנוכחי או תחילת הדור הבא (כלומר עם יציאת ה-PS6 והמקבילה שלו מצד Xbox). המשחק יהיה שחיק גם על ערכות VR וגם על הקונסולות והמחשב האישי. שכן כמו שהבנתם Valve מאד בעד VR וטענו לא פעם שיש לה פוטנציאל עצום.

לאלו מכם שלא חוו את Half Life ומעוניינים לראות על מה כל המהומה, מאמין שיהיה לא פשוט לשחק משחק בן 22 טוב ככל שיהיה. לכן מומלץ מאד לנסות את Black Mesa עליו כבר המלצתי בעבר. מדובר ברימייק מעריצים שאפתני במיוחד למשחק הראשון שפותח עם המון אהבה והקפדה על הפרטים הקטנים וזו דרך מעולה להיכנס ליקום המדהים של Half Life. גורדון פרימן, נקה כמה שיותר מהר את החלודה מהלום שלך ותחזור אלינו במהרה. נקווה שלא תסיים עם גורל דומה לזה של ג'וני סילברהאנד.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:52 03.01.2021 | sushing sushing

    Half life alyx באמת המשחק הכי טוב שיש היום ל VR להציע. הגראפיקה מטורפת וגם המשחק עצמו. קחו לדוגמה את Medal of honor שיצא לפני שבוע, משחק ששוקל 180 גיג'ה (שזה מטורף ל VR) הגראפיקה מאכזבת ברמות ולא מתקרבת ל HL. שלא נדבר על כמות הבאגים שיש במשחק.

  2. 2

    20:00 03.01.2021 | ron77 ron77

    שכחתה להזכיר את חידוש של HALF LIFE עי שחקנים שנקרא בלק מסה שהוא משחק משופר של משחק הישן ולדעתי יותר טוב

  3. 3

    09:13 04.01.2021 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    הוא הזכיר אותו בסוף, רון - ותאמין לי שהוא היה חוטף ממני אישית עוד בשלב העריכה של הכתבה אם הוא לא היה מזכיר אותו :)

  4. 4

       | פורסם ע"י