הרשמה

ביקורת: Gigabyte Gaming RX 6900 XT OC

אחרי שבדקנו את אח הסנדוויץ' של המשפחה, מגיע תורו של האח הבכור בסדרת כרטיסי המסך של Gigabyte!

הכרטיס החזק ביותר של AMD הגיע אלינו, בואו לקרוא מה חשבו עליו!

כרטיס המסך סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

שנת 2020 הייתה עמוסה ברעידות אדמה בעולם הגיימינג והטכנולוגיה. אחת מאותן רעידות אדמה התרחשה לפני כארבעה וחצי חודשים בשידור חי היישר מהמטבח של מנכ"ל Nvidia ג'סן הוינג. במשך קצת פחות מ-40 דקות, ג'סן סיפר והדגים את הטכנולוגיות החדשות של החברה שהוא עומד בראשה. אך מה שכולם ציפו לו בעצם התחבא מאחוריו במשך כל הזמן הזה. ואותו דבר מצופה היה כרטיס המסך החדש של החברה ה-RTX 3080 כשאחריו נחשף גם ה-RTX 3090 המפלצתי של החברה. כמונו, גם חברת AMD צפתה באדיקות באירוע של Nvidia כשהיא חיכתה להיפגש איתה בסיבוב באירוע משלה שהתקיים חודש וחצי לאחר מכן. AMD הבטיחו ביצועים טובים מאלו של Nvidia וכמו שגיליתי בביקורת שלי על ה-RX 6800 XT הבטחה זאת הייתה נכונה ברוב המקרים. אז מובן מאליו שברגע שחברינו מ-Gigabyte הציעו לי לקחת גם את ה-RX 6900 XT שלהם לביקורת לא יכולתי לסרב. אז מה חשבתי על כרטיס הדגל של AMD ו-Gigabyte?

אין חדש תחת השמש

לאורך כל הביקורת שלי על ה- RX 6800 XT השוואתי אותו אין ספור פעמים ל-RTX 3080 שכן הם מתחרים אחד בשני ראש בראש. וגם בביקורות הזאת אני אשווה את הכרטיס של AMD לזה של Nvidia אך הפעם הקרב עובר למגרש של הגדולים כאשר בפינה הימנית של הזירה ניצב ה-RTX 3090 ובפינה השמאלית ניצב ה-RX 6900 XT. שני הכרטיסים גדולים, ה-RX 6900 XT של Gigabyte הוא כרטיס בגובה של 2.5 (אבל תופס מקום של 3 חיבורים בתכל'ס) חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket). ליבת הכרטיס היא הליבה החזקה ביותר (נכון לזמן כתיבת שורות אלו) במשפחת RDNA 2.0 החדשה מבית AMD שעובדת בתדר של כ-2,250MHz במצב הבוסט של הכרטיס. ליבה זאת מצוידית בכ-5120 יחידות חישוב ועיבוד (Stream Processors) שנעזרות בכ-16GB של של זיכרון גרפי מסוג GDDR6, בדיוק כמו אחיו הקטן ה-RX 6800 XT.

גם בכל הקשור לנושא החיבורים אנחנו רואים העתק מושלם של ה-RX 6800 XT עם שני חיבורי HDMI 2.1 כשלצידם נמצאים עוד שני חיבורי DisplayPort 1.4a. אני שוב אציין את הנחיתות של גרסה זאת מהגרסה המקורית של AMD ואת חסרונו המורגש של חיבור ה-USB C עבור מסכים שתומכים בחיבור זה. אבל אולי אני לא צריך להיות כל כך מופתע שכן כמו שכל הכרטיסים ממשפחת TUF של אסוס הם זהים אחד לשני, כך גם כל הכרטיסים ממשפחת Gaming OC של Gigabyte הם זהים. זאת היא דרכה של משפחה. למרות שאני מבין שהאחידות הזאת מקלה משמעותית את תהליך הייצור והמחיר של הכרטיסים, אני לא יכול שלא לתהות איך זה שכרטיס חזק כמו ה-RX 6900 XT מקבל בדיוק את אותם החיבורים כמו ה-RX 6800 שחלש ממנו משמעותית?

קרב הענקים

כמו תמיד, אחרי שנגעתי בקצרה בנושא החיבורים והתעכבתי על הנתונים הטכניים של הכרטיס הגיע הזמן לבחון איך הוא מתפקד עם עול של "עבודה אמיתית". כדי לבחון את זה, לקחתי עשרה משחקים פופלארים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכמה מכרטיסי המסך החדשים שעברו תחת ידיי לאחרונה וכדי לשמור על השוואה פיירית השוואתי רק בין כרטיסים סביב אותו רף ביצועים פחות או יותר, כך שה-RTX 3070 בחוץ.

(לחצו על התמונה להגדלה)

(לחצו על התמונה להגדלה)

אחרי שניסיתי את ה-RX 6800 XT וראיתי איך הוא מכסח את ה-RTX 3080 ברוב מבחני הביצועים כשהוא לעיתים אפילו משיג גם תוצאות גבוהות יותר מ-RTX 3090, ציפיתי למשהו דומה גם מה-RX 6900 XT. אבל לצערי, ציפיות לחוד ומציאות לחוד. כמו שאפשר לראות מהגרפים, ה-RX 6900 XT הוא אכן כרטיס חזק מאוד שאפילו מצליח לנצח את ה-RTX 3090 בכחצי מהמבחנים. ברוב המקרים הפערים בין הכרטיס הירוק לאדום הם בני כמה FPS בודדים, אך כפי שניתן לראות שכאשר ה-RX 6900 XT מוביל על פני ה-3090 הוא עושה את זה בפער יחסית גדול שאפילו מגיע עד לכ-25% במקרה של AC: Valhalla שכבר למדנו שמעדיף כרטיסי מסך בית AMD.

מלבד אלו, פרט שעניין אותי במיוחד היה האם ה-RX 6900 XT יצליח לשבור את מגבלת ה-60FPS ב-FS2020 אך לצערי גיליתי שגם הוא נעצר קרוב מאוד לשם על כ-55FPS. עוד נתון מעניין שאפשר לראות בנתונים הוא ההפרש בין הכרטיסים החזקים ביותר של החברות השונות. גם ב-Nvidia וגם אצל AMD ההפרשים בין הכרטיסים עומדים על כ-10% (9.8% אצל Nvidia ו-10.3% אצל AMD). על פי AMD ה-RX 6900XT הוא כרטיס עבור גיימינג ב-4K וכמו שאפשר לראות הוא אכן עומד הבטחה זאת כשהוא מצליח להשיג מעל 60FPS עם הגדרות מקסימאליות בכל מבחני הביצועים מלבד FS2020 הבעייתי ו-Cyberpunk 2077 (שכנראה שביצועיו ישתפרו עם עידכונים עתידיים).

כרגיל, מיד אחרי שבדקתי את יכולותיו של ה-RX 6900 XT במשחקים "רגילים" לקחתי אותו לסיבוב בדיקות במשחקים שתומכים ב-Ray Tracing. לצורך כך לקחתי עשרה משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית התאורה המתקדמת כשגם הפעם השוותי את הנתונים לכרטיסים קרובים והשתמשתי בהגדרות הגרפיות המקסימאליות וללא Motion Blur כדי לראות איך ה-RX 6900 XT מתמודד עם העומס של חישוב קרני אור בצורה פוטו-ריאליסטית וכיצד הוא משתווה למתחרים הירוקים.

(לחצו על התמונה להגדלה)

אם ציפיתם שהקרב הצמוד שראינו בין שני הענקים במשחקים "הרגילים" יימשך גם כשנדליק את הגדרות ה-Ray Tracing, אאלץ לאכזב אתכם (למרות שבתכל'ס, זה לא משהו מפתיע שלא ציפיתי לו). כשניסיתי את ה-RX 6800 XT עם הגדרות Ray Tracing מופעלות ראיתי שהביצועים שלו במשחקים אלו היו דומים לאלה של ה-RTX 3070. ואחרי שראיתי שההפרש בין ה-RX 6800 XT ל-RX 6900 XT במשחקים רגילים הוא אינו גדול, לא ציפיתי לבשורה גדולה ב-Ray Tracing וכבר ידעתי מראש שלא נמצא כאן את מלך קרני האור. כמו אחיו הקטן, אפשר לראות שגם ה-RX 6900 XT משיג ביצועים דומים לכרטיס שנמצא מתחתיו בצד הירוק, ה-RTX 3080. נכון שיש ל-RX 6900 XT כמה ניצחונות על פני ה-3080, אך רובם הם ניצחונות קטנים לעומת התבוסות הגדולות במשחקים כמו Minecraft ו-Shadow of the Tome Raider.

חזרתו של מטוס הקרב

רק לפני שבוע בביקורת שלי על ה-RX 6800 XT שיבחתי את מערכת הקירור ש-Gigabyte הלבישה על הכרטיס כשהיא שומרת עליו בטמפרטורה של 70 מעלות כשהוא לא רועש במיוחד. עם השמחה הזאת בלב הגעתי גם לאחיו הגדול והייתי תמים לחשוב שזה יהיה המצב גם הפעם. אך כמו קודם, לצערי גם הפעם הבנתי שציפיות לחוד והמציאות לחוד. כמו כל כרטיס, גם ה-RX 6900 XT קיבל שעה של עבודה עם Furmark שדחפה אותו לקצה היכולת שלו. מיד עם הפעלת התוכנה הכרטיס חצה מיד רף 55 המעלות שדרושות כדי שהמאווררים יתחילו לפעול. עם עליית הטמפרטורות המאווררים פעלו יותר חזק ואיתם הגיע רעש חזק מאוד. מרוב שהוא היה חזק וצורם, לא היה מאוד נעים להיות ליד המחשב ואולי הייתי מוכן לסלוח ל-Gigabyte על זה אם הטמפרטורות של הכרטיס היו סבירות אבל הן עמדו על כ-75 מעלות. חשבתי שזה אולי משהו שנתקלתי בו בגלל המבחן הסינטטי אז בדקתי את "בעיית" הרעש והחום של הכרטיס גם על פני שעה של גיימינג ב-4K ולצערי התוצאות היו זהות.

עוד מקום שבו ה-RX 6900 XT הולך בדיוק בדרך שבה הלך אחיו הקטן הוא הפן העיצובי. ל-RX 6900 XT יש את אותו גוף תאורת RGB קטן ודיי עלוב שראינו כבר ודיברתי עליו בעבר כשהוא נמצא בכל הכרטיסים בסדרת Gaming OC של Gigabyte. כל אלה מחזירים אותי שוב לטענה שכרטיסים שונים צריכים לקבל טיפול שונה, גם אם הם מאותה המשפחה. אני לא חושב שזה הגיוני ש-Gigabyte יצרה מערכת קירור שאמנם עובדת בסדר על ה-RX 6800 XT אך לא תעמוד בעומס של ה-6900, ומנגד את פלטת החום של ה-RX 6800, האח הקטן במשפחת כרטיסי המסך של AMD, שתהיה בדיחה עבורה והכרטיס יהיה סתם גדול ומגושם לחינם.

אחים שהופרדו בלידתם

אף על פי ששניהם מחברות שונות, מבוססים על טכנולוגיות וליבות שונות ושהם לא חולקים את אותו הזיכרון ה-RX 6900 XT וה-RTX 3090 הם בסופו של יום כרטיסים דומים מאוד. זוכרים שסיפרתי לכם שה-RTX 3090 הוא לא כרטיס שרוב האנשים פשוט יכולים לשדרג אליו בלי בעיה? אז גם ה-RX 6900 XT של Gigabyte הוא כזה בדיוק. יש לו צריכת חשמל גבוהה כש-Gigabyte ממליצה על ספק כח של לפחות 850W וגם אם יש לכם ספק בנפח כזה, תצטרכו לראות שיש לכם מספיק כבלי מתח כדי לחבר אל הכרטיס. הוא כרטיס חזק מאוד שאם לא מוצמד אליו מעבד חזק גם כן, נוצרים צווארי בקבוק גדולים מאוד שמובילים לביצועים יירודים. לבסוף גם גוף הכרטיס לא נכנס כלל בקטגוריה של "כרטיסים קטנים וקומפקטיים" כך שאם אתם בעלי מחשב קטן, תצטרכו לבדוק טוב את המידות של הכרטיס וכל החומרה הנוספת שהוא דורש כדי לראות שאתם אכן יכולים לשדרג אליו.

זוכרים שבסוף אירוע החשיפה של Nvidia ראינו כמה סטרימרים שמשחקים ברזולוציית 8K עם ה-RTX 3090 ומאז Nvidia לא מפסיקה להתפאר ביכולות ה-8K Gaming שלה? אז בדקתי אם גם המתחרה האדומה יכולה לעשות את זה עם הכרטיס החזק שלה. אמנם לא הצלחתי למצוא אפילו לא איזכור אחד ל-8K בדף מוצר של ה-RX 6900 XT אבל זה ממש לא אומר שהוא לא מסוגל. כמו ה-3090, גם ה-RX 6900 XT מצליח להריץ משחקים ברזולוציית 8K אם כי הביצועים של הכרטיס האדום נחותים באופן ניכר בפערים של עד 40%. סביר להניח שהסיבה לביצועים היירודים היא מפאת כמות הזיכרון הגרפי שנמצא בכרטיס של AMD כשהוא בעל רק 16GB לעומת 24GB של ה-3090. אז אפשר להגיד שניסוי ה-8K אכן עבר בהצלחה, אם כי זאת לא הייתה הצלחה מסחררת והייתי ממליץ לכם להישאר ב-4/5K לפחות לכמה שנים הקרובות.

השורה התחתונה

ה-RX 6900 XT הוא כרטיס מעניין: מצד אחד אהבתי אותו מאוד, אבל מצד שני קצת קשה לי להמליץ עליו והוא בטח שלא מתאים לכל אחד. ביצועי הגיימינג שלו טובים מאוד כשהוא רב עם ה-RTX 3090 על כס המלכות, אבל יחד עם זאת הכרטיס יקר (נע סביב 6,700 ש"ח, אם כי יותר זול משמעותית מהמתרה הירוק), הוא גדול, רועש ומתחמם מעט יותר ממה שהייתי רוצה. אם אתם צריכים הרבה זיכרון גרפי שיהיה גם מהיר מאוד ה-RTX 3090 ישרת אתכם מעולה, אך אם רוצים רק את הביצועים הטובים ביותר כשלא אכפת לכם משום דבר אחר ויש לכם את החומרה לזה, הייתי מציע לכם לקחת את ה-Gigabyte Gaming RX 6900 XT. מנגד אם אתם רוצים לקבל את הכי הרבה תמורה לכסף שלכם, אתם צריכים להפנות את תשומת הלב שלכם אל ה-RX 6800 XT המצוין. זירת כרטיסי המסך נהייתה מעניינת מאוד בחודשים האחרונים, וזה זמן טוב מאוד עבורנו הצרכנים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7.5
מתוך 10

הטוב

  • מערך חיבורים סביר אך מספק
  • ביצועים גיימינג טובים ב-1080p וב-4K
  • מאפשר משחק גם ב-8K
  • זול משמעותית מהמתחרה

הרע

  • ביצועי Ray Tracing נחותים מהמתחרים
  • מערכת קירור רועשת מידי
  • הכרטיס מתחמם מעט בזמן מאמץ ארוך
  • לא הכרטיס האסתטי ביותר שיש

והדימיון המודרך

  • רק תחשבו איזה כרטיסים יהיו עוד 10 שנים
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י