הרשמה

ביקורת: Persona 5 Strikers - לטיול יצאנו, בתי כלא מצאנו

אור בדק את ההכלאה בין העולם של Persona 5 לזה של Dynasty Warriors! בואו לקרוא מה הוא חשב על Persona 5 Strikers!

  • Nintendo Switch
  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 23/02/2021

גם אם אתם מעריצים אדוקים של הסדרה והמעבר למשחקיות מלאה באקשן מרתיעה אתכם, אני מפציר בכם לנסות את Persona 5 Strikers - הוא באמת שווה את זה

וואו, אני עוד שניה כבר שנה באתר. לפני בערך שנה רן שלח הודעה בקבוצת הכתבים ושאל מי רוצה לסקר את Persona 5 Royal. עכשיו כמובן שקפצתי על המציאה הזו: המשחק האהוב עלי בסדרה האהובה עלי קיבל שיפור משמעותי וכמובן שהייתי מרוצה מכל רגע. היום אנחנו כמעט שנה מאותו היום, אני עדיין יושב פה וכותב בכל זמן שאני יכול, כשסוף כל סוף קיבלנו הכרזה על תאריך שחרור לגרסה המערבית ל-Persona 5 Strikers התרגשתי, אבל כמו עם כל משחק ספין אוף של Atlus לסדרה האהובה הזאת, לא יכולתי שלא לחשוש ממה שעלול להגיע אלינו.

Persona, סדרה שהתחילה בכלל בתור סדרת ספין אוף לסדרת משחקי Shin Megami Tensei, הפכה במרוצת השנים לסדרה פופולרית במיוחד - ברמה שסדרת משחקי Persona עצמה החלה לקבל משחקי משלה. הראשונים היו אקסלוסיביים ליפן ולא זכו להגיע למערב. הדבר השתנה כבר עם Persona 4 Arena, משחק לחימה שהיווה המשך ישיר ל-Persona 4 והגיע למערב ב-2012. מאז קיבלנו מספר משחקי ספין אוף מסוגים שונים: משחקי מכות, קצב, Dungeon crawler ועכשיו, משחק Hack and Slash בשיתוף פעולה עם Koei Tecmo, המפיצה של משחקי Dynasty Warriors. אז השילוב של Zelda ושל Dynasty Warriors היה סופר מוצלח, האם Persona 5 Strikers הוא נקודת מפגש טובה בין Persona 5 ל-Dynasty Warriors? בואו נבדוק!

ברוך שובך, ג'וקר!

העלילה של המשחק מתרחשת כ-4 חודשים אחרי האירועים של Persona 5 (לא Royal, לצערי הרב, לכן דמויות כמו מארוקי או יושיזאווה לא מופיעות במשחק), לכן, אם לא שיחקתם עדיין ב-Persona 5, צפו לספויילרים אפשריים. הדמות הראשית, ג'וקר, חוזר לטוקיו לבקר את חבריו הטובים ב-Phantom Thieves, כאשר הם נפגשים, הם מתחילים לתכנן טיול קמפינג לחופשת הקיץ. התוכניות של החבורה מתחילות להשתנות כאשר גו'קר, ריוג'י ומורגנה מגיעים לבצע קניות לקראת טיול הקמפינג המתוכנן בשיבויה. החבורה נתקלית בזמרת מפורסמת העונה לשם אליס, אליס נותנת להם פרטים בנוגע לאירוע באפליקציה חדשה בשם EMMA, כאשר הם מכניסים את הפרטים שלה הם מוצאים את עצמם בטוקיו קצת שונה ממה שהם מכירים העונה לשם כלא (Jail).

כאשר החבורה בכלא, הם נתקלים בגרסאת ה-Shadow של אליס, שליטת הכלא שנקראית גם Monarch (בערבית תקנית: המלכה). אליס זורקת אותם למזבלה, שם החבורה פוגשת את סופיה (Sophia), בינה מלאכותית (AI) שמחפשת לעזור לבני האדם ואף קוראת לעצמה 'בת לוויה של האנושות', הם מגלים כי היא מסוגלת להילחם באיומים שנמצאים בכלא והיא ישר מצטרפת ל-Phantom Thieves. כאשר ג'וקר, ריוג'י ומורגנה מצליחים לברוח מהכלא, הם מביאים איתם את שאר ה-Phantom Thieves והם מגלים שדרך האפליקציה החדשה, אליס גונבת את הרצונות של המעריצים שלה והמטרה של הגיבורים שלנו היא לשחרר אותם בחזרה.

העלילה של Persona 5 Strikers, בדומה לשאר הסדרה, עובדת בשבלונה המוכרת: כל פעם יש Dungeon או מבוך חדש עם שליט חדש, אבל הפעם במקום שמרבית השליטים נמצאים בשיבויה, הדמויות שלנו מגיעות רחוק יותר משהן הגיעו לכל אורך הסדרה במלחמה נגד אנשים מושחתים. המשחק לוקח את הגיבורים שלנו לקצוות השונים של יפן ומוציאה אותם מטוקיו לראות עוד מקומות חדשים. הטיול יוצא משיבויה צפונה, עובר בסנדאי (Sendai), מגיע לסאפורו (Sapporo), חוזר דרומה ונוסע לקיוטו (Kyoto) ומשמה לאוסאקה (Osaka), המסע הזה ברכב (על פי Google Maps) הוא של כמעט 3000 ק"מ, נסיעה שיכולה לקחת כ-40 שעות וכל זה ללא פקקים.

מרבית משחקי הספין אוף של Persona נחשבים לחלק מהעלילה הראשית של הסדרה (או בשפת המעריצים - Canon), הדבר אומנם נראה מאוד מוזר לחלקינו, מאחר וחלק מהמשחקים האלה שונים מאוד מסגנון המשחק של הסדרה הרגילה, אבל זהו כנראה משחק הספין אוף הכי רלוונטי לעלילה של המשחק אותו הוא ממשיך (וזה עוד לפני שנגעתי במשחקיות). הדבר היחיד שהיה לי מאוד מוזר בעלילה הוא ההסכמה הכמעט מהירה מדי של הגיבורים לשתף פעולה עם שוטר, אחרי משחק שלם שבו הדגישו כי המערכת טועה וכי קשה לסמוך על מבוגרים (Strikers אף טורח להדגיש כי אנחנו לא יכולים לסמוך על המשטרה בכלל בהתחלה). ההסכמה של ה-Phantom Thieves לשתף פעולה עם המשטרה מרגיש מאוד מוזר עבור התדמית הקיימת של הגיבורים, אבל מה לא עושים כדי להציל את יפן אה?

אנחנו חזקים יותר!

אם אתם פה, אני רוצה להאמין שאתם יודעים לאיזה סוגה סדרת משחקי Persona משתייכת, משחקי JRPG, או אפילו Dungeon Crawling עם נגיעה כבדה ב-Visual Novel (כנראה רוב השעות על המשחקים האלה ילכו על קריאה). פה נכנסים הרבה ממשחקי ה-spin off של Persona לתמונה. המשחק הוא משחק Hack and Slash לכל דבר ועניין, אבל הוא ממש הכלאה בין סגנון Muso (שכמובן נובע מ-Dynasty Warriors) לבין השגעון של Persona. בזמן שכל מה שקשור בעלילה של המשחק, הסיור שלה, הכל נמצא כבר ב-Persona 5 וחוזר לפה בלי שום נגיעה, השינוי האמיתי מגיע במערכת הקרב, הסיור בתוך ה-dungeons, הכל פה שונה כמעט לחלוטין.

מערכת הסיור של המשחק היא, בבסיסה, זהה לזאת שבמשחק המקורי, אך הפעם יש קצת יותר דגש בנוגע לפלטפורמות, אויבים מסויימים מסתובבים בגובה מסויים מעל לריצפה, אותם אי אפשר להפתיע בגובה הריצפה, אלא על פלטפורמות שונות לאורך המפה. בנוסף, בחלקים מסויימים של הסיור, המצלמה גם תתחלף ממבט עילי, יהפוך למבט מהצד שמזכיר משחקי פלטפורמה 2.5D, הדבר מעניק למשחק תחושה אישית שלא הכרתי במשחקים רבים אחרים.

מערכת הקרב היא נקודת אמצע בין משחקי Persona לבין Dynasty Warriors, להבדיל מפלוגות חיילים שמסתובבות על המפה כמו ב-Dynasty Warriors (או אפילו משחקי Drakengard), יסתובבו shadows בודדים. כאשר נתקוף את ה-shadows, השטח קרב נעשה מוגבל וכלל היחידות שנמצאות איתו נחשפות. אם נצליח להפתיע את ה-shadow בלי שישים לב, ניתן לבצע all out attack (וגם פה כמובן מקבלים אנימציה סטייליסטית במיוחד עבור כך), דבר שמקצר קרבות באופן משמעותי אם השחקן ברמה גבוהה מספיר לסיים את הקרב. מהלך הקרב עצמו לקוח כבר ממשחקי ה-Muso, השחקן בלחיצת כפתור מבצע הרבה חיתוכים בעזרת הפיגיון שלו (או בנשק של הדמות שבה הוא בוחר לשחק), ניתן לבצע קומבואים שונים עם נשק חם ולהשתמש בפרסונות השונות על מנת לבצע סקילים שונים.

לשחקני Persona שאולי קצת יותר מקובעים לצורת המשחק הקלאסית והמוכרת, יהיה אולי טיפה יותר קשה להיכנס לסגנון המשחק הזה, אין תורות, אלא הרבה משחק אינסטינקטיבי ופחות מתוכנן מראש דווקא. הסיור כן יכול להיות מעט מבלבל לעיתים, אין דרך נוחה ללכת יותר לאט או לרוץ, אני מוכן לסלוח על כך שאויבים מסתובבים במהירות יחסית רבה כשהם הולכים הלוך ושוב, אבל אין דרך באמת נוחה להתגנב מאחורי חלק מהאויבים ב-dungeon, או מספיק פלטפורמות כדי להתגנב מאחורי חלק מהאויבים שלא נמצאים דווקא על הקרקע ולהפתיע אותם. בנוסף, אם האויב שם לב אל השחקן, לשחקן יש בערך שניה או שתיים להגיב לפני שהאויב מתקיף את השחקן, אבל גם אז, אין אנימציה של האויב מתקיף את השחקן, הוא לא באמת רץ לכיוון השחקן, הקרב פשוט מתחיל בלי שום אזהרה מוקדמת (וכאשר אויב מתקיף את השחקן, השחקן הוא זה שנמצא בעמדת נחיתות), גם אם יש מרחק בין השחקן ל-shadow ב-dungeon.

אותה אדרת בשינוי גברת

ישנם מספר שינויים יחסית קריטיים במשחק הזה, אני מניח שזה בגלל העבודה המשותפת עם סטודיו חיצוני, אבל כדאי לדבר עליהם. בערך כל מה שבאמת ידענו על משחקי Persona האחרונים, לא באמת נמצא פה, קיימת מערכת bonding בין ה-Joker לדמויות האחרות בקבוצה שלו, אבל אין באמת "זמן איכות" עם כל דמות כמו במשחק הרגיל, במקום זאת, ה-bonding קורה ככל שמתקדמים בסיפור יותר או ב-dungeons השונים. כל התקדמות של ה-bond מביאה נקודות שאיתן ניתן לקנות שיפורים לקבוצה, מה שמביא אותנו למערכת הרמות של המשחק. הפרסונות השונות עולות רמות, כמו במשחק הרגיל, ככל שהשחקן עולה רמות אז יכולות שונות נפתחות עבור פרסונות שונות. אבל ההתקדמות של הדמויות תלויה במה שאנחנו נפתח בתפריט ה-bonding, יותר HP? יותר SP? את זה צריך לקנות בתפריט הנ"ל.

אבל כל התלונות שלי (והן יחסית מזעריות כנראה) לא יורידו מהחוויה הכוללת של המשחק. המשחק מקבל מערכת חדשה שהמשחק המקורי לא ראה לפני כן בכלל בדמות תפריט הבישולים של הג'וקר, דבר שמזכיר לי טיפונת אפילו את Final Fantasy XV, מאכלים שונים מבצעים דברים שונים עבור הדמויות כמו ריפוי או העלאה של stats שונים. בין הדברים החוזרים מהמשחק הרגיל הוא הסטייל של Persona 5 שנמצא גם פה עם תוספות נחמדות במיוחד. הממשק עצמו של המשחק יחסית זהה, אבל התפריטים קיבלו עוד אישיות, כלל הדמויות משתתפות בו גם ומקבלות הנפשות שונות בתפריטים השונים. החנויות שנזנחו הפעם (להתראות לחלק מהדמויות המשניות) קיבלו מקום אצל חנות שסופיה מפעילה דרך EMMA לפני כניסה ל-dungeons, סופיה עצמה כדמות שהיא 'רובוטית' בסופו של דבר, מלאה בהמון אישיות, אפילו במהלך הקניה היא עצמה מתחילה לזמזם יחד עם המוזיקת רקע ומגיבה עם כל פעולה שהשחקן מבצע בחנות.

ואם כבר אני מזכיר את מוזיקת הרקע במשחק, אני גם אגיד עליה כמה מילים: אז מרבית המוזיקה מהמשחק הרגיל נמצאית גם פה בסך הכל, אבל (וזה אבל מאוד גדול), למשחק הזה יש הרבה מוזיקה חדשה שהולחנה לא בידי המלחין האלמותי של הסדרה (איפה שוג'י מגורו??), אלא בידי שלושה מלחינים שונים (ואינני מתכוון להשחיט את השם שלהם בעברית, עמכם הסליחה): Atsushi Kitajoh, Gota Masuoka ו-Ayana Hira. המוזיקה מכילה השראות רבות יחסית מהפסקול של Persona 5, אך יש מספר רצועות שמזכירות מאוד את המוזיקה של Persona 3, אמביינטית מעט, דבר שלא ציפיתי לו וכאשר שמתי לב אליו, העלה לי חיוך מאוד מוזר והפיח בי רגשות כמעט נוסטלגים אפילו.

דבר אחרון שאשמח לציין לפני שאני מסכם את הביקורת שלי: זאת היא הפעם הראשונה שאני משחק משחק Persona על המחשב ולא על קונסולה (מבלי להזכיר את Persona 4 Golden שהגיע למחשב סוף סוף השנה). זו הפעם הראשונה שאני משחק משחק כלשהו בסדרת Persona על 60 פריימים בשניה, זאת מבלי ליצור מוד עבורו. המשחק נראה פנטסטי ורץ מצויין על המחשב, הוא עדיין לא מרגיש טבעי עם מקלדת ועכבר (בכל זאת, מדובר במשחק אקשן), אבל עם קונטרולר החוויה משתפרת פלאים כמובן.

השורה התחתונה

Persona 5 Strikers הוא משחק Musou מצוין, ולמרות שעבור שחקני Persona וותיקים, הדבר יהווה שינוי קצת מאיים, אני מפציר בכולכם לנסות להסתגל לסגנון המשחק החדש הזה היות ומדובר בעלילת המשך ישירה ל-Persona 5. העלילה עצמה גם כן מצוינת, כשהסגנון של Persona לא אבד בכלל ואף קיבל חיזוק חביב במיוחד. המשחק נראה מהמם על המחשב, אבל העובדה הזאת מעלה תהיה אחת מאוד חשובה כעת: Sega אומנם החלה לזהות את שוק ה-PC סוף כל סוף, אבל מבין כל המשחקים שהם מעוניינים להביא למחשב, איפה Persona 5? הגיע הזמן להביא את המשחק אל מחוץ ל-PlayStation 4 על מנת שכל קהל שחקני המחשב יוכלו לקבל את כל העלילה של המשחק וליהנות ממנה גם כן, אחרת, החוויה תמשיך להיות לוקה בחסר.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • חווית משחק זורמת ומהנה
  • עלילה מעניינת והמשך ראוי למשחק הרגיל
  • הסטייל הייחודי של Persona 5 כולל מוזיקה נהדרת
  • הקאסט המקורי נמצא גם פה...

הרע

  • ...למעט כמה דמויות שהושמטו
  • חוסר זמן איכות עם הדמויות
  • מבנה Dungeons לוקה בחסר

והזהב שהוזמן בדואר

  • בבקשה תשלחי את זה חזרה
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י