הרשמה

רשמים ראשונים - Thinkpad X1 Fold

בשורה לשוק המחשבים הניידים או גימיק נחמד?

קיבלנו לידינו את הלפטופ המתקפל הראשון, בואו לקרוא מה חשבנו עליו!

המחשב סופק לנו לסיקור על ידי לנובו ישראל, תודה רבה!

אם לדבר גלויות, תמיד הייתי חובב גאדג'טים. אם פיסת טכנולוגיה כלשהי שנראית מגניב תגיע לידיים שלי, אני ככל הנראה אהפוך אותה, אריץ עליה כל בדיקה אפשרית, אחקור כל כפתור ואפענח כל זיז ובליטה שלה. לכן באופן טבעי, התלהבתי מאוד כשקיבלתי את מחשב ה-X1 Fold החדש מידיהם של לנובו, מוצר שלא נראה כמותו עד כה בשוק המחשבים הניידים, ומבית היוצר של חברה וותיקה מאוד שידועה באיכות ועמידות המוצרים שלה. אז האם הלפטופ עם המסך המתקפל של לנובו באמת מספק חוויה חדשה וחדשנית, והאם גיימינג עליו בכלל אפשרי? יצאנו לבדוק!

אז מה בקופסה?

מבחינת האנבוקסינג מדובר בחוויה פשוטה למדי - הקופסה היא קופסה מקרטון רך בצבע אדום שחור ויושבים בה בנוחות המחשב עצמו שנמצא בתצורת מסך פתוח, מתחתיו המקלדת, כשלצידו נמצא את המטען בקרטון חום משלו, ובקדמת האריזה, טמון בשקע ייעודי, נמצא עט המגע של המחשב. לא מדובר באריזה ייחודית או פורצת דרך אך היא אלגנטית להפליא והסידור אינטואטיבי, ומשדר תחושה ברורה של "באנו לעבוד".

מבחינה ויזואלית המסך נראה בעל גימורי סיליקון איכותיים בפינותיו, כשכיסוי מעור אמיתי מסתיר את המעמד המובנה של המחשב וגם נותן לו גימור בצבעי אדום ושחור (אתם רואים את הטרנד החוזר?). מבחינת הגודל מדובר במסך OLED בגודל 13.3 אינץ' וברזולוציית 2K. המסך הוא בעל יחס גובה-רוחב של 4:3 ועוצמת תאורה של 300nits. גודל המסך הוא גודל סטנדרטי לטאבלטים בסגנון, אך כפי שניתן לראות, רזולוציית המסך היא פי 2 מה-1080p שאופייני ללפטופים כיום. משקל המחשב על פי המפרט הרשמי של לנובו הוא גרם אחד מתחת למדרגת ה-1 ק"ג, ואם גם לכם זה לא אומר הרבה, אגיד שהמחשב כולו שוקל בערך כמו ספר באורך 700 עמודים.

מינימליזם זה שם המשחק

מבחינת חיבורים, הופתעתי לגלות שכל נושא החיבורים מתומצת בזוג שקעי USB-C בלבד, ובשקע Nano SIM, בו לא ראיתי ממש צורך ושימוש גדול. שקעי ה-USB-C הם בעלי מהירות העברת נתונים של עד 10 ג"ב לשנייה לצד יכולת העברת וידאו וטעינה (PD).

כן, שמעתם נכון, יש רק שני שקעי USB-C וזה הכול. אין שקעי USB רגילים (USB-A), אין שקע לכבל רשת, אין שקע HDMI (למרות שאחד החיבורים תומך ב-DP) ואין שקע הטענה ייעודי. פשוט וברור - שני שקעים, בלי משחקים מיותרים. אודה ואתוודה, בעולם שבו USB הוא סטנדרט זו נראתה לי בחירה תמוהה מאוד, ועברו בי מחשבות של "אוקיי, נחמד, אבל איך אני אמור בדיוק להתחיל להעביר קבצים?", אך ברגע של השראה שלפתי את מתאם ה-USB-A ל-USB-C שקיבלתי עם הסמארטפון שלי, ופתחתי דלת לעולם של פשטות. רוצה להטעין את המחשב? חבר את המטען לאחד משקעי Type C. רוצה לחבר כונן חיצוני? חבר אותו ל Type C. רוצה לחבר עכבר או שלט ישן של XBOX או כל רעיון הזוי אחר? תקע אותו ב-Type C. לרגעים שאלתי את עצמי למה אנחנו צריכים בכלל כל כך הרבה שקעים בלפטופים של היום, אחרי החוויה הזאת זה נראה פשוט מיותר.

קולקציית האקססוריז

כאמור הפולד הגיע בצירוף מקלדת בלוטות' קטנה ועט מגע. המקלדת היא מאוד קלה, מגיבה יפה ללחיצות, טיפה רגישה לטעמי בכל הקשור לפד העכבר, אבל סך הכול עושה עבודה טובה מאוד. הייתי שמח אם היא הייתה מגיעה עם מקשים בעברית אבל זה כבר יותר מדי לבקש, ומי שמעוניין לכתוב על מקלדת בעברית יכול פשוט לקנות ולהדביק מדבקות קטנות של האותיות העבריות או לחרוט על המקלדת אחרי הקנייה. המקלדת גם נכנסת יפה בתוך המחשב כשהוא מקופל כשהיא נטענת אוטומטית במצב הזה, דבר החוסך הרבה סחבת חיבורים, אבל בניגוד למה שחשבתי, החיבור שלה הוא לא בטכנולוגיית "מגנט ושכח" כפי שאולי ניתן היה להסיק מההדגמות. אם תניחו את המקלדת על המסך היא אכן תתמגנט והמסך יגיב בהתאם ויצמצם את התצוגה, אבל המגנוט לא מפעיל או מחבר את המקלדת למחשב. עם זאת, חיבור המקלדת למחשב לא כרוך בסיבוך גדול בכלל - כל שתצטרכו כדי להתממשק עם המחשב הוא להזיז כפתור קטן בצד, ללחוץ על מקש הבלוטות' במקלדת, להקיש עליה קוד פין ו-וואלה! היא מוכנה לשימוש.

העט, לעומת זאת, הוא חוויה קצת פחות נעימה. מודה ומתוודה, אני לא משתמש הרבה בעטים למסכי מגע, אבל אני סבור שמטרתם המוצהרת היא לייצר תגובות על המסך, לגרום לסמן העכבר לעקוב אחריהם ולדעת להקליק כשאני לוחץ על כפתורים. לצערי, אף אחד מהפיצ'רים הבסיסיים הללו פשוט לא עבד כראוי ובאופן עקבי עם העט של ה- Fold. במהלך רוב הפעמים בהן ניסיתי להשתמש בעט, העכבר קפץ ממקום למקום, נתקע קצת ואז חזר או כלל לא הגיב במשך כמה דקות, מה שדרש אתחול של המחשב, שגם אחריו קירוב העט למסך היה יותר ניסיון לנחש מה יקרה הפעם מאשר וודאות שהכול יעבוד בהתאם לציפיות. באופן אישי, ברמת הטכנולוגיה של מסכי ועטי המגע נכון לשנת 2021, אני ציפיתי להרבה יותר מזה, וכשמדובר באחד הפיצ'רים החזקים והמרכזיים של המוצר, בהחלט היו יכולים לעשות כאן עבודה טובה יותר.

הרמקולים של המחשב מספקים סאונד נעים אם כי קצת חלש. אלו מכם שציפו לשמוע איכות צליל מדהימה, באסים עוצמתיים או סראונד סאונד אימרסיבי, צפויים לאכזבה, ולא מתוך רשלנות מכוונת מצד לנובו חלילה, אלא פשוט כי לא לשם המוצר מכוון וזאת לא מטרתו העיקרית.

!?But can you run it

הגענו לחלק שבו אספר על משחקיות וביצועים, הסיבה שלשמה התכנסנו כאן. כשבחנתי את המוצר והפיצ'רים שלו לפני כתבה זאת, אני חייב לומר שהתרשמתי. מיד ראיתי את פוטנציאל התועלת לקהל הגיימרים - Splitscreen בשני מסכים נפרדים? מסך מקופל ככה שהוא בעצם הופך למסך פנורמי? מסך חצוי שמציג לך בחלק העליון את Mortal Kombat 11 ובחלק התחתון את כל הקומבואים שאתה אף פעם לא זוכר? וכל זה במחשב שאפשר להעביר ממקום למקום? האפשרויות הן אינסופיות!

הבעיה היחידה שעוצרת את כל אלה היא שאין למחשב הנייד הזה כרטיס מסך ייעודי. משמעות הדבר היא שכל העומס של העיבוד הגרפי נופל על מעבד ה-i5 ובהיעדר נפח זיכרון נוסף שלרוב מגיע כזיכרון גרפי של כרטיס המסך, המשחק פשוט נאלץ לנגוס בזיכרון הראם שמיועד לשימוש ע"י מערכת ההפעלה. כשמביאים בחשבון את העובדה שגם ככה המחשב מגיע עם כמות ראם קטנה יחסית של 8 ג'יגה בלבד, עולה חשש כבד שמשחקים יקרסו עליו באופן מיידי. אז האם ה-Fold הצליח להעמיד אותנו על טעותנו ולהכות את התחזיות?

כדי לבחון את יכולות המשחק של ה-Fold, ותוך כדי גם את האפשרות למשחק במסך מפוצל ,התקנתי את A Way Out הנהדר מ-2018. דרישות הגרפיקה שלו הן די ממוצעות ביחס למחשבים במחיר דומה, והצלחתי להריץ אותו עם כרטיס גרפי יחסית ישן על המחשב העתיק שלי, אז בחרתי להשתמש בו כאבן בוחן. ובכל זאת, המשחק היה גדול בכמה מידות על ה-Fold, והמשחק קרס עוד לפני שהוא הספיק להגיע למסך הפתיחה. כפראייר של גרפיקה רוב המשחקים שברשותי הם משחקי AAA, ולכן נאלצתי לעצור דקה ולשקול איזה משחק מוכר ה-Fold כן יוכל להריץ. לאחר דקה או שתיים של חשיבה, החלטתי להוריד משחק אהוב גם כן אך פחות תובעני: Rocket League. ומהמשחק הזה, אם להיות כנה, נהניתי. אמנם המחשב יכול להריץ את המשחק רק על ההגדרות הכי נמוכות, אבל אם מתעלמים מהאיכות הגרפית מקבלים חוויה מעניינת מאוד, גם במסך מפוצל שמאפשר לכל אחד להתמקד בחצי המסך שמוקצה לו בצורה יותר טובה, וגם במצב משחק לשחקן יחיד בו המסך מעט מקופל בצורה שאני אוהב לקרוא לה "מצב פנורמה" ונותנת עומק תלת ממדי למשחק בדרך שהייתה שמורה עד כה למסכי גיימינג שולחניים וקעורים. מגניב? לחלוטין. האם זו סיבה מספיקה לקנות את הלפטופ הזה? לא בטוח.

את אפשרות הטאץ', עם העט ובלעדיו ניסיתי עם Deponia, שהשגתי בהתאם לעצת כתבנו נבו בטש. בהתחלה, הכול עבד חלק לגמרי ועשיתי כיף חיים אמיתי. ככל הנראה, אם הכול היה רץ חלק וממשיך ככה הייתי ממשיך לשחק ומתעכב עם הביקורת הזו בכמה ימים טובים. בפועל, כעבור בערך שעה, שעה וחצי הטאץ' פשוט התחיל להתחרפן ולהפסיק להגיב, לשלוח את הסמן למקומות שלא רציתי להגיע אליהם ולא לעקוב אחרי המחוות שלי, ואחרי סגירות, אתחולים, מצב שינה ושאר ירקות שלא באמת עזרו החלטתי לוותר. הטאץ' במוצר שמבוסס על שילוב בן טאבלט ללפטופ פשוט לא עובד מספיק טוב, עם כמה שכואב לי לומר את זה. אף על פי כן, כשהוא כן עבד ההרגשה הייתה מעולה, ואני בהחלט מקווה שמדובר בבעיית תוכנה שתיפתר באמצעות עדכונים בהמשך.

בנוגע למצב של חלון משחק בחצי אחד וחלון כרום בשני - צר לי לאכזב אתכם, אבל זה פשוט לא עובד. מעבר לזה, עם כמה שזה נשמע מגניב בתיאוריה, בפועל פיצול המסך לחלק עליון ותחתון משיג תוצאה של שני מסכים קטנים מאוד ברמה שהופכת את החווייה להרבה פחות כיפית, והתוצאה שמתקבלת פשוט לא מצדיקה את השימוש בכך למשחקים.

עושה קולות של שטיח

בגזרת הטמפרטורה צוות ההנדסה של לנובו עשה עבודה מעל למצופה: מערכת הקירור החדשה והצורה שבה היא הונדסה גרמה לכך שבשום שלב המחשב לא התחמם ברמה שהייתה מדאיגה. אין בכך בכדי לומר שהוא לא מתחמם - המחשב אכן מתחמם בהטענה ובשימוש תוך כדי הטענה, ומתחמם אפילו יותר במהלך הרצה של משחק כמו Rocket League למשל, אבל בהנחה שרוב קהל היעד שאליו המכשיר ישווק לא ינסה להשתמש בו לגיימינג, רמת החימום היא בהחלט לא גבוהה.

הישג נוסף וחשוב לא פחות של לנובו הוא הרעש של המחשב, או ליתר דיוק חוסר הרעש. אם להיות בוטה, ה-Fold שקט כמו קבר. בשום שלב לא שמעתי רעש של מאווררים, גם כאשר העמסתי עליו עבודה וגרמתי לו להתאמץ בצורה רצינית, וזו נקודת זכות גדולה לטובת לנובו. כמובן, הייתי מתרשם הרבה יותר אם הוא היה מצליח לעמוד בעומסים הללו לאורך זמן ועדיין היה שקט, אבל נראה שהמחשב יודע לנהל את העומס על המעבד בצורה טובה ולמנוע תקריות שידרשו ממנו עבודה מאומצת לאורך זמן.

השורה התחתונה

על אף שיש לו פיצ'רים נחמדים מאוד שהיו יכולים להוות תוספת מבורכת לכל לפטופ גיימינג (מישהו אמר מסך קעור On the go?), עם גודל המסך הנוכחי והמחסור המורגש בכרטיס מסך ייעודי, אני יכול לומר בלב שלם שקיימות אפשרויות טובות יותר בשוק עבור גיימרים בטווח המחירים הזה. הייתי שמח לראות גרסה של לפטופ כזה שבנויה אך ורק לגיימינג, אבל ניסיון לייצר דבר כזה לדעתי יגמר במוצר עם חסרונות רבים יותר מיתרונות, שכן הוא יחייב לעשות ויתור קשוח באחת הגזרות לפחות, בין אם מדובר בגודל ובמשקל המחשב, ביכולות הקירור, או ברעש שהוא יוצר בזמן שימוש אינטנסיבי.

מזווית הראייה של הצרכן הרגיל מדובר בלפטופ עם רעיון מעניין, שראוי היה לצאת לשוק אחרי עוד קצת זמן בתנור וליטושים אחרונים. לא מדובר כלל במוצר שמיועד לגיימינג, ובאופן אישי לא ציפיתי ממנו להיות כזה, אבל יכולות הטאץ' המקרטעות שלו לצערי מונעות ממני להמליץ עליו גם לקהל הלא גיימרים שבינינו. בנימה אישית, כולי תקווה שלנובו יעשו מאמצים ויצליחו לפתור את הבעיות שלו בהקדם, כי למרות שהוא פחות מתאים לגיימרים, עבור אנשי עסקים שמעוניינים בלפטופ קל לנשיאה שמאפשר גם כתיבת מיילים זריזה וגם צפייה בנטפליקס בצורה של טאבלט, הוא עשוי להוות פתרון מצוין.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אור ארז - כתב תוכן

אור ארז - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5

בחיים לא תנצחו אותי ב: Dark Souls 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Rayman 2 - The Great Escape

כשאני לא משחק אני: עובד, קורא ספרים, או לומד עובדות מעניינות ולא חשובות

מסר לעולם: אין דבר כזה מבוגר מדי למשחקים, לכיף אין גיל :)

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י