הרשמה

ביקורת: Western Digital Black D30 Game Drive

בואו לקרוא את הביקורת של רועי לכונן המשחקים הנייד של WD!

רועי לקח את הכונן החיצוני של WD וחזר עם גילוי מרגיז

הכונן סופק לנו לסיקור על ידי Western Digital ישראל, תודה רבה!

השנים האחרונות היו רכבת הרים פרועה עבור כוננים ניידים. נדמה שהכונן הראשון שבאמת היה פורץ דרך וסלל את הדרך של כוננים ניידים למיינסטרים היה ה-Transcend StoreJet. בו זמנית הפופולאריות של כונני SSD פנימיים עלתה ומחירם התחילו לרדת וכך ההארדיסקים הניידים התחילו להיכחד. למרות זאת, הפופולאריות והשימוש בכוננים ניידים לא ירדה ועם העליה הגדולה במשקל הקבצים בשנים האחרונות אף אפשר להגיד שהצורך בהם עלה. כיום אפשר לראות כונני SSD ניידים בכל מיני צורות, החל מכונני 2.5 במארז, כונני M.2 עם מתאם כמו ה-Strix Arion וכונני SSD ייעודיים כמו ה-Black D30 ש-Westren Digital שלחו לי לביקורת.

שאלת השאלות

אני בוחר להתחיל את החלק המרכזי של הביקורת שלי על ה-Black D30 בשאלה פשוטה אבל חשובה מאוד, למה? מה היא הסיבה המרכזית לקיומו של המוצר הזה? אני אתחיל מהסיבה שאני אישית השתמשתי בו ועוד אשתמש בו כניראה שהרבה בעתיד. היכולת לקחת את הסיפריית המשחקים שלי איתי לכל מקום. החלק השנוא עליי כשאני עושה ביקורת ללפטופ הוא השעות שאני צריך להמתין עד שהוא מוריד את כל המשחקים שאני צריך כדי לבצע את בדיקות הביצועים. לשמחתי בעזרת ה-D30 יכולתי להעתיק אליו את כל הסיפריה ואז כשהגעתי למחשב או לפטופ שאני רוצה בו את ספריית המשחקים פשוט העתקתי אותה והייתי מוכן לשחק. ניסיתי אפילו לשחק ב-GTA V הישר מהכונן והצלחתי ללא בעיות או ירידת ביצועים כלל. היכולת לקחת איתי את מרבית ספריית המשחקים שלי לכל מקום ולהעביר אותה במהירות למחשבים אחרים הייתה ללא ספק מהנה ומקלה.

עוד שימוש שרלוונטי מאוד בימינו לכונני SSD הוא שידוך לקונסולות הדור הנוכחי. נכון לעכשיו סוני לא מאפשרת לשחק במשחקי PS5 המותקנים על כוננים חיצוניים, אך כן מאפשרת לאחסן אותם על גבם כארכיון. הפתרון היחיד שקיים כרגע הוא להעתיק משחקים מכונן חיצוני אל הכונן הפנימי של הקונסולה ודרכו להפעיל את המשחק. עבור שימוש זה אתם תרצו להשתמש בכונן SSD מבוסס NVMe אשר יאפשר לכם להעביר את המשחקים מהר אל הקונסולה וחזרה אל הכונן ברגע שתסיימו לשחק. בדיוק על המשבצת הזאת ה-D30 מכוון כשהוא מהיר, תומך NVMe, הוא קטן וקל ואולי הכי חשוב- הוא מכיל יותר שטח איחסון מזה של הקונסולות (במידה ולא בחרתם בדגם שמגיע עם 500GB). בסופו של דבר אפשר להבין מה ייעוד הכונן משמו- Game Drive כונן למשחקים וגיימרים שרוצים לקחת אותם ממקום למקום כל הזמן. בהזדמנות זאת אציין שיש גם גירסא של כונן ה-D30 אשר נוצר בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט כשהוא מעוצב וממותג בהשראת Xbox.

מרים רגליים

אחרי שסיימתי להתלהב מהכונן הנייד והקטן החדש שלי, הגיע הזמן שלי לבדוק את הביצועים שלו. לצורך הבדיקה השתמשתי בכמה מבחנים סנתטיים שונים כאשר כל אחד מהם בחן גזרת ביצועים שונה של הכונן. את כל הבדיקות ביצעתי על המחשב עם המפרט המוצג מטה.

  • מעבד: AMD Ryzen 9 5950X
  • זיכרון: XPG 32GB Spectrix D50 3600MHz
  • לוח: Aorus X570 Master
  • איחסון פנימי: WD Black SN850

המבחן הראשון שביצעתי היה AS SSD Benchmark שבוחן את יכולות הקריאה והכתיבה של קבצים קטנים יחסים (נפחים של עד כ-10GB) אל הכוננים, בנוסף הוא גם בוחן את הזמן הגישה של כל כונן.

כמו שאפשר לראות הכונן השיג קצבי קריאה וכתיבה מאוד קרובים אחד לשני ואף כמעט זהים. בנוסף זמן של הכונן היה זהה לזה של ה-XPG S40G שאליו השוואתי בביקורת האחרונה שלי. בסך הכל ולאחר שכלול של כלל הפרמטרים, ה-D30 קיבל ציון דומה לזה של כונן "SSD 2.5 סטנדרטי.
המבחן השני שאותו ביצעתי על הכוננים השונים היה CrystalDisk Mark המוכר והמפורסם שבוחן מספר דברים שונים בין אם זה קריאה וכתיבה של קבצים באופן סדרתי או רנדומלי.

באופן לא מפתיע כלל את אותן מהירויות קריאה וכתיבה אנחנו רואים גם ב-CrystalDisk Mark כשכאן אנו גם רואים שמהירויות הקריאה וכתיבה הן די דומות הן במבחן שבודק קבצים באופן סדרתי והן במבחן הרנדומלי.
המבחן השלישי והאחרון שביצעתי לכוננים הוא Blackmagic Disk Speed אשר בוחן את יכולות העבודה של הכונן לשימושי יצירת תוכן שמבוססים על קבצי וידיאו שונים באיכויות גבוהה.

כאן המהיריות שקיבלתי לא כל כך מעניינות אותי אלא מה שיותר תפס לי את העין היא הטבלה שמתחתיהם. הטבלה מציגה האם הכונן הנבחן מתאים לעבודה עם קבצים ברזולוציות, קצבי פריימים ובפורמטים שונים. כמו שאפשר לראות ה-D30 לא צלח את המבחן הזה לגמרי כשהתוצאה קבעה שהוא אינו מתאים לעבודת 10bit ברזולוציית 4K ול-DNG RAW ב-4K וקצבים מהירים.

אחרי שלושת המבחנים הסנתטיים ביצעתי עוד מבחן אחד שמציג שימוש של "העולם האמיתי". המבחן כלל העברה גדולה של חלק מסיפריית המשחקים שלי ב-Steam בנפח כולל של 630 ג'יגה. אציין שאת המבחן ביצעתי בהעברה מכונן ה-SN850 ל-D30 על מנת למנוע צווארי בקבוק אפשריים. בזמן המבחן ראיתי שמהירות ההעברה של הכונן לא נופלת לרגע כשהוא שומר על אותו רף הביצועים שהוא הציג בתחילת ההעברה עד לסופה.

פוטנציאל חבוי ומבוזבז

בשונה ממרבית הביקורות שלי, את זאת לא התחלתי עם פתיחת הקופסא. אז זה הזמן שלי גם לדבר על חווית האנבוקסינג של ה-D30. כאשר פותחים את הקופסאת הקרטון רואים בתוך קופסאת פלסטיק קטנה ומחולקת את הכונן, מעמד פלסטיק קטן עבורו (שחבל שהוא לא מגנטי) וכבל USB-A ל-USB-C. האמת שהבחירה בכבל USB-A הפתיעה אותי אבל החלטתי לזרום עליה ולבצע את הבדיקות שלי לכונן. כשקיבלתי את התוצאות הופתעתי מהן, שכן הן היו ניראות לי נמוכות וגרועות מידי עבור הכונן. לכן החלטתי לעשות בדיקה קטנה ולקחתי כבל USB-C דו צדדי מכונן ה-Samsung T7. בחרתי בכוונה לקחת כבל מ-SSD חיצוני אחר שכן כבלי USB-C הם מאוד מורכבים ולא לכולם יש את כל הפינים שמעבירים מידע, על ידי בחירה בכבל שמגיעה עם כונן יכולתי להבטיח לעצמי חיים קלים ולוודא שכל הפינים הנחוצים יהיו בו. עם הכבל החדש חיברתי את הכונן לחיבור ה-USB-C 3.2 Gen 2X2 בקדמת המארז וביצעתי את אותן 3 בדיקות שביצעתי קודם לכן.

כמו שאפשר לראות בבירור מהתוצאות שקיבלתי, הביצועים עם כבל USB-C הם גבוהים פי 2 ואף יותר מזה. תוצאות אלו מעלות את השאלה מדוע Westren Digital בחרה לעשות טעות גדולה ולספק עם הכונן כבל USB-A עלוב? לרוב המשתמשים שיקנו את הכונן לא יהיה כבל USB-C תקין מוכן לשימוש במקום זה שמקבלים בקופסא כמו במקרה שלי. WD רוצים להציג שיש להם את הכוננים הכי מהירים וגם אם לא, אז הם לפחות רוצים להראות שהם כמה שיותר מהירים וזה ממש לא יקרה עם הכבל USB-A המתקבל. ההבדל במחיר של הכבלים הוא מינורי, במיוחד לחברה בסדר גודל כזה ואין לי מה להגיד חוץ מזה שזאת אחת ההחלטות הכי גרועות ועלובות שהם ביצעו במוצריהם בשנים האחרונות ולהראות את מבחן העברת סיפריית המשחקים שוב, הפעם עם הכבל שהיה צריך להגיע עם הכונן על ידי Westren Digital ולא על ידי Samsung.

השורה התחתונה

אם אתם מסוג הגיימרים או המשתמשים אשר מעבירים קבצים גדולים לעיתים תכופות, ה-D30 יהיה כונן מעולה עבורכם. הוא מגיע בשלושה נפחים כשזה בעל הטרה שביקרתי כאן יעלה לכם סביב 800 שקלים. הוא קטן, קל משקל ובעל מעטפת שמעניקה לו הגנה גם במקרה שהוא יפול לכם, רק תקחו בחשבון שאתם צריכים לרכוש לצידו עוד כבל USB-C טוב על מנת לשחרר את הפוטנציאל המלא שלו ולהשיג ביצועים נהדרים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • קטן, קל ונייד
  • מתאים לקונסולות הדור הנוכחי
  • מאפשר משחק הישר ממנו במחשב
  • בעל מהיריות קריאה וכתיבה טובות..

הרע

  • ..למרות שיכלו להיות טובות הרבה יותר
  • כבל המידע שמתקבל הוא גרוע מאוד
  • מעט יקר ביחס לנפח המתקבל

והבחירה:

  • WD Chose Poorly
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י