הרשמה

"איך לא להוציא פורט למחשב", מאת Koei Tecmo

אור שיחק בגרסת ה-PC של Fatal Frame: Maiden of the Black Water ובמקום ביקורת הוא מביא כתב אישום חריף כנגד Koei Tecmo והתייחסותה לשחקני המחשב האישי

הדבר הכי מפחיד בפורט של משחק האימה של החברה יפנית היא הביצועים שלו ואיך שהוא מתפקד על המחשב.

אני לא יודע איך להסביר את זה, אבל באופן מפתיע, איך שנכנסתי לאתר והתחלתי לכתוב, מצאתי את עצמי מגלה יותר ויותר עניין במשחקי אימה, כאשר הסדרה ששבתה את ליבי היא Resident Evil (דבר שמתועד כבר היטב בכתבות, ביקורות ומאמרים שונים שנמצאים באתר). אבל לפני שגיליתי עניין רב במשחקי אימה, האהבה האמיתית שלי היתה לפני הכל משחקים ממקור יפני באופן כללי, יש בי הערכה גדולה למשחקים ממוצא יפני, במיוחד משחקי תפקידים (גם כן דבר שמתועד יחסית היטב בכתבות וביקורות שונות באתר, במיוחד כשמדובר בסדרת Persona), אז מה יותר טוב מלאחד את שתי האהבות האלה? פה נכנסות סדרות משחקי האימה היפניות, סדרות משחקים שלמות כמו Silent Hill והסיבה שלשמה התכנסנו כאן היום, Fatal Frame.

במהלך הדיירקט של Nintendo בכנס E3 הדיגיטלי שהתקיים השנה, קיבלנו הכרזה בדמות Remaster למשחק Fatal Frame: Maiden of the Black Water, המשחק האחרון שיצא בסדרת משחקי האימה ב-2014 עבור קונסולת ה-Wii U של Nintendo. מיותר לציין שכשראיתי את ההכרזה התרגשתי: אני אזכהה לשחק באחד המשחקים מהסדרה, כשעד כה המשחקים יצאו עבור קונסולות שלצערי אינן זמינות לי (כולל משחק אחד שלא הגיע בכלל למערב), במיוחד כשמדובר בקונסולות ישנות כמו ה-Playstation 2, Wii או ה-Xbox המקורי (אומנם הדבר כבר לא רלוונטי להיום היות וה-Series X שלי יכולה להריץ את המשחקים של הקונסולה המקורית). מאוחר יותר גילינו שהמשחק מגיע לעוד מקומות חוץ מה-Nintendo Switch, אז כמובן שהמחשבה שלי היתה לקנות את המשחק בקונסולה הנוחה לי באמת, עם האצ'יבמנטים שאני אוהב כל כך, המחשב האישי.

זאת הייתה טעות

הנה השלב בו כנראה קצת התעלמתי מהחוק שאומר "אף פעם לא עושים הזמנה מראש" - עוד יותר נכון כאשר מדובר ב-Koei Tecmo, חברה שלא ידועה בתור המפתחת הכי טובה בשנים האחרונות, במיוחד כשמדובר ביחס לכסף של הלקוחות שלה במשחקים כמו Dead or Alive 6 שמכיל לא פחות מ-400 DLC שונים שביחד עולים בערך 10,000 שקלים, יחד עם ארבעה Season Pass שונים כשכל אחד עולה בין 299 ל-340 שקלים, כאשר האחרונה והיקרה ביותר מכילה בעיקר קסטומיזציה ורק דמות אחת למשחק, כל זה בנוסף לדרמה שבה המפתחת ביקשה דולר על מנת לשנות רק את צבע השיער של הדמויות.

אבל הנה עוד מוטיב חוזר שקשור במשחקים של Koei Tecmo על המחשב, הדבר ברשת ידוע בתור Koei Tecmo PC port curse. כמעט כל משחק שהמפתחת הוציאה למחשב, היה מלווה בבעיות כאלו ואחרות ואני חושב שהגיע הזמן להפסיק להתייחס לזה כאל "קללה" ולהתחיל לקרוא לילד בשמו: זלזול בקהל השחקנים שקונה את המשחקים של המפתחת על המחשב. הנה מספר דוגמאות:

  • כאשר Dynasty Warriors 8 יצא למחשב, הוא חטף ביקורת מאוד קשה בנוגע לכך שגרסת המחשב היתה ירודה מזו של הקונסולות (כן, הפתעה), הדבר התבטא בחיסרון של מצב המרובה משתתפים של המשחק ואנימציות חסרות, הגרפיקה הרגישה באיכות של ה-PS3, להבדיל מהאיכות הגרפית של ה-PS4.
  • הפורט של Dead or Alive 5 היה מאוד מזלזל בקהל השחקנים כשיצא: המשחק יצא ללא מצב האונליין שלו שרק כ-3 חודשים אחרי שיצא נכנס בכלל לשלבי בטא, הגרפיקה היתה נחותה מזו של המשחק על הקונסולות, כל אלו הוסיפו לכך שהמשחק מהר מאוד איבד את קהילת השחקנים שלו.

  • Bladestorm: Nightmare הגיע למחשב במצב מאוד בעייתי, עם דברים כמו תמיכה ב-Xinput שלא היתה קיימת ובעיות בביצועים של המשחק עד כדי קריסות (אפילו כשהחומרה של שחקנים היתה גבוה מהדרישות של המשחק). בעיות הביצועים של המשחק באופן קצת פחות משעשע רלוונטיות לא רק למחשב: הביצועים של המשחק היו ירודים אפילו על ה-PS4.
  • סדרת משחקי Nabunaga's Ambition הגיעה באופן חלקי ל-Steam. מדובר במשחקים יחסית ישנים, שיצאו בהפרש של כ-10 שנים מיום היציאה שלהם על קונסולות המקור שלהם במחשב האישי במחיר מלא, כך למשל Kakushin יצא לקונסולות ב-2005 והגיע למחשב ב-2015 במחיר מלא וללא אופטימיזציה. בנוסף, אפילו שהמשחקים הגיעו למערב באנגלית, למשחקים לא קיימת תמיכה בכלל באנגלית בגרסאת המחשב, למה בעצם?
  • Toukiden: Kiwami היה הראשון בסדרה להגיע למחשב האישי, המשחק הגיע עם חוסר תמיכה ברזולוציות שונות מ-16:9 וכל רזולוציה שגבוה מ-1080p לא קיימת במשחק, השימוש בעכבר היה מאוד לא מומלץ מאחר והוא גרם למשחק לקפוא, מה שהשאיר את השחקן לנווט אך ורק עם המקלדת. בנוסף, כל ה-prompts למקשים במשחק היו רק של ה-Xbox, המשחק היה נעול על 30 פריימים ועושה רושם שמדובר בפורט של גרסת ה-Vita בגלל הטקסטורות המטושטשות, כל זאת בזמן שיש גרסה טובה יותר של ה-PS4.
  • One Piece: Pirate Warriors 4 יצא למחשב עם אופטימיזציה בעייתית, הסינמטיקס היו סובלים מ-stutter אם המשחק לא נעול על 30 פריימים בשנייה, כשהמשחק סבל מנפילות פריימים גם על המכונות הכי חזקות בשוק. בנוסף לכל אלו, מסיבות מסתוריות שלטי Xbox לא עבדו בכלל עם המשחק.

אני מאמין שבשלב הזה התמונה שהצטיירה יחסית ברורה. אני אציין עכשיו שלא כל הפורטים של החברה יצאו למחשב בצורה כזאת מזלזלת עבור קהל השחקנים על המחשב, כאשר הדוגמא הכי טובה לפורט טוב שהמפתחת הוציאה זה משחקי Nioh, אבל יותר מפעם אחת החברה חזרה על אותן טעויות ועושה רושם שהמפתחת עדיין לא הסיקה את המסקנות. מה שמביא אותי לפורט האחרון של החברה של משחק שלה למחשב, Fatal Frame: Maiden of the Black Water.

נו, מה קרה הפעם?

"באילו בעיות אתה נתקלת?" אתם בטח תוהים. מהן הבעיות שלשמם אני התחלתי לכתוב את המאמר הזה וכתבתי הקדמה כזאת חופרת? ובכן, לא המון (לפחות בנתיים), אבל הכל זה פשוט מופע חוזר של בעיות עבר והוכחה שלא רק ש-Koei Tecmo לא מאזינה לפידבק של שחקנים, הם גם לא לומדים מהטעויות שהם מבצעים פעם אחר פעם ועל כך נוספה עוד בעיה קצת מציקה.

אתחיל מהבעיה הראשונה וכנראה הכי בולטת לעין: הלוגיקה של המשחק תלויה בכמות הפריימים שהמשחק מציג לשנייה. למה אני מתכוון? זוכרים את הכתבה שעשינו בנוגע למה שיכל להיות אם Bloodborne היה רץ על 60 פריימים בשנייה? מודר מוכר ברשת בשם לנס מקדונלד שמבצע מודינג בקונסולות ה-Playstation שלו והצליח להגיע לגילויים מאוד מעניינים בנוגע למשחקי Playstation שונים, ניסה להריץ את Bloodborne ב-60 פריימים וגילה שככל שיש יותר פריימים, המשחק רץ הרבה יותר מהר, אז כאשר נעלה את הפריימים מ-30 ל-60 בשניה, הכל קורה במהירות כפולה. אז מה הבעיה בעצם ב-Fatal Frame? המשחק לא היה נעול על 60 פריימים בשנייה כמו שהוא היה צריך להיות (כנראה), כשבמקום זאת, המשחק רץ לפי קצב הריענון של המסך. ומה קורה כשקצב הריענון של המסך הוא גבוה מ-60Hrz והלוגיקה של המשחק תלויה בכמות הפריימים שהמשחק מקבל? המשחק רץ במהירות כפולה על מסכי 120 ו-144 הרץ.

נכון ליום כתיבת מילים אלו, הבעיה תוקנה בפאץ' יחסית קטן שיצא ביום היציאה של המשחק (תודה רבה), אבל כמו שאמרתי קודם, הבעיה לא מופיעה במשחקים של Koei Tecmo בפעם הראשונה. זוכרים את Toukiden: Kiwami שהזכרתי קודם? המשחק יצא עם הגבלה של 30 פריימים בשניה, את ההגבלה הזאת היה ניתן לשנות על ידי שינוי של שורה אחת בקבצי ini של המשחק, אבל ברגע שהמשחק התחיל לרוץ על מהירות גבוהה מ-30 פריימים, הלוגיקה של המשחק התחילה לרוץ בקצב כפול גם כן. העובדה ש-Kiwami יצא במצב כזה, לא מנעה מהבעיה לחזור על עצמה במשחק אחר של החברה, מה שמביא אותנו פעם נוספת ל-Fatal Frame: Maiden of the Black Water, המשחק יצא עם אותה הבעיה בדיוק גם הפעם.

אבל הבעיות לא נגמרות פה, הבעיה הנוספת שהפריעה לי ממש על ההתחלה, למשחק אין תמיכה בעכבר, בכלל, המשחק אומנם לא קופא וקורס כמו Toukiden שהזכרתי קודם, אבל העכבר פשוט לא עובד עם המשחק, דבר ש-Koei Tecmo הכריזו שיטופל בפאץ' שיגיע רק בנובמר, עד אז? המשחק מגיע עם סכמת שליטה מאוד מאוד משונה במצלמה. אני אגיד לכם בדיוק מה הם המקשים שאיתם שולטים במצלמה: U, H, N ו-;, עכשיו נסו לשים את האצבעות שלכם על המקשים ותגידו לי: האם השליטה הזאת במקשים נוחה? הזרת נתמתחת יותר מדי? אני בטוח שזה לא יעזור אם אגלה לכם גם כי השליטה בחלק מהאספקטים של המשחק ממוקמים במקשים J, K ו-L? למה לעזאזל אני שולט במצלמה בכלל במקלדת ולא בעכבר? אני לא בטוח מי יושב ומבצע את התהליך ה-QA ב-Koei Tecmo או אם הם מתעלמים מהנושא באופן מוחלט, אבל אני לא בטוח שמדובר בבני אדם רגילים, או שהם כולם ככלל שיחקו את המשחק עם קונטרולר. עכשיו בדומה ל-Dark Souls, הייתי מקבל את הנושא בסבלנות רבה יותר אם המפתחת היתה כותבת בעמוד המשחק שלה שהמשחק דורש או שעדיף לשחק עם קונטרולר, הבעיה? זה לא מצויין בשום מקום בדף החנות של המשחק בכלל, אפילו מצויין ב-About כי המשחק קיבל עדכון לשליטה בו, נקודת קידום משונה לחלוטין כשמדובר בהגעה ראשונה של המשחק למחשב.

והאינטרנט, מה הוא אומר?

בכנות, אני לא תמיד מתייחס לביקורות ב-Steam. אם להיות אפילו מדויק יותר: התעלמתי מחלק לחלוטין בעקבות תופעת ה-Review bombing. בכלל, אנחנו בבעיה מאוד גדולה שבה אם אני באמת רוצה לדעת אם כדאי לי לשחק משחק מסויים, אני לא מסוגל לסמוך על דעת הקהל, אלא רק על מה שמבקר אמר על המשחק בנקודת זמן מסויימת, וב-2021, אם משחק עודכן מספר פעמים מאז היציאה שלו, זה לא עוזר לי במיוחד. אבל הפעם לא מדובר ב-Review bombing, מצאתי את עצמי עובר בין הביקורות השונות בדף של המשחק ב-Steam וראיתי בעיה שיכול מאוד להיות שאפילו לא טופלה מאז היציאה המקורית של המשחק, המשחק רווי בבאגים שכולם קשורים במגבלת פריימים, בין אם מדובר בקריסות של המשחק, soft locks ו-hard locks (מה שקורה כאשר מגיעים לנקודה במשחק שבה פעולה מסויימת של השחקן גורמת לכך שאי אפשר להמשיך הלאה יותר במשחק, בכלל וצריך לטעון שמירה מוקדמת יותר).

בעיה נוספת ששמתי לב אליה רק אחרי שעברתי גם על הביקורות ב-Steam היא שגם אם אין תמיכה בעכבר במשחק, אי אפשר להסתיר את העכבר במסך בכלל, בעית הפריימים היתה קיימת גם בפורט של הרימאסטר לסדרת Ninja Gaiden והמהירות של המשחק גורמת לקבצי שמע להיות לא מסונכרנים עם מה שקורה על המסך. כל זה ממש הצליח לבאס אותי כאשר ניסיתי להריץ את המשחק בפעם הראשונה, יש פה משחק ממש מוצלח, האווירה פנטסטית, הסאונדטרק מצויין, עיצוב הדמויות נהדר והמכניקה של ה-camera obscura ממש מוצלחת ומעניינת, אבל פשוט קשה לשחק את המשחק כשהוא עמוס בכל כך הרבה בעיות וזה חבל.

מה אני בעצם רוצה?

לסיום, מה בסך הכל אני מבקש? Koei Tecmo, חייבים ללמוד מטעויות העבר שלהם ולהפנים את הבעייתיות שבפורטים שלהם, יש להם משחקים מצויינים, אבל הטכנולוגיה שהם משתמשים בה היא כל כך מיושנת לעיתים, המיפוי של מקשים נראה כאילו אף אחד לא יושב ומשחק במשחקים עצמם במהלך הפיתוח. לדעת לקבל פידבק מקהל השחקנים זה גם דבר שכדאי לעשות, בסופו של יום הם האנשים שבאמת יושבים לשחק, לאנשים אין סיבה להמציא סיבות לתת ביקורת רעה, ביקורת רעה מגיעה כאשר המשחק יוצא לא אפוי ולנו, השחקנים, מגיע יותר טוב מחברה כל כך ותיקה. האם אני קורא לצלוב את Koei Tecmo? ממש לא! אבל אולי במקום לקנות את הפורטים שלהם למחשב, כדאי באמת אתחיל לחשוב על להשקיע בקונסולות האחרות, היות ובמחשב האהוב שלי, לצערי, לא אקבל את מבוקשי.

אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:37 14.11.2021 | DrizziTx DrizziTx

    תעשה ביקורת על paranormal activity ל-vr. שומע ביקורות ממש טובות ובקרוב אשחק בו על ה-psvr.

  2. 2

    15:30 14.11.2021 | אור יהודה סגל - כתב תוכן אור יהודה סגל - כתב תוכן

    @DrizziTx
    אעיף מבט על המשחק, לא ידעתי שיש משחק שמבוסס על הסרטים, מקווה שהוא גם מוצלח יותר מהם ^^"

  3. 3

    14:50 09.12.2021 | gamer8563 gamer8563

    נשמע משחק נחמד מאוד כנראה שאשחק בו ואסיים אותו כמובן.
    אני אוהב משחקי אימה

  4. 4

    20:15 18.12.2021 | אור יהודה סגל - כתב תוכן אור יהודה סגל - כתב תוכן

    @gamer8563
    תעשה את זה, באמת שזה משחק מצויין, פשוט בכל קונסטלציה אחרת שהיא לא המחשב האישי, לפחות לדעתי.

  5. 5

       | פורסם ע"י