הרשמה

ביקורת: Eternals - הנוקמים אאוט, הנצחיים אין

יותר מאוסף גיבורים לבנים נגד ענק סגול עם מגלומניה

אפי הלך לראות את Eternals וחזר לספר לנו מה הוא חשב עלו

כשיצאתי מהסרט Eternals, לא יכולתי להפסיק לחשוב על טיילור סוויפט (Taylor Swift). באחד מהשירים האלמותיים של הגב' סוויפט היא שרה "השונאים ישנאו, ישנאו אך ננער את זה". זה בדיוק מה שחשבתי כשסיימתי לצפות בסרט החדש של מארוול "הנצחיים", אחרי הרי הביקורות השליליות שהסרט קיבל. בעוד שהפאן בויז ציפו ככל הנראה לקבל גרסה נוספת של השטאנצ המוכר והאהוב של מארוול, הנצחיים הביאו איתם לראשונה טון בוגר, קודר שעוסק בשאלות פילוסופיות עמוקות. אז יצאתי לראות את הסרט החדש של מארוול, מה חשבתי על קבוצת האלים למחצה שהיא הציגה פה והאם מדובר בסרט מיותר או דווקא פנינה חבויה ולא מוערכת? בואו נגלה.

"הנצחיים" מביא את סיפורם של עשרה דמויות ששמם הוא, איך לא, הנצחיים. מיודענו הגיעו לכדור הארץ בשנת 5,000 לפני הספירה מכוכב הלכת אולימפיה ע"י האל/הישות/הייצור עם 8 העיניים- ארישם (Arishem) וזאת במטרה להילחם ב"סטיות" (Deviants), גזע חייזרי עם תיאבון בריא לבני אדם. לכל אחד מהנצחיים יש כוחות על שונים ובאופן כנה כחבורה העוצמתית שהם, נראה כי אם היה קרב בינם לבין הנוקמים (Avengers), הנצחיים היו מטאטאים את הרצפה עם השיער של ת'ור... לדאבון הלב, לנצחיים אסור להתערב בשום מלחמה או קרב של בני האדם שאינם קשורים לסטיות מסיבות לא מוסברות. בשנת 1,500 הנצחיים גוברים על הסטיות ומאז הם מחכים שארישם יחזיר אותם הביתה. חשבתם שלחזור הביתה במונית ביום העצמאות במרכז תל אביב זה מאתגר? נסו לחכות שש מאות שנה בערך כדי לחזור לכוכב שלכם. שימו לב- מכאן והלאה ספויילרים!

אם כן, הסיפור מתמקד בהווה המארוולי, כלומר סוף אירועי "סוף המשחק" (Endgame). כאשר שני נצחיים בשם סרסי (Sersi) וספרייט (Sprite) חיות בלונדון בשלווה. באותו ערב הן מגלות שהסטיות חזרו ושהן על סטרואידים אז הן יוצאות לאחד את שאר החברים ו... מתאחדים מחדש. אפשר לומר שמהרגע הזה העלילה מתחילה ולוקחת אותנו למסע ארוך (מאוד מאוד ארוך) בו נגלה שארישם בעצם הכניס את כדור הארץ להיריון כדי שכדור הארץ, ובכן, ימליט יצור שמימי. נשמע מתוק נכון? אל חייזרי מכניס להיריון כוכב לכת ויוצא בייבי שמימי. רק שהלידה המתוכננת או "ההתהוות" אמורה על הדרך גם להביא לחורבן כדור הארץ על יושביו וחברינו הנצחיים מחליטים לעשות הכל כדי לעצור את התוכנית של ארישם.

האמת היא שההחלטה ללכת לראות את הסרט לא הייתה כזו ברורה מאליה, חרף העובדה שאני פריק רציני של מארוול בפרט וסרטי קומיקס בכלל. כמות הביקורות השליליות שהסרט הזה גרף גרמו לי קצת לפקפק בו. לשמחתי ביקורת חיובית אחת מחבר טוב שכנעה אותי לתת לסרט צ'אנס ו"חוץ מזה" אמרתי לעצמי "זה לא יכול להיות גרוע יותר מכל השיט שחברת DC הוציאו לקולנוע" (וסליחה מהקוראת המסורה גל גדות). כפי שתראו, אני לא רק שמח שראיתי את הסרט הזה בקולנוע, אני אשכרה חושב שזה סרט חסר תקדים באופיו וביחס ליקום הקולנועי של מארוול. הדמויות, השוטים האומנותיים, הצילום, שום דבר ממה שראינו ממארוול עד עכשיו. מכאן נרד לפרטים.

מישהו פעם אמר ש"סרט גיבורי על טוב, הוא סרט בו הנבל הוא יוצא דופן" (זה אני אגב, אני אומר את זה...) חשבתם שת'אנוס (Thanos) הוא דמות עם עומק? חכו לארישם... אם ת'אנוס הוא תלמיד שנה א' בחוג לפילוסופיה, המניעים של ארישם הופכים אותו ללא פחות מסוקרטס (או אם נדייק, לתומאס אקווינס). לא רוע מניע את הנבל הזה, אלא מניעים עמוקים בהרבה. הוא יחריב את כדור הארץ אבל כדי ליצור עוד מאות עולמות כמותו בעזרת הבייבי השמיימי שלו. כתושב הכדור הזה אני חייב לומר- אותי הוא שכנע, בטח יותר מהבריון הסגול עם הפתרון קצר הרואי שלו שבאקט האחרון של אנדגיים כבר הודה שהוא סתם דוש. לארישם יש תוכנית, לא פתרון חד פעמי, אלא משנה סדורה שאיתה הוא הולך מיליוני שנים. לצד זאת, קחו את העוצמה והכוח האינסופי, שלא לומר האלוהי שלו, ויש לפניכם מתכון מנצח לנבל או ליתר דיוק אנטי הירו מושלם. נבל טוב הוא כזה שאתה דופק את הראש בקיר כדי להבין איך גיבורינו הולכים לגבור עליו - שאלה שנשארה פתוחה בסוף הסרט. עוד מילה על ארישם, כאילו כדי להראות את גדלות הנפש (יש לו נפש? הוא בורא נפשות? לא ברור) - גם אחרי שסרסי, מנהיגת הנצחיים הנוכחית, "בוגדת" בו והולכת נגד התוכנית המקורית שלו הוא לא מתנהג בחמת זעם ולא מגיב בצורה אימפולסיבית (אני מסתכל עלייך שוב תאנוס וגם עלייך הלה אישה משוגעת שכמותך). במענה לבגידה של סרסי, ארישם נוקט באקט מעין חינוכי שיוצר אצל עבדכם הנאמן ציפייה של ממש לסרט השני של הנצחיים.

גם ברמה האומנותית מארוול יצאו פה מגדרם. האפקטים מרהיבים, לכידות התמונה "הספונטניות" לא דומות לשום דבר אחר שראינו ביקום הזה והאווירה עצמה קודרת ומהפנטת. לא עוד רחובות ניו יורק הרוסים או כוכבים שנראים כמו כוכב המוות של סטאר וורס על אסיד - התפאורה ההיסטורית של הנצחיים יוצאת דופן לא רק ביקום הקולנועי של מארוול אלא בעולם הקולנוע בכלל. גם בבל וגם במספטומיה ולמעשה בכל מקום או תקופה בהיסטוריה שהסרט לוקח אותנו אליהם עוצבו ברמה אסתטית גבוהה בלי לפגוע יותר מדי בדיוק ההיסטורי כפי שאנחנו ההדיוטים מבינים אותו.

When does Eternals take place in the Marvel timeline? | GamesRadar+

גם האינטראקציה בין כוכבי הסרט מהודקת היטב. אומנם לוקח די הרבה זמן להבין את מערכת היחסים הפנימית בין הנצחיים וחלק מהאינטראקציות שם נראו די הזויות (גילגמש (Gilgamesh) ותינה (Thena), אתם זוג? אתם חברים? אתם חברים עם הטבות? אתה האח הסיעודי שלה? אתה השומר ראש שלה? מה לעזאזל?) אבל יחד עם זאת משכנעות ומורכבות מספיק כדי שנאמין להם שהם יחד כבר 7,000 שנה. אם כבר מדברים על הכוכבים חייבים להזכיר את קומיל נאנג'י (Kumail Nanjiani) הזכור לטובה בעיקר מהסדרה "עמק הסיליקון". בעוד שרבים הגדירו אותו כאתנחתא קומית נדרשת בסרט עם טון רציני, אני חייב לשבח את השחקן וכותביו כי בניגוד לסרטי מארוול אחרים בהם המצחיקול הוא מצחיקול וזהו, קומיל הביא לתפקיד גם טון רציני ובוגר. לא מצחיק כי מצחיק אלא מצחיק למרות שהכל קורס סביב ועל כך צריך לתת לו כפיים. עוד אזכור לטובה הוא לשחקן הענק האריש פאטל (Harish Patel) ששיחק את המלווה של קומיל קרון (Kraun) שגרם לי להתפרצויות צחוק בלתי נשלטות רק מהבעות הפנים הקורעות שלו והדינמיקה הפנטסטית שלו עם קומיל. ועוד מילה בהקשר של כוכבי הסרט - קית הרינגטון (Kit Harington), ברוך הבא ל-MCU חביבי, אני צופה לך גדולות ואם לצטט את אשתי שתחיה אתה "חתיך למות". שוין.

חשוב לציין כי הסרט לא חף מפגמים ואני אתחיל במרכזי והעיקרי שבו - הסטיות. מארוול היא חברה שהוכיחה פעם אחר פעם שהיא יודעת לעבוד עם CGI ושהיא יודעת לגרום לנו להתחבר לדמויות שהן 100 אחוז CGI גם אם הן לא לחלוטין אנושיות (היי גרוט). אני מניח שהמעצבים של הסטיות רצו לגרום לנו לחוש מהן בעתה ופחד ולכן הם יצרו, ובכן, מעין כלבים ענקיים כחולים אבל לא באמת כחולים ולא באמת כלבים עם כל מיני חוטים שיוצאים להם מכל מיני מקומות. אה יש להם גם ארבע עיניים כי... למה לא בעצם. לקראת האקט האחרון של הסרט אחת מהסטיות משדרגת את עצמה והופכת להכלאה די דוחה של בן אדם עם סטייה? אני בכוונה משתמש פה בסימני שאלה כי זה באמת לחלוטין לא ברור לי לאן היוצרים כיוונו כאן. והנה פתאום הסטייה מדברת, ופתאום היא גורמת לנו להבין שהיא לא הבאד גאי כאן אלא הנצחיים שעוזרים לארישם להחריב את כדור הארץ. בשלב הזה למען האמת הייתי מצפה למעין איחוד בין הסטיות לבין הנצחיים אבל מכוחו של הרגל ומסיבות שעד עכשיו לא לחלוטין הבנתי, הסטיות והנצחיים ממשיכים להילחם ותינה (אנג'לינה ג'ולי שלא נס ליחה) שוחטת את הסטייה המדברת ובזה נראה שתם תפקידה בכוח. לקחתם כלב כחול ענקי, האנשתם אותו ואז נתתם לאנג'לינה ג'ולי (סירייסלי האישה הזו לא מזדקנת) לשחוט אותה בבת אחת? אבל כבר היה לה אופי, חלומות וארבע עיניים!!! נו בסדר.

Trailer Watch: The Eternals Final Trailer

לסיום אני רוצה לדבר על חסרון בולט שעלה אצל מבקרים רבים והוא כמובן כמות ה-PC הבלתי נגמרת שהסרט הזה מציג. גם אם נתעלם מעיוותי המגדר, המין והגזע שהסרט עשה לדמויות המקוריות, הטענה הייתה שתרבות הפוליטליקלי קורקט השתלטה לחלוטין על הסרט הזה והרסה אותו. רק החלק הראשון של המשפט הזה נכון. כן, מארוול ניסו לחנך פה את הצופים שלהם לזוגות מעורבים, זוגות גייז ובניגוד לנוקמים - הפרנצ'ייז ההיסטרי של מארוול - הדמות המרכזית ואפילו הדמויות הראשיות בסרט הזה ברובן הן לא גבר סטרייט לבן ופריבילגי (סורי קפטן רוג'רס). העניין הוא שאני חושב שזה נעשה בחן בסרט הזה. בניגוד לסרטים אחרים, אני לא חשתי שמארוול כופים עליי תכנים של שוויון מגדרי. אני באמת האמנתי שזה סבבה שאישה תנהיג את החבורה הזו והיה נראה לי הגיוני לחלוטין שגבר אפרו אמריקאי יצא עם בחור מוסלמי. פור פאק סייק זה 2021 גם ביקום המארווליסטי ולמי שהפריע לראות שני גברים מתנשקים אז הבעיה היא לגמרי אצלו. אני לא מת על תרבות ה-PC כי אני לא אוהב שמנסים לחנך אותי ודוחפים סצנות מסוימות כדי להראות לי "היי תראה עוצמה נשית" (עד היום הרגע הקרינג'י ביותר ביקום של מארוול מבחינתי הוא הסצנה באנדגיים שמראה את כל "הנוקמות" באותה תמונה...), וכאן זה נעשה גם בטעם טוב וגם בצורה שהרגישה טבעית.

השורה התחתונה

אז כן, Eternals זה לא הנוקמים החדש ואולי טוב שכך. הפעם הראשונה שראיתי הנוקמים הייתה ב-2012 - לפני כמעט עשור! אז צריך להודות - מארוול התבגרו ואנחנו התבגרנו איתם וטוב שכך. עם ויזואליות עוצרת נשימה, אנסמבל שחקנים מגוון ונבל שהוא בעצם אנטי הירו שמפיח חיים חדשים לפורמולה שהתרגלנו אליה, מדובר בסרט מהנה במיוחד. לכו לראות הנצחיים ותנו לשונאים לשנוא ולשנוא ולשנוא.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • סינמטוגרפיה מרהיבה
  • עלילה עמוקה
  • נבל מרענן

הרע

  • הסטיות מרגישות חסרות השראה
  • רקע הדמויות לא תמיד ברור

וקראון

  • האריש פאקינג פאטל. אני מקווה לראות אותו שוב בעתיד

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י