הרשמה

ביקורת: Woojer Vest Edge

רועי לבש את משקפי המציאות המדומה, סגר את הווסט וצעד לעולם חדש ומופלא

הווסט שלוקח את המושג "מיכשור לביש" לקיצון הגיע לביקורת!

הווסט סופק לנו על ידי חברת Woojer, תודה רבה!

אחד הסרטים האהובים עליי ביותר הוא Ready Player One. בעבר הסרט הזה אולי היה ניראה כמו מדע בידיוני טהור אבל ככל שהזמן עובר אנחנו מתקרבים אליו יותר ויותר. עם עלייתן של משקפי מציאות מדומה כמו ה-Quest 2 וההכרזה על ה-Metaverse הרעיון של Ready Player One ניראה ממשי מאוד. מלבד משקפי מציאות מדומה יש בסרט גם דגש על מכשור לביש כמו חליפת ה-X1 שאמורה לגרום לשחקן לשקוע עוד יותר עמוק למציאות המדומה. אני מאמין ואוהב מאוד את כל הרעיון של מציאות מדומה ואחרי שראיתי את הכפפות המגע של Meta וצפיתי בסרט בפעם השישית החלטתי ליצור קשר עם חברת Woojer כדי לנסות את ה-Vest Edge שלהם שמתיימר לקחת את חוויות האמרסיות צעד אחד גדול קדימה.

צעדים ראשונים לחוויה אחרת

כבר מאז שפונג יצא בשנת 1972 מפתחים משחקים עובדים קשה מאוד ומשקיעים הרבה משאבים באימרסיות של משחקים. אותה תחושה שאין לה תרגום טוב לעברית אבל זאת התחושה שגורמת להישאב למשחקים ולגרום להם להרגיש אמיתיים ושאנחנו השחקנים חלק מהמשחק. כדי לקבל את האימרסיות המושלמת המשחק צריך לגעת בכל החושים של השחקן ולעשות את זה בצורה האמינה ביותר. זאת אחת הסיבות שעברנו מדו-מימד בשחור-לבן למשחקים עם גרפיקה פוטוראליסטית כמו הדמו של The Matrix Awakens ולמשחקים עם סאונד על גבול המציאותי. אבל יש חושים שאותם תעשיית הגיימינג ועולם הטכנולוגיה עוד לא כל כך פיצחו כמו חוש הריח (אך יש כמה פיתוחים בכיוון הנכון) וחוש הטעם (אם כי הוא משחק חלק פחות משמעותי עד כדי זניח). החוש החמישי הוא חוש המישוש, איתו היו כמה התקדמויות לאורך השנים כמו שלטים עם רטט, אחר כך הגיעו שלטים עם כמה מנועי רטט כדי להרגיש רטט רק בצד אחד של השלט ורק לאחרונה קיבלנו שלטים עם הפטיק והדקים שיכולים להגיב ולהתנגד במידת הצורך, אבל כאן זה בערך נעצר. בדיוק כאן נכנס לתמונה ה-Vest Edge שרוצה לקחת את כל נושא התחושה והפידבק המורגש ממשחקים לשלב הבא.

על חברת Woojer הישראלית והמוצרים שלה שמעתי בפעם הראשונה כבר לפני כמה שנים אבל רק כשקיבלתי את ה-Vest Edge התחלתי באמת להבין שמודבר כאן במשהו מיוחד. אני אוהב לחשוב שחווית האנבוקסינג מכתיבה לא פעם את השימוש (לפחות הראשוני) במוצר וזה בדיוק המצב כאן. הקופסא של ה-Vest Edge היא בצורת טרפז שלא רואים כל יום. כאשר פותחים את טרפז השחור מקבל את פנינו קרטון מגן דק כשמתחתיו מחכה הווסט עצמו. בשני צדדי הווסט נמצאים התוספות שמתקבלות איתו בדמות מטען, כבל USB-C, כבל 3.5 מ"מ, מעט ניירת וספרון הדרכה קצר בעברית. אני חייב להוריד את הכובע בפני Woojer על הספרון הדרכה, ראשית תמיד כיף לקבל מדריך בעברית ושנית על אף שהוא היה מאוד קצר הוא היה מאוד שימושי וסיפק לי את כל המידע שהייתי צריך לדעת כדי להתחיל להשתמש בווסט.

עולים על ציוד

עכשיו שהווסט מחוץ לקופסא אפשר להתחיל לדבר עליו יותר. הוא מגיע ללא סוללה אז צפויות לו עכשיו קצת מפחות משעתיים בחיבור למטען שאנצל אותן כדי לדבר על הפרטים היבשים. ה-Vest Edge שוקל בערך כשני קילוגרמים שאני חושב שזה איזון טוב בין כבדות לא נוחה לבין קלילות שנותנת לו הרגשה זולה. כדי להגיע לסוללה מלאה הוא ידרוש כשעתיים של הטענה אשר יספיקו ל-7 עד 8 שעות של עבודה, תלוי בעוצמת הרטט שתרצו. על הכתפייה השמאלית נמצא המוח של הווסט עם ארבעת החיבורים וחמשת הכפתורים שישמשו אתכם. מבחינת חיבורים יש כניסת 3.5 מ"מ להעברת מידע, חיבור USB-C שיכול לשמש לטעינה ואו העברת מידע, חיבור ייעודי למטען ולבסוף יציאת 3.5 מ"מ מהווסט לאוזניות שלכם. מעבר לאפשרויות החיבור הפיזיות האלה אפשר לחבר את הווסט גם באמצעות Bluetooth כמעט לכל מכשיר על ידי לחיצה של 5 שניות על כפתור ההדלקה שיושב במרכז מעגל הכפתורים. אם כבר דיברתי עליהם אז ארבעת הכפתורים הנוספים לכפתור ההדלקה שולטים על הגברה או החלשה של עוצמת הווליום שהווסט מעביר לאוזניות וכן על עוצמת הרטט, פשוט וקל. עוד דבר לגבי התחברות ב-Bluetooth, כדי להשתמש בווסט במצב אלחוטי לגמרי צריך לדאוג שהמכשיר המשדר, יוציא את הסאונד לווסט ולאוזניות במקום אחד על גבי השני. בטלפונים יחסית פשוט להגדיר את זה אבל במחשב או ב-Quest 2 זה יכול להיות טיפה כאב ראש לכן העדפתי תמיד להיות מחובר בכבל על אף הסירבול. אוסיף ואגיד שחבל שאין על הכתפיות קליפסים שיתפסו את הכבלים וימנעו מהם להסתבך בשחקן, אפשר לעשות את זה לבד בבית בקלות עם גומיה אבל חבל שלא חשבו על זה מראש.

ברגע שהווסט טעון ומוכן לעבודה רק נשאר ללבוש אותו ולהתאים אותו כדי שהוא ישב כמה שיותר צמוד לגוף שלכם. הווסט עצמו עשוי מבד נעים ואווררי ובשילוב עם משקל נכון שמפוזר כהלכה כך שמתקבלת חוויה נעימה ולא לוחצת או מציקה שמבטיחה שגם אחרי כמה שעות של שימוש הווסט לא יהיה ספוג בזיעה. הוא בנוי כ-One Size Fits All כך שאין צורך לדאוג לגבי מידות ודברים כאלה, רק לדאוג להדק את הקלפיסים והרצועות כהלכה. החלק הזה מאוד חשוב מפני שאם הווסט לא ישב נכון או לא יהיה צמוד מספיק החוויה שהוא יספק לא תיהיה בשיאה, זה תקף גם לעוצמת הסאונד שצריכה להיות מקסימאלית. עכשיו אפשר לדבר קצת יותר על איך ה-Vest Edge עובד. ברגע שתלבשו אותו ותתחברו למכשיר שיעביר אליו סאונד, בין אם זה דרך כבל או Bluetooth הווסט יכניס לפעולה את ששת מנועי הרטט שלו שנמצאים בשני צידי הגוף, באגן, שכמות ובכפתיים.

שני צדדים למטבע

אני לא בדיוק יודע איך ה-Vest Edge עובד אבל אחרי כמה עשרות שעות של שימוש בו אני חושב שיש לי השערה די הגיונית. ה-Vest Edge לוקח את הסאונד שמגיע אליו ומנסה לפענח אותו כדי להבין מתי להכניס רטט? באיזה עוצמה הרטט צריך להיות? ומאיזה כיוון הוא מגיע? יש לשיטה הזאת יתרונות וחסרונות ואני לא בטוח מה הם יותר דומיננטי, אני אתחיל מהיתרונות. בראש היתרונות של פיענוח סאונד על פני העברת מידע של רטט (כמו בשלטי קונסולות) עומדת האפשרות לקבל רטט ולהשתמש בווסט עם כל מוצר שיכול לשלוח סאונד, זה לא משנה אם זה טלפון, מחשב, קונסולה, משקפי מציאות מדומה או מכונת כביסה חכמה. החיסרון המרכזי הוא בדיוק והפיספוסים שהפיענוח עושה לא פעם, למשל לפעמים הסאונד לא מספיק מדויק או שהפיענוח לא עובד טוב מספיק ויכולים להתקבל רטט בזמנים לא נכונים, בעוצמה לא מתאימה או מכיוון לא נכון. עוד חיסרון הוא שאם רוצים להפיק רטט אבל אין לו סאונד, כמו רכב שנוסע חצי על דרך אפר וחצי כביש ורוצים להפיק רטט בצד של דרך האפר, זה לא אפשרי כי אין סאונד שיפיק את הרטט.

אין פיתרון מושלם אבל אציין עוד כמה דברים. דבר ראשון, לא לכל משחק יש את המידע של הרטט שהוא יכול לשלוח וגם אם יש, מעטים המשחקים אם בכלל שיש להם את המידע הזה מחולק לשישה כיוונים שונים. דבר שני, מניסיוני פיענוח הסאונד כאן עובד די טוב, הוא לא חף מבעיות אבל במשחקים עם מנועי סאונד מפותחים עם תמיכה בסראונד מתקבלות לא פעם תוצאות מרשימות מאוד. לבסוף אציין שככל שהסאונד יהיה באיכות גבוהה יותר כך הרטט יהיה טוב ומדויק יותר, שמתי לב לזה כאשר שמעתי שיר ב-Youtube והרטט לא היה כל כך טוב אבל כאשר שמעתי אותו באיכות קצת יותר טובה ב-Spotify הדיוק והעוצמה של הרטט השתפרו משמעותית.

The Feel of Music

המוצר הראשון של Woojer נקרא Strap Edge והוא היה פחות מיועד לגיימינג ויותר לשמיעת והרגשה של מוזיקה. יצא לי לנסות את ה-Strap Edge לפני כמה חודשים באיזה חנות והתרשמתי מאוד אבל עם ה-Vest Edge החוויה הזאת שונה לגמרי ומתקדמת הרבה יותר. אני אצרף פה למטה פלייליסט עם שירים שעבדו מושלם על ה-Vest Edge וכאלו שהרגשתי שהוא באמת תורם לחווית האזנה להם. אני לא שומע יותר מידי מוזיקה וגם אם כן זאת לרוב יותר מוזיקה שקטה אז לצורך החלק הזה של הביקורת נעזרתי בבת הזוג שלי. בתור מישהי שחושבת שטכנולוגיה שואבת אותי ומשתלטת לי על החיים היא קצת חששה ללבוש את הווסט בפעם הראשונה אבל ברגע שהוא נלבש היא לא רצתה להוריד אותו. לדבריה עם הווסט היא הרגישה כאילו היא נמצאת במסיבה ועומדת לידי הרמקול כשהיא מרגישה את המוזיקה בגוף שלה וההרגשה הזאת עודדה אותה מאוד לרקוד. אני יכול להעיד שכשזה עובד טוב, ההרגשה של המוזיקה להיות מעט ממכרת וכל הזמן רוצים להקשיב ולנסות שירים אחרים ופה נעוץ סוד הקסם של ה-Vest Edge, הרצון להמשיך לשמוע ולהרגיש מוזיקה.

אני הלוחם

עם כמה שכיף לשמוע מוזיקה עם ה-Vest Edge מה שעניין אותי יותר מכל הוא לשחק איתו ואחרי זה לנסות לשחק גם ב-VR. אני חייב לציין שלשים את הווסט לפני שנכנסתי ל-Battlefield 2042 כבר נתן לי תחושה מעט יותר מציאותית והכניס אותי קצת יותר למצב קרב. כמו שאמרתי קודם על פיענוח הסאונד שעובד טוב במצבים מסויימים ובאחרים פחות כך המצב גם במשחקים. למשל עם Ready or Not הייתה לי חוויה פחות טובה בגלל המוזיקת רקע שפשוט גרמה לרטט כל הזמן או עם Forza Horizon 5 שהפיק רטט חזק באופן קבוע גם אם המנוע של הרכב לא התאמץ יותר מידי והיה יחסית שקט או כאשר נהגתי ברכב חשמלי שהוא שקט לגמרי. לעומת אלה, בין המצטיינים אפשר למצוא את Flight Simulator 2020 שנתן לי בדיוק את התחושה של שני המונעים של ה-F14 שעובדים בכל הכח מאוחריי ואת Battlefield 2042 שללא ספק נתן לי את התחושה הטובה ביותר.

כאשר יריתי עם צלף ב-Battlefield 2042 הרגשתי את הרטט בעוצמה חזקה בכתף ימין וזה הרגיש דומה מאוד למקור. בפעמים שבהן השתמשתי באקדח או נשק קל הרטט היה פחות חזק מהצלף והיה דיי קרוב לתחושה האמיתית. הרטט שמתקבל כשיורים טיל הוא אחר לגמרי מהרטט של הנשקים כשהוא מרגיש יותר עומק ומורגש במרכז הגוף לעומת הנשקים שמורגשים בצד ימין, זאת הייתה הרגשה מאוד אמינה ומלהיבה. גם כאשר לא יריתי ה-Vest Edge תרם רבות לחווית המשחק כשהוא העצים רגעים כאוטים ומלאי פיצוצים עם רטט ולפרקים הרגשה מאוד ראליסטית. אבל ההרגשה הכי טובה הייתה כאשר רצתי במפה ושמעתי פיצוץ חזק כשתוך כדי קיבלתי רטט מאוד חזק מצד הגוף בהתאם לרעש הפיצוץ, כאשר הסתכלתי לכיוון ראיתי מיכל דלק עצום שהתפוצץ. השילוב של הסאונד עם הויזאוליות של המשחק והתחושה שקיבלתי מה-Vest Edge היה משהו שלא חוויתי כמותו מעולם בזמן גיימינג וזאת חוויה אימרסית בלתי נשכחת שהייתי רוצה שכל שחקן יחווה גם.

אחרי החוויה הלא פחות ממדהימה הזאת הייתי חייב לנסות את הווסט במציאות מדומה. המשחק הראשון שניסיתי היה The Climb 2, החוויה איתו הייתה לא כל כך טובה וזה גם היה צפוי כשכן זה לא משחק שיכול להרוויח מהיכולות של הווסט. אחרי שנהנתי עם הווסט בזמן הקשה למוזיקה ובזמן גיימינג הייתי חייב לשלב בין השניים והפעלתי את Beat Saber. כאן החוויה שלי הייתה מעורבת, היו משחקים שבהם הווסט עבד בצורה טובה והוסיף אלמנט למשחק והיו משחקים שבהם הוא היה לא טוב ולעיתים הפריע וגרע מחווית המשחק. Arizona Sunshine היה טוב אבל הכוכב האמיתי היה Pistol Whip שגם הוא מחבר בצורה נהדרת בין מוזיקה למשחקים. כששיחקתי ב-Pistol Whip עם ה-Vest Edge זה היה הכי קרוב שהצלחתי להגיע עד עכשיו למה שרואים ב-Ready Player One כשהרגשתי כמעט במאה אחוז שאני חלק מהמשחק, הרגשתי את המוזיקה, הרגשתי את האקדחים והשילוב עבד בצורה מושלמת. פשוט הייתי חלק מהמשחק ולא רציתי להפסיק לשחק לרגע, נשאבתי למשחק וכמעט וטבעתי במציאות מדומה. כאן, ה-Vest Edge הוכיח את עצמו כ-Game Changer אמיתי שמוסיף משהו אחר למשחק ולא סתם גימיק שניראה טוב בסירטוני Youtube. אין באמת אפשרות להעביר את התחושה בכתב וזה משהו שפשוט חייב לנסות כדי להבין.

השורה התחתונה

אם אני אחזור להתחלה, אני יכול להגיד בלב שלם שה-Vest Edge הצליח בגדול והוא אכן לקח את חווית המשחק והאימרסיות של משחקים ומוזיקה קדימה. הוא לא חף מבעיות, לפעמים הוא לא עובד בדיוק כמו שמצפים ולפעמים ההרגשה שהוא מספק לא כל כך מתאימה לסיטואציה. אבל כשהוא עובד טוב זאת הרגשה שאין שניה לה והיא עושה פלאים לחווית המשחק. אני מאוד אוהב את ה-Vest Edge, אני חושב שהוא מוצר פושט, קל נוח וכיפי מאוד, אבל אני לא בטוח שהרבה אנשים יסכימו לשלם עבור החוויה שהוא מספק 1,600 שקלים. ה-Vest Edge בהחלט פתח לי את התיאבון והפך אותי למאמין בטכנולוגיות חדשות לשיפור חווית גיימינג ומציאות מדומה ורק על זה מגיע לחברה הישראלית קרדיט.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • מדריך הפעלה קצר וטוב בעברית
  • זמן הטענה קצר יחסית עם חיי סוללה טובים
  • נוח ולא מפריע או מכביד בזמן משחק
  • מערך חיבורים ורסטילי שעובד כמעט עם כל דבר
  • משפר פלאים את חווית האזנה למוזיקה
  • מספק את חווית המשחק הטובה והאימרסית ביותר

הרע

  • הרטט לא תמיד מתאים לסאונד
  • כמעט ומחייב שימוש בכבלים מסורבלים

והציפייה:

  • חליפת רטט מלאה מבית Woojer
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:55 03.02.2022 | מוצר נחמד מוצר נחמד (אורח)

    הווסט הזה בהחלט ניראה כמו מוצר נחמד אבל כמו שכתבתם בסוף אני לא יודע מי יהיה מוכן לשלם את הסכום הזה על מוצר שלא תמיד עובד

  2. 2

       | פורסם ע"י