הרשמה

האם מה שאנחנו צריכים כרגע זה עוד ריבוט ל-Texas Chainsaw Massacre?

אור מגיע לעשות לנו סדר לפני יציאת הסרט "המנסרים מטקסס"

ריבוט אחרי ריבוט, סיקוול אחרי פריקוול - מה לעזאזל הולך על הסדרה הזאת?

סוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 הן טור הזהב של סרטי האימה, במיוחד כשמדובר בסרטי סלאשר שהפכו לקאלט לאורך השנים, הם נתנו לנו דמויות שנזכור במשך עשורים. "ליל המסכות" (מי לעזאזל תירגם Halloween כליל המסכות ולא ליל כל הקדושים בשנות ה-70?) נתן לנו את מייקל מאיירס, אחד מהרוצחים הכי מפחידים בהיסטוריה הקולנועית עד היום (וכעת גם קיבל ריבוט בן שני סרטים עם סרט שלישי בדרך). "סיוט ברחוב אלם" נתן לנו את פרדי קרוגר, הרוצח שפועל בסיוטים של אנשים, "יום שישי ה-13", בתחילה אומנם הרוצחת היתה אימו של ג'ייסון וורהיס, אבל כבר בסרט השני קיבלנו אותו כסטוקר הראשי של הסדרה והפך לדמות אייקונית.

אבל לפני כל אלו ולפני שהן התחילו להוציא סיקוולים בקצב מסחרר, היה סרט אחד שבאמת התחיל הכל בקטן ובאמת שינה את פני הז'אנר, "המנסרים מטקסס" (The Texas Chainsaw Massacre, גם התרגום הזה בעייתי אבל נגיע לזה כבר מאוחר יותר). לאורך השנים הסרט זכה גם כן לסיקוולים ולריבוטים שונים (ומשונים במיוחד), כאשר הריבוט החדש מגיע ממש היום (שישי) לשירות של Netflix, הטריילר החדש מספק הצצה קצת יותר גדולה למה שאנחנו צפויים לקבל, ואחרי צפיה חוזרת בו אני מגיע לאותה מסקנה פעם נוספת - הפרנצ'ייז הזה צריך להישאר בספרי ההיסטוריה כפורץ דרך, אך עם כל ריבוט שלו, הוא מאבד מהערך שלו. הנה דעתי לפני שהסרט יוצא, יחד עם קצת על מהלך ההיסטוריה של הפרנצ'ייז הקלאסי הזה.

מההתחלה

הכל התחיל מסרט אחד עצמאי יחסית ב-1974 שנוצר מדמיונם הפרוע של טובי הופר (Tobe Hooper) וקים הנקל (Kim Henkel), "המנסרים מטקסס" התמקד בחבורת נערים צעירים שנוסעים בטקסס כאשר הם נתקלים במשפחת קניבלים שרודפת אותם לאורך הסרט (כיאה לעלילת סרט סלאשר). כולם חוץ משורדת אחת נרצחים בידי אחד הרוצחים ככל הנראה הכי אייקוניים בהיסטוריה של סרטי האימה, Leatherface (בשבילכם "פני עור", או אם אתם משחקים ב-Dead by Daylight, אז Bubba). הרוצח מאופיין בהתנהגות פסיכוטית, הוא מסתובב עם מסור (והוא בעצם הדמות היחידה שעושה במסור שימוש, ועדיין הסרט תורגם כ-"מנסרים") ולובש את עור הפנים של הקורבנות שלו.

הסרט "המנסרים מטקסס" יצא לאקרנים וזכה לביקורות מאוד מבולבלות, הרבה ביקרו את התסריט המשונה של הסרט והאלימות שהיתה מאוד לא אופיינית לקולנוע של אותה תקופה. יחד עם זאת, מבקרים כן ציינו לשבח את תצוגת המשחק המצויינת של השחקנים בסרט, כאשר מבקר אחד (פטריק טגרט מ-The Cincinnati Enquirer) אף אמר כי מרלין בארנס (Marilyn Burns) ששיחקה את סאלי צריכה לקבל פרס אקדמיה על המשחק האמין שלה. במשך השנים מבקרים שונים החלו לדבר בשבחו של הסרט, על הנראות שלו והאימה שהוא הטיל על הצופה מבלי לעשות שימוש מוגזם בדם.

הסרט עם השנים הפך לקאלט והשפיע על טור הזהב של סרטי הסלאשר של סוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 ובעצם הציב רף חדש לאיך שסרט אימה צריך להראות. Leatherface זכה גם הוא למעמד של דמות אייקונית, השימוש בכלים שגרתיים ככלי רצח, והאופי של הדמות הגדולה, שקטה וכמעט חסרת אישיות שלו השפיעה על לא מעט רוצחים אחרים בסרטי האימה שהגיעו בשנים העוקבות. כך לדוגמא רוצחים כמו מייקל מיארס, ג'ייסון וורהיס ואפילו פרדי קרוגר הגיעו לעולם וגם הן הפכו לאייקון אימה מוכר, ככל הנראה אף יותר מ-Leatherface עצמו.

קוהרנטיות בסימן שאלה

אחרי היציאה של "המנסרים מטקסס", טובי הופר וקים הנקל עברו לפרויקטים הבאים שלהם ובמשך השנים עבדו על פרויקטים שונים (כולל סרט אחד משותף נוסף בשם Eaten Alive שסיפורו מבוסס על הרוצח ג'ו בול שגם מוכר בתור "איש התנין"), כאשר הסרט המוכר ביותר הוא Poltergeist שטובי הופר עבד עליו בשיתוף עם סטיבן ספילברג והפך לקלאסיקת אימה נוספת. עד שהסרט הבא בסדרת המנסרים יצא עברו קרוב ל-12 שנה, והפעם טובי עבד ללא קים על הסרט וב-1986, יצא סרט ההמשך, "המנסרים מטקסס 2".

סרט ההמשך של "המנסרים מטקסס" קיבל תפנית משונה כאשר הרצון של טובי הופר היה להוציא סרט קומדיה שחורה. הדבר השפיע על התוצר הסופי והסרט זכה לביקורות מעורבות לרוב ונכשל מסחרית. לאחר מכן יצא סרט המשך נוסף בלי המעורבות של קים וטובי, אחרי שהזכויות לסדרה נמכרו ל-New Line Cinema בעקבות הכשלון המסחרי של הסרט האחרון. הסרט החדש שנשא את שמו של האנטגוניסט האייקוני של הסדרה, נכשל אף יותר מקודמו הן בביקורות והן מבחינת הכנסות. סרט רביעי ואחרון נוצר עבור סדרת הסרטים, הפעם קים הנקל חזר לעבוד עליו בתור תסריטאי ובמאי. הסרט יצא בעיכוב של קרוב לשנה ממועד ההוצאה המקורית שלו ופעם נוספת זכה לביקורות שליליות יחד עם הכנסות מעטות למדי שלא הצליחו לכסות את עלויות ההפקה.

ב-2003 יצא הריבוט הראשון של הסדרה בדמות רימייק לסרט הראשון אשר הופק על ידי מייקל ביי (Michael Bay) בעזרתם של היוצרים המקוריים של הסדרה, טובי הופר וקים הנקל שמשתפים פעולה בפעם הראשונה מאז Eaten Alive ב-1976. הסרט שינה כמה פרטים קריטיים בעלילה של הסרט המקורי - החבורה שנוסעת בטקסס לא אוספת יותר את האח של פני עור, הוא אף מקבל שם ורקע שונים שגרמו להרבה מבקרים להרים גבה על העלילה של הסרט. אך עם זאת, הסרט הצליח מסחרית והביא איתו סרט פריקוול נוסף שלאחריו, הסטודיו שעבד על הסרטים החדשים, Platinum Dunes, הודיעו כי לא קיים תכנון להמשיך להפיק סרטים חדשים עבור "המנסרים מטקסס".

ב-2011 הזכויות לסדרה נמכרו ל-Lionsgate וב-2013 יצא סרט חדש שעונה לשם Texas Chainsaw 3D. הסרט היווה סיקוול לסרט המקורי מ-1974, בהתעלמות מוחלטת מכל הסרטים האחרים שיצאו לאחר הסרט המקורי. פעם נוספת הסרט יוצא לביקורות שליליות, אך הפעם עם אכזבה יחסית קטנה מבחינת ההכנסות. ההכנסות הספיקו על מנת להפיק סרט פריקוול (פעם נוספת) תחת השם Leatherface, אך זה יצא לא רק לביקורות שליליות, אלא גם להכנסה מצחיקה של מיליון וחצי דולר (לא ידוע מה גודל ההוצאות על הסרט). ב-2017 Lionsgate איבדו את הזכויות ל-"מנסרים מטקסס".

למה לי ריבוט חדש עכשיו?

עכשיו שסיימתי לחפור על ההיסטוריה של הפרנצ'ייז, הגענו ל-2022, היום יוצא סרט חדש בסדרת "המנסרים מטקסס" ובשלב הזה, הפרנצ'ייז נמצא במקום מאוד רגיש שבו הסרט החדש בצע אחד משני דברים אפשריים -  יחזיר את הסדרה לחיים, או יהרוג אותה באופן מוחלט (או לפחות כך אני מאמין, אבל מה אני כבר יודע בשלב הזה...). קים הנקל נמצא בצוות ההפקה הפעילה של הסרט (טובי הופר נפטר ב-2017), אבל בשלב הזה קשה לי להגיד שהנוכחות שלו באמת עוזרת למצב של הסרט הזה להשתפר.

הנה העלילה של הסרט נכון לעכשיו כמו שאני מבין אותה: הסרט מתרחש כ-50 שנה אחרי האירועים המקוריים של 1974 (סיקוול לסרט הראשון, פעם נוספת), חבורת צעירים מגיעה להארלו (Harlow) שבטקסס על מנת להפיח חיים בעיירה נטושה. הכל משתבש כאשר הצעירים מגיעים לביתו של פני עור ומעירים את הרוצח שבעקבות כך יוצא למסע רצח מדמם במיוחד. הטריילר לא בוחל בשום אמצעי על מנת להראות לנו למה אנחנו באמת צריכים לצפות, ומציג חלק קטן מהאלימות שצפויה להופיע בסרט. בזמן שזה טוב ויפה לסרט סלאשר, האם העלילה שלו פעם נוספת תעמיד סימני שאלה רבים בנוגע ל-"למה בעצם?"

הנה דבר אחד שהסרט כן עומד לעשות שתפס את תשומת הלב שלי: קצת בדומה לאיך ש-Halloween מ-2018 החזיר את לאורי סטראוד (Laurie Strode שמגולמת על ידי ג'יימי לי קורטיס) ויצר סרט סיקוול לסרט המקורי שהתעלם באופן מוחלט מכל סרט אחר שיצא אחרי הסרט המקורי (אבל להבדיל מהסרטים שהזכרתי לעיל, מדובר בסרט מוצלח, בואו נתעלם מ-Halloween Kills בנתיים...). גם פה, הסיקוול החדש עושה את אותו הדבר ומחזיר את סאלי, השורדת היחידה מהסרט המקורי ובדומה ללאורי, סאלי יוצאת למסע נקמה ברוצח הראשי של הסרט שהרס את חייה.

בשלב הזה בהיסטוריה, אני באמת לא בטוח למה הסרט הזה אמור להגיע ולשנות את דעתי שלפרנצ'ייז הזה עדיין יש מקום ב-2022. אני באמת לא מצליח לראות מצב שבו ה-"המנסרים מטקסס" חוזר להיות פרנצ'ייז מרכזי, אבל אני כמובן מוכן לטעות. הריבוט של Halloween התחיל בצורה מוצלחת, אבל אף לא סרט אחד שיצא אחרי המקור ב-74 הצליח לשחזר את ה-"קסם" של הסרט המקורי באותה המידה. עצם הקפיצה בסרט הזה כמעט 50 שנה מהאירועים של הסרט בשנות ה-70, נראית לי רק מעט תמוהה, במיוחד כשבטריילר מוצגת לי סצינה "קרינג'ית" במיוחד שכוללת ציטוט מודרני כמו "Try anything and you're cancelled". מיותר לציין שכמעט עצרתי את הטריילר ופשוט ויתרתי על הסרט בצורה מוחלטת באותו הרגע.

השורה התחתונה

לסיום, מה הסרט הזה צריך על מנת באמת להצדיק את הקיום שלו? הוא צריך לעדכן את הפורמולה שעליה הסרט מבוסס, פני עור היה מאוד מאיים בשנות ה-70, הוא המציא ז'אנר חדש של סרטי אימה כמעט בעצמו ובזמן שאני לא מאמין שהוא צריך להמציא סוגה חדשה של סרטים, הוא צריך להוכיח שמדובר בסדרה שבאמת התחילה הכל. הסרט יצטרך לדעת לגשר על פערים כמו הסיבה שבגללה לא שמענו על פני עור במשך כמעט 50 שנה, למה הוא הסתתר כל כך הרבה זמן ויותר מכך, להצדיק את החזרה של סאלי על מנת "לנקום" בפני עור. מה אתם חושבים על הסרט הבא של "המנסרים מטקסס"? אתם מתכננים לצפות בו? ספרו לנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י