הרשמה

ביקורת: Horizon Forbidden West - יורה חץ, ופוגעת

חמש שנים לאחר הביקורת שלו למשחק המקורי, שמואל חוזר לביקורת על המשחק הבא בעולם של אלוי ו-Horizon! בואו לקרוא מה חשבנו על המשחק!

  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 18/02/2022

כל מי שחיכה למשחק הזה בקוצר רוח ורק רצה לשמוע איך הוא: תהיו רגועים. מדובר באחד המשחקים הכי טובים לקונסולות הפלייסטיישן שתוכלו לקנות

עותק סיקור סופק לנו על ידי ישפאר וסוני אירופה, תודה רבה!

לא לדאוג, זאת לא הולכת להיות הקדמה ארוכה במיוחד. אני יודע למה כולכם פה: אתם שיחקתם במשחק Horizon Zero Dawn אי שם ב-2017, או אולי בגרסת ה-PC שיצאה לפני כשנה וחצי. אתם ראיתם את הטריילרים, קראתם את החדשות ואתם רק מתים לדעת דבר אחד: האם Horizon Forbidden West, משחק ההמשך למשחק הנהדר ההוא מה-PS4, עומד בציפיות ממנו? האם מדובר במשחק שחובבי משחקי עולם פתוח וחובבי המשחק הראשון ייהנו ממנו? אז קודם כל, התשובה היא כן חד וחלק, אבל אם תתנו לי, אני הולך לפרט לכם עד כמה המשחק הזה הוא כל מה שרצינו שהוא יהיה - ועוד.

לתקן את העולם, סיבוב 2

הסיפור של המשחק מתנהל כמה חודשים לאחר סיום המשחק הראשון (הולכים להיות כאן ספוילרים לסיום המשחק הראשון, אז אם לא שיחקתם בו עדיין, מוזמנים לדלג לחלק הבא של הביקורת): לאחר הקרב הגדול נגד HADES, הגיבורה שלנו אלוי (Aloy) נמצאת במסע לחיפוש אחר GAIA, ה-AI שבנתה המדענית הגאונה אליזבת סובק, כדי שתוכל לעזור לה לבנות מחדש את הצמחייה ועולם החי של כדור הארץ, לאחר שמגפה נוראית התחילה להתפשט בו ולהרוג יבולים, בעלי חיים ובני אדם. במהלך המסע, אלוי תצטרך להיכנס אל המערב האסור, בו היא תפגוש חברים ישנים, תכיר כמה חברים חדשים וכמובן אי אפשר בלי כמה אויבים שיעמדו בדרכה של הלוחמת הג'ינג'ית שלנו.

ו...זהו, כאן אני הולך לעצור את הפירוט שלי על הסיפור עצמו. אני עושה את זה גם כי סוני ביקשו מאיתנו לא לפרט יותר מדי על קטעי העלילה השונים וגם כי אם להיות כן איתכם - אני לא רוצה להרוס לכם את הסיפור. אם המשחק הראשון הציג לנו סיפור מעניין ומפתיע על כדור הארץ והתושבים שבו, המשחק השני לוקח את הסיפור הראשון ומרחיב אותו עד לאין שיעור. יש במשחק הזה כל-כך הרבה קטעים מגניבים שקשורים לכדור הארץ, השבטים החדשים שיופיעו במשחק, הדמויות החדשות והישנות ועוד. מה שכן, נקודה חלשה של הסיפור היא העובדה שבחלקו הראשון הוא מסתמך יותר מדי על דמויות מהעבר, כשאת חלקן אני פשוט לא זיהיתי למען האמת. אלוי התרגשה לראות איזו דמות ועברו איזה 5-10 דקות עד שאמרתי: "אההה... אז משם אני זוכר אותה, נכון".

חוץ מזה, הסיפור של המשחק תפס אותי מתחילתו ועד סופו, כשדיאלוגים היו מעניינים, האזורים שאנחנו מגיעים אליהם במשחק והטוויסטים היו באמת (לא לא - באמת) מפתיעים והתחברתי לחלק גדול מהדמויות שהופיעו על המסך - לפחות המרכזיות שבהן. התלבטתי אם לדבר על הנושא הבא כאן או בחלק של הגרפיקה, אבל בסוף החלטתי להזכיר אותו דווקא כאן: האנימציות של הדמויות השונות - בעיקר תנועות הפנים והעיניים - השתפרו בצורה משמעותית מהמשחק הקודם. דיאלוגים ראשיים עדיין נראים נהדר, אבל דיאלוגים משניים נראים לפעמים כמו דיאלוגים ראשיים מהמשחק הראשון. תנועות העיניים, הפנים, הרגשות שדמויות מצליחות להראות, הכל פשוט יותר טוב מהמשחק הראשון במובן הזה. חשבתי שזה מתאים לחלק הזה של הביקורת כי זה גרם לי להתחבר יותר לדמויות והסיפור ש-Forbidden West ניסה להעביר לי.

אפילו האורך של המשחק (בין 30 ל-35 שעות לסיפור המרכזי) הרגיש לי במקום, למרות שהיה קטע אחד או שניים שאני מרגיש שהיה אפשר לוותר עליהם. לא כי הם לא תרמו לסיפור, אלא כי היה אפשר לקצר אותם טיפה. מי שמכיר אותי יודע כמה אני שונא שלבי מים ועם כל הכבוד לכמה ששלבי המים Horizon Forbidden West היו יפים, היה אפשר לקצר אותם טיפה ולהפוך אותם לקצת יותר נסבלים, בשבילי. אני ארחיב יותר על כל העולם החדש שצלילה נותנת לנו בחלק הבא, אבל לסיכום הסיפור: הוא פשוט שווה את הזמן שלכם לדעתי: התמה המרכזית של יצירת קשרים וחברויות עובד טוב מאוד במשחק, הסיפור ירגש אתכם, יפתיע אתכם ולפי דעתי - לא ישעמם אתכם בכלל.

עולם פתוח ומסוכן

העולם הפתוח של Horizon Forbidden West מצליח איכשהו להיות יותר מפותח ומגוון משל המשחק הראשון, כשכמעט בכל פינה של המפה תמצאו מערות לחקור, אוצרות למצוא ומכונות להילחם בהן. ממדבריות עצומות, ליערות ענקיים, עד לערים הרוסות וחופים משגעים: העולם של Horizon Forbidden West הוא יפהפה ומרתיע כאחד. אם הגודל מרתיע אתכם אז חשוב לי לציין כי המפתחים דאגו לפזר המון מחנות (או Campfires) ברחבי המפה ולדאוג שנוכל לעבור בין מחנה למחנה בעזרת Fast Travel. אתם יכולים גם להשתמש ב-Fast Travel Kit כדי להגיע מכל מקום שתרצו לאיזה מחנה שתרצו, למרות שהייתי שמח אם המכניקה הזאת הייתה זמינה בלי לעשות שימוש באיזשהו אביזר (כרגע אני פשוט קורא להם Escape Ropes, כמו האביזר מפוקימון).

במפה תוכלו למצוא הריסות של בניינים שבהם יש אוצר כלשהו שתצטרכו להשיג ו-"קדרות" (או Couldrons), שתוכלו לחקור במטרה להשיג מידע שיעזור לכם להשתלט על מכונות חדשות ומסוכנות. המשחק מציג לנו כלים חדשים שיעזרו לנו לחקור את העולם, כלים כמו ה-Pullcaster שיוכלו למשוך ולפתוח תעלות אוויר ודרכים נסתרות אחרות או ה-Firegleam Igniter שיאפשר לכם להדליק ולפוצץ פרחים מוזרים שמפוזרים ברחבי המפה. בעוד שאלוי עצמה תפגוש את כל המכשולים האלה בחלקים מוקדמים של המסע שלה, המשחק לא נותן לכם את כל הכלים מההתחלה ובכך מעודד חזרה לאזורים ישנים כדי למצוא מערות חדשות ודרכים חדשות שיובילו לאוצרות נוספים.

אחת התוספות הגדולות של המשחק הזה היא היכולת לצלול אל מתחת למים ובנוסף לשלב המים הפשוט פנטסטי (ציניות), המשחק מנצל את היכולת שלנו לצלול בשביל עוד משימות צדדיות מעניינות, מערות עם ציוד נדיר שנוכל לחקור מתחת למים ועוד. הצלילה גם תסייע לנו להתחמק מאויבים, כשהמשחק מאפשר לנו לנוע מתחת למים כדי להימנע מגילוי ולהתכונן לרגע הנכון לתקוף. האמת שאם השלב שהזכרתי בחלק הקודם של הביקורת היה טיפה קצר יותר, הייתי יכול לומר בכנות שמדובר באחד השימושים הכי טובים לשלבים שהם מתחת למים שראיתי מזה המון זמן - בעיקר בזכות היופי של האזורים האלה - אבל זה לא המצב לצערי.

עוד נקודה בה המשחק נופל משלמות היא באלמנט הטיפוס והפלטפורמינג שלו. זה לא שהוא מזעזע או לא עובד כמו שצריך, אם כבר אז להיפך: המשחק נותן עוד אופציות לתזוזה כמו ה-Glide לדוגמא, ואתם תוכלו להשתמש ב-Focus כדי לראות את המסלולים שתוכלו לטפס עליהם. מצד שני, היו לי יותר מדי רגעים בהם השליטה לא הייתה מדויקת מספיק בקפיצות ובטיפוס, מה שהוביל לנפילות שהרגשתי שלא היו בשליטתי. אני לא מצפה לשליטה בסגנון של Super Mario Odyssey, אבל קצת יותר דיוק בשליטה הייתה משלימה את חווית החקר במשחק הזה.

את המערב הפרוע הזה של המשחק מאכלסים שבטים פראיים וגם מכונות חדשות ומאיימות במיוחד. למכונות המוכרות לנו מהמשחק המקורי מצטרפות גם מכונות חדשות כשהפעם תוכלו גם למצוא מכונות שמזכירות גם דינוזאורים כמו הטריצרטופס למשל. המכונות החדשות באמת מהממות בעיצוב שלהן כשהקרבות נגדן יאמצו את המוח ואת יכולות המשחק שלכם. זה לא Dark Souls בשום צורה, אבל המשחק הזה כן קשה ומאתגר לרמה שתכנון קפדני וסריקה של האויבים שלכם יוכלו לחסוך לכם הרבה כאב ראש והרבה פסילות נגד הבוסים השונים. אם כבר הזכרתי אותם: הבוסים השונים במשחק הזה נהדרים. כל קרב בוס היה מאבק של ממש כשכל פעם שנתקלתי בבוס והצלחתי להשתמש בטקטיקה חדשה כדי לנצל את החולשה שלהם או אפילו להשתמש בנשקים שלהם נגדם - זה היה נהדר. עיצוב בוסים מעולה של Guerrilla Games.

לוחמת ישנה, יכולות חדשות

כדי לנצח את האויבים שלכם, בין אם מדובר בבני אדם או מכונות, אלוי תוכל להשתמש במגוון נשקים ארוכי טווח עם יכולות שונות ואפקטיביות שונה. בעוד שנשקים ישנים חוזרים גם במשחק הזה, נשקים כמו ה-Hunter Bow ו-Tripcaster, המשחק גם מציג לנו נשקים חדשים כמו ה-Warrior Bow המהיר והעצבני, ה-Boltcaster שמתפקד כמאג של ממש ואפילו נשקים לא קונבנציונאלים במונחים של משחקי Horizon כמו היכולת לזרוק חניתות על המכונות השונות. בנוסף לנשקים, גם היכולות של אלוי קיבלו שדרוג כשעכשיו בנוסף ליכולות הרגילות שאתם תוכלו לפתח כמו לנוע יותר בשקט כדי לחסל יריבים מהר יותר, המשחק מציג לנו גם יכולות מיוחדות לנשקים ואפילו לאלויי עצמה.

אתם כבר לא מוגבלים רק ל-Triple Shot בתור היכולת ההתקפית המרכזית של אלוי: המשחק מציג לכם מגוון רחב של יכולות ואופציות לכל הנשקים השונים, בין אם להשיג יכולת להמטיר חצים על מכונות גדולות כדי לפגוע בגב שלהן, היכולת להשתמש בחץ חזק במיוחד בשימוש ב-Sharpshooter Bow כדי לגמור אויבים מהר ומרחוק או לירות את כל הכדורים שנשארו לכם ב-Boltcaster במכה: המשחק מאפשר לכם לבחור איזו יכולת שתרצו - גם בזמן אמת - ולרוץ איתה לפי סגנון המשחק שלכם. אליהן מצטרפת גם יכולות ה-Valor: יכולות מיוחדות שאלוי יכולה להפעיל שיתנו לה בוסטים שונים, בין אם בוסט לנזק עם חצים, שיקוי מיוחד שמרפא אותה לאורך זמן, או היכולת להיעלם פתאום מהעיניים של האויבים שלה.

את הנשקים והתלבושות השונים תוכלו לשדרג באחד מעשרות אם לא מאות שולחנות העבודה המפוזרים במפה של Horizon Forbidden West, כשהמשחק מאפשר לכם לסמן איזה שדרוג שתרצו כדי שתוכלו לעקוב אחריו בלייב ולדעת מתי השגתם את הציוד הנדרש לשדרוג הנשק או התלבושת של אלוי. תוסיפו לכך את החשיבות של ירי טקטי כדי להוריד חלקים מסוימים מהמכונות השונות כדי שהם לא יהרסו כשהמכונה תובס ואתם מקבלים מכניקת שדרוגים מתגמלת וכיפית למדי. ברוב המקרים שציינתי קודם לא מדובר במשהו סופר חדש מבחינה מכנית: זה Zero Dawn רק גדול יותר, מגוון יותר וכיפי יותר. איפה שמתחיל מקצה השיפורים הוא בקרבות ה-Melee, או הקרבות מטווח קצר.

המשחק הראשון היה מאוד בסיסי במכניקת המשחק הזו, בסיסי מדי אפילו. אני שמח לומר ש-Guerrilla Games הקשיבה למבקרים ולמעריצים והיא שיפרה את המכניקה הזו ממש. עכשיו לאלוי יש קומבואים מיוחדים ואפילו מתקפות מיוחדות שניתן לבצע עם החנית. זה לא שהם הפכו את המשחק ל-Devil May Cry או משהו, אבל העובדה שאני יכול להסתמך על החנית שלי כדי להגיע למצבים נוחים ליריות על המכונות והאויבים השונים במשחק משפרת את המשחקיות בצורה נהדרת. מספיק להסתכל על העובדה שהמשחק נותן לנו אתגרים בדמות Fighting Pits וה-Arena כדי להבין כמה המפתחים של המשחק גאים במכניקות הקרב שלהם, והאמת? הם צריכים להיות.

איזה מחזה מרהיב

הגענו לחלק שהכי רציתי לדבר עליו בביקורת: הגרפיקה. תקשיבו שנייה - אני יודע שהמשחק הראשון היה נראה טוב מאוד על ה-PS4 ובטח ובטח שעל ה-PS4 Pro, אבל וואו: Horizon Forbidden West נראה אפילו עוד יותר טוב. מספיק לראות את התמונות שצילמתי כאן בשביל הביקורת כדי להבין עד כמה המשחק הזה מרשים ויפהפה על הקונסולות של סוני. העצים, החול, המים, הבוץ, האפקטים של כל הטכנולוגיה של העולם הישן, החולצות והשריון, תווי הפנים הכל הכל נראה פשוט מטורף. היו רגעים שבהם עצרתי ופשוט הסתכלת על העולם סביבי - הוא עד כדי כך יפה.

כל התמונות בביקורת צולמו על מצב ה-Quality של המשחק כדי שתראו כמה שהוא יפה - אני שיחקתי על קונסולת ה-PS5 במצב Performance ב-60 פריימים לשנייה ובעוד שהמשחק נראה פחות חד בצורה הזאת, הוא עדיין נראה פסיכי והתוספת הזו של האופציה לשחק משחק אקשן כל-כך טוב ב-60 פריימים לשנייה רק משפר את החוויה עוד יותר. לא משנה במה תבחרו: מוד ה-30 או מוד ה-60, המשחק ייראה מדהים וישחק נפלא. אני טיפה נזהר, אבל מבחינתי אתם יכולים לקנות את המשחק גם על ה-PS4 ולא להרגיש כאילו אתם מפסידים משהו בגזרת הגרפיקה, בעיקר אם יש לכם PS4 Pro.

השורה התחתונה

כל מי שחיכה למשחק הזה בקוצר רוח ורק רצה לשמוע איך הוא: תהיו רגועים. מדובר באחד המשחקים הכי טובים לקונסולות הפלייסטיישן שתוכלו לקנות, כשהמפתחים ב-Guerrilla Games לקחו את כל מה שהם למדו מהמשחק הקודם, השאירו את מה שעבד ושיפרו את מה שלא עבד ובכך הפכו את המשחק הזה לחוויית ה-Horizon האולטימטיבית. כן, היו לי באגים וגליצ'ים גרפיים פה ושם, אבל הגרפיקה פשוט מטורפת, השיפורים לאנימציות בשיחות השונות בין הדמויות מורגשות, עיצוב הסאונד נהדר, הפסקול מקסים, הסיפור מרתק ומעניין (כמעט) לכל אורכו ובגזרת המשחקיות, המפתחים הצליחו לתקן את המקום בו המשחק הקודם נפל, ורק שיפרו אותו עם עוד יכולות, עוד אלמנטים ועוד מפלצות בעולם הנהדר והמסוכן הזה.

רבות דובר על סאגת "השדרוג החינמי" שאפפה את המשחק, סאגה בה סוני פישלה בהעברת המסר לגבי השדרוג, מה שהוביל לכעס של הרבה מעריצים. אני בטוח שהסערה שככה בינתיים אבל גם אם אתם עדיין כועסים וחושבים שההשקה של המשחק הוכתמה עם הפארסה הזו - פשוט אל. מדובר במשחק מדהים, עם עולם פתוח מלא בדברים לעשות, מלא באוצרות למצוא ולאסוף, נשקים לשדרג, ארוחות להכין, תלבושות לאסוף ומידע על העולם "הישן" שאתם יכולים למצוא. Guerrilla Games הביאו לנו משחק שהוא לא פחות מתענוג פעם שנייה ברציפות ואם יש לכם קונסולה של סוני (בין אם מדובר ב-PS5 או PS4) ואתם אהבתם את המשחק הראשון - השני פשוט יעיף לכם את הפוני. תודה רבה ל-Guerrilla Games על חוויה נהדרת.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • סיפור נהדר, מרגש ומרתק
  • מכניקות קרב כיפיות ומאתגרות
  • המשחק מלא במקומות לחקור ובמשימות לבצע
  • אחד המשחקים היפים כיום על ה-PlayStation
  • פסקול ועיצוב סאונד טובים מאוד

הרע

  • המשחק צריך עוד ליטוש בגזרת הפלטפורמינג

והאדמונית

  • מי צריך את סופר-מן כשיש לכם את אלוי?
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:36 14.02.2022 | מנחם מנחם (אורח)

    ביקורת מעולה,
    רק מה שהיה חסר לי זה:
    - כמה שעות משחק שיחקת? והאם הם כללו את משימות הצד.
    -איך משימות הצד? (מעניינות או שניתן לדלג עליהם)

    תודה.

  2. 2

    17:54 14.02.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    שיחקתי באזור ה-60 שעות, זה כלל דיי הרבה משימות צד כשרובן היו מעניינות. משהו שהעדפתי להשמיט מהביקורת ובדיעבד אני מבין שזה דווקא בסדר לדבר עליו הוא העובדה שיש המון סוגים של משימות צדדיות. ממשימות צד אמיתיות עד ל-Errands שיעשו את מה שאתם רגילים אליהם במובן של איסוף כמה חפצים בשביל מישהו. יש כמובן עוד, אבל המבחר כאן מאוד גדול.

  3. 3

       | פורסם ע"י