הרשמה

ביקורת: Morbius - מתים שתלך, הערפד הקטן אני

מורביוס: יש דרך הביתה, וכנראה שתתחילו אותה עוד לפני שהסרט יסתיים…

תאריך השקה: 31/03/2022

אני בטוח שלא הייתה כוונה אצל אף אחד מהמשתתפים בסרט להוציא תוצר משעמם כל כך

תודה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

בחודש האחרון קרה דבר ביזארי בעולם הקולנוע, ולא אני לא מדבר על הכאפה של וויל סמית'. בחודש אחד זכינו לראות שני סרטים המבוססים על דמויות קומיקס שמושפעות מעטלפים, ואם זה לא מספיק - אז גם שניהם ישאירו אתכם בלי מילים. פה הדימיון נגמר, כי הראשון ,"הבאטמן", ישאיר אתכם בלי מילים מכמה שהוא טוב ואילו השני, "מורביוס", ישאיר אתכם בלי מילים מכמה שהוא באנלי, ולעיתים אפילו, חסר הגיון.

סיפורים לפני השינה

קשה לדבר על מורביוס ללא ספויילרים מרוב שהעלילה שלו בסיסית ונדושה, ולכן אנסה לשמור על התקציר כמה שיותר קרוב למה שכבר ראינו בטריילרים. מייקל מורביוס (Michael Morbius) הוא דוקטור מעולה שמשוחק באופן קצת פחות מעולה על ידי ג'ארד לטו (Jared Leto), החולה במחלת דם נדירה שגורמת לו להיות נכה. הוא לא נותן למצב להשפיע על הנחישות שלו למצוא לו, ולאנשים מרחבי העולם ששותפים למחלה שלו, תרופה. לאחר 117 ניסיונות על עכברים,הוא מוצא פתרון אפשרי בדם של עטלפים בידיוק באותו זמן שאחת הילדות בה הוא מטפל נכנסת לקומה. הילדה אגב, ננטשת במהלך העלילה ולא חוזרים אליה, והיא אחת מבין יותר מידי קווי עלילה, חלקם אפילו מרכזיים מאוד, שפשוט מצפים מאיתנו לשכוח. אז, במימון של אחיו הקטן והברדקיסט מילו (Milo), שחולה באותה מחלה, ובעזרתה של חברתו למקצוע דוקטור מרטין בנקרופט (Martine Bancroft) הוא עולה על אונייה בה הוא מבצע את הניסוי הראשון להזרקת התרופה לגופו. כמובן שהניסוי ישתבש, וכמובן שהוא ישתגע, וכמובן שחברתו תיהיה השורדת היחידה.

Jared Leto teases the multiverse and villain crossovers in (and beyond?)  Morbius | GamesRadar+

את ההמשך אני בטוח שאתם יכולים להמשיך לבד, והרבה יותר טוב מצמד הבלשים שמנסה לחקור את האירוע ואיכשהו תמיד עשרה צעדים מאחורה. אם רק הדיאלוגים שלהם לא היו כאלה מביכים, יכול להיות שדווקא הם היו מצילים את הצד הקומי של הסרט, אך במקום זה הם חוזרים על משפטים ופרטים כמה פעמים (בסצנה אחת לדוגמא, אחד הבלשים חוזר פעמיים על אותו פרט שקשור לסירה בהתעלמות מוחלטת מהתשובה שנתנו לו או מהעובדה ששאל דבר דומה שניה קודם לכן). זה כנראה נעשה מתוך הבנה שהקהל, כמו האנשים אותם הם חוקרים, כבר איבדו עיניין במה שיש להם להגיד.

הבעיה שחוזרת על עצמה כמעט בכל הפרמטרים של הסרט, היא שהוא לא 100% בשום דבר. הוא לא 100% מתמסר להיות סרט אימה, למרות שהרבה סצנות בו מנסות להפחיד. הוא לא 100% גרוע באפקטים שלו, כמו ששמעתי טענות כבר, אבל יכול להיות שהייתי שם לב לזה קצת יותר אם בסצנות האקשן המצלמה לא הייתה זזה במהירות של מעבורת חלל. הוא גם לא 100% גרוע קולנועית, ישנה סצנה אחרי שמורביוס השתגע בה הוא מואר בחצי אור אדום וחצי כחול, בעוד שהנבל העתידי מואר כולו באדום, מה שמרמז באופן יפה על המצב המוסרי המורכב שמורביוס נמצא בו.

הקו האומנותי כמובן שלא מכתיב את הסרט, כי הוא גם לא 100% לוקח את עצמו ברצינות. מאט סמית' (Matt Smith) שבאופן איורני, לא דוקטור פה, לוקח את חלק מהסצנות שלו לכיוון מגוחך בכוונה להצחיק, שזה אגב הפרמטר היחיד בו הסרט מתקרב כמעט ל-100% אך לכיוון לא חיובי במיוחד - כמעט 100% מהבדיחות שלו לא מצליחות (חוץ מאחת שהופיעה בטריילרים). אני בטוח שלאף אחד בסט של הסרט לא הייתה כוונה שהתוצר הסופי יהיה כל כך חסר אנרגיות כמו שהסרט יצא, אך תסריט לא משהו בכלל ועריכה שכנראה הורידה כמה פרטים שבלעדיהם קווי עלילה שלמים הולכים לפח, גורמים לשום סצנה או דמות בו להגיע לשלב בהם הן מענייניות. גם סמית' שכמו שהזכרתי באמת משקיע בלתת אישיות לדמות שלו, לא ממש יכול להתמסר לקו אחד שיגרום לו להיות מעניין מפני שבסצנה אחת הוא מצחיק ואובר-דה-טופ, וסצנה אחר כך הוא קודר ואפל. הבעיה קיימת אצל כל הדמויות הראשיות, מה שגורם לרגעי השיא להיות חסרי עניין מהותי מהצופה.

הפסקה עם הספויילרים

כמו שכבר ציינתי, הדבר היחיד שחמור לדעתי בסרט, הוא קו עלילה מאוד מרכזי בעלילה השלישית שנזרק לפח. אני מרגיש מחוייב לדבר עליו ולכן רק לפסקה הזו -אזהרת ספויילרים.

במערכה האחרונה, מורביוס מכין שני נוגדנים שאמורים לחסל את מי שלקח את "התרופה" שיצר למחלה, שנתנה לו כוחות על. כשחברתו שואלת אותו למה שניים, הוא עונה לה שאחת בשביל הנבל, והשנייה בשבילו, שכן הוא גם התחיל את הכל וגם בגלל תופעות הלוואי של כוחות העל, הוא חייב למצוץ דם כל כמה שעות כדי לשרוד. רבע שעה קדימה, הקרב האחרון מסתיים, מורביוס מצליח להרוג את הנבל, עף לשמיים ו.... כתוביות. לא נאמר, או אפילו נרמז, למה מורביוס החליט שלא לקחת את הנוגדן למרות שהיה נחוש בדעתו לשים להכל קץ. קשה מאוד שלא לשים לזה לב, ועוד יותר קשה שלא לצאת מהסרט בתחושת: "רגע מה?", כי זו הדילמה המרכזית במערכה השלישית. מה שמחזק את התחושה הזאת הוא שחברתו, שבמהלך הקרב הסופי מתה - ואפילו מורביוס מוצץ ממנה את הדם, פותחת עיניים במונטאג' סיום קצר שנע בין הגופה שלה למורביוס שעף בשמיים. שום הסבר הגיוני לא ניתן לזה, מה שגורם גם לסצנת המוות שלה, שעוד איכשהו הכניסה עיניין בקרב האחרון, להראות מיותרת לגמרי.

השורה התחתונה

בחזרה לבאטמן, נאמר שם ש:"גות'הם אוהבת סיפורי קאמבק". אני כמו גות'הם, גם מאוד אוהב סיפורים כאלה, ולכן קיוותי שג'ארד לטו יוכל לשים מאחוריו את הכשלון היחסי שחווה עם תפקיד הג'וקר ב"יחידת המתאבדים" (2016 - Suicide Squad). לעומת זאת, הפעם קיבלנו כישלון מוחלט. גם אם תבואו בגישה של לראות סרט קליל וחסר הגיון לא תצליחו למצוא פה הנאה יותר מידי, וכמובן שלא תמצאו אם תבואו בגישה לראות עוד סרט גיבורי על מצויין כמו שהתרגלנו לקבל לאחרונה. הפוטנציאל קיים פה אך לצערי, התסריט המוזר והדיאלוגים המביכים לא נותנים למשתתפים הזדמנות לתת הופעה שיהיה שווה לראות בשבילה את הסרט. אני בטוח שהכיוון הלא ברור שנע בין רצינות, לאימה ולפעמים גם מגוחך וישר חזרה לרצינות, יגרמו בלבול רב אצל כולם. אבל זה לא תירוץ להתעלמות מקווי עלילה מסויימים שמגיעה לשיא בדילמה המרכזית במערכה השלישית שפשוט נשכחת. אני מקווה בשביל הצוות, שבדיוק כמו קווי העלילה, גם להם יישכחו את הסרט הזה ומהר.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

4
מתוך 10

הטוב

  • קאסט השחקנים משתדל לתת הופעות כמה שיותר טובות

הרע

  • מאוד משעמם
  • סוף חסר הגיון
  • קווי עלילה שפשוט נשכחים
  • צילומי סצינות אקשן בלתי ניתנות לצפייה

והחקירה

  • אני בחיים לא אבין למה הבלש שאל פעמיים על הסירה (אולי כדי שיצא לי חרוז..)
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י