הרשמה

כיצד יזמים וחברות יכולים לגייס ולהשקיע כסף למשחקים בשעת משבר

אביחי ישב לשיחה מרתקת עם שלושה מהמשקיעים הגדולים במשחקים כיום כדי להבין על מה משקיעים חושבים?

שלושה מנהלי השקעות בקרנות הון סיכון המתמחות במשחקי וידאו בשיחה על קריפטו, Web3 והעתיד של הגיימינג כיום

שנת 2022 תיזכר כשנה של שוק דובי: שנה שבה האינפלציה עלתה, הריביות טיפסו ושוק המניות צלל לכמה מרגעי השפל הגדולים שלו. בנוסף, מטבעות הקריפטו ושווקי הבלוקצ'יין איבדו רבות מערכם, רשתות שלמות קרסו וחברות קריפטו הגיעו לפשיטת רגל. המפולת הזו פגעה גם בתעשיית ההייטק שאיבדה רבות משוויה והביאה לפיטורים בענף לראשונה מזה שנים. כיום, משקיעים חשדנים יותר, מאמינים פחות וכותבים פחות צ'קים.

תעשיית המשחקים חסינה יותר למפולות כיוון שהיא משמשת כבידור זול ואלטרנטיבי לבילויים יקרים ולכן צפויה להיפגע פחות מהמהלך או אף להרוויח ממנו. ראינו את זה ב-2002, 2010 וגם ב-2020. בשנים הללו התעשייה התרחבה והגדילה מכירות. כמובן שאז עוד לא היה לנו משחקים במובייל וזה משהו שנצטרך לבחון השנה. כדי לתת למשקיעים ויזמים הבנה נכונה של תעשיית הסטארטאפ והמשחקים הדיגיטליים פניתי לשלושה מנהלי השקעות בקרנות הון סיכון המתמחות במשחקי וידאו ומשחקי בלוקצ'יין בפרט. מטרת הראיון היא לשקף את דעותים והתובנות שלהם בתחומי ההשקעות במשחקים ולנסות לעזור למשקיעים ויזמים לנווט במים הסוערים הללו.

המשקיעים

המשקיע Nicolas Vereecke או בקיצור Nico עובד בקרן Bitkraft הענקית. הוא דובר מאוד קולני בזכות משחקי בלוקצ'יין ומנהל כמה פודקאסטים בנושא. לניקו יש היסטוריה עשירה בהשקעות בבלוקצ'יין והוא שחקן נלהב של קול אוף דיוטי והארת'סטון. המשקיע Philip Collins שייך לקרן ההשקעות Konvoy Ventures. קרן השקעות לגיימינג המתמחה בהשקעות בפלטפורמות וטכנולוגיות לתעשיית המשחקים. קולינס מתמקד בבניית אבני הבניין של תעשיית המשחקים ושל משחקי Web3.

Profile photo of Philip Collins

המשקיע Anton Backman הוא מנהל השקעות ב-Play Ventures שהיא גם אחת מהקרנות הגדולות בתעשייה. בקמן מתמקד בעיקר בחיפוש השקעות מעניינות, וניתוחם לטובת הקרן. הוא ניהל קרן השקעות לסטודנטים בהיותו סטודנט ובא מתחום עריכת הדין.

Profile photo of Anton בקמן

החורף מגיע

כאשר המשק נכנס למיתון, קרנות הון סיכון רבות חייבות לשנות אסטרטגיה עסקית ולפעול בזהירות גובהה יותר בתחום. ניקו קורא לזה שוק של יוצרים, כאשר אנשים מתמקדים בלייצר ולא בלגייס ולרכוב על FOMO. כתוצאה מכך יש ירידה בהערכות שווי של חברות משחקים, אך לא מדובר בצניחה חופשית, "מדובר בחזרה לאיזון בציפיות השקעה בין משקיעים ליזמים" אומר קולינס. מהצד השני, פחות חברות ניגשות לחפש מימון ואלו שניגשים הם צוותים הרבה יותר מיומנים. זה בעיקר נצפה במשחקי Web3, כאשר היזמים מגיעים עם רעיונות הרבה יותר חדשניים ומקוריים מאשר סתם להוסיף NFT למשחק כדי להעלות הערכות שווי. בקמן מציין שזה מקל עליו את העבודה שכן יש לו פחות תחרות היום מקרנות על משחקי Web3 ובכלל, ולכן הוא מאמין שזה מפצה על הירידה בכמות החברות. כלומר, פחות יזמים, אבל פחות משקיעים כך שהמאזן פחות או יותר נשמר.

למי שלא מכיר, משחקי Web3 הם משחקים המכילים בלוקצ'יין בתוך המשחק. Web1 היה האינטרנט הראשוני, כשרק יכולנו לקרוא מאתרים. Web2 זה האינטרנט המודרני שבו יש אינטרקציה דו כיוונית עם האינטרנט (פוסטים בפייסבוק, סרטונים ביוטיוב, ומשחקי MMO המשוחקים אונליין). Web3 מדבר על השלב הבא שבו נאחז בנתח מסויים מהתוכן והוא יהיה בבעלותנו, זה מכוון בעיקר לבלוקצ'יין ולבעלות על נכסים דיגיטליים. בגדול, משחקי Web3 הם משחקים המשלבים את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתוכם.


(צילום: מעמוד הטוויטר של Bitkraft)

השוק הדובי משפיע גם על גודל הצ'קים שהקרנות כותבות, וזה משפיע על ה-Runway (הזמן שחברה יכולה לחיות מסבב גיוס). בקמן מציע ליזמים בתחילת דרכם להתכונן מראש לצ'קים קטנים יותר ולעדכן את הצוות מההתחלה שיהיה רזה ויוכל לחיות לאורך זמן עם סכומים נמוכים יותר. קולינס מוסיף שגם הזמן שלוקח לקרנות לבחון השקעה נהיה ארוך יותר, וזה עלול לעכב גיוסים עתידיים ולהאריך את ה-Runway. לסיום, ניקו מציין שהאפשרויות ל-non-dilutive funds, כלומר כסף שמקורו לא במכירת מניות, כמעט ונעלם. האפשרויות למכירות מוקדמות של קרקעות מטאוורס ו-NFT כמעט בלתי אפשרי היום.

זמנים כאלה משפיעים גם על המשקיעים בקרנות. קרן מגייסת את כספיה ממשקיעים שנמצאים בצד השני, לרוב מדובר באנשים עשירים או גופים מוסדיים. שאלתי את קולינס לגבי העבודה מול המשקיעים בצד השני, והוא מאמין שהם יהיו זהירים יותר בעתיד, אך זה תמיד תלוי ברצון שלהם לסיכון מול תשואה. "קרנות קטנות עם היסטוריה בינונית כנראה לא יישארו איתנו אחרי המשבר" אומר קולינס. גם היזמים שכבר גייסו מתקשרים לקרנות כדי לברר מה קורה בשוק, כולם חוששים מהסבב הבא, ומהצורך לגייס כספים. "זה הכל עניין של תקשורת עם חברות הפורטופוליו שלנו" אומר בקמן. "מכיוון שיש לנו ראיית מאקרו גדולה יותר שמתפרסת על הרבה שווקים אנחנו מסוגלים לראות תמונה רחבה יותר ולחלוק אותה עם היזמים שלנו."


(צילום: מהאתר של Play Ventures)

למרות כל זאת, חשוב להבין שההשקעות ממשיכות לזרום ליזמים ובאותו הקצב. בקמן לא מתרגש מהקפיצות בשווקים ומאמין שזה יתאזן בסוף. ניקו מציין נקודה מאוד חשובה "בסוף, יש לקרן כסף בקופה שהיא צריכה להשקיע, ללא קשר לתקופה." זו נקודה חשובה מאוד להבנה: אם אתם יזמים מוכשרים, ויש לכם רעיון טוב אל תחששו לפנות לקרנות. צריך לדעת איך ומה, אבל הקרנות הן משקיעות לטווח ארוך ולא מתרגשות משינויים זמניים בשוק. הן משדרות אסטרטגיה ומתאימות את עצמן, אבל אף קרן לא יושבת על הגדר.

זה מתחיל בצוות

השקעות בשלבים מוקדמים קמות ונופלות בעיקר על הצוות של היזמים. מה הכישרון, הניסיון, וההתאמה שלהם למשחק או לפרויקט. כיוון שאין עדיין מדדים מספריים להצלחה, זה הכל תלוי ביכולת של הצוות לייצר את המוצר ולדעת להגיב לשווקים המשתנים. אחד השינויים שניקו רואה קורה במשחקי בלוקצ'יין כאשר ההתמקדות של משקיעים עברה למשחק ולא לטכנולוגיה. "אני מחפש משחקים שהם ממש כיפיים למשחק ושרק נעזרים בבלוקצ'יין, ולכן חשוב שהצוות יבוא מרקע עמוק בתחום המשחקים."


(תמונה של המשחק Axie Infinity)

בכלל, ניקו מאמין שזה הכל מתחיל ונגמר בצוות, הצוות צריך לבוא עם ניסיון גם בפיתוח משחקים וגם בהבנה של Web3, אבל מעבר לזה, ניקו מאמין שמחויבות לפרויקט היא המפתח להצלחה. "אם יש צוות של כוכבים שמוכן לשים את כל כולו על הפרויקט אני אשקיע בהם גם אם מדובר במצגת" אומר ניקו. הגישה של בקמן מעט שונה: גם הוא מאמין גדול בצוות אבל גמיש יותר בנוגע למבנה של צוותי בלוקצ'יין. "אין עדיין מתכון ברור להצלחה של משחקי Web3, אבל אם אני צריך להמר על היכולת לפתח משחק טוב, או ליצור מערכת כלכלית טובה, אני אהמר על המפתחים והמשחק, את המערכת יפתחו השחקנים."


(תמונה של המשחק BoomLand)

לדעת בקמן הקהל של משחקי Web3 עדיין מורכב בעיקר מאנשים שמעוניינים בתחום מהזווית הטכנית. ולכן הוא חושב שיש הרבה עניין למשחקיות, ומאמין שאת הבלוקצ'יין כבר תביא הקהילה. גם קולינס מאמין שהצוות הוא תמיד שם המשחק בסבבים הראשונים, אך בשלבים מאורחים יותר יש משמעות גדולה יותר למטריקות של משחק, בעיקר בשווקים כאלה. "אני צריך יותר מסיפור טוב כשזה מגיע לסבבים מאוחרים יותר, וזה מתחיל להיות חשוב יותר בסביבה הזו," מוסיף קולינס. נראה שצוות הוא עדיין המרכיב החשוב ביותר בהשקעות בסבבים ראשונים אך החשיבות למטריקות הולכת ועולה ככל שהגיוס עולה. יזמים צריכים לבנות את הצוות הראשוני בצורה מאוד מדויקת לפני שניגשים לגייס.

על מכניקות, מדדים ו-KPI

אמנם צוות מצליח הוא תמיד המפתח להצלחה של משחק, יש עוד פרמטרים שמשפיעים על החלטות של קרן, והמשמעות של מדדים אוביקטיבים הולכת וגדלה בתקופות כאלו. ההתמקדות של קרנות הוא במכניקות של המשחק וההתאמה לקהל, המטריקות שמודדות את המשחק, וכמובן KPI (קיצור של Key Parameter Indicators). מדדי KPI משתנים ממשחק לפלטפורמה ואפילו למשחקי Web3. זה יכול להיות כמות התקנות, כמות עניין מלקוחות פוטנציאליים ואפילו כמות עוקבים בטוויטר או פעילות בדיסקורד.


(תמונה מהאתר https://pmstudycircle.com/key-performance-indicators-kpi/)

אגב, העובדה שקרן לא בחרה להשקיע לפעמים תלויה בניהול פורטפוליו של הקרן ולא בהכרח במוצר. אם יש לכם משחק פאזל והיא משקיעה כבר בשני משחקי פאזל, יכול להיות שתסרב רק כיוון שלא מתאים לה פאזל שלישי, זה לא אומר כלום על המוצר עצמו. לכן כשיוצרים קשר עם קרן, חשוב לנסות להבין ממנה למה לא, במידה ולא. למרות העובדה שניקו על קניות של NFT טרום המשחק כבר לא קיימות, הוא מאוד מאמין בכוח של קהילה. "נחשפנו לזה לאחר הפריצה ל-Axie Infinity וראינו שהמטבע לא זז כי הקהילה האמינה שיהיה בסדר." אומר ניקו. הוא חושב שקהילות של גיימרים יותר אמינות מקהילות של אנשי בלוקצ'יין כיוון גיימרים באים לשחק, לעומת הספקולנטים. "הרבה ספקולנטים באים לדיסקורד של משחקי בלוקצ'יין ועושים רעש, אבל הם לא משחקים, לכן אני מחפש יותר קהילות של גיימרים במשחקי בלוקצ'יין."

הקרן של קולינס משקיעה יותר בפלטפורמות וכלים לפיתוח ולכן המטריקות שלה מעט שונות משל משחקים. הם מחפשים מלכתחילה שווקים עם קהל מועט שצפוי לגדול בעתיד, גם במשחקי Web3 וגם במשחקים רגילים. בתחום הזה קולינס לא רואה שינוי במטריקות לאור התקופה האחרונה. "הטכנולוגיות שאנחנו בונים מיועדות להיכנס לשוק בעוד כמה שנים ואנחנו לא מתרגשים ממחזור כזה או אחר כאשר מדובר בטכנולוגיות עתידיות." מבחינת בקמן יש להסתכל על זה בזווית שונה "יש שני דרכים לשכנע משקיע, הצוות והמטריקות. תמיד חשוב לדעת לנוע על הציר לכיוון החוזקות שלך." בנוגע להשקעות במשחקי Web3, הוא מאמין שאין עדיין תשובה חד משמעית לנושא ופתוח לכל רעיון.

המדדים צוברים יותר ויותר חשיבות אך עדיין ממשיכים להיות משניים לצוות. חשוב תמיד להבין מה החוזקה של הפרויקט, בין אם זה צוות או מדדים ובהתאם להתמקד במה שחזק יותר.

על בלוקצ'יין, Web3, וקריפטו

שוק הקריפטו ספג אולי את המכה הקשה ביותר שלו בחצי השנה האחרונה, ושווקי הקריפטו צנחו משמעותית בחודשים האחרונים ואיתם העניין ב-NFT, מטבעות דיגיטליים ומשחקי Web3. לדעת ניקו ההתפכחות הגדולה ביותר של משקיעים היא בתחומי ה-Play to Earn. "אם אנשים מוציאים כסף מחוץ למערכת, מישהו אחר חייב להזרים כסף פנימה אחרת מאין נוצר ערך?" ניקו מעדיף שהחדשנות של בלוקצ'יין תתבטא יותר בליבת המשחק באשר במודל הכלכלי שלו.


(תמונה של המשחק Gods Unchained)

השינוי הזה אינו נובע בהכרח מהמשבר הכלכלי אלא מהבנה של המודלים הכלכליים של X to Earn, מודלים שדיברתי עליהם לא מעט כבעיתיים מבחינת המשחק. "אני חושב שאם אתה משתמש בטוקנים במשחק אתה צריך להראות למה זה הגיוני ולא יכול לעבוד בלעדיהם," אומר ניקו. לדעת קולינס, משחקי בלוקצ'יין צריכים פשוט להראות יוזמה וחדשנות שלא ניתן לראות בדרך אחרת "הקושי בהטמעת בלוקצ'יין במשחק בצורה חכמה מכריח יזמים להיות חדשניים ומקוריים וזה לבד פורץ דרך לעשרות רעיונות שלא ראינו בעבר." קולינס מאמין שגם משחקי Web2 יכולים לעשות את המעבר ל-Web3 יחד עם הטמעה ראויה של המערכת.

גם בקמן חושב שבלוקצ'יין הוא הרבה מעבר לעיצוב המשחק, הוא מסתכל על היתרון הגדול של בלוקצ'יין בתור קוד פתוח. "בלוקצ'יין מאפשר למפתחים לשבת על כתפיים של ענקים ולבנות את התוכן שלהם על בסיס ידע מצטבר. זו עוצמה אדירה שאין לאף פרוטוקול אחר." הוא חושב רשתות ממורכזות הן רוע הכרחי על מנת לצבור את הידע והניסיון שצריך כדי להפיץ את הבלוקצ'יין להמונים.

סיכום

השקעות לא עוצרות בגלל הירידה בשווקים, אבל כן מאזנות הערכות שווי וגודל צ'קים. בימים כאלה חשוב לבנות תוכנית עסקית שיודעת להתמודד עם שינויים בתזרים המזומנים ולנסות לגייס סכומים קטנים יותר שיספיקו ליעדים שאפתניים פחות. צוות ממשיך להיות המפתח מספר 1 להצלחה של חברה ועל זה משקיעים ישימו את כספם בשלבים הראשונים של החברה. אך ככל שהפרויקט מתקדם, כך גם החשיבות של מטריקות ומדדים עולה ולכן חשוב להתכונן לזה כבר ברמת בניית הצוות.

משחקי בלוקצ'יין, Web3 ו-NFT ממשיכים לקבל תקציבים גבוהים ומושכים אליהם מפתחים מנוסים ומוכשרים. התעשייה תלך ותגדל בשנים הקרובות וההזדמנויות שם רחבות ושונות כיוון שאין עדיין מודל מוסכם למשחקים כאלה. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לניקו, קולינס ובקמן על שיתוף הפעולה, הראיונות הארוכים והזמן שהשקיעו כדי לתת לנו תמונה טובה יותר על הנעשה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:51 09.08.2022 | איזי וידרה איזי וידרה (אורח)

    תודה אביחי על הכתבה המעניינת.
    אנחנו קרן הון סיכון שמשקיעה בחברות גיימינג ישראליות בשלבים הכי מוקדמים. אשמח לתת פידבק, ולעזור איפה שאפשר.
    /www.remagineventures.com
    https://www.linkedin.com/in/ezevidra

  2. 2

    13:44 10.08.2022 | OmriTahar OmriTahar

    תודה על הכתבה המושקעת והמעניינת!

  3. 3

       | פורסם ע"י