הרשמה

ביקורת: Western Digital Black P40

ה-P40 לימד את רועי הרבה דברים על עצם קיומם של כונני SSD ניידים

הביקורת הזאת התחילה בטרגדיה ונגמרה עם המון משחקים, איך זה קרה?

הכונן סופק לנו לסיקור על ידי Western Digital ישראל, תודה רבה!

הזמן שלי, או יותר נכון הביקורת שלי ל-WD Black P40 התחילה בטרגדיה. כמה שעות אחרי שקיבלתי את הכונן וכשהוא עדיין היה סגור בקופסא ניגשתי להדליק את המחשב שלי. כאן התחילו הבעיות שלי שנמשכו לתוך הלילה כאשר משהו לא ברור קרה לכונן עם ההתקנה של הוינדוס והמחשב סירב להעלות. אחרי כמה שעות של התעסקויות הצלחתי להגיע לכל הקבצים החשובים (שלא היו מגובים בשום מקום) אבל לא היה לי איך לגבות אותם. וכאן נזכרתי בכונן הנייד ששוכב בקופסא ובעצם זה היה הפרק הראשון ברומן שלי עם ה-WD Black P40.

היכרות ראשונית

מבחינת אנבוקסינג אין כאן שום דבר מיוחד, כמעט ואין שום דבר. בתוך הקופסא של ה-P40 מוצאים את הכונן, כבל USB-C דו-צדדי, מתאם מ-USB-C ל-USB-A ומעט ניירת. יש כאן בדיוק את מה שצריך ושום דבר מעבר. אבל גם כאן, WD איכשהו הצליח לפשל. המאתם מ-USB-C ל-USB-A הוא תוספת מעולה אבל משום מה WD הרגישו את הצורך שלמתאם יהיו שתי שיניים שיתאימו לשתי מגרעות שנמצאות על הכבל שמגיע עם הכונן. האמת שלקח לי זמן להבין שכל העניין קיים עד שהייתי צריך את המתאם הקטן כדי לחבר מוצר אחר ולא יכולתי כי שתי השיניים מנעו את החיבור למתאם. זאת לא בעיה גדולה בכלל שפתרתי תוך חצי דקה עם סכין יפני אבל זאת שטות שמגבילה את המשתמש ומזכירה קצת את ההגבלות שאפל אוהבת לעשות.

בביקורת  שלי ל-D30 Game Drive גיליתי ש-WD התקמצנו על הכבל שהם מביאים עם הכונן ובעזרת כבל אחר אפשר לקבל ביצועים טובים יותר. לשמחתי כאן מקבלים כבל מעולה שמוציא מהכונן את המירב הביצועים שלו. הכונן עצמו הוא מאוד מינימליסטי, הוא ממשיך עם השפה העיצובית של כונני WD Black שבאה להגיד שהוא כונן קשוח שיכול לבוא איתכם לכל מקום וגם אם הוא מקבל כמה מכות הוא ישמור על המידע בטוח אך מצד שני יש לו שני פסי תאורת RGB שבאה "להקליל" את האווירה ולהראות שהוא כונן נייד לגיימרים. האם פס התאורה נחמד? כן האם הוא נדרש? ממש לא, אבל אפשר לכבות אותו בלי בעיה דרך התוכנה של WD Dashboard.

הגודל שמטעה

הגיע הזמן לבדוק את הביצועים של ה-P40. לצורך הבדיקה השתמשתי בכמה מבחנים סנתטיים שונים כאשר כל אחד מהם בחן גזרת ביצועים שונה של הכונן. המבחן הראשון שביצעתי היה AS SSD Benchmark שבוחן את יכולות הקריאה והכתיבה של קבצים קטנים יחסים (נפחים של עד כ-10GB) אל הכוננים, בנוסף הוא גם בוחן את הזמן הגישה של כל כונן.

כמו שאפשר לראות הכונן השיג קצבי קריאה וכתיבה מאוד שונים אחד משני כשמהירות הקריאה היא בערך חצי מזאת של מהירות הכתיבה. למרות זאת, אפשר לראות שהכונן עדיין קיבל ציון נהדר שעוקף את ה-D30 החיצוני או ה-Smasung EVO 850 הפנימי.
המבחן השני שאותו ביצעתי על הכוננים השונים היה CrystalDisk Mark המוכר והמפורסם שבוחן מספר דברים שונים בין אם זה קריאה וכתיבה של קבצים באופן סדרתי או רנדומלי.

באופן מעט מפתיע, מהירות הכתיבה שאנחנו רואים ב-CrystalDisk Mark היא קרובה מאוד למהירות הקיראה של הכונן, זה ככל הניראה נובע מהעובדה ש-CrystalDisk Mark ביצע מבחן של 4GB בעוד AS SSD ביצע בדיקה של 10GB שמילא את ה-Cache של הכונן, דבר שהוביל לירידה במהירות. כאן אנו גם רואים שמהירויות הקריאה וכתיבה הן די דומות הן במבחן שבודק קבצים באופן סדרתי והן במבחן הרנדומלי.
המבחן השלישי והאחרון שביצעתי לכוננים הוא Blackmagic Disk Speed אשר בוחן את יכולות העבודה של הכונן לשימושי יצירת תוכן שמבוססים על קבצי וידיאו שונים באיכויות גבוהה.

כאן המהיריות שקיבלתי לא כל כך מעניינות אותי כי הן פחות או יותר מה שראינו בשני המבחנים הקודמים, אלא מה שיותר תפס לי את העין היא הטבלה שמתחתיהם. הטבלה מציגה האם הכונן הנבחן מתאים לעבודה עם קבצים ברזולוציות, קצבי פריימים ובפורמטים שונים. כמו שאפשר לראות ה-P40 כמעט וצלח את כל המבחנים כשהוא נכשל רק בבדיקה של ProRes 442 HQ ברזולוציית 12K. אפשר להגיד בביטחון שהמבחן הזה הוא לא מבחן שרלוונטי בכלל ליום יום של 99% מהאנשים ובטוח שלא למי שהולך להשתמש בכונן הזה כך שאפשר להגיד בביטחון שהכונן יוכל לעמוד בכל דבר שתזרקו עליו.

השותף הטוב ביותר

אחרי שהראתי לכם את הביצועים הנהדרים של הכונן אני יכול לספר על חווית השימוש האמיתית שלי איתו. אני אודה שלקח לי הרבה זמן להבין את המהות של כונני SSD ניידים ולמה לבחור אותם על גבי הארדיסקים ניידים זולים הרבה יותר, אבל הבנתי את זה בזמן Gamescom 2022. ה-WD Black P40 שימש אותי לא מעט בזמן התערוכה. לוח הזמנים שלי בתערוכה היה צפוף מאוד כשהיה לי בדרך כלל רק 5 דקות בין פגישה לפגישה וזה לא כולל את הזמן הליכה בין הפגישות. לכן כמעט כל שעתיים הייתי צריך לרוקן מהר את הכרטיס זיכרון של המצלמה לפני שנכנסתי לסשן צילום נוסף או להעביר בזריזות 50 ג'יגה של גיימפליי שהקלטתי מהמחשב כדי לפנות מקום לגיימפליי נוסף. כאן קצב העברת הקבצים הגבוה בא לידי ביטוי כשהעברה של כמה עשרות גיגות לקחה לי דקות בודדות. הייתה גם פעם אחת שהקלטתי גיימפליי ישר אל הכונן, אני מודה שמעט חששתי ופחדתי שיהיו בעיות של קצב כתיבה אבל לשמחתי לא היו בעיות כלל וההקלטה הייתה מושלמת.

ה-P40 הוא כונן למשחקים וגם את האספקט הזה שלו הצלחתי לבדוק בזמן Gamescom 2022. בשעות האחרונות של התערוכה קבעתי דמו גיימפליי נוסף של Dead Island 2 אך לצערי כל העמדות שבהן המשחק היה מותקן כבר היו תפוסות. למרבה הפתעתי המפתחים איפשרו לי להעתיק את המשחק לכונן ולשחק אותו על עמדה אחרת במתחם שלהם. במקרה הזה שיחקתי דרך הכונן בלבד כי היה אסור להעתיק את המשחק למחשב שבו השתמשתי. גם כאן הייתי סקפטי האם הכונן יצליח לעמוד בזה אבל לשמחתי לא היו כלל הפרעות או נפילות ביצועים והמשחק היה חלק בדיוק כמו משחק מכונן NVMe פנימי. דרך אגב, הגודל והמשקל הזעומים שלו היו מעולים עם התיק העמוס הציוד שהיה לי על הגב כל היום.

כמו שאמרתי בהתחלה, השתמשתי ב-P40 בפעם הראשונה בכלל לא למשהו שקשור לגיימינג אלא כאשר הכונן הפנימי של המחשב שלי קרס והפסיק לעבוד. כאן למען האמת ה-P40 לא שונה מכל הארדיסק אחר אבל כן היה לי מאוד נוח להשתמש בו בזכות העובדה שהיה אפשר לגבות אליו וממנו קבצים במהירות, הגודל והמשקל הקטנים שהקלו על כל ההעתסקות ובזכות העובדה שהוא כונן SSD ולא HDD ואני אסביר. ברגע שהמחשב שלי מת מיד פתחתי אותו והתחלתי להחליף חלקים בלי לחשוב על כלום, בגלל זה נוצר לי בלאגן עצום וכל פעם ששמתי את הכונן על המחשב או השענתי אותו על משהו דברים התחילו לפול או לזוז (כולל פעמיים שהכונן נפל לי מהיד). אם זה היה כונן מכאני היה יכול להיגרם נזק לכונן ולקבצים בתוכו, לא משהו שהייתי רוצה בזמן של קריסת מחשב. אבל כונני SSD הם יותר עמידים לתזוזות ונפילות ולכן החשש לאיבוד קבצים לא היה קיים.

השורה התחתונה

ה-P40 הוא כונן נייד קטן ומעולה. על אף הגודל הקטן שלנו הביצועים שלו מעולים ומתקרבים אפילו לכונני SSD פנימיים. אני חושב שאפשר להגיד שאם אתם יוצרי תוכן או גיימרים שרוצים לקחת איתכם גיימפליי או משחקים לכל מקום, ה-P40 הוא בחירה מעולה עבורכם. רק צריך לציין שמחירו יכול להגיע לסביבת ה-1,000 שקלים שאני חושב שזה קצת יותר מידי ולכן אולי שווה לחכות ולרכוש את הכונן במבצע כמו בבלאק פריידי שמתקרב אלינו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • קטן וקל
  • בעל אסטטיקה נעימה
  • מגיע עם כבל טוב (לשם שינוי)
  • עמיד ויכול לחטוף כמה מכות
  • ביצועים נהדרים הן קריאה והן כתיבה

הרע

  • המתאם ייעודי ומגביל שימושים נוספים
  • מחיר מעט יקר

והתערוכה:

  • עכשיו אנחנו מחכים ל-CES 2023
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י