הרשמה

ביקורת: Mario + Rabbids Sparks of Hope - צוות שאני בונה

מריו והרבידים חוזרים אחרי משחק ראשון מוצלח לעשות מילואים לא רק בתוך ה-Mushroom Kingdom, עם פטריות, Sparks וצוות שאתם בונים

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 20/10/2022

המשחק לא מסתפק רק בלהסתמך על ולשפר את מה שהיה טוב במשחק הקודם, אלא מוסיף ומשנה בכל דרך שהוא רק יכול ועומד בפני עצמו כחוויה מדהימה

עותק סיקור סופק לנו על ידי יוביסופט אירופה ועדלי יונייטד, תודה רבה!

למרות שהבסיס לפנים של נינטנדו, מריו, תמיד יהיה בז'אנר הפלטפורמה, הוא מצא לעצמו תחביב להשתלט על סוגים אחרים של משחקים. בין אם מדובר ב-Mario Kart שהפכה לסדרת משחקי המירוצים הנמכרת בעולם, סדרת Paper Mario שנוהגת להוציא בתדירות משתנה משחקי RPG מהמעלה הראשונה וסדרת Mario and Sonic at the Olympic Games שמאחדת בין האייקונים ונותנת להם להתחרות בסוגים שונים של ספורט, השרברב לא מתבייש להגיע למחוזות מפתיעים.

ולמרות המוניטין לגיוון, עולם הגיימינג נשאר עם פה פעור כשב-E3 2017 יוביסופט ונינטנדו הכריזו על Mario + Rabbids Kingdom Battle כמשחק תפקידים טקטי מבוסס תורות. השילוב בין מריו לבין הרבידים ממש לא היה נראה הגיוני וכל זה בז'אנר שלא עולה לראש כשחושבים על הדמויות, אך לא עבר הרבה זמן עד שהמשחק יצא כחודשיים אחרי והשאיר את עולם הגיימינג שוב בתדהמה מפני שהתוצר היה לא רע בכלל. חמש שנים אחר כך, ואנחנו חוזרים ליקום המשוגע שהוכר לנו היטב במשחק הראשון. Mario + Rabbids Sparks of Hope שם לעצמו מטרה ברורה לשדרג כל פרמטר מהמשחק הקודם, ואולי אפילו יותר חשוב - לתת ניצוצות של תקווה ליוביסופט שחווה תקופה לא פשוטה. לשמחתינו, אפשר להגיד בברור - המשחק לא נותן רק ניצוצות, הוא מצליח להגשים כל תקווה שהייתה לכם לגביו, ובענק.

Super Mario (+ Rabbids) Galaxy

כבר בדקות הראשונות שלו אפשר להבין שמהמשחק לא מתכוון בכלל להיות עוד מאותו דבר, אלא לעשות קפיצת מדרגה משמעותית. לאחר סיבוב קצר בחצרות הטירה של הנסיכה פיץ' הגיבורים שלנו מתוודעים למכשפה עצומה ורבת עוצמה בשם Cursa המאיימת להשמיד את כל הגלקסיה תוך כדי שהיא צדה יצורים קסומים בשם Sparks (הרחבה עליהם תגיע בהמשך). הגיבורים שלנו, המורכבים כמובן ממריו, לאוג'י, פיץ' וכל גרסאות הרבידים שלהם נכנסים ביחד עם הרובוט שליווה אותנו בהרפתקה הראשונה, Beep-o, לחללית בעלת בינה מלכותית חדשה בשם Jeanie וישר פותחים במרדף בין-כוכבי להצלת היקום.

כבר פה אפשר לציין את אחד ההישגים הכי גדולים של המשחק לדעתי, והוא שכל חלק בו מרגיש כמו משחק מריו - מהעלילה, להומור ולעיצוב המהמם של העולמות. אפשר לחשוב שרק כפתור קפיצה מפריד בין העולמות החצי פתוחים של Sparks of Hope לבין עולמות ממשחק מריו סטנדרטי. אפילו מבחינת התוכן שכל עולם מציע, המשחק לא נופל ממשחקים אחרים של מריו: המעבר לעולמות כמעט פתוחים עם אלמנטים קלים של Metroidvania מאפשר למשחק לספק לנו הרים של משימות צד, סודות לחקור ודמויות מקסימות להכיר.

לכל עולם קיים Warden אחד או שניים שמספרים לנו על הצרה נוכחית שמסע הציד של Cursa יצר להם בחן רב ואפילו רפרנסים לתרבות הפופ אמריקאית. אי אפשר שלא לחייך מההעובדה שבמשחק מריו דמות של אל הים אומרת "!My man" כקריצה עבה לאקווה-מן של ג'ייסון מומואה. הצרות באות בשתי צורות, המשנות את העולם בצורה דרסטית: הקטנות הן שלוליות שחורות בשם Darkmess puddles שמפריעות לנו להמשיך את הסיפור בדרך למטרה המרכזית בעולם או משבשות לתושבי הכוכב את התוכניות שלהם כמשימות צד. הגדולות הן Darkmess Tentacles, מהן יש רק שתיים בכל עולם והשמדתן תזכה את הגיבורים בקריסטל המשמש ליצירת פורטלים למעבר לכוכב הבא, ועל הדרך תשנה לגמרי את הכוכב הנוכחי.

לדוגמא, בעולם הראשון השמדת המשושים (המילה העברית ל- Tentacles למי שתהה) תגרום לעיירה המושפעת מיוון לחזור למצבה הטבעי והשטוף שמש לאחר שבילינו את הזמן שלנו שם כשהאי בסופת גשמים כבדה. בעולמות המתקדמים השמדת המשושים תפתח לנו אזורים שלמים מפוצצים בעוד משימות צד מגוונות שיכולות להעסיק אותנו במשך שעות. המשימות נעות בין אסיפת מטבעות בזמן מוקצב (משימה קלאסית של משחקי מריו), השלמת פאזלים בחסות דמות חוקר מצחיקה של רביד קטן עם תיק ענק ואפילו מיני בוסים עצומים.

השלמת המשימות תפתח לנו Sparks נוספים או מטבעות המיוחדים לכוכב ספציפי הזה איתן ניתן לקנות סקינים לנשקים ומפתח הנקרא Planet key אשר פותח דלת סודית למקום מאתגר בעולם שבו נקבל בסופו של דבר Sparks נוספים. לקח לי כ-24 שעות לחוות את הסיפור עם מעט משימות צד, ולאחר השלמת אחד הכוכבים ל-ש100% אני יכול להעריך שבשביל לחוות את כל התוכן שיש למשחק להציע תצטרכו בין 35 ל-45 שעות. לסיום החלק הזה של הביקורת, אני חייב לציין שגיחכתי כאשר בעולם הראשון הוצגו לי דגלים המאפשרים לעשות Fast travel לאזורים מסויימים במפה, אך כבר בעולם שלאחריו הייתי חייב להשתמש בו וכך גם בעולמות הבאים. מדובר בכוכבים גדולים במיוחד, שאפילו העיז להגיד שהזכירו לי ברמת האישיות והתוכן של כל כוכב את העולמות של משחק אחר בגלקסיה רחוקה, רחוקה מאוד.

אל האין-סוף אפשרויות, ומעבר להן

נתתי הרבה מקום ובצדק למכניקת העולם והחקירה המושקעת של המשחק, אך החלק המרכזי במשחקיות שלו הוא עדיין כמובן מערכת הקרבות. גם היא, בדיוק כמו החקירה, קיבלה שדרוג עצום - ותגרום למשחק הראשון להראות כמו משחק ילדים לעומת המורכבות שלה. אמנם שיחקתי את המשחק ברמה הכי קשה, אך חלק מהקרבות היו מספיק מאתגרים כדי להגיד בוודאות שגם ברמות קלות יחסית - מדובר במשחק לא פשוט בכלל שדורש המון מחשבה, בעיקר כי לנו השחקנים ניתן חופש בחירה עצום שיורד לרמות הכי קטנות שיש.

נתחיל מהבסיס: כל דמות רשאית לבצע שתי פעולות מכל סוג: פעולות התקפיות כמו יריות והפעלת סקילים ופעולות תזוזה במפה כמו קפיצה בעזרת דמות אחרת כדי להגיע לאזורים שונים במפה ו-Dash שיפגע באוייב במידה והוא קרוב אלינו ואנחנו עוברים דרכו. לאחר סיום הפעולות של הדמויות שלנו התור יעבור לאוייבים וחוזר חלילה עד שהצלחנו במשימתינו או שהכל הדמויות שלנו הובסו. המשימות כאן לא מסתפקות רק בהבסת כל האוייבים, אלא הולכות גם למקומות אחרים כמו קרבות השרדות, הגנה על מקומות מסויימים, הגעה למקום ספציפי במפה וקרבות בוס פשוט אדירים. יותר מכך, לפעמים קרבות ימשיכו לזרוק עליכם אויבים עד שתסיימו את המשימה המתבקשת, כך שהשחקן יצטרך לחשוב טקטי ולא פשוט ״להרוג את כולם״. 

עם מגוון המשימות גם מגיע מגוון האוייבים, שממשיך להתעדכן ממש עד הקרבות האחרונים כך שלאורך כל הדרך המשחק מרגיש רענן לגמרי. לא ספרתי כמה אוייבים יש בדיוק, אך מדובר בכמות מרשימה ביותר, ומגוונת בצורה מרשימה לא פחות. מגוון המשימות, האוייבים והבוסים שזורקים עלינו מצריך גיוון לא פחות גם בצד הגיבורים, וקשה לתאר לכם כמה חופש ניתן כאן. מעבר לתשעת הדמויות שמהן תצטרכו לבחור רק עד שלוש לכל קרב (לפעמים פחות לפעמים יותר יהיו זמינים), בכל פעם שתעלו רמה כל הדמויות יקבלו Skill Prism אחת לכל אחת שאיתה ניתן לשדרג את הדמויות בSkill tree שלהן בכל תחום: מהגדלת החיים, הוספת Dash ועד צורת התקפה שונות.

למה אני מספר על זה עכשיו? כי בפעם הראשונה ששמתי לב שבכל שלב בתכנון לפני הקרב יש אפשרות לקבל החזר מלא על השדרוגים שקניתם - ולשים אותם בקטגוריה אחרת בדמות כדי להתאים את השדרוגים שלה לקרב הנוכחי ופשוט תפסתי את הראש בהלם. בחלק מהקרבות, בעיקר לפני הסוף, תכנון המאסיבי והתאמה האישית של הדמויות לקרב הספציפי יהיו כמעט והכרחיים להצלחה בקרב. כדוגמא, לאחר שדרוגים ל-Rabbid Rosalina קיימת אפשרות לנטרל לתור שלם דמות שהיא עושה עוברת דרכה ב-Dash. הייתי צריך בתכנון הקרב להוסיף לה עוד מטר לטווח הצעדים כדי שהיא תוכל להגיע לדמות הזאת - שאחרת הייתה מורידה לי הרבה יותר מכמות החיים שאיבדתי כאשר החלפתי את שדרוג החיים לטובת המטר הנוסף.

המשחק דורש מכם לרענן את הצוות שלכם לא רק דרך כמויות האוייבים השונות שרגישות למתקפות מסויימות ודורשות התייחסות שונה, אלא גם דרך העובדה שהוא מאוד לא נדיב בנתינת החיים שלו. דמויות יקבלו תוספת חיים קטנטנה בסוף כל קרב, וכדי להחזיר אותם לחיים מלאים תצטרכו להשתמש באביזרים שעולים הרבה כסף ונחשבים כפעולה בקרב, אפליקציית (כן כן, אפליקציה) הריפוי של Rabbid Peach שמוגבלת כמובן או לשלם סכום כסף גדול שרק עולה בכל פעם שתבחרו לרפא את כל הקבוצה ביחד. הכסף אמנם מפוזר בעולם הפתוח ומקבלים קצת בסוף כל קרב, אך הוא ממש זניח לעומת המחירים הגדולים של החנות. 

הדבר מכריח אותנו להשתמש בכמה שיותר גיבורים עד שנרפא את כולם, ואיכשהו מצליח להרגיש לא מעיק בכלל. הדבר היחיד שמעיק הוא מסכי הטעינה הרבים שיש למשחק. התכנונים לפני כל קרב מצריכים אותנו לעבור בין הרבה מאוד מסכים שהמעבר ביניהם מרגיש מאוד מאולץ לשנה הנוכחית. אפילו משחקים אחרים של נינטנדו ויוביסופט למדו איך להימנע או לפחות לטפל בכל הנושא הזה בצורה טובה והקצב של המשחק בהכרח נפגע מזמני הטעינה האלה, וחבל כי פה בערך נגמרות התלונות וממשיכות המחמאות.

ניצוצות כמו חול

המשחק כל כך מלא בתוכן מגוון שבקושי הסברתי על מי הם ה-Sparks ולמה הם מיוחדים. אותם יצורים, מלבד למתן יכולות ל-Beep-o, מתפקדים ככלי עזר חשוב בקרבות. לכל דמות ניתן להצמיד עד שני Sparks בתחילת כל קרב, שכל אחד מהם נותן יכולת אקטיבית ויכולת פאסיבית שונה הכשהאקטיבית נחשבת כאחת משתי הפעולות של הדמות. הפעולות הפאסיביות בעיקר נותנות הגנה מאפקטים מסויימים כגון חומר ירוק בשם Ooze המוריד לדמות חיים בתחילת כל תור, או עמידות לאש, כשהאקטיביות קצת יותר מורכבות.

רוב הפעולות האקטיביות של ה Sparks קשורות בעיקר במתן אפקטים למתקפות של הדמות כמו ברק או שריפה, אך חלק משפיעות גם על דברים אחרים כמו הפיכת ה-Dash של הדמות שלכם לרטוב כך שהאוייבים יעופו בזירה בכל פעם שיפגעו בהם א שהוא ירחיק של כל האוייבים שמסביב לדמות. שילוב לדוגמא בין ההרחקה לבין מהלכי דמויות המגיבים לתזוזת אוייבים (כמו במשחק הראשון) יוצא נהדר ולגמרי יכול לשנות את מהלך הקרב אם נעשה נכון.

בנוסף, ל-Sparks מערכת שדרוגים נפרדת משלהם המשדרגת את חוזק הפעולות שלהן. ניתן לשרג אותם דרך האכלה של היצורים בקריסטלים (נשמע לכם מוכר?) או דרך אביזר אותו ניתן לקנות באופן מוגבל בכל כוכב בעזרת המטבעות הבלעדיים שלו. לבסוף, תוכלו גם לשדרג את היחס של כל דמות ל Sparks שלה במידה ותצליחו לנצח את הבוס צד שמסתרר בכל עולם. הבאסת הבוס תפתח אפשרות לקנות שדרוגי דמויות אשר יפיעו על ה-Sparks הנוכחים שאיתה בקרב, מצמצום טווח התורים בהם אי אפשר להשתמש ביכולת שלהם ועד סיכוי למתן פעולה נוספת בתור הנוכחי לדמות. שווה לנצח את הבוסים האלה, מאוד לא ממולץ לבוא אליהם בלי ניסיון.

השורה התחתונה

Mario + Rabbids Sparks of Hope הוא משחק המשך כמעט מושלם: הוא לא מסתפק רק בלהסתמך על ולשפר את מה שהיה טוב במשחק הקודם, אלא מוסיף ומשנה בכל דרך שהוא רק יכול ועומד בפני עצמו כחוויה מדהימה גם למי שלא שיחק בסדרה לפני כן. העולמות המדהימים שלו בשילוב משחקיות נהדרת ומשופרת הן בקרבות והן בחקירה עם משימות צד נהדרות שמספקות בונוסים לשחקנים שירצו לבצע אותן כמעט ורומסים את בעיית מסכי הטעינה הרבים שלו, ומשאירים אתכם עם טעם מתוק בפה ורצון לחוות כמה שיותר מהעולם המופלא שיוביסופט ונינטנדו יצרו כאן. בדיוק כמו עם המשחק הקודם ואפילו עם Starlink שיצא ב-2018, משהו בשילוב בין נינטנדו ליוביסופט יוצר רגעי קסם.

9
מתוך 10

הטוב

  • הכל מרגיש ונראה כמו משחק מריו מושקע
  • משחקיות פנטסטית מחושבת וטקטית להפליא
  • מרענן עם עוד אויבים לאורך כל הדרך הארוכה שלו
  • חופש בחירה עצום בגישה לקרבות ובקרבות עצמם

הרע

  • מסכי טעינה רבים

ו-Rayman

  • איזה משחק לקאמבק הם סידרו לו כשהוא יגיע ב-DLC
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:33 19.10.2022 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    כתבה ממש מושקעת תוך זמן קצר תודה רבה לך דוד ! ובכללי לכל הכתבים שאתם משקיעים הרבה

  2. 2

    20:01 19.10.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    תודה רבה מסע! האמת שהמשחק אצלנו כבר יותר משבוע, תודות ליוביסופט ולעדלי על הקוד המוקדם שאפשר לנו לרוץ על המשחק הזה מההתחלה עד הסוף עוד לפני סיום האמברגו :)

  3. 3

    15:22 20.10.2022 | ב ב (אורח)

    הראשון תפס אותי בהפתעה מוחלטת, נהניתי ממנו במיוחד...עד שהגעתי לשלב שבו הייתי צריך להעביר דמות חסרת נשק את כל המפה בפחות מכמות תורים מסויימת בזמן שיורים עלי (ועליה) מכל עבר, וזה היה מתסכל ולא מהנה באופן קיצוני. ניסיתי שוב ושוב ושוב עד שהחלטתי שבשביל השפיות (ושלמות הסוויץ המסכן שלי) אני מפסיק וזונח את המשחק. לצערי זה נראה עוד מאותו דבר, עם אפילו יותר תסכול. אני חושב שאוותר הפעם.

  4. 4

       | פורסם ע"י