הרשמה

ביקורת: Grounded - ככה כן בונים גינה

דור שיחק עשרות שעות במשחק ההישרדות Grounded ואת מה שיש לו לספר לכם אתם ממש רוצים לשמוע.

  • PC
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 27/10/2022

באחת ההפתעות הכי גדולות של 2022, Grounded מתגלה כספר שהעטיפה שלו אמנם מזכירה ספר ילדים - אך התוכן שלו יותר קרוב לסילמריליון

את Grounded התחלתי בפעם הראשונה קצת לפני שנתיים כשהוא יצא במעין גרסת בטא סופר ראשונית במסגרת תוכנית הgame previews של Xbox. אז, המשחק היה מלא בחרקים כמו עכשיו אבל גם מלא בבאגים כך שאחרי שעה כבר הנחתי את השלט וקיוויתי לנסות את המשחק שהסתמן כמשחק אינדי חמוד עם ארט סטייל וסיפור בעלי אופי מגניב. שנתיים אחרי, יצא המשחק באופן רשמי והתמונה המלאה השאירה אותי בלא פחות מהלם. אני מזמין אתכם לקחת כ-5 עד 10 דקות לקבל טעימה מהרפתקה מופלאה באורך של 70 עד 120 שעות ואפילו יותר שחוויתי בחצר האחורית של משחקי ה-AAA שיצאו השנה - ולגלות ביחד איתי איך משחק האינדי החמוד הזה הוא בעצם משחק ההישרדות העמוס, המורכב ובסופו של דבר, הטוב ביותר של השנים האחרונות.

חיימשלי, כיווצתי את החוויה!

אין שום טריילר או תוכן שיווקי שעושה חסד עם הסוג משחק ש-Grounded הוא באמת. הם מציגים את החוויה שהמשחק מציע רק על הנייר, אך במשחק הזה הנייר הוא ההתחלה של ספר בעל מאות עמודים. אז, על הנייר, Grounded הוא משחק אונליין או שחקן יחיד אותו ניתן לשחק גם במצב גוף ראשון או שלישי עם אלמנטים מרכזיים של משחק הישרדות אך גם עם המון חן וסטייל ייחודים, וסיפור הרבה יותר דומיננטי משאר משחקי היהשרדות הפופולריים כיום. כיאה ל- Obsidian Entertainment, העלילה מלאה בהומור וכתובה בצורה שנונה במיוחד.

ארבעה ילדים עם אובייקט מדעי מוזר מתעוררים כשהם מכווצים לגודל מיקרוסקופי בגינה אחורית מלאת חרקים הנעים בין לא עוינים לעוינים מאוד. לאחר התרסקות של משהו הנראה כמו חללית לתוך העץ הגדול שנמצא במרכז המפה יוצאים הילדים לחקור את האזור ומגלים רובוט חמוד בשם Burg.l שמסביר להם קצת על המצב אך נתקל בבעיית חוסר זיכרון קשה. בשביל להחזיר לו את הזיכרון תצטרכו לעבור בארבע מעבדות מיניאטוריות (שעבורכם כמובן הן בגודל של מבוכים), המפוזרות באזורים רחוקים מאוד במפה העצומה. במידה ונתקלתם במשחק בטריילר כזה או אחר, אני משער שאתם חושבים לעצמכם - וואו, הוא גילה פה יותר מדי. למעשה, מדובר רק בקצה של המזלג - גם מבחינה עלילתית ובעיקר מבחינת התוכן שיש למשחק להציע לכם.

מפני שמדובר במשחק הישרדות ברמת קושי גבוהה, אתם ממש לא תוכלו לרוץ פשוט ולהתקדם בסיפור. כל מעבדה דורשת חקר של האזור בו היא נמצאת, איסוף חומרים מתאימים לבניית בסיס באזור (וכמובן לציוד הנדרש כדי לשרוד אותו) וסידור הדמות שלכם למצב המקסימלי לפני יציאה להרפתקה הנוכחית. אני משער שלפחות חצי מהדברים האלה לא שיערתם שהמשחק מציע, ודמיינו כמה זה מפתיע לגלות שזה לא רק אופציה - אלא דרישה של ממש, זאת בגלל רמת הקושי של המשחק, שאמנם לא תואמת בכלל את העיצוב החמוד והעלילה המקסימה, אך בנויה בצורה פשוט פנטסטית.

לא מה שנראה לעין

שני האלמנטים המרכזיים שבונים את Grounded מעבר למה שאפשר לקלוט גם בשעה הראשונה הם באופן מפתיע אסטרטגיה ואימה. אתחיל דווקא מהשני, שמוביל באופן ישיר לראשון. Grounded הוא משחק מבהיל. הרבה מאוד מהעיצובים של החרקים שלו יראו מפחידים גם לאנשים שסבבה עם חרקים, וכל עכביש שיופיע במשחק יגרום לכם להתקף לב של ממש. לא סתם ישנה אפשרות לשנות את העיצוב של העכבישים לעיגול חסר צבע בלבד: מדובר בעיצובים מבעיתים שמזכירים לא רק בנראות, אלא גם ברמת הקושי והסגנון התנהגות אויבים ממשחקי Souls למיניהם. חלק מהחרקים יהיו בלתי אפשריים להבסה עם ציוד התחלתי, וחלק יהוו אתגר גם עם ציוד מאוד מתקדם.

בנוסף, הלילה במשחק חשוך לגמרי. לא לא, לא מדובר רק בנפילה באיכות הראייה, אלא ממש מסך שחור שלא יאפשר לכם לראות כלום מהסביבה, ויגרום לכם להיכנס ללחץ אטומי מכל צליל של אויב או jumpscares עד שתגיעו לאזור מבטחים. השילוב של שני הדברים, בנוסף עם מנגנון שתייה ואכילה כמקובל ממשחק בסגנון, ידרוש מכם לתכנן כל צעד שלכם ביום כדי שלא תהרגו במקום רחוק ממקום החזרה (ובכך כל הציוד שלכם יתקע באותה הנקודה) או תמצאו את עצמכם בלילה חשוך רחוק מהבסיס שלכם. הבעיה היא שהמשחק לא מספר לכם שום דבר ממה שאמרתי, וככל הנראה תמצאו את עצמכם מתקשים מאוד בשעות הראשונות שלכם בגינה.

חוסר ההסברה על דרגת הקושי הגבוהה, אלמנט הלילה המאתגר, החשיבות של הקמת בסיס ואפילו הסבר בסיסי על איפה משיגים חומרים מסוימים מרגיש כמו סוג של התעללות בשחקנים חדשים. סתם לדוגמא, אחת הסיבות המרכזיות שנתקעתי בהתחלה הייתה העובדה שלא הבנתי מאיפה אני משיג חומר אחד ממנו בונים את המגן, רק כדי לגלות שאני צריך לבנות את חפירה, למצוא במפה מקומות בהם זחלים מתפתלים מתחת לאדמה, לחפור אותם ולהרוג אותם - כשרק אז החומר הזה יהיה זמין לי.

גם הדרך לשדרוגים או יצירה של חומרים מסוימים לא מוסברת טוב מספיק, וניתן לפספס הרבה פרטים כמו למשל שצריך עמדה מיוחדת כדי להשתמש באבני השדרוגים ולשדרג שריון או כלי נשק ועד העובדה שאפשר ליבש גם קליפת אוכמנייה בשביל לקבל חומר אחר שמשמש להרבה דברים במקום להשתמש ב-3 קליפות ליצירתו. עם כמה שזה מסובך לשחקנים חדשים, אתם כבר מתחילים לקלוט כמה המערכת של המשחק עמוקה וכמה היא דורשת אסטרטגיה.

מדובר באחד המשחקים הכי מורכבים ששיחקתי, שדרשו ממני להפעיל את הראש בצורה שכבר הרבה זמן לא הפעלתי. לא מדובר בפאזלים, אלא בניהול היום יום, בחירת האזורים במפה ללכת אליהם, אילו פיסות שריון לשדרג, איפה למקם בסיסים ועם אילו כלי נשק ושיקויים אני יוצא להרפתקה הבאה שלי. תחושת הסיפוק בלנצח אויב מסוים שהיה נראה כמו מיני בוס בהתחלה היא אדירה, וכך גם התחושה של יצירת אובייקט ששמתם עליו עין כבר כמה זמן. מה שבאמת מרשים הוא שהתחושה הזאת לא נעלמת מהר - אם בכלל. אני כבר כ-120 שעות מסתובב בגינה ועדיין חווה את התחושה הזאת, עדיין מגלה אתגרים חדשים ואפילו עדיין מגלה אובייקטים חדשים ומכניקות חדשות. ב-Scope שלו, זה ממש לא משחק אינדי.

לאן נלך עכשיו?

מעולם שלם מתחת למים של בריכת הנוי, למדבריות של ארגז החול ויערות של השיחים - מדובר באחד העולמות הפתוחים היצירתיים ביותר שנתקלתי בהם עד היום. הוא מצליח להיות מפוצץ באישיות תוך כדי היותו עולם עצום ומורכב ממנהרות נמלים ועד פחי זבל עמוסים עניין. השימוש שלו באנשים מכווצים בגינה נלקח לקיצון של ממש עם כמות החרקים והחומרים שאפשר למצוא בגינה, ולקיצון אף גדול יותר ברמת האביזרים, הנשקים, השריון והציוד שניתן ליצור. אני לא רוצה לעשות ספוילר, אבל הלסת שלי הייתה פעורה כשגיליתי שאפילו ציפורניים כסוסות ופצצות מופיעות במשחק, וממש התרסקה לרצפה כשגיליתי על חלק מכלי הנשק והשדרוגים שלהם שאפשר להכין בדרגה השלישית וההכי גבוהה. הגיוון הזה בשילוב היצירתיות מאפשרים למשחק להרגיש רענן גם אחרי יותר ממאה שעות של הרפתקה, וממקמים אותו כחוויה בלתי נשכחת.

השורה התחתונה

המשחק אמנם מתרחש רק בחצר אחורית, אך למעשה הוא עולם ומלואו. עם יצירתיות בלתי נגמרת, הרים של תוכן מגוון לחוות ולחקור, מערכת קרבות כיפית בעלת דרגת קושי חכמה ודינמית הדורשת מכם לחשוב לפני כל יציאה להרפתקה ושילוב נהדר של הכל עם עלילה טובה בבסיס של משחק הישרדות - Grounded הוא סיוט לשחקנים חדשים שרוצים ישר ללמוד את הכל, וחלום לכל מי שייקח את הזמן ויישאר. זה אולי משחק שהגיע אלינו בסוף 2020, אבל במצבו הנוכחי והמוגמר הוא ללא ספק אחד ממשחקי השנה הנוכחית.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מורכב מאוד, ואיכשהו עדיין כיפי
  • מפוצץ בתוכן מעניין
  • לוקח את היצירתיות שלו למקסימום
  • מצליח להישאר מגוון גם אחרי המון שעות

הרע

  • סופר לא ידידותי לשחקנים חדשים

והגינה

  • עוד ממנה בבקשה.
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    01:15 14.12.2022 | Thunder Cats Thunder Cats

    וואלה הפתעת אותי מאוד עם הביקורת הזאת אני מרגיש שכתבת עליי, זלזלתי במשחק בדיוק בגלל הדברים שכתבת ופתחת לי את העיניים עליו. נצטרך לחשוב מה לעשות :)

  2. 2

    17:08 14.12.2022 | האקדמיה ללשון האקדמיה ללשון (אורח)

    רק מציין שכותבים "את חפירה" ולא "עט חפירה".

  3. 3

    17:15 14.12.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    סראבק איך פספסתי את זה בעריכה - תודה רבה!

  4. 4

       | פורסם ע"י