הרשמה

ביקורת: Football Manager 2023 - עוד עונה לפנתיאון

המהדורה השנתית של סימולציית האימון כבר אצלנו. האם השינויים מספיק משמעותיים בשביל להצדיק רכישה?

  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 08/11/2022

למרות שהחידושים השנה הם לא מאוד משמעותיים וקצת קשה להמליץ על רכישת משחק במחיר מלא, עדיין מדובר במשחק ניהול הכדורגל הטוב ביותר - נקודה.

עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!

סמי עופר. קבוצה אירופית מהטופ של היבשת. 30 אלף ירוקים בטירוף ועוד כמה אלפים שמנסים להשיג כרטיס באופן נואש. המנון ליגת האלופות. צמרמורת. דקה 20. אחד אפס של שרי והאצטדיון רועד וזז מצד לצד. ליגת האלופות, כמה התגעגענו אלייך. מונולוג הפתיחה הזה אינו לקוח מחלקה הראשון של עונת הכדורגל הנוכחית אלא מהקמפיין האירופי שלי עם מכבי חיפה בליגת האלופות. איכשהו עשיתי את הבלתי ייאמן והצלחתי להגיע לשלב הבתים. נכון, ההגרלה האירה לי פנים ויכולת שיא של שרי גם היא לא הזיקה. לפעמים חלומות, מציאות ומשחק מתערבבים להם יחד. ברוך הבא Football Manager 2023.

פותחים עוד עונה

כמדי שנה, הגענו לתקופה הזו בה משתחררת לאוויר הגרסה העדכנית של סימולציית ניהול הקבוצה: Football Manager. למה סימולציה? כי זה פשוט לא מרגיש כמו משחק אלא יותר כמו מטריצה בקורס ניהול מתקדם. לצופה מהצד שזר למנג'ר, המסך נראה כמו אקסל משולב עם פאוור פוינט על סטרואידים. כאשר סיקרתי את המשחק בשנה שעברה רמזתי על כך שהוא אחראי על שעות רבות של הנאה אך גם על פגיעה בקשר של לא מעט זוגות נישואים. גם השנה המצב הוא זהה, כאשר לבסיס הקיים והאיתן התווספו למשחק מספר פיצ'רים חדשים וכן חידדו ושיפרו מערכות קיימות.

מטרת המשחק כאמור נותרה זהה: סימולציית ניהול בה השחקן לוקח שליטה על קבוצת כדורגל מתוך מבחר עצום של ליגות. המטרות משתנות מקבוצה לקבוצה אך העיקרון הוא זהה - לנהל את כל חלקי הפאזל, החל מהמשחקים עצמם, אנשי צוות, אימונים, העברות, טקטיקה, כספים ועוד. השחקן מחלק את זמנו לבין תכנון ופעילות שוטפת של הקבוצה בין המשחקים ובין ניהול הקבוצה בזמן המשחקים עצמם. האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות והרבה תלוי בכמה השחקן רוצה לצלול פנימה או לחלופין להאציל סמכויות שונות לאנשי הצוות המלווים אותו. כל הפעילות הזו נעשית תוך מתן שליטה מוחלטת לשחקן בשלל ההחלטות. אתה הבוס, לטוב ולרע. המנגר מספק מספר בלתי מוגבל של שעות של הנאה מפני שאין באמת יעד סופי. השחקן מחליט מתי נגמר משחק אחד ומתי מתחיל אתגר אחר. זה יכול להתבצע במסגרת אותה שמירה (ואם התקדמתם הרבה לעבר העתיד אז המשחק גם ייצר שחקנים פיקטיביים, ריגנס) או במסגרת שמירה חדשה לגמרי. שוב, השליטה המוחלטת היא אצל השחקן. 

המשחק מאוד בוגר ושלם כפי שאני מכיר וזוכר אותו כבר מעל לעשור. צוות הפיתוח הוא ותיק ובעל נסיון עשיר ומומחיות בעולם התוכן הזה. בנוסף, ברחבי העולם פרוסים אנליסטים שמספקים מידע רב על השחקנים (הקושי הוא להעריך שחקן ליגה ב' שמשחק בשפרעם ולא את היכולת של קיליאן אמבפה) אשר מוזן למסד הנתונים העצום של המשחק ומוסיף לתחושת הריאליזם. מאגר הנתונים של המשחק הוא בהחלט מכפיל כוח ואחת הסיבות המרכזיות לנאמנות השחקנים ולכך שהוא נתפס ככלי חצי-מקצועני לסקאוטינג בקבוצות קטנות בעלות משאבים דלים יחסית. אין ספק שהמשחק כבר מספר שנים מקיף ושלם מאוד ומספק חוויה נהדרת לשחקן. נשאלת השאלה מה עוד ניתן לשפר בחבילה שכבר עתה מאוד טובה. מעבר לכך, האם השיפורים השנתיים מצדיקים רכישה? בואו נבחן זאת.

שעת הסקאוטינג החלה

תחילה, מנוע המשחק. גרפיקה אף פעם לא היתה הדגש של המנג'ר אך בשנים האחרונות SI המפתחת בהחלט מנסה להציג שיפורים גרפיים שיתרמו לתחושת הריאליזם. גם השנה אנחנו רואים שמנוע המשחק השתפר, עם אנימציות חדשות ומרגיש קצת יותר חלק ופחות רובוטי משנים קודמות. לומר שזו מהפכה? לא ממש. עוד צעד בכיוון של ריאליזם? בהחלט שכן. לי באופן אישי זה פחות משנה, זכר לעידן בו הייתי מביט בשקיקה בכתוביות הרצות על המסך ומתארות את מה שקורה במשחק. לא רק הגרפיקה קיבלה שיפור אלא הפרזנטציה הכוללת, כשהשנה הצליחו לשים יד על זכיון לשימוש בליגת האלופות באופן רשמי. זה אומר שכל ערכת הנושא שאנו מכירים מליגת האלופות נוכחת במשחק, כולל ההגרלה, ההמנון וכו. נכון, זו לא תוספת משמעותית אבל בהחלט מוסיף לאווירה ולריאליזם.



בנוסף לאלו, יש הרגשה כללית של שיפור באינטיליגנציה המלאכותית ותגובה טובה יותר של היריב הממוחשב למתרחש על הדשא ולשינויים שהשחקן עושה. אם בעבר יכולנו להוביל בבטחה 2-0, לא לעשות חילופים ולא לשנות טקטיקה אז הפעם זה פחות ברור. פעמים רבות המנג'ר הממוחשב יבצע לא מעט שינויים ויתאים את קבוצתו למה שקורה על הדשא בצורה טובה יותר. זה עלה לי בספיגת שערים ודפיקות לב לא מעטות בכמה וכמה פעמים. בגזרת המשא ומתן עם השחקנים ישנם גם שיפורים, כמו היכולת לפנות לסוכן של השחקן על מנת לברר את מידת העניין בחתימה על חוזה חדש בקבוצה או בכלל להגיע אליה. נוסף גם מסך נוסף המספק פרטים מדויקים יותר על האוהדים, מידת התמיכה שלהם במהלכים של השחקן ועוד.

גם מסך הסקאוטינג קיבל רענון עם אפשרויות נוחה יותר להתמקד בסוג השחקן שנרצה למצוא. שוב, לא שיפורים גדולים אבל בהחלט כאלו שמוסיפים נדבך לריאליזם הכללי של המשחק. מבחינת הניהול השוטף, התווסף למשחק מסך של תכנון הסכל לטווח ארוך, מה שמאפשר מבט רוחבי על היכן סגל השחקנים נמצא היום, מי נמצא בשיא הקריירה, מי שחקן מבטיח שאפשר לבנות עליו לשנים הבאות ועוד. זו תוספת מבורכת שנותנת לשחקן עוד כלי לתכנון של הסגל וחיפוש מטרות להעברה מראש לפי הצרכים העתידיים של הקבוצה.

המשחק לא חף מחסרונות ומכניקות שמשוועות לשיפורים. שוק ההעברות עדיין לא ריאליסטי והמחירים המבוקשים על שחקנים פעמים רבות לא משקפים את המציאות. בנוסף לכך, מסיבות העיתונאים נשארו נקודת חולשה שמבחינתי רק מעיקה על השחקן (נכון, אפשר לא לקחת בהן חלק) ולא תורמות שום דבר מהותי למשחק, בטח ובטח שעם אותן השאלות הקלישאתיות שחוזרות על עצמן. חסרון נוסף הוא היעדר הרשיון הרשמי לליגות וקבוצות מסוימות. זהו חסרון שקיים מאז ומתמיד (על אף התוספת המבורכת של הזכויות לUEFA השנה) אך קל מאוד להתגבר עליו בתמיכת הקהילה הענפה של המשחק. מבחינת עקומת למידה, היא עדיין קיימת ולא פשוטה וייקח זמן לשחקנים חדשים להבין את כל מה שמתרחש סביבם וזאת על אף מסכי העזרה הרבים שיש במשחק.

ביצועי המשחק נותרו זהים למה שהורגלנו בעבר: דרישות המערכת נמוכות ומאפשרות לכל מחשב מהשנים האחרונות להריץ את המשחק בלי בעיה. הגרפיקה היא כאמור שולית ולכן כרטיס מסך ב-5000 ש"ח שתומך ב-Ray Tracing לא ייתן לנו כלום. עם זאת, יש לזכור שככל שטוענים יותר נתונים כמו שחקנים ומספר ליגות, המשחק מתאמץ לסמלץ את כל מה שמתרחש סביבם. אם נגזים ונטען את כל הנתונים שיש במשחק אז ניתקל בביצועים מאוד איטיים, כאשר מעבר בין יום ליום (אנחנו מסמלצים בעצם כל מה שמתרחש בעולם מיום ליום) יהיה מאוד איטי ויפגום בקצב והזרימה של המשחק.

האמת שהמנג'ר מתחיל להרגיש לי קצת כמו משחקי FIFA. גרסה חדשה יוצאת כל שנה עם עדכוני סגלים וכמה פיצ'רים חדשים אבל הבסיס נשאר זהה. נשאלת השאלה האם באמת שווה להשקיע מחיר מלא רק בשביל כמה פיצ'רים קטנים ופרזנטציה יפה יותר? ובכן, אין תשובה ברורה אך לדעתי מי שקנה את המשחק בשנתיים האחרונות יכול אולי לפסוח על המהדורה  השנתית מפני שלטעמי השינוי לא מספיק גדול בשביל להצדיק מחיר מלא. לו אני הייתי SI, הייתי שוקל לתת מעין עדכון שנתי במחיר מוזל לשחקנים שיש להם את מהדורת המשחק מהשנתיים האחרונות, או לחלופין אפילו לעבור לשחרור של פעם בשנתיים.

השורה התחתונה

מצד אחד מדובר במשחק ניהול הכדורגל הטוב ביותר. היה כזה ונשאר כזה. נקודה סוף פסוק. הוא מספק מספר שעות אינסופי של הנאה, תרחישים בלתי נגמרים ורבדי ניהול רבים ועמוקים ברמה שמעט מאוד משחקי ניהול מאפשרים. מצד שני החידושים השנה הם לא מאוד משמעותיים וקצת קשה להמליץ על רכישת משחק במחיר מלא כשהוא אינו מחדש שום דבר מהותי לעומת מהדורת השנה שעברה. המכורים למשחק ואלו שתמיד חייבים את החדש ביותר לא יתאכזבו. אלו שיבחרו לפסוח על מהדורת השנה ולהמשיך ולטחון שעות במהדורת השנה שעברה (תוך עדכון סגלים בקלות) גם הם לא יפספסו יותר מדי. הבחירה בידיכם, רק תוודאו שיש לכם מספיק ימי חופש, מחלה ופס מבן או בת הזוג - אתם תצטרכו אותם.

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • משחק ניהול קבוצת הכדורגל הטוב ביותר
  • מנוע משחק משופר ויפה יותר
  • רשיון רשמי של ליגת האלופות התורם לחוויה

הרע

  • חלק ממכניקות המשחק כבר צריכות רענון

והVAR

  • באמת ביטלתם לי שער נצחון על נבדל שלא היה?!
צבי ספיר - כתב תוכן

צבי ספיר - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4

בחיים לא תנצחו אותי ב: FIFA, Warzone

המשחק שהגדיר לי את הילדות: UFO ,God of War ,Heretic, Dune

כשאני לא משחק אני: חושב על לשחק

מסר לעולם: The right man in the wrong place can make all the difference in the world.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י