הרשמה

ביקורת: Dave the Diver - דייב המצוין

עוד משחק מרהיב בשנה מרהיבה לגיימינג. בואו לקרוא על אחד המשחקים המפתיעים ביותר של 2023 ואחד שמצליח להיות גדול מסך חלקיו הרבים

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 28/06/2023

הייתי צריך לדעת שאחרי שהשנה התחילה עם אחת ההפתעות הגדולות של השנים האחרונות בדמות Pizza Tower, זה רק הגיוני שיגיע משחק כמו Dave the Diver ויהיה אפילו טוב יותר

עותק סיקור סופק לנו על ידי המפתחים של המשחק ב-Minirocket, תודה רבה!

תעשיית האינדי צוברת תאוצה בשנים האחרונות בקצב מסחרר. מפתחים ומפתחות צעירים וצעירות מקבלים הרבה יותר אומץ להביא את החזון שלהם לקדמת הבמה במה שמביא לנו משחקים מעניינים ומיוחדים. בין אם אנו מסתכלים על העשור הקודם עם Undertale ו-Stardew Valley, או מהשנים האחרונות כמו Pizza Tower ו-Cult of the Lamb. אגב, הסיבה שההקדמה לא קשורה בכלל למשחק אותו אסקר לכבודכם כאן למטה, היא כי Dave the Diver הוא עוד משחק מדהים בשנה מדהימה לתעשייה מדהימה, ואחד שעוד יותר מבסס את המשפט שאני אומר כל הזמן: מי שמחזיק את היצירתיות בתעשייה הזו בחיים הם נינטנדו ותעשיית משחקי האינדי.

צלול דייב, צלול!

המשחקיות של Dave the Diver מתחלקת לימים: בכל יום דייב יוכל לצלול פעמיים מהסירה של קוברה, (נותן החסות שלו אפשר לומר), כשהוא לוקח איתו רובה וצלצל (או Harpoon באנגלית). המטרה שלנו בכל צלילה היא לתפוס דגים בעזרת הצלצל שלנו, לאסוף אוצרות מהים ולהספיק לעלות חזרה לאוויר הצח לפני שמד החמצן בחליפה של יגיע ל-0. מד החמצן של דייב הוא בעצם מד החיים שלו: כשהוא מגיע ל-0, דייב יצטרך חילוץ והוא יוכל להביא איתו רק פריט אחד מעל לפני הים.

בים תוכלו למצוא שלל דגים: חלקם רק שוחים להם פה ושם וחלקם יתקפו אתכם איך שהם יראו אתכם. חלק מהדגים קטנטנים וחלק מהדגים פשוט ענקיים, עם כרישים, דגי חרב ועוד מגוון סוגים של בעלי חיים. במהלך הצלילה גם תוכלו למצוא שדרוגים לצלצל שיוסיפו לו אלמנטים שונים כמו ברק, אש, רעל או סתם יחזקו אותו. השדרוג השני מתבטא בסט הנשקים שדייב יוכל להשיג: במהלך הצלילה תוכלו למצוא תיבות שונות שמכילות כלי נשק שונים. תאספו את אותו כלי הנשק כמה פעמים ותוכלו ליצור אותו בעצמכם בעזרת משאבים שתאספו בצלילות שלכם.

כל צלילה כזאת, אם כך, מלאה בהפתעות: בגלל שהמשחק מג'נרט מחדש את הדגים והציוד הכללי, כל ריצה תרגיש שונה ותוכלו למצוא דגים שונים במקומות שונים שיפתיעו אתכם. יכול להיות שכריש שהייתם רגילים למצוא עמוק יותר בים פתאום יופיע בגובה גבוה יותר, או שנשק מגניב כמו צלף פתאום יופיע לכם מול העיניים. אני מאוד אהבתי את העובדה שבניגוד לשאר הדברים שהזכרתי, תיבות חמצן ונקודות עלייה לפני הים יישארו תמיד באותם המקומות, מה שאומר שבזמן פאניקה השחקן יוכל להסתמך על הזיכרון שלו וללכת לאזורים שהוא יודע שהוא יוכל למצוא בהם מוצא או להישאר עוד כמה דקות מתחת לפני הים. נהדר בעיניי.

מה שכן, Dave the Diver גם מספר לנו סיפור נוסף בעזרת דמויות המשנה שלו: בין אם מדובר בסיפור המרכזי של המשחק שעוקב אחרי אנשי הים האבודים והרצון למצוא אותם ולהבין עוד על התרבות שלהם, או הסיפור הצדדי של אמילי שמנסה ללמוד את החיים מתחת לפני הים - יש סיבות לצלול גם מעבר לתפיסת דגים או השגת משאבים ליצירת נשקים. המשחק גם דואג לאפשר לשחקן לעקוב אחרי כל אלה בעזרת אפליקציות בטלפון של דייב שעוקבות אחרי דגים שהוא ראה ותפס, משימות עבור אמילי ועוד.

בין האפליקציות גם תוכלו למצוא את ה-iDiver שיאפשר לדייב לשדרג את החליפה שלו מבחינת כמות חמצן ועמידה בלחץ אטמוספרי במעמקים (ובכך להיות מסוגלים לצלול עמוק יותר למשך זמן רב יותר), לאפשר לדייב לסחוב כמות גדולה יותר של משקל לפני שהוא מגיע לנקודה בה הוא נהייה איטי יותר וכבד יותר ואפילו לשדרג את הצלצל שלו. המשחק גם מאפשר לשחקן למצוא כל מיני אביזרים שייעלו את הצלילות שלכם כמו סקוטר תת-ימי שיאפשר לכם להיות מהירים יותר, מכלי חמצן קטנים או פצצות שיעזרו לכם בזמן הקרבות במשחק.

אה וואו רגע, שכחתי לדבר על הקרבות במשחק. ב-Dave the Diver יש קרבות בוסים לא מעטים: מפיראטים שינסו לחטוף דולפינה וורודה נדירה וינסו לנקום בכם על כך שהפרעתם להם להביא את המכה ועד לקרב נגד תמנון פשוט עצום שמעיף אתכם לכל עבר - המשחק עושה שימוש במיקום וביכולות של השחקן כדי לאתגר אותו בזמן הקרבות הללו. אני חייב לומר שבעיניי הם החלק החלש יותר של המשחק, אבל רק במעט. הצלילה, האיסוף וחקר המעמקים מלוטש הרבה יותר ועובד הרבה יותר טוב לטעמי.

אין כזה דבר יותר מדי מים (או סושי)

חשוב לי גם לציין שהמשחק נראה לא רע בכלל. השימוש ב-Pixelart לא מאפשר להם להציג את ההוד וההדר של משחק כמו ABZU לדוגמא, אבל יש כאן שימוש פנומנלי בתאורה כדי לספק רגעים יפיפיים. בהמשך המשחק אנחנו נצלול ממש לעומק הים והשימוש של המשחק בתאורה מהפנס של דייב הובילה לכמה רגעים יפים ומרתיעים כאחד. זה היה באמת נראה נפלא.

אבל Dave the Diver לא עוסק רק בצלילות למעמקים: בכל סוף יום, דייב יחזור ל-Bancho Sushi, הסושייה של באנצ'ו, השף של המסעדה שנבנתה על ידי קוברה. הסושייה מתפקדת כעוד סוג של משחק, כשהפעם זהו משחק ניהול מסעדה. אתם תצטרכו לבנות את התפריט להערב, לשכור עובדים שיעזרו לכם ואז לפתוח את החנות לסועדים. הסועדים ירצו מנות מסוימות, יבקשו שתייה שתוכלו למלא להם, תצטרכו לנקות אחרי חלק מהסועדים ואפילו לחדש את מלאי הוואסאבי של המסעדה.

אני שם בצד את העובדה שהסושייה היא הדרך העיקרית של השחקן להשיג כסף כדי לשפר את הציוד שלו או לשכור ולאמן עובדים חדשים - המפתחים של המשחק דאגו גם להפוך את הסושייה למשחק בפני עצמו ולא סתם עוד קטע שאתם מוכרחים לעבור בין צלילה לצלילה. למסעדה יש דירוג בסוג של "אינסטגרם" של המשחק שכל פעם שהיא עולה בו היא מקבלת אופציה להכין עוד מנות מיוחדות ולשכור עוד עובדים. באנצ'ו אפילו יכול לשדרג מנות קיימות כדי שהמסעדה תוכל לקבל עוד כסף פר מנה.

למסעדה יש ממש מיני משימות משל עצמה, עם כל מיני אנשים שיבואו לבקר במסעדה ויבקשו מנות מיוחדות שיגרמו לכם לצאת מגדרכם כדי להשיג את החומרים המתאימים לבישול. משימת סושייה אחת אף תפתח לכם ממש סקשן משחקיות חדש ועוד הפתעה חדשה ונהדרת. באיזשהו שלב במשחק שמתי לב שהמסעדה שלי מתפקדת בצורה מהממת גם בלי שאני מתערב בכלל, כשיש לי עובדים שיכולים למזוג שתייה, לנקות אחרי, עזרה במטבח לבאנצ'ו ועוד.

גם אם המשחק היה ניהול של המסעדה בלבד, הייתי מוצא אותו כיפי, עמוק ומהנה וזאת בעצם הגדולה של Dave the Diver ולמה הוא כל-כך מוצלח. הוא מצליח לשלב כל-כך הרבה אלמנטים שונים של משחקיות כשכל אחד מהם מרגיש מלוטש ומדויק בפני עצמו. יש דברים קצת יותר מעצבנים או שהיה אפשר לשפר במשחק, כמו מנגנון הירי הלא מדויק לפעמים או מנגנון המשקל שהיה צריך עוד קצת עבודה - תמיד יש - אבל רוב מה שכאן פשוט פנטסטי ונהדר וכיף לא נורמלי. אני לא חושב שאתם מבינים כמה הפתעות ודברים מרגשים השמטתי מהביקורת הזו כדי שתוכלו לחוות אותם בעצמכם.

יש לנו רק כדור אחד

טוב אני כאן מספיק זמן כדי שתדעו עליי קצת יותר: יש לי פוביה מהמעמקים. לא ממים או הים באופן כללי, אלא מהמעמקים. משהו בעולם השלם והחשוך הזה מתחת לפני הקרקע מלחיץ ומפחיד אותי בו זמנית. הפחד הזה גם משפיע עליי בגיימינג כשמשחק כמו Subnautica לא שונה ואף מפחיד יותר ממשחקי אימה סטנדרטיים - גם כאלו עם Jumpscares. עד כה רק ABZU הצליח להכניס אותי לחוויה שגרמה לי לשכוח מהפוביה הזו. Dave the Diver הוא עוד משחק כזה, אבל עם עוד טוויסט.

יש בסיפור של המשחק הרבה קישורים לכל נושא שמירת הסביבה, עם קבוצות דמויות גרינפיס שתוקפות את דייב על לא עוול בכפו וקרבות מול פיראטים שמנסים לצוד דולפינים ודגה נדירה אחרת לכל המרבה במחיר. זהו יופי של מסר שהמשחק מצליח להעביר בכך שהוא מראה לנו את היופי ואת העולם של המצולות והדברים שהוא מכיל. נכון, אלמנטי הפנטזיה הם לא מציאותיים, אבל פיראטים וציידים לא חוקיים הם משהו שבשגרה.

מה שאני מנסה לומר עם החלק הזה של הביקורת (שהכותרת שלו היא ציטוט ישיר מסדרה שאני מאוד אוהב), היא שהים יפה ויש בו חיים שחלקם שם הרבה לפני שאנחנו בכלל הגענו לשחק בחופים עם בירות, מטקות ושמיים. תשמרו על החופים, תנקו אחריכם, אל תזהמו את הים (או היערות, או אפילו הערים שלכם) ותשמרו על הסביבה שבה אנחנו חיים.

השורה התחתונה

2023 באמת לא הייתה צריכה את Dave the Diver. הוא היה יכול להיות משחק מעפן, משעמם, שבור ורדוד וזאת עדיין הייתה שנה מהממת לתעשיית הגיימינג. אבל כבר ביססנו בביקורות קודמות שזאת שנה של קסם. שנה של עונג צרוף ושנה של הפתעות - אחת אחרי השנייה. Dave the Diver הוא עוד הפתעה שכזו. זהו משחק שכולל את רוב הדברים האהובים עליי בגיימינג: סיפור מסקרן, דיאלוגים חמודים, משחקיות ממכרת וכיפית, עולם יפהפה לחקור והפתעות בכל פינה. הייתי צריך לדעת שאחרי שהשנה התחילה עם אחת ההפתעות הגדולות של השנים האחרונות בדמות Pizza Tower, זה רק הגיוני שיגיע משחק כמו Dave the Diver ויהיה אפילו טוב יותר.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • עולם פשוט נהדר לחקור עם המון דמויות משנה כיפיות
  • אלמנט הסושיה מוסיף עוד רובד נפלא של משחקיות
  • גם עם השימוש הרב ב-Pixelart המשחק נראה פשוט מקסים
  • סצנות סינמטיות קורעות הקשורות לדמויות המרכזיות שלנו
  • מנסה לעשות הרבה דברים בבת אחת ומצליח כמעט בכולם
  • הפתעות רבות בכל פינה ובכל שלב של ההרפתקה

הרע

  • מנגנון המשקל יכול להיות מאוד מציק אחרי כמה זמן

והים

  • ים ים, המקום המושל- הולי שיט, זאת הייתה עין ענקית עכשיו?!
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:41 18.08.2023 | שחקן PC שחקן PC (אורח)

    מה היה כזה מדהים בשנה הזו?

  2. 2

    19:10 18.08.2023 | Ub Ub (אורח)

    תודה רבה שמואל!
    חד משמעית אנסה אותו בקרוב הודות לביקורת שלך

  3. 3

    20:11 18.08.2023 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    - Tears of the Kingdom
    - Pizza Tower
    - Metroid Prime Remastered
    - Pikmin 4
    - Gravity Circuit
    - Hi-Fi Rush
    - Resident Evil 4 Remake
    - Street Fighter 6
    - Final Fanatsy XVI
    - Baldur's Gate 3
    - Dave the Diver
    - Bayonetta Origins

    וזה בלי כל מה שעומד לצאת ובלי עוד הפתעות נהדרות וקטנות יותר שקיבלנו השנה. 2023 היא שנה שתיזכר לדורות, עם כמה מהמשחקים היצירתיים ביותר בגיימינג בעשור וחצי האחרונים ועם רמת איכות שרק עולה ועולה.

  4. 4

       | פורסם ע"י