הרשמה

טור דעה: על Skibidi Toilet, סדרת הרשת הכי מטורפת (וגם טובה) ביוטיוב

קובי רומנו מגיע אלינו עם טור דעה שנועד למשוך את תשומת הלב שלכם לאחת מסדרות הרשת ההזויות - אך טובות באופן מפתיע - שתוכלו לצפות בהן ביוטיוב.

אסלות, מצלמות, קרבות ענקים, מבצעים כבירים, בגידות, הצלות של הרגע האחרון - קובי רומנו בטור דעה על יוצר תוכן יצירתי במיוחד והסדרה המשוגעת שהוא יוצר

אז, מה לעזאזל קורה ביוטיוב? ו... גם בטיקטוק, אני מניח, אם כבר שאלתם? אם אתם חובבי טרנדים ויראליים, סדרות רשת הזויות, ואכפת לכם מספוילרים - אני מציע שממש ברגע זה תפתחו טאב נוסף בדפדפן, ותחפשו "Skibidi Toilet Episode 1". כדאי שתנשמו עמוק, זה מוזר - אז תנו לזה כמה פרקים כדי להיכנס לעניינים, ורק תבטיחו לחזור ישר לכאן אחרי הבינג'. בכל זאת, יש פה דבר או שניים על הסדרה הזו שאולי תרצו לשמוע. אם אתם עדיין פה (או אולי בעצם, חזרתם?), מצוין: יש לנו סיפור מיוחד עבורכם. סיפור על יצירה שעצם קיומה הוא עדות לדמוקרטיזציה של התוכן שהביא העולם החדש בו אנחנו חיים - והשצף היצירתי שכל מי שחי ברשת נחשף אליו.

הודות להסרת המכשולים הטכניים, התקציביים והגיאוגרפיים על ידי פלטפורמות האינטרנט השונות, התפתחה היכולת של יוצרי תוכן קטנים למקסס, לשנות ולרתום לרשותם אלמנטים שהיו נחשבים למפירי זכויות יוצרים במדיה המסורתית. רק לפני כמה חודשים נחשפנו לטרנד שניגן את Bloody Mary במהירות כפולה על ריקוד של וונסדיי, וליידי גאגא הרשתה בשתיקה לרשת כולה להשתמש בסאונד - מן הסתם בגלל תופעת הלוואי המבורכת של העליה בפופולריות של השיר המקורי. 

במקרה של Skibidi Toilet, הסדרה שרציתי לספר לכם עליה היום, אנחנו מדברים על רשתות חברתיות, טלויזיה בסטרימינג, מנועי יצירת משחקים, פלטפורמות וידאו ו... ובכן, ליידי גאגא - שהתנגשו לכדי יצירת מופת אינטרנטית שהיא כל כך 2023 שאנחנו חושבים שתשאיר את חותמה על ההיסטוריה. אז בואו נתחיל איפה שכל סיפור טוב מתחיל: בהתחלה. Valve, החברה שאחראית לחנות המשחקים האיטנרטית Steam, התחילה את דרכה כפי שרובכם יודעים כמפתחת משחקים. כחלק מהמשחקים שהיא פיתחה ובין כל ה-Half-Life-ים וה-Team Fortress-ים, היאא גם פיתחה מנוע משחקים בשם Source. לא אלאה אתכם בפרטים לגבי מה זה "מנוע משחקים", אבל רק שתדעו שהוא מכיל אוסף כלים למפתחים שעוזרים למפתח בתחומים שונים - יצירת גרפיקה ואנימציה, כתיבת חוקי המשחק, ממשק עיצוב שלבים וסצינות, הטמעת צלילים ומוזיקה, ומיקום מצלמות. 

הכוח והשימושיות המגוונת של מנוע Source היה כל כך חזק שב Valve החליטו לייצא מתוכו כלי הנקרא Source Filmmaker - יוצר הסרטים - ששימש אותם ליצירת סרטונים בתוך המשחק, באמצעות אלמנטים, דמויות ואנימציות מעולם המשחק עצמו. דוגמה אחת היא סדרת הסרטונים המשעשעת של Team Fortress שהכירה לעולם את Sniper ,Heavy ו-Spy כבר לפני 14 שנה. דוגמה אחרת היא Red vs. Blue, סדרת הרשת הותיקה ביותר שאני מכיר, שנוצרה ללא מנוע אלא פשוט באמצעות סשנים של מולטיפלייר במשחק Halo של מיקרוסופט, ומודים שאפשרו ליוצרים לשלוט במצלמה.

הז'אנר החדש שנוצר נקרא Machinima: יצירת סרטים באמצעות מנוע משחק. אבל Valve הגדילו לעשות, ושחררו את Source Filmmaker לקהל הרחב. בזכות הכלי הזה, וכלים דומים ששוחררו והמשיכו להתפתח עד היום, יוצרים כבר לא מוגבלים לסשן של משחק, והם אינם מוגבלים יותר בחוקי עולם המשחק כדי ליצור סצינות ודמויות. הכלי הזה תפס את תשומת הלב של היוטובר "Dafuq?!Boom!" או בשמו אלכסיי גראסימוב, אנימטור ויוצר תוכן מגיאורגיה. 

גראסימוב התחיל לפני בערך 6 שנים ליצור תוכן פארודי על משחקים המיועד בעיקר לילדים - מלווה במוזיקה צווחנית, פיצוצים, צרחות והומור שירותים, והצליח לייצר קהילה אדוקה שמחכה לסרטונים שלו, עם סרטונים שמגיעים לעיתים למיליוני צפיות. מצפייה בכמה קומפילציות שלו אפשר כבר אז להבין למה: לסרטים, הזויים ומוזרים ככל שייראו לצופה שעבר את גיל 15, יש כמעט תמיד איזושהי קוהרנטיות עלילתית שמחזיקה אותם יחד, דמויות חוזרות שמתחשק לך לראות מה יעשו הלאה, ובעיקר בימוי מטורלל לחלוטין שלא מוגבל בזויות, סגנונות, או חוקים. מנוע משחקים, כבר אמרנו? 

הזמן חלף, גראסימוב המשיך ליצור, טיקטוק פלש לחיינו והבלאגן רק התחיל. זוכרים את השיר של וונסדיי שדיברנו עליו קודם? לא סתם שתלנו אותו בתחילת הכתבה. בזמן שוונסדיי רק ביססה את עצמה כטרנד טיקטוק, האיש, האגדה והבטן הרופסת יאסין ג'נגיז כבר היה מעצמת טיקטוק בזכות "ריקוד הבטן" שלו, לצלילי הפזמון של Dom Dom Yes Yes, שיר אלמוני של להקה אלמונית בזמנו, Biser King מבולגריה. אם תלכו אחורה בפרופיל של יאסין, תראו שהוא ניסה את ריקוד הבטן שלו לצלילי לא מעט שירים עד שהתקבע על Yes Yes Dom Dom, ופשוט נתן לפופולריות ולפידבק המיידי בטיקטוק להכתיב את הכיוון היצירתי שלו - מוטיב שעוד יחזור על עצמו בסיפור. יאסין מנענע לצלילי בייזר, וונסדיי רוקדת ליידי גאגא, ויוזר בשם Doombreaker מחליט להפגיש אותם במועדון, כשהוא יוצר רמיקס בין שני השירים. השיר נהיה להיט, ועשרות מליוני צפיות אחרי זה Doombreaker מחליט שיאסין, המנצח של המפגש עם וונסדיי, פוגש עכשיו את זולנדר (מתוך הסרט בכיכובו של בן אפלק) בסרטון אחר. השיר מקבל מיקס נוסף עם Give it too me של טימבאלאנד, הקצב עולה, והשיר נשבר בסגנון כמעט דאבסטפי, באופן שכמעט כבר אי אפשר לזהות את השיר המקורי של גאגא.

ואז מפתחת גוף ואינפלואנסרית קנדית בשם פאריס בריאן קולטת את הסאונד, מדביקה לו ריקוד בו הבעות הפנים שלה משתנות בזמן שהמצלמה עושה זום אין ואאוט עם המוזיקה, ומגיעה ל-200 מליון צפיות (הסרטון כאן למעלה). אחת מהצפיות האלו, היא של גראסימוב, שהזכרנו קודם. הוא כבר יוצר קצת יותר בוגר, חווה הצלחות לא קטנות עם סרטונים בין מליונים לעשרות מליונים של צפיות, הסיקוונסים שהוא יוצר ארוכים יותר וסינמטיים, והכי חשוב - השפה הקולנועית וסגנון ההומור שלו כבר מספיק מאובחן כדי לזהות אותו - נונסנס, ראשים מתארכים, דמויות אייקוניות, קטעי מוזיקה ואקשן עתיר פיצוצים ואפקטים שנראה כבר די מרשים אפילו שהתוכן עדיין מיועד לילדים. 

הוא מספר בראיון לאתר dexerto שה"קאטים" המהירים של פאריס היוו את ההשראה לשורט הראשון בסדרת Skibidi Toilet, שהוא סה"כ ראש שמציץ ממשתנה בשירותים ציבוריים, רוקד, מסתובב ועובר במהירות בין הבעות פנים, בדומה לפאריס ולצלילי אותו ?What the heck is going on, on Youtube". הקריאה הזו בתוספת שיר השורט מהטיקטוק, ששוחרר בפברואר השנה, זוכה לפופולריות מדהימה של עשרות מליוני צפיות (היום מעל 100). אחד נוסף עם שלושה ראשים מצליח לא פחות, ואלכסיי מבין שיש לו משהו ביד.

הוא מחליט להשתמש בפורמט להפקת חלום שהסתובב לו בראש מאז שהתחיל ליצור וידאו - הפקת War Epic שלם עם המשכיות סינמטית. הסרטון הבא כבר מציג אסלות ענקיות עם ראשים ענקיים שצצים מהם, שמנגנות את השיר בסגנון Deep Fried, כלומר - איטי ונמוך, שמשקף את גודלן, בתוספת גרסה איטית של ה-Imperial March של מלחמת הכוכבים כי למה לא, וכל בני אדם שנחשפים לשיר הזה הופכים לאסלות בעצמם. זה נראה כאילו אין עתיד לאנושות - עד שדמות אחת מעיזה לדלג מעל ראש אסלה ולהוריד את המים. הדמות מתגלה כחלק מצבא של סוכנים מיוחדים - דמויי-אדם עם מצלמה במקום ראש, אילמים שמתקשרים בעיקר עם תנועת "לייק" אחד לשני (במה שאולי מסמל מטאפורה לבני האדם שצופים בסרטון). אלו נכנסים לקרב עקוב מדם עם אנשי השירותים. 

הרקע הזה, כנראה ההזוי ביותר שקראתם בשנה האחרונה, משמש את אלכסיי ככר פורה ליצירה שלו, והצפיות מדרבנות אותו ליצור עוד ועוד סרטונים בקצב מרשים, בהם המוטיב החוזר הוא אסקלציה: המצלמות מחסלים כמה אסלות, והאסלות חוזרות חזקות יותר, גדולות יותר, משוריינות יותר. המצלמות מפתחות נשק חזק יותר, והאסלות מוצאות דרך להתנגד. דמויות אייקוניות חוזרות ומופיעות בפרקים מתקדמים, וזן אחר של אנשי טלויזיה מגיעים לעזרת אנשי המצלמות. בני האדם הרגילים כבר לא נראים בפרקים המתקדמים: אולי האסלות ממירות את כולם לאסלות, אולי הם הופכים למצלמות? לנו זה לא ברור, וטוב שכך. כך, בלי מילים בכלל, אבל עם סינמטוגרפיה סוחפת, דמויות, לוקיישנים, כוחות שבאים לידי ביטוי וקרב מתמשך שהיתרון בו עובד מצד לצד מספר דו ספרתי של פעמים, הצופה מוצא את עצמו נסחף לסדרה, שמוגבלת אך ורק על ידי דמיונו של היוצר. 

והתוצאה - סדרה שלא היתה כמותה ולא היתה יכולה להיות כמותה עד היום, ושנכון לכתיבת שורות אלו אני רק רוצה להניח את המקלדת ולרוץ לראות אותה מחדש, או אולי לעבור לערוצי פרשנות שמגיעים לכמה מליוני צפיות לסרטון רק מלהסביר את ה Lore. חשבון היוטיוב של Dafuq?!Boom! הוא, נכון לעכשיו, החשבון הצומח הכי מהר ביוטיוב, והוא עלה ממליון סאבים בתחילת הסדרה, ל-25 מליון, וכמות הצפיות שלו - שמגרדת כבר את ה-10 מיליארד בסה"כ - מלמדת שהתוכן שלו כבר לא נצפה רק על ידי ילדים, אלא פלש עמוק למיינסטרים. 

האמת? ההצלחה שלו לא מפתיעה. רק לפני כמה חודשים, נער בן 17 בשם קיין פרסונס )הערוץ Pixels Kane )חתם עסקה עם אולפני A24 על הפקת פיצ'ר מלא מסדרת רשת אחרת שהוא יצר: "The Backrooms - Found Footage" - סיפור שהתחיל ב2019 כקריפיפסטה, ופרסונס הפך אותו לשלו בסדרת סרטונים מגה פופולרית מ-2021 ועד היום. אז נכון, פרסונס לא משתמש במנוע משחק במקרה שלו כדי להפיק את התכנים, אבל אני לא יכול שלא לחשוב על שתי הסדרות כחלק מאותו גל של יוצרי רשת - ולהסתקרן לגבי הצעד הבא של גראסימוב, שעקף אפילו את Backrooms בפופולריות תוך כמה חודשים בלבד. ההשפעה התרבותית של היוצרים האלו ודאי עוד תדובר רבות - ואם צפיתם בסרטונים האלו באדיקות כמונו, הפעם הבאה שבה תשבו על אסלת שירותים כבר לא תהיה אותו דבר.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:07 18.09.2023 | אוקיי אוקיי (אורח)

    נראלי אקח הפסקה מהפורום הזה לזמן קצר.

  2. 2

    20:26 18.09.2023 | מצויין מצויין (אורח)

    ראיתי הרבה רפרנסים באינטרנט וברודבלוקס של בני הקטן, ולא הבנתי מה הסיפור. עד עכשיו... תודה

  3. 3

    10:40 06.10.2023 | אבא אבא (אורח)

    עכשיו הבנתי למה הבן שלי הקטן צופה בזה...תודה על הכתבה

  4. 4

       | פורסם ע"י