הרשמה

ביקורת: Starfield - יוסטון, יש לנו בעיה

ה-RPG הגדול של השנה הגיע! הנה מה שחשבנו עליו

  • PC
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 06/09/2023

כן, תנו לחנון ה-RPG לבקר את אחד ממשחקי התפקידים הגדולים של השנים האחרונות, בואו ונראה איך זה ילך

עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, המפיצה של המשחק, תודה רבה!

Starfield הוא ללא ספק אחד מהמשחקים המדוברים ביותר של השנים האחרונות, עם ההבטחה האולטימטיבית לספק לנו את משחק התפקידים הגדול ביותר, העמוק ביותר ועם כמות תוכן ענקית שתספק לנו הנאה למאות של שעות משחק, כל זה בחלל אינסופי מלא בכוכבי לכת עם דמויות מעניינות ולוקיישנים מגוונים לחקור. בשנה שמלאה במשחקים שיכולים בקלות להיכנס לרשימת "משחקי השנה", Starfield היה חייב להיות משהו מיוחד בשביל לתפוס את תשומת הלב שלנו אליו, ועם שם כמו Bethesda מאחוריו, זה הרבה יותר ממספיק עבור רוב הגיימרים לעזוב כל דבר שהם עושים ולהתמקד אך ורק במשחק הזה. אחרי כמות לא קטנה בכלל של שעות משחק, הנה מה שחשבתי עליו. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

נתראה, קאובוי חלל

Starfield מתחיל, כמו בכל משחק של Bethesda, עם הדמות שלכם שמוצאת את עצמה בליבה של תעלומה, והדמויות שמסביבכם שמסמנים אותה כ"נבחרת", והיחידה שיכולה לפתור אותה. במקרה של המשחק הזה, הדמות שלכם מתחילה בתור כורה שבזמן חפירה בתוך מערה מוצאת חפץ עתיק שמעניק לה חיזיון על היקום כולו. החפץ, כמובן, מדבר איתכם ואך ורק איתכם, מה שמתניע את הסיפור ומוביל אתכם לקבוצת חוקרים בשם Constellation, אליהם אתם מצטרפים כדי להבין בדיוק מה המשמעות מאחורי כל מה שקרה.

לפני שתצאו לדרך, תצטרכו כמובן ליצור את הדמות שלכם. מערכת יצירת הדמויות כאן לא שונה מדי מהמשחקים הקודמים של המפתחת, אתם יכולים לעצב אותה כאוות נפשכם במגוון דרכים מצורת האף, הגבות, מבנה הפנים והגוף, ועד לתוספות כמו איפור, קעקועים, צלקות וכו'. אין פה משהו חדש, וזה פחות או יותר מה שציפיתי לו, כי סוס מנצח לא מחליפים. זו אותה המערכת שראיתם ב-Skyrim וב-Fallout 4, ואתם יכולים ליצור דמויות יחסית מעניינות עם המערכת הזו, אבל שם זה נגמר. אחרי שנחשפים למערכת יצירת דמויות באמת מושקעת כמו של Baldur's Gate 3, מתחילים להבין כמה לוקה בחסר המערכת ש-Bethesda מסרבת לחדש כבר כל כך הרבה שנים.

חוץ ממראה חיצוני, מערכת יצירת הדמויות מאפשרת לכם לתת לדמות שלכם רקע עם בחירות מעניינות מאוד שעוזרות לבסס את סגנון המשחק שתכוונו אליו בהמשך. אתם יכולים להחליט איפה גדלתם, באילו סוגי נשקים אתם יודעים להשתמש וכמה טובים אתם בלהטיס חלליות כאלו ואחרות, וכל בחירה תיתן לכם נקודות בעצי יכולות שונים כמו התגנבות, הטסה של חלליות, יכולות מיקוח ושכנוע ועוד. אל הרקעים האלו תוכלו גם לבחור כמה תכונות שיתנו קצת יותר פלפל לדמות שלכם, כמו האפשרות להיות פושעים נמלטים, מה שיגרום לציידי ראשים לרדוף אחריכם אחת לכמה זמן בניסיון לחסל אתכם, או להיות הבעלים הגאים של אחוזה פרטית משלכם שתשמש כבית, אבל אתם תצטרכו לשלם עליו משכנתא אחת לשבוע עד שתגיעו לסכום מסויים. הבחירות האלו בהחלט עוזרות להפוך את הדמות שלכם לקצת יותר מעניינת עבורכם, בעיקר כשהן באות לידי ביטוי בסיטואציות שונות במהלך המשחק בין אם זה לטובתכם או לרעתכם.

אחרי שיצאתם ממסך יצירת הדמויות, אתם יכולים סוף סוף להתחיל את ההרפתקה שלכם. ו..היא משעממת. ו...האנשים שאיתכם גם משעממים? מה?! אז כן, מסתבר שקפיצה מכוכב לכוכב בחיפוש אחר קוביות מתכת מרחפות היא לא פעילות יותר מדי מעניינת, והתעלומה שעומדת מאחורי הכל לא נתנה לי יותר מדי דרייב להתקדם במשימות הראשיות. במקום זה, מצאתי את עצמי נהנה הרבה, הרבה יותר מקווי העלילה הצדדיים והדמויות שפוגשים שם, מאשר כל מה שקשור לעלילה הראשית.

חוץ מ-Constellation, למשחק יש מגוון של קבוצות שאתם יכולים להצטרף אליהן ולעקוב אחר קווי העלילה והמשימות שלהן, כמו ה-United Colonies Vanguard, שכבר במשימה הראשונה שלכם תתמודדו עם פלישת חייזרים שהולכת וגדלה לרמה של איום על הגלקסיה כולה, או שתוכלו להצטרף לשומרי השלום של Akila City, שם תמצאו את עצמכם מתמודדים עם שודדים ופורעי חוק אחרים. אתם אפילו יכולים להצטרף לתאגיד הענק Ryujin בכוכב הלכת Neon, שישלח אתכם למשימות חשאיות במטרה להפיל חברות מתחרות והפללה של יריבים בשביל הרבה מאוד כסף. מה שהתחיל כמשימה שנפתחה לי עם הכיתוב "לך לראיון עבודה", אליה ניגשתי בתמימות דעת ומסקרנות, התגלגל לכמה מהמשימות הכיפיות ביותר שנתקלתי בהן במשחק. כל אחד מקווי העלילה האלו יותר מעניינים ממה שהעלילה הראשית של Starfield מציעה, ועד כמה שזה חבל, העולם של המשחק לא יגרום לכם להרגיש לרגע שאתם חייבים לעשות אותה, מה שיפנה לכם מספיק זמן כדי לעשות את הדברים הבאמת מעניינים בו.

לצד המשימות שקשורות לקבוצות שציינתי, אתם תמצאו המון משימות צדדיות לעשות שמחולקות לכם בשיחות עם דמויות ברחבי הגלקסיה. המשימות האלו נעות מהמשימות הקלאסיות של "תאסוף לי 7 פרחים אדומים ו-11 אבנים" שאתם מתחרטים שהסכמתם להן, ועד למשימות שיכולות להתגלגל לשעות ארוכות עד להשלמתן שבאופן מאוד מפתיע מצליחות להיות איכותיות ומהנות מאוד. הסגנון של כל משימה מצליח להיות מגוון מספיק בשביל שלא תשתעממו, ולא מסתכם בעוד קרב יריות סטנדרטי. לפעמים תצטרכו לחקור אנשים כדי לפתור תעלומה, לפעמים תצטרכו להתחזות לעוזר אישי של מנהל מפעל כדי להסתנן למשרד שלו ולאשר הקצאה של ציוד חדש לעובדים. זה אמנם נשמע משעמם, אבל תאמינו לי שההומור הופך אותה למשימה ששווה את הזמן שלכם.

אל האינסוף, אבל לא ממש מעבר לו

ל-Starfield יש מאות של כוכבי לכת שאתם יכולים לחקור, אבל המילה "לחקור" לא באמת משקפת את המציאות. בתור התחלה, המעבר מהחלל החיצון לפני השטח של הכוכב לא מתבצע באופן חלק, אלא דרך מסך טעינה. את זה כבר ידענו, ו-Bethesda שיקפה טוב מאוד. הבעיה היא שכשאתם נוחתים בכוכב הלכת, אתם בעצם מוגבלים לכמה עשרות קילומטרים בו. אתם לא יכולים לחקור את כל הכוכב, אלא רק את החלקים שהמשחק נותן לכם, והחלקים האלה לרוב יכילו תוכן אקראי שנוצרים תוך כדי תנועה סביבכם. אתם תמצאו מערה עם כמה חייזרים, בסיס של שודדים, אבל לא מעבר לזה, והופתעתי לגלות שהמודלים והמקומות שיופיעו לכם חוזרים על עצמם בצורה מאוד ניכרת לעין. המשימות שציינתי? אל תצפו להיתקל בכאלה כשאתם משוטטים בכוכב באופן חופשי, הן קיימות רק באזורים שבהם Bethesda שמה את כובע החשיבה ובאמת התאמצה ליצור. פה? התוכן חסר נשמה, מחשבה והשקעה.

אוקיי, אז אם אני לא מסתובב בכוכב לכת בשביל תוכן, למה אני כאן? בשביל שלל כמובן, ואם לא בשביל השלל, אז בשביל חומרי גלם שנותנים לכם שלל, או לפחות בשביל לשדרג אותו. לחליפת החלל ולנשקים שלכם יש אפשרות של שדרוגים. בדומה מאוד למערכת מ-Fallout 4, אתם יכולים ליצור מודים לציוד שלכם כדי להפוך אותו לאפקטיבי יותר, כמו עוד שכבת הגנה לשריון, הגנה מאלמנטים מסוימים או שיפור להתגנבות לדוגמה. בנשקים, אתם יכולים לשנות כוונות, מצבי ירי, ידיות, קנים וכו', עם שינויים לנתונים שלהם בהתאם. על מנת ליצור את המודים האלה, אתם צריכים למצוא את החומרים המתאימים ולחצוב אותם. פה אתם יכולים לקחת החלטה - לעשות את הדברים המהנים ולקוות שמתישהו תיפלו על כמות מספיקה בשביל ליצור את המודים שאתם רוצים, או לעשות הפסקה, ללכת לכוכב לכת ריק מתוכן, לחצוב כמה אבנים ולהמשיך הלאה. הבחירה פה ברורה, בעיקר כשכמות החומרים שאתם משיגים מאויבים גדולה משמעותית. רק כשהגעתי למודים היותר יקרים מבחינת חומרים הייתי צריך ללכת ולחצוב, ופשוט לא נהניתי מזה.

תוסיפו לזה את העובדה שלמשחק יש מערכת של סריקת חייזרים וחומרים, שנותנים לכם להבין את החולשות והחוזקות של חייזר כלשהו, או את השימושים האפשריים של אבן כלשהי, אבל מדובר במערכת מאוד בסיסית עם מעט חשיבות, וואין לכם שום אפשרות לעקוב אחרי ההתקדמות שלכם, מה שמסתכם במערכת חסרת חשיבות שמוטמעת לתוך מערכת חקירה גדולה יותר שעושה מעט מאוד בשביל שיהיה לכם אכפת ממנה. וחבל, כי האפשרויות פה אינסופיות, אבל אני מניח ש"המודרים יסדרו את זה".

החללית הראשונה שלי

בחלל החיצון, הדברים לא ממש שונים מפני השטח. Starfield נותן לשחקנים שליטה מלאה על החללית שלהם, איתה תנווטו בין הכוכבים ותילחמו בקרבות חלל עם פיראטים. בפועל, וכפי שציינתי מקודם, אתם לא באמת קיימים בחלל אחד משותף, אלא עוברים ממפה למפה דרך מסך טעינה. החלטתם לטוס מכוכב אחד לכוכב אחר? מסך טעינה אחד מאוחר יותר, ואתם מרחפים מול הכוכב בלי שום יכולת להתקדם לעברו אלא אם תחליטו לנחות עליו, מה שיוביל למסך טעינה נוסף שיוביל אתכם לפני השטח. בקצרה, מדובר ב"קסם" של המפתחים כדי לגרום לכם לחשוב שאתם מתקיימים בחלל הזה, כשבפועל אתם פשוט...מרחפים בו.

קרבות החלל יזרקו עליכם כמה חלליות שיתחילו לירות עליכם, ותיצטרכו להימנע מנזק דרך תעופה מהירה, סיבובים ותמרונים תוך כדי שאתם מנסים להתמקם מאחורי האויבים בשביל להתחיל לירות עליהם. לא מדובר בקרבות הכי משעממים בעולם, הם פשוט מרגישים קצת רפטיטיביים, ומערכת השדרוגים ובניית החלליות כן מצליחה לגרום לחללית שלכם להרגיש אפקטיבית יותר בקרבות, אבל כשמערכת הטיסה כל כך מוגבלת, ואת רוב זמנכם אתם מעבירים על פני השטח - היא מרגישה מותאמת יותר לכיוון האסטתיקה של החללית, ופחות ליכולות הקרביות שלה.

המשחק הכי Bethesda-י שקיים

אל תשקרו, כולכם הבנתם למה אני מתכוון. כיאה למשחק של Bethesda, גם Starfield לא חף מבאגים. לא רק שהוא לא חף מהם, הוא סובל מהם בצורה קשה. החל מהגליצ'ים הקטנים כמו גופות שנתקעות בתוך קיר ומתחילות לנוע באגריסיבות לכל עבר ועד לבאגים שיכולים לשבור משימות שלמות ואפילו באג שהכניס את הדמות שלי לקיפאון מוחלט כשהחלפתי את המצלמה לגוף-שלישי עם נזק שלוף (תמונה למטה), אם חשבתם שהמשחק הזה הולך להיות שחיק בימיו הראשונים, לצערי טעות בידכם.

זה לא נגמר בבאגים, כי גם מבחינת הביצועים - המשחק מאכזב. המחשב שלי יותר ממסוגל להריץ אותו, אבל כמעט תמיד בזמן שהסתובבתי באופן חופשי במפה על כוכב לכת מסויים, כמות ה-FPS לעולם לא הצליחה להגיע ליותר מ-30. במקומות סגורים לעומת זאת, המשחק מצליח בקלות להגיע ל-80 או אפילו לעבור את ה-100 פריימים לשנייה, עד שמגיעים לקרב ירי כלשהו עם כמה פיצוצים מסביב, ואז הפריימים חוזרים ליפול ובגדול.

מבחינת הגרפיקה, אגיד שלא מדובר במשחק הכי מכוער שנתקלתי בו. המודלים של הדמויות נראים טוב, חוץ ממתי שהם מחייכים, כי זה כבר גובל בחומר לסיוטים, והערים הגדולות ש-Bethesda בנתה בהחלט משרים את אווירת המד"ב המעולה שהמשחק מכוון אליה בצורה אמינה ולעיתים גם יפהפייה. אבל ברגע שאתם יוצאים החוצה, הסביבות האפורות/חומות/לבנות של הכוכבים פשוט מתערבבות אחד עם השני עם טקסטורות מטושטשות ולא מרשימות.

לקחת את החלל לכל מקום?

שלום כאן שמואל! אני מתערב כאן בביקורת המצוינת של גיא כדי לדבר קצת על הביצועים של המשחק על ה-PC והאופטימיזציות על מכשירי PC ניידים. מבחינת ההגדרות הגרפיות, המשחק נותן יופי של אופציות לשחקן לשנות ולשחק עם ההגדרות שלו, למרות שגם פה הייתי שמח אם המשחק היה מראה לשחקן איך נראים השינויים שהוא מבצע מבחינת האיכות, כמו שהמון משחקים עושים בשנים האחרונות בצורה נהדרת. אני מעדיף לא להתייחס בצורה מפורטת להשמטה של DLSS לטובת FSR בלבד כי זה יותר עניין רשיוני אקסקלוסיבי מאשר בחירה טכנולוגית של המפתחים. מיותר לציין שבעלי כרטיסי Nvidia יוכלו ליהנות ממוד שמוסיף חזרה את הטכנולוגיה הזו והוא בהחלט עושה את העבודה.

מבחינת ביצועים על מכשירים ניידים, יש לי חדשות טובות ורעות: הרעות הן שה-Steam Deck מאוד מתקשה עם המשחק הזה. גם אחרי מודים ופאצ'ים, המשחק יצליח לרוץ על המכשיר ב-30 פריימים לשנייה, אבל יתקשה במקומות כמו New Atlantis למשל, שם המשחק ירד לי לאזור ה-25FPS בממוצע. עדיין שחיק, אבל יכל להיות טוב יותר. על מכשירים קצת יותר חזקים כמו ה-AYANEO שלי הסיפור הוא קצת אחר: המשחק מצליח לעלות לאזור ה-40FPS בממוצע, כשקרבות חלל רצו לי באזור ה-50FPS ב-25W. אם יש לכם ROG Ally ומעלה, תהייה לכם יופי של חווית משחק ניידת. על ה-Steam Deck תתכוננו לחוויה מעורבת.

השורה התחתונה

יוסטון,יש לנו בעיה - למרות כל הבעיות שציינתי בו, ולמרות שהוא רחוק מלהיות מושלם, אני לא יכול להפסיק לשחק ב-Starfield. אם אתם מחפשים משחק תפקידים בחלל החיצון לשקוע בו לכמה עשרות אם לא מאות שעות, המשחק הזה הוא התשובה שלכם. למרות העלילה הראשית הלא אטרקטיבית, העולם שלו מלא במשימות צדדיות מרתקות מלאות בחיים ונשמה, עם קרבות ירי וחלל מהנים ומערכות שדרוג שעוזרות להפיח בהם עוד חיים. הוא יכל להיות הרבה יותר ממה שהוא היום, הוא פשוט לא רוצה לנסות להרשים אתכם יותר מדי.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • בחירת הרקעים של הדמות שלכם פותחת המון אפשרויות משחק
  • משימות צד מעולות
  • מערכת קרבות מהנה
  • מערכת בניית חלליות ממכרת...

הרע

  • רק חבל שהתעופה עצמה מאוד מוגבלת
  • עלילה ראשית לא מעניינת
  • המון באגים
  • פשוט לא מרשים גרפית

והמודים:

  • מה אתם דואגים? הם יהפכו אותו ל-10/10 בעוד חמש שנים
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    00:28 18.10.2023 | אסקפיסט שממשיך להאמין אסקפיסט שממשיך להאמין (אורח)

    ו... ממשיכים לחכות לstar citizen

  2. 2

       | פורסם ע"י