הרשמה

מחקר חדש טוען: משחקי מחשב מפחיתים אלימות ומפיגים מתח

בואו, יש מכות

מחשקים מחשב ואלימות, האם יש קשר?

מאז ראשית שנות ה-90, משחקי מחשב נחשבו לגורם שמעודד אלימות. הקישור בין משחקים אלימים והתנהגות אלימה לא הוכח מעבר לכל ספק סביר, אבל תמיד נתפס מבחינה ציבורית כאקט שמעודד אלימות. בשנת 1992 יצא המשחק הראשון בסדרת Mortal Kombat והצליח לעורר סערה אמריקאית בגלל ה-Fatalities במשחק שאיפשרו לסאב זירו לשלוף את עמוד השדרה של יריבו, לקיינו לתלוש את ליבו ולג'וני קייג' לערוף את הראש. המשחק הלחיץ את האמריקאים כל כך עד שהוא הגיע לשימוע בקונגרס שהוביל להקמת ה-ESA וה-ESRB, מערכות הדירוג למשחקים לפי גילאים.

בשנת 1999, שני תלמידי תיכון נכנסו לתיכון קולומביין בקולורדו ורצחו בנשק חם 12 תלמידים ופצעו למעלה מ-20. תלמידי התיכון אהבו לשחק Doom, והציבור מיד רץ להאשים את המשחק כגורם הפסיכולוגי מאחורי הטבח הנורא. שוב שימוע בקונגרס ושוב האשמות של משחקים כגורם המעודד אלימות.

מותר לציין כי משחקי מחשב אמנם היו הסיבה העיקרית לאלימות בעיקר משנות ה-90. עוד הרבה לפני כן, בשנות ה-50 של המאה הקודמת האשם העיקרי באלימות של נערים היו כמובן חוברות הקומיקס. "מחקרים" גילו כי ילדים שקוראים חוברות קומיקס הופכים לעבריינים לעומת ילדים שלא. המחקרים הללו בדיעבד התבררו כלא נכונים, אבל הנזק לתעשיית הקומיקס בזמנו כבר נעשה. בשנות ה-80, הכעס הופנה לעבר "מבוכים ודרקונים" ומשחקי פנטזיה. הטענה היתה, ואני לא צוחק, שמשחקי תפקידים מעודדים סגידה לשטן, תמיכה בכישוף ורצח. הסיבה היתה כי חלק מהמפלצות היו שדים והרפיות שהשחקנים אהבו להרוג. משום מה להרוג שדים הופך אותך לסוגד לשדים.

והנה בתחילת שנת 2024 יוצא מחקר חדש מאוניברסיטת לוקסמבורג שהופך את הקערה על פיה ומשנה לחלוטין את התפיסה של משחקי מחשב ואלימות. המחקר מדד באמצעות הרוק של הנערים את רמות הקורטיזול (הורמון לחץ) והטסטוסטרון על מנת לוודא את מצבם לפני שהתחיל לשחק במשחק Uncharted 4: A Thief's End. בנוסף, כל משתתף מילא שאלון אישיות שנועד לאבחן את האופי שלו ביחס לנרקיסיזם, פסיכופתיה ועוד. לאחר מכן, כל שחקן קיבל חלק מהמשחק ושיחק בו במשך 25 דקות. חצי מהשחקנים קיבלו חלקים אלימים שלו וחצי קיבלו חלקים שלווים של המשחק. התוצאות יצאו הפוכות ממה שסברו החוקרים, ורמות החרדה והאגרסיביות של השחקנים אפילו פחתו ביחס למה שהיו לפני השלבים האלימים. יתרה מכך, ההשפעה המרככת עבדה טוב יותר על מי שאובחן כבעל נטיות מקיאווליסטיות או נרקסיסיטיות, שהגיב באופן רגוע יותר לקטעים האלימים.

כמו כל מחקר, התוצאות הללו אינן חד משמעיות והן מוגבלות ביחס לכמה שהיה ניתן לחקור. מה שכן ניתן ללמוד מהמחקר הזה הוא שהקשר בין אלימות ומשחקים אינו ברור בכלל, ושאי אפשר לקבוע שיש קשר בין אלימות ומשחקים. אז בפעם הבאה שאומרים לכם שאתם אלימים בגלל משחקים, תגידו להם שזה יותר בגלל הערות כאלה מאשר המשחקים עצמם.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    08:01 25.01.2024 | drizzitx drizzitx (אורח)

    מאז ומתמיד ברור שאין קשר, או שאם יש קשר אז הוא חיובי.
    זה סתם שעיר לעזעזאל של התעשיה (כזו או אחרת) כשתמיד מחפשים סיבה חיצונית כפי שתיארת פה יפה מאוד, ואוסיף ואומר שבזמנו (1800) ספרים הואשמו באותו דבר, "איפה יישמע דבר כזה שאנשים יושבים בבטלה וקוראים ספר ושוברים את היחד המשפחתי?" וכי זה יותר קל מלהיסתכל על האשמים האמיתיים (ואני אל אכנס לזה פה).
    מעולם לא פגשתי שחקן.ית שהיו אלימים בגלל משחקי מחשב/קונסולה מכל סוג שהו, תמיד ההפך.

    מצד שני, מזה כבר זמן רב (יחסית) שמשחקי מחשב לא מואשמים בנטיה לאלימות, עברו לחפש שעיר לעזאזל חדש.

  2. 2

       | פורסם ע"י