הרשמה

ביקורת: PlayStation Portal

מוצר הסטרימינג החדש של PlayStation הגיע אלינו לסיקור! בואו לקרוא מה שמואל (ניידים בע"מ) חשב עליו!

המוצר עצמו עושה את העבודה היחידה שהוא נועד לעשות בצורה טובה, אבל בחירות עיצוביות מוזרות גורמות לי לחשוב שסוני קצת מיהרו עם פתרון הסטרימינג הייעודי שלהם ל-PS5

העותק סופק לנו לביקורת על ידי ישפאר ישראל, תודה רבה!

כשקיבלתי את ה-PlayStation Portal, פתרון הסטרימינג החדש של סוני ל-PS5, לידיי, סיפרתי בדיחה משעשעת בפייסבוק שהמטרה שלה הייתה להתלונן על כך שאני חייב להחזיר את ה-PS Portal ושהמתנה שקיבלתי ליום ההולדת שלי שהיה לפני כמה ימים היא בעצם השאלה. הניסוח שלי היה קצת לא מובן והרבה אנשים, מבלי לחכות לביקורת או להבין שהרגע קיבלתי את המכשיר, כבר גרסו שזהו: שמואל אמר שזה מוצר לא טוב - בדיוק כמו שציפינו וכמו שידענו שיהיה!

בעוד שהפוסט כבר תוקן מזמן, הוא הוביל אותי לשאול באופן פרטי ובקבוצות פייסבוק לגבי הגישה של מעריצי ושחקני PlayStation מה הם חושבים על המוצר הזה ולמעט בודדים, הבנתי שהגישה הראשונית של רוב האנשים לפורטל היא שלילית. יכול להיות שזה בגלל הביקורות השונות שכבר יצאו בחו"ל, יכול להיות שזה בגלל היוטיוברים מלאי הדרמה בארה"ב שראו את הפורטל וכבר התחילו לכתוב את הצוואה שלהם למחלקת החומרה של PlayStation. אני לפחות יכול לנסות את המוצר בעצמי אז יהיה מעניין לדעת האם הגישה הזאת מוצדקת, או שיש כאן מוצר שרבים מפספסים פשוט.

מלא בסטייל - עם בעיה וחצי

המכשיר עצמו הוא - בהיעדר מילים יותר מתאימות - המשך ישיר של ה-PS5 מבחינת מראה. וכן, אני מתכוון לזה במובן החיובי ביותר של המילה. אין מה לעשות: תאהבו אותו, תשנאו אותו - ה-PS Portal נראה פשוט מהמם. מסך דק של 8 אינץ', תצורת שליטה בצדדים שהדרך הכי טובה לתאר אותה היא DualSense מחולק לשניים, גימור לבן מאחור שמסתיר את חיבורי המכשיר וסט כפתורים בחלק העליון שלו. אם הייתי צריך לחשוב על מכשיר שמתאים לאיך שהיהלום הלבן של סוני (ה-PS5 כמובן) נראה, ככה הייתי מעצב אותו. מבחינת נראות (וגם איכות החומרים, אגב), אין לי כמעט בעיות שאני יכול לציין. זה מכשיר שהייתי גאה לשים על המדף מעל ה-PS5 שלי והוא היה פשוט מתאים שם. כן יש לי שתי בעיות אחרות לגבי העיצוב של המכשיר.

נתחיל בבעיה הקטנה יותר (חצי בעיה, בתכל'ס) - המיקום של החיבורים השונים. תראו, על הנייר לשים את החיבורים של המכשיר בצד האחורי זה פתרון חכם ואלגנטי, אבל בפועל זה פשוט גורם לי לכאב ראש קל כל פעם שאני רוצה לחבר אוזניות או להטעין את המכשיר. הבעיה השנייה היא המסך. אני לא יודע אם הבחירה שלהם לשים מסך LCD פשוט הייתה בחירה כלכלית או בחירה עיצובית או שהם לא אהבו משהו במסכי OLED, אבל מסך ה-LCD של ה-PS Portal פשוט פחות מרשים. שלא תטעו, זה לא מסך רע - הוא פשוט בסיסי למדי. אולי בסיסי מדי זה הביטוי הנכון.

מסך של 1080p בקצב רענון של 60 פריימים לשנייה - אני יכול להבין למה ללכת על הנתונים האלה בחשיבה רציונלית: סטרימינג ב-4K או קצב רענון גבוה זה לא משהו שכולם יכולים לעשות עם האינטרנט שלהם בבית. מצד שני, הבחירה במסך LCD ברזולוציה של 1080p וקצב רענון יחסית נמוך, גורם לו להיראות דהוי לעומת מכשירים כמו ה-Switch OLED, או אפילו טלפונים מסוימים שיש לכם בכיס. נכון, הוא עולה הרבה פחות מהם, אבל כפי שאני אציג בחלק הבא של הביקורת, זה מוצר שהמטרה היחידה שלו היא לעשות דבר אחד ולעשות אותו טוב. אז אם כבר, היה אפשר להשקיע יותר במסך.

פוני של טריק אחד - אבל טריק מצוין

ולמנה העיקרית: התפקוד של המכשיר החדש של סוני. קודם כל ולפני הכל אני עומד לומר משהו שכל שאר המבקרים אמרו וכל מה ששאר המבקרים שיסקרו את המוצר בעתיד יאמרו: זהו מכשיר שנועד לעשות סטרימינג ל-PS5 וזהו. לא יותר, לא פחות. זאת כל המטרה שלו בסופו של דבר. ואם להיות כן איתכם - הוא עושה את זה מעולה. באנגלית יש את הביטוי "One Trick Pony" - כינוי למוצר או אדם שיודעים לעשות דבר אחד. אבל כן, שווה לציין שבמקרה הזה, הפוני הזה עושה את הטריק שלו בצורה נהדרת.

אחרי הגדרה סופר קצרה, ה-PS Portal התחבר בקלות למכשיר הביתי שלי ויכלתי להסטרים ממנו לפורטל בצורה יחסית מהירה. כמובן שכמו כל פתרון סטרימינג הייתי כבול למהירות וטיב התקשורת בה אני נמצא, אבל כל עוד הייתי במקום עם אינטרנט יציב וטוב (מקום העבודה שלי, הבית שלי או של ההורים שלי), הפורטל פשוט הסטרים בצורה טובה... יחסית. כמו כל פתרון סטרימינג, גם כאן שימוש לאורך זמן גרם לטיב החיבור להיות פחות ופחות טוב, כשהזמן עד שאיכות החיבור ירדה וה-Latency בין ה-PS5 לפורטל שהושאל לי עלה, היה ביחס ישיר לכמה קרוב הייתי ל-PS5 ורשת האינטרנט עליה גלשתי. 

הרבה אנשים שאלו אותי לגבי ההבדלים בינו לבין שימוש ב-Backbone נניח, וכן, יש כמה הבדלים שאפשר לשים לב אליהם: השימוש בפיצ'רים של ה-Dualsense עם הפורטל מוסיף הרבה מאוד לחווית המשחק עליו, יותר ממה שציפיתי. בנוסף, המסך הגדול יותר והשלטים הגדולים יותר עוזרים לנוחות של הפורטל לאורך זמן, גם כשאני שוכב במיטה ומשחק. כן אגיד שני דברים לטובת השילוב הזה של Backbone עם טלפון: הראשון הוא שהתצורה הזאת קלה בהרבה מזו של ה-PS Portal. זה בתלות בטלפון שלכם כמובן, אבל גם ה-S22 Ultra שלי לא מגיע למשקל של הפורטל. הדבר השני הוא איכות התמונה, זה כנראה בגלל המסך עצמו, אבל התמונה נראית פשוט טובה יותר וחדה יותר על גבי מסך ה-AMOLED של הטלפון שלי מאשר על המכשיר של סוני. בפועל, בשיא הכנות, מצאתי את עצמי חוזר יותר ויותר לפורטל מאשר ל-Backbone, בעיקר כי זאת תצורה שהיא הרבה יותר "Pick up and Play" מאשר הטלפון שצריך חיבור מחדש כל פעם.

מה שכן, כמו אחרים גם אני נתקלתי בבעיה מהותית עם המכשיר: אין לו דפדפן רשת מובנה. על הנייר זה לא אמור להפריע לו לעשות את העבודה שלו (שהיא מעולה, כאמור), אבל זה אומר שאם אני אסע למלון בארץ נניח, ואגלה שהחיבור לרשת האינטרנט מחייב בהסכמה לתנאי השימוש של המלון (מה שבדרך כלל פותח חלון חדש לצורך קריאה ואישור התנאים), אני לא אוכל לעשות זאת. זה בפועל אומר שאני אהיה כבול לאינטרנט הטלפוני במקרה הטוב ובלי יכולת להתחבר למכשיר שלי בכלל במקרה הרע. איך המהנדסים של PlayStation, אלו שהביאו לנו את אחת הפנינים הגדולות ביותר בשנים האחרונות, הצליחו להתעלם מבעיה פשוטה שכזו? כמה מהר הם היו צריכים להוציא את המכשיר הזה שהם פשוט החליטו לשחרר אותו מבלי לבדוק משהו בסיסי כמו זה?

צעד קדימה, צעד לאחור

הגישה הנמהרת הזאת גם ממשיכה עם עוד פיצ'רים שמרגישים כאילו מישהו לא אפה עד הסוף את המוצר לפני ההשקה. בואו ניקח לדוגמא את פתרונות השמע של המוצר: ל-PS Portal יש שני ספיקרים שעושים עבודה מאוד טובה בסיפוק צלילים ושמע טובים מאוד מהמשחקים שאני שיחקתי. מצד שני, מה אם אתם בחדר עם בן או בת הזוג, ואתם רוצים לשחק עם אוזניות? ל-PS Portal כאמור יש חיבור 3.5mm לאוזניות, אבל עבור רובנו שלא מסתובבים עם אוזניות חוטיות, בטח יש כאן חיבור ל-Bluetooth, נכון? התשובה היא "לא". המוצר לא תומך בחיבור Bluetooth רגיל אלא רק בתדרים ספציפיים למוצרי סוני המותאמים למכשיר. זה אומר שאם יש לכם Galaxy Buds או Airpods, לא תוכלו להשתמש בהם ותצטרכו לעבור לאוזניות אחרות או לקנות עוד סט במיוחד בשביל הפורטל.

הנ"ל ממשיך גם בהגדרות של המכשיר עצמו שלא מכילות כמעט שום דבר שאפשר לשחק איתו עם המכשיר. לא הגדרות Wi-Fi מתקדמות, לא הגדרות צבעים למסך ה-LCD של המכשיר, לא הגדרות רזולוציה - שום דבר בעל ערך. אגב, יש בתפריט הגדרה ל-Airplane mode. כן כן: במכשיר שהסיבה היחידה שהוא קיים היא כדי שהוא יוכל להתחבר לאינטרנט ולהסטרים מהמכשיר שלכם, כשבמקומות בלי אינטרנט אין לו שום צידוק - במכשיר הזה יש אפשרות לשים אותו במצב טיסה שמכבה לו את ה-Wi-Fi והופכת אותו למסך יפה ב-200 דולר. אני באמת לא יכול להמציא את זה. אפילו ניסיתי את זה וזה לא שהמכשיר פשוט מכבה את ה-Bluetooth, כי כאמור, אין לו באמת אופציה כזאת.

כל אלו והדברים מהחלק הקודם באמת יוצרים את התחושה של מוצר שסוני הרגישה שהיא חייבת להוציא, עכשיו כשהיא רואה את ה-xCloud עושה חיל מצד אחד על טלפונים ומכשירים ניידים כמו ה-ASUS ROG Ally, ה-Lenovo Legion Go וה-Steam Deck OLED סוחפים את העולם בסערה מהצד השני. נכון, הוא מבצע את המוטל עליו בצורה טובה, זמן הסוללה שלו פשוט אדיר כשהוא יחזיק לכם בין 6 ל-8 שעות, תלוי בשימוש שלכם בו, והמכשיר באמת מרגיש יוקרתי (כמו שסוני אוהבת), אבל בכל שעות המשחק שהיו לי עליו תמיד הרגשתי כאילו משהו חסר לי. זאת תחושה שלא עזבה אותי עד שסיימתי את הביקורת הזו.

השורה התחתונה

יאללה, בואו נסגור מעגל עם התייחסות לחלק איתו פתחתי את הביקורת: אני יכול להבין את הגישה השלילית למוצר. ב-200 דולר (ובין 1000 ל-1200 ש"ח פה בארץ), ה-PS Portal הוא מוצר יקר ונישתי מאוד. העניין הוא שהוא מאוד סולידי: הוא קל מאוד כך שנחמד לקחת אותו ממקום למקום, הפיצ'רים של השלטים הם זהים לחלוטין לאלו של ה-PS5 הרגיל כך שאתם מקבלים את חוויית ה-PS5 המלאה מהבחינה הזאת והוא עושה את מה שהוא נועד לעשות: להיות מעין חלון ל-PS5 שלכם בכל זמן ובכל מקום (כמעט). בתכל'ס, מהמראה שלו לבד אני מבין למה הוא Sold Out ברחבי הארץ ולמה מעריצי סוני רוצים לשים את ידם עליו.

מצד שני, זה באמת מרגיש לי כאילו בסוני קצת מיהרו עם המוצר הזה ויש לו המון בעיות ברמת העיצוב של המכשיר שמזכירות לי צרות של דור ראשון של מכשיר. מדברים קטנים כמו המיקום של כניסת ה-USB שהוא פשוט פחות נוח, ועד דברים יותר גדולים כמו חוסר התמיכה ב-Bluetooth מה שמכריח אנשים להשתמש באוזניות ספציפיות של סוני וחוסר התמיכה בהתחברות לרשתות אינטרנט חיצוניות המסתמכות על פתיחת דפדפן לצורך התחברות. בנוסף לכל אלו, יש לנו גם את השאלה של "למי זה מתאים, בעצם?".

אם יש לכם PS Backbone, ואתם מרוצים מהשליטה בו, אין לכם באמת צורך בפורטל. אם אתם משחקים בעיקר משחקי אונליין מדויקים כמו Call of Duty, The Finals, Tekken 8 או אפילו FIFA לצורך העניין, הפורטל גם לא יעזור לכם יותר מדי. אבל - אם אתם משחקים בעיקר משחקי סינגל פלייר, אתם רוצים לשמר את הקשר שלכם עם ה-PS5 כשאתם בעבודה במשמרות או נוסעים למשפחה לסופ"ש ואתם לא רוצים לסחוב Backbone או להשתמש בטלפון שלכם כ-PS Remote, שווה לכם לשקול את הפורטל - אני יודע שהייתי שמח לאחד בתקופת ה-PS4 כשהייתי סוחב אותו לבית של ההורים כל סופ"ש.

6
מתוך 10

הטוב

  • עושה את המוטל עליו בצורה מצוינת
  • עיצוב יפה מאוד ומרשים ביותר
  • שלטי ה-Dualsense המחוברים לפורטל נהדרים
  • זמן סוללה מעולה

הרע

  • ההחלטה לא לתמוך ב-Bluetooth תמוהה בעיניי
  • מחסור בדפדפן אומר שכרגע לא ניתן להתחבר לכל רשת
  • כמה בחירות עיצוביות נמהרות למדי (המסך, מצב טיסה)

והדור הראשון

  • זה בבירור מה שזה. הפורטל הבא כבר יהיה הרבה יותר מרשים.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:06 21.02.2024 | הקיסר הקיסר (אורח)

    לא דיברת על התחברות מרחוק שלרובנו יש בעיות עם זה
    אשמח לעזרה בעניין כמו חצי מהעם שקנה את הפורטל
    או שמתחברים טוב או שפעם מתחבר פעם לא.
    זה משגע את אנשים , ישנם אנשים שהחזירו את המכשיר
    ישנים מכרו וכאלה שביטלו הזמנה
    נשמח כולנו לעזרה

  2. 2

    12:49 25.02.2024 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    התייחסתי: עניין ההתחברות מרחוק הוא לא בעיה באמת - אני זוכר שפעם היה באג שמנע חיבור אלא אם נפתחו פורטים מסוימים ל-PS5 מהאינטרנט הביתי, אבל אני לא נתקלתי בזה כל עוד הפעלתי את ה-Remote Play מההגדרות והשארתי את ה-PS5 ב-Rest Mode.

    בכל אופן, מכשיר כזה צריך לקנות אם אתה יודע שאתה נמצא בכמה מקומות בו זמנית ואתה רוצה גישה נקייה ל-PS5 שלך מבלי ״להשבית״ את הטלפון לכמה זמן. סתם לדוגמא: אני יכול להשאיר אחד כזה בבית של אבא שלי וכל פעם שאני מגיע אליו לבקר ורוצה להמשיך לשחק Persona 3 אני יכול פשוט להתחבר ולשחק. המחסור ב-Bluetooth עדיין מעצבן, אבל מהמובן הזה זה בדיוק כמו שאמרתי: One Trick Pony אבל הוא עושה את הטריק הזה בצורה מושלמת.

  3. 3

    07:11 28.02.2024 | רמי רמי (אורח)

    מחכה לסיקור שלך על הדיירקט של פוקימון

  4. 4

       | פורסם ע"י