הרשמה

ביקורת: Rise of the Ronin - חתולים וסמוראים

יצאנו לבדוק את הניסיון הראשון של Team Ninja בז'אנר משחקי העולם הפתוח וחזרנו עם שלל תובנות

  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 22/03/2024

בהסתכלות רחבה על ז'אנר עייף כמו העולם הפתוח, Rise of the Ronin מצליח לתפוס לעצמו מקום של כבוד, בעיקר ובאופן לא מפתיע, בזכות מערכת הקרב המעולה שלו

"הנה לנו עוד משחק עולם פתוח גנרי שלא יצליח לרגש" - זה מה שאמרתי לעצמי כשהסתכלתי לראשונה על Rise of the Ronin, משחק העולם הפתוח הראשון של Team Ninja שהיה בפיתוח קרוב לעשור, אותו היא רק במקרה מגדירה כ"פרויקט הכי גדול ושאפתני שלה אי פעם". אני מודה שהיה לי מוזר לא להתרגש מהמשחק הזה, בעיקר כי אני מאוד אבל מאוד אוהב את Team Ninja - גדלתי בין היתר על סדרת משחקי Ninja Gaiden המעולה, ולצידה כמובן שיש את סדרת Nioh המשובחת שהייתה עבורי לאחת מאבני היסוד בכל הקשור לקשרי האהבה-שנאה שלי עם ז'אנר משחקי הסולס. אז האם Rise of the Ronin יצליח להפתיע אותי לטובה? ספוילר: כמעט.

ברוך בואכם לכאוס

עוד לפני שנצלול אל תוך המשחקיות עצמה אני חייב להגיד כמה מילים על העלילה ותקופת הזמן שבה המשחק הזה מתרחש - יפן, אמצע המאה ה-19, שלהי "תקופת אדו" ובתוך מעמקיעה של "מלחמת בושין" (מלחמת האזרחים של יפן) העקובה מדם - תאהבו היסטוריה בכלל ואת זו של יפן בפרט או לא, תסכימו איתי שמדובר בחתיכת בחירה מעניינת ליסודות עלילתיים של משחק מחשב.

את המסע שלנו בעולם של Rise of the Ronin נעשה בתור הדמות האישית שלנו אותה ניצור בתחילת המשחק, שיוצאת למסע בתוך הכאוס הפוליטי המדמם של המלחמה. ראוי לציין כבר עכשיו שמדובר כאן באחד מאותם משחקים ששמים דגש מהותי על הבחירות והפעולות שלנו, כשלכל פעולה כזו יש השלכות והשפעות ישירות על עולם המשחק, הגישה של הדמויות השונות אלינו והחברים/אויבים שנצבור לאורך הדרך. מכאן אשאיר אתכם לחקור את המשחק ואת העלילה שלו בעצמכם, כי מי אני שאעשה לכם ככה ספוילרים.

יחד עם זאת, חשוב לי לציין שאפילו שבעיניי התשתית העלילתית של המשחק בהחלט מצליחה לרגש (אין כמו מלחמת אזרחים משובחת לבסס עליה עלילה, לא כך?), אני חייב להודות שבסופו של דבר, העלילה עצמה היא אחת הנקודות הכי פחות חזקות שיש למשחק להציע - בעיקר בגלל שהיא לא מצליחה להיות מפתיעה או מרגשת במיוחד, לפחות לדעתי. היא אמנם לא גרועה או משעממת עד מוות, אבל עדיין. לצד העלילה הסבירה יש גם עוד כמה בעיות, הגדולה שבהן היא העובדה שלוקח לסיפור לא מעט זמן עד שהוא נפתח ונהיה סוג של מעניין באמת (הפרולוג חביב אבל אחריו לוקח קצת זמן עד שהדברים מתניעים שוב), זאת לצד הדיבוב הסביר שלפרקים הרגיש זול ופשוט לא מתאים למשחק.

עולם חדש-ישן

אחרי שנים ארוכות בהן Team Ninja התמקדה בכל מה שהוא לא עולם פתוח, הגיע הזמן שלה לזרוח ולהציג לנו עולם ענקי וחופשי לחקור. אז האם כאן מדובר בהצלחה? ברוב הזמן, בהחלט כן. דעתי הרווחת על עולם המשחק של Rise of the Ronin היא שהוא לא רע בכלל, אבל שרוב הזמן הוא מרגיש כמו עולם פתוח ששייך למשחק מהעשור הקודם - אולי זה בגלל ה-Grappling Hook, אבל במקרה שלי, עולם המשחק של Rise of the Ronin הזכיר לי הרבה יותר מדי פעמים את עולמות המשחק של סדרת Just Cause, עם Just Cause 2 (מי שהיה ויישאר הטוב בסדרה) בפרט - זה ממש מרגיש כאילו החבר'ה ב-Team Ninja קיבלו לא מעט השראה מהמשחק הזה.

זה מתחיל מאחת הנקודות היותר טובות שיש לנו כאן והיא חופש התזוזה, הפעולה והחקר שעולם המשחק מפגין. מפת המשחק די גדולה ומחולקת למחוזות, כשלכל מחוז יש מספר לא מבוטל של דברים שאפשר לעשות בו (אחד מהם זה ללטף חתולים, רק אומר). חקר והשלמת יעדים שונים בכל מחוז תגביר את רמת ההיקשרות (Bond) שלכם אליו, דבר שיכול להקנות לכם בסופו של דבר שלל בונוסים, החל מחפצים מיוחדים דרך נקודות ניסיון ועד הנחות בחנויות שונות של אותו אזור. לכל זה מצטרף כאמור חופש התנועה הכמעט בלתי מוגבל שיש לנו כאן - מהרגע הראשון בערך נקבל סוס מהיר שפשוט יטיס אתכם ממקום למקום ברגע, זאת לצד ה-Grappling Hook ובהמשך גם Glider שיאפשרו לכם לנוע במרחבים השונים ולהגיב לסיטואציות מגוונות בדרכים יצרתיות למדי. אהבתי מאוד שבזכות כל אלה ניתן בקלות לבחור בין גישה צעקנית הכוללת ריצה ישירה אל האויב לבין גישה שקטה המשלבת אלמנטים משובחים של התגנבות הודות לכך שהמשחק מספק לנו מספיק כלים לכל תרחיש.

אם כבר הזכרתי את מערכת ההיקשרות האזורית, ראוי לציין שהיא קיימת גם בקרב דמויות המשנה השונות איתן נהיה באינטראקציה במהלך המשחק. לכל אחת מאותן דמויות משנה יש רמת היקשרות נפרדת אלינו, וככל שנשקיע את הזמן שלנו עם אותה דמות נוכל להעלות את רמת ההיקשרות ולפתוח בעזרתה יכולות קרב חדשות ושלל בונוסים נוספים. את רמת ההיקשרות ניתן לבנות על ידי חלוקת מתנות לאותן דמויות, מתן סיוע לבקשות שונות שיש להן ועוד. מדובר במערכת מעולה שמשפיעה מאוד על מי אתם בתוך עולם המשחק, ואפילו שלפרקים היא יכולה להרגיש מעיקה (אני מאלה שמפחדים לעשות "בחירות לא נכונות" במשחקים בסגנון), בסופו של דבר הביצוע שלה נהדר היות והיא מתגמלת בצורה טובה את השחקן לא משנה באיזו דרך פעולה יבחר.

דמויות המשנה האלה יצטרפו אלינו לעיתים קרובות במהלך המסע שלנו, כשלכל דמות יש ארסנל יכולות ונשקים משלה שישתפר ככל שנשקיע ונעלה את רמת ההיקשרות שלנו מול אותה דמות. אבל החלק הבאמת מגניב פה הוא היכולת לעבור לשליטה מלאה בדמות הזו בזמן משימות וקרבות מסוימים - ניתן בכל רגע נתון להעביר את השליטה אל הדמות שבחרנו לצרף לצוות שלנו, וכשזה קורה ראוי לשבח ולציין שהדמות הרגילה שלכם לא נעלמת או משהו כזה, היא הופכת בעצמה להיות דמות מחשב המגיבה בצורה די אותנטית למתרחש סביבה. אבל למה שבכלל נרצה מערכת כזו אתם שואלים? המערכת הזו מאפשרת לנו למשל לתקוף את האויב מכיוון לא צפוי בזמן שהוא עסוק בלהכות את הדמות הראשית שלנו, או להחיות את הדמות הראשית במקרים בהם יצאנו גרועים מול הבוס או גל האויבים מולו אנחנו מתמודדים.

בכל הקשור לפעילויות והאטרקציות השונות, גם כאן רוב הזמן מצאתי את עצמי מרוצה, אם כי באותה נשימה ובאופן שלא ממש הפתיע אותי היו גם את הרגעים האלה בהם הרגשתי שאני עושה את אותו הדבר שוב ושוב. יש כאן המון דברים שאפשר לעשות - ביקור במקדשים עתיקים, צילום של מקומות, אתגרי קרב שונים שיפתחו לנו יכולות חדשות לשימוש, ליטוף חתולים (רק אומר את זה שוב), הימורים במשחקי קובייה וכמובן השלמה של שלל משימות צד שונות - חלקן Fetch Quests קלאסיות ואחרות משימות קצת יותר מעניינות. בסך הכל - לא מדובר בעולם פתוח משעמם, גם אם לעיתים הוא עשוי להרגיש חזרתי וגנרי.

אז האם יש בעיה כלשהי בעולם הפתוח של Rise of the Ronin? יש בעיה מרכזית אחת לדעתי והיא העובדה שהוא פשוט לא מרגיש "חי" מספיק בשביל משחק של הדור הנוכחי - גם באזורים המרכזיים שאמורים להיות העמוסים ביותר, כמות הדמויות שממלאות את עולם המשחק מעליבה בשביל כותר שיוצא ב-2024 לקונסולה כמו הפלייסטיישן 5 (לא שאני חושב שזה היה משתנה אם המשחק היה יוצא לפלטפורמות נוספות). ומה אם אותן דמויות שכן שם? לצערי רובן מפגינות טיפשות חסרת תקדים שכאמור מזכירה לי מאוד משחקי עולם פתוח של תחילת העשור הקודם ואפילו לפניו - ברמה של אם אני נתקע במישהו הוא עושה קול סטייל "מה הקטע שנתקעת בי עכשיו?" ואז אחרי שתי שניות חוזר לעשות את הכלום שהוא עשה עד לרגע שבו נתקעתי בו. לא מעט פעמים הרגשתי שמשחקים כמו The Witcher 3 המושלם, Cyberpunk 2077 וכמובן Red Dead Redemption 2 שהוא חד משמעית עד היום העולם הפתוח הטוב ביותר ששיחקתי בו אי פעם גורמים למשחק הזה להיראות כמו דמו זול בחלקים מסוימים כשזה נוגע לתפקוד של העולם הפתוח, וזה די מבאס אפילו בשביל טבילת אש ראשונה של Team Ninja בז'אנר.

נקודה רעה נוספת היא בכל הקשור לגרפיקה. אז נכון, רוב הזמן הסביבות השונות והנופים שיש למשחק הזה להציע באמת מרהיבים וצבעוניים, ולא מדובר חלילה במשחק שנראה רע או מכוער, אבל מישהו צריך להגיד לבכירים ב-Team Ninja שהגיע הזמן שהיא תעבור למנוע חדש ועדכני יותר כמו Unreal Engine 5 או Decima Engine - זה לבד היה מקפיץ את האיכות של המשחק הזה כמה רמות מאוד נדרשות קדימה.

קח לך חרב/חנית/רובה וצד להילחם

אני מקווה שהיה לכם ברור שאם אנחנו הולכים לדבר על משחק של Team Ninja אתם אמורים לדעת לבד שהנקודה הכי חזקה שלו תהיה כמובן ואיך לא מערכת הקרב, וכאן לשמחתי המאוד רבה אין לי הרבה מה להתלונן עליו. Team Ninja עשתה כאן בדיוק את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב והביאה לנו מערכת קרב משובחת, עמוסה באופציות התאמה אישית ובתת-מערכות המתגמלות את השחקן כל עוד הוא יודע לנצל אותן כמו שצריך. תוסיפו לזה אתגר משובח שיזכיר לכם שיש לכם עסק עם מפתחת שיודעת דבר או שניים בכל הקשור למשחקי סולס וצאו לדרך.

נתחיל מסוגי הנשקים - יש כאן תשעה סוגי נשקים ראשיים שונים שבהם נוכל להשתמש, מקטאנה קלאסית דרך זוג חרבות מהירות ועד רובה משולב כידון (מה שנקרא ביונט) לאלה מכם שאוהבים קצת פיצוצים. לכל אחד מאותם סוגי נשק יש מספר "עמדות" (Stances) אותן נפתח לאורך הזמן - חלק מאותן עמדות נפתחות רק אם נגיע לרמת היקשרות מסוימת עם דמות כלשהי או אם נשלים משימה/אתגר כלשהו בעולם המשחק. כל עמדת קרב כזו משנה לחלוטין את הקומבואים של כל נשק, כולל מספר יכולות מיוחדות המשתנות גם הן בהתאם לסוג הנשק והעמדה שבה אתם בוחרים להשתמש. במהלך קרב נוכל להחליף בכל רגע נתון בין שני סוגי נשקים ראשיים, ובין ארבע סוגי עמדות לכל אחד מהם - לכל עמדה ונשק יש השפעה שונה של חוזק או חולשה אל מול היריב מולו אתם עומדים.

לצד כל זה יש כמובן דגש כאמור על כל מה שטוב במשחקי סולס, החל מהצורך בהגנה בתזמון מדויק (ברוך בורא מערכת ה-Parry) ושימוש נכון ב-Ki שלכם - איבוד של כל ה-Ki משמעותו שבירה מיידית של יכולות ההגנה שלכם ומתן פתח מאוד כואב לאויב להכות בכם בחוזקה. ואם כבר דיברנו על האויבים - יש לא מעט סוגים מהם, כשכל סוג כמובן מפגין ארסנל יכולות וקומבואים שונים משלו, ממש כמו במשחק אחר של Team Ninja, אוי כמה שאני אוהב את Nioh.

לא הספיק לכם? טוב נו, אספר לכם שיש בנוסף לכל זה מספר סוגים של נשקים משניים, בהם רובים, אקדחים, כוכבי שוריקן, קשת ואפילו להביור, שגם אותם ניתן לשלב בבנייה שלכם על מנת להוציא ממנה שלל קומבואים מיוחדים.

לצד הנשקים והקומבואים יש כמובן עץ יכולות כללי המחולק למספר קטגוריות בו ניתן לשפר אספקטים שונים של הדמות שלכם במהלך המשחק, אם כי עבורי הוא הרגיש מעט "חלבי" ורוב הזמן לא מצאתי את עצמי מתלהב מהיכולות החדשות שהוא ספציפית פתח. העץ הזה כולל יכולות שנפתחות באמצעות נקודות ניסיון כלליות לצד יכולות הנפתחות באמצעות נקודות ניסיון ספציפיות לכל קטגוריה, כך שיש לכם את האפשרות להתמקד בעץ מסוים על מנת להחמיא לבנייה הייחודית שלכם עם יכולות שישרתו אותה ספציפית, אבל גם אחרי כל זה כפי שציינתי קודם לא הצלחתי להתרגש ממנו למעט כמה יכולות קריטיות שהיה לי חשוב לפתוח על מנת להתקדם במשחק בצורה שרציתי (יכולות השכנוע והאיום בדיאלוגים ושיפור של יכולות ה-Grappling Hook למשל).

השורה התחתונה

את Rise of the Ronin ניתן לתאר בצורה די מדויקת כך: הוא אמנם לא עמוס בעומק המשובח של Red Dead Redemption 2 או בגיוון המשימות המרהיב של The Witcher 3, אבל עם מערכת קרב לא פחות ממדהימה, סיפור חביב המתרחש בתקופה מעניינת ועולם פתוח גדול שרוב הזמן דווקא נחמד לחקור, המשחק הוא ללא ספק משחק נהדר, כשעקב האכילס שלו הוא שהוא מנסה להיות כמה דברים בו זמנית.

תחשבו על משחק הרפתקאות בשילוב עם משחק Character Action, זרזרפו למעלה נגיעות ממשחקי סולס ותוסיפו אלמנטי RPG חביבים שאמנם לוקים בחסר לעיתים אבל עדיין מאפשרים לנו לתכנת באופן אישי חלק מהתכונות של המשחק והדמות שלנו וקיבלתם את Rise of the Ronin. שמחתי מאוד לגלות שמערכת הקרב היא לגמרי הדגש וחוד החנית, אפילו שלא ציפיתי למשהו אחר ממשחק בניצוחה של Team Ninja - גם אם זה אומר שזה בא על חשבון אלמנטים אחרים שהמשחק הזה רצה להפגין.

ואם, איכשהו, ככה במקרה, הגעתם ל-Rise of the Ronin והרגשתם פחות צמאים לאתגר, דעו שיש לכם את האפשרות לבחור ברמת קושי קלה יותר (יש בסך הכל שלוש רמות שונות), שמתמקדת יותר בסיפור ופחות בכל האקשן והבלאגן - אני פשוט לא חושב שצריך לחוות משחק כזה ברמת קושי קלה. ואם אולי רציתם אתגר אבל פחדתם לעבור אותו לבד, זה זמן טוב לציין שאפשר לשחק בכל המשימות הראשיות של המשחק יחד עם עד שני חברים (זאת בהנחה ויש לכולכם את המשחק ומנוי פלייסטיישן פלוס פעיל כמובן) - הסיבה שלא נתתי לאלמנט הזה דגש בביקורת שלי היא בעיקר כי לא ממש יכולתי לחוות אותו לעומק היות ואין ממש בסיס שחקנים פעיל בתקופת הביקורת המוקדמת.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • מערכת קרב מעולה ומלאה באופציות
  • ארסנל רחב של כלים לכל תרחיש גם מחוץ לקרב
  • מערכת ההיקשרות מעודדת חקר ושימוש בדמויות המשנה
  • גיוון האויבים והקומבואים שלהם מספקים אתגר מצוין

הרע

  • קו עלילה כללי מעט איטי ומעיק
  • חקר העולם לעיתים מרגיש חזרתי וגנרי
  • הגרפיקה פשוט יכלה להיות טובה יותר
  • עץ היכולות לא מרשים במיוחד

והחתולים:

  • אין לי מה להוסיף, אני פשוט שמח שהם שם
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: Meta Quest 2, Nintendo Switch, PS5, 3DS, PC, Steam Deck

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: אל תנענע אותי, אני לא מטרונום

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:58 21.03.2024 | מנחם מנחם (אורח)

    גרפיקה לא משהו
    עלילה לא מושכת במיוחד
    עולם פתוח ששייך לעשור הקודם ולא מרגיש חי
    הרגשה שעושה את הדברים שוב ושוב
    ועדיין נתת 8 למשחק רק בגלל מערכת הקרבות שלו?
    נשמע יותר כמו 6.5

  2. 2

    04:07 22.03.2024 | לא מומלץ. לא מומלץ. (אורח)

    משחק שלא שווה 70 דולר, זה בטוח.

  3. 3

    14:00 22.03.2024 | שלום שלום (אורח)

    אחלה ביקורת! למרות שהמשחק הזה בינוני אני חייב להגיד שהוא נראה מאוד מסקרן.

  4. 4

       | פורסם ע"י