הרשמה

בואו נדבר על Embracer Group ולמה הבעיות שלה צריכות להטריד את כולנו

גדולה מדי מכדי לקרוס, והפסדית מידי מכדי להתקיים

חברה אחת, עשרות מפתחות, מאות משחקים, אלפי מפתחים, חד גידא?

בשבוע שעבר קיבלנו את החדשות שהמפתחת של Gearbox, Borderlands נרכשה על ידי Take Two בעבור סכום של כ-460 מיליון דולר. Take Two רכשה את הסטודיו מידיהם של Embracer Group וזאת הייתה ללא ספק ידיעה ששימחה אותי מאוד. למי שלא מכיר את תאגיד Embracer Group אספר שזה הוא אחד מהשחקנים הגדולים ביותר בתעשיית הגיימינג עם שווי מוערך שנע סביב 30 מיליארד דולר. החברה כל כך גדולה ובעלת עוצמה שהיא הלכה למעשה קובעת לא פעם את חוקי המשחק ונורמות השוק, דבר שצריך להפריע לנו מאודֲ כגיימרים וצרכנים. אז עד כמה Embracer Group חזקה? בואו נתחיל לצלול את הפרטים.

נופל וקם, נופל וקם (?)

למרבה ההפתעה, Embracer Group כמו שאנחנו מכירים אותה כיום היא לא שחקן וותיק מאוד בעולם הגיימינג כשהיא הוקמה רק ב-2011. אבל ההיסטוריה של החברה מתחילה כבר בשנות ה-90 עם בחור בשם לארס וינגפורס (Lars Wingefors) שהקים חנות שהתפתחה לרשת למכירה של משחקים בשם Nordic Games. החברה הזאת אומנם פשטה את הרגל אך הוקמה בשנית כמפיצה מקומית באירופה למשחקים. אחרי מספר עיסקאות הפצה מוצלחות, חברת האחזקות של Nordic Games רכשה את נכסי חברת JoWooD שהועברו לחברה חדשה בשם Nordic Games GmbH כשחברת האם, Nordic Games סיפקה לחברה החדשה שירותי הפצה. בשנים שלאחר מכן, בהובלת וינגפורס חברת Nordic Games המשיכה להתרחב עם רכישה של הנכסים והסימן המסחרי של THQ שפשטו רגל באותה תקופה לכדי מה שהיה מוכר כ-THQ Nordic. עם התמיכה והיכולות העיסקיות המעולות של וינגפורס, THQ Nordic התחילה לשגשג כשהיא רוכשת ב-2016 את Koch Media שהחזיקו בין היתר גם בחברת Deep Silver שפיתחה את משחקי Homefront, Dead Island ו-Metro. 

ניראה שמכאן והלאה, התאיבון של החברה רק גדל כשחברת Coffee Stain Group והסטודיואים שלה שפיתחו את Goat Simulator ו-Satisfactory היו הבאים להירכש. השנים האלה בהן חברת Nordic Games הלכה וצברה תאוצה ונפח עם הכנסות שגדלו משנה לשנה מסמנות את הבסיס למה שאנחנו מכירים היום כ-Embracer Group. בשנת 2019 חברת THQ Nordic שינתה את שמה ל-Embracer Group, מיתוג מחדש שהמשיך עם עוד הרבה רכישות של חברות נוספות שהבולטות בניהן הן Saber Interactive, Aspyr, Eidos Montreal, Square Enix Montreal ו-Gearbox, כשהאחרונה נרכשה בסכום של כ-1.3 מיליארד דולר. במהלך 2022 ו-2023, Embracer Group גייסה כספים רבים ממשקיעים אך היא לא הצליחה לממש את ההסכמים איתם ומניות החברה התחילו לצנוח עד כדי 40% פחות עם חוב של כשני מיליארד דולר. ביוני שנה שעברה, Embracer Group הודיעה שהיא מתחילה לבצע התייעלות אירגונית ושינוי רחב היקף של מבנה החברה, זאת גם אחת הסיבות המרכזיות למכירתן של Saber Inreractive ו-Geabox ששמענו עליהן בשבועות האחרונים כשתהליך ההתעיילות הפנימי הסתיים.

משחקי כוח ושליטה

למרות שזה נשמע שהחברה בצרות גדולות מאוד והיא בצלילה חופשית צריך לזכור שעדייןֲ יש תחתיה מעל 100 סטודיואי פיתוח שונים עם עשרות משחקים מעולים שמכניסים לה הרבה מאוד כסף. Embracer Group היא עדיין שחקנית ענקית בעולם הגיימינג עם הרבה מאוד כוח. ועכשיו שקצת הבנו איך הגענו למצב הזה ומי זאת Embracer Group, צריך לדבר על למה היא כל כך מפריעה לי באופן אישי. Embracer Group אמנם לא הוכרזה באופן רישמי כמונופול אבל כמו שאמרתי כאן כבר הרבה מאוד פעמים, היא מאוד עוצמתית. חברה כזאת גדולה שמתפרסת על עשרות סטודיואים ומאות כותרים שונים יכולה לקבוע את חוקי ומהלכי השוק. למשל, כאשר התחילו הדיבורים על העלאת מחירי המשחקים ל-70$, Embracer אמנם לא הייתה מי שיזמה את המהלך אך היא הייתה בין הראשונות שתמכו בוֲ כשהיא מציבה סטנדרטיזציה ורף לנתח שוק גדול שמשך אחריו עוד הרבה מאוד שחקניות אחרות. זה נכון שהלקוח יכול להצביע ברגליים ולא לקנות את המשחק אבל כאמור, עם מאות משחקים שונים שמתפרסים על כל הפלטפורמות וכל הז׳אנרים השונים, יהיה לגיימר המומצע קשה מאוד לברוח מזה. 

 

מעבר ליכולת של חברה אחת לקבוע סטנדרט לכמעט תעשייה שלמה יש לחברות גדולות נטיה ללכת על בטוח, לפעמים יותר מידי על בטוח, דבר שפוגע לא פעם ביצירתיות והשאפתנות של המפתחים. Embracer היא חברה ציבורית והמטרה שלה היא להגדיל את ההכנסות ולשמח את המשקיעים שלה שאוהבים אופק יציב וברור בלי הרפתקאות לא צפויות. בגלל הסיבה הזאת אנחנו רואים הרבה מאוד פעמים חברות ענק שנופלות לחזרתיות ומשחקים שמרגישים אותו הדבר או העתק הדבק. כי זה עבד פעם אחת והכניס הרבה כסף אז החשיבה לעשות את זה שוב באה באופן טבעי. אפשר לראות את זה בתמונה למעלה, 7 חברות מחזיקות במאות סטודיואים שונים שלאט לאט, גם אם לרוב אנחנו לא מרגישים את זה, נדחקים לרפיטטיביות ובינוניות מושלמת עם מעט מאוד פריצות דרך ויצירתיות שמפילה אותנו מהכיסא וזה עוד במקרה הטוב. במקרה הרע, אנחנו מאבדים לגמרי IP וסדרות משחקים אהובות (אני מסתכל עלייך Deus Ex) רק בשל הצורך ללכת על בטוח.

פרדוקס הבחירה והמילכוד

למרות שמונופול וחברה כוחנית זה מצב בעייתי מאוד, באיזה שהוא מקום אני גם חושב שאי אפשר לתת ל-Embracer לקרוס. החברה מעסיקה היום מעל ל-15,000 עובדים, זאת כמות עצומה בתעשיית הגיימינג. במידה והקשיים הכלכליים של Embracer ימשיכו והחברה לא תצליח להתאושש, אנחנו ניהיה צפויים לראות גל פיטורים ענק עם אלפי מפתחים שילכו הביתה והרבה סטודיואים שיסגרו. את המגמה הזאת ראינו מתחילה כבר בחודש נובמבר האחרון בו פוטרו מעל ל-900 עובדי החברה ובוטלו 15 פרויקטיים שונים. בעיית הפיטורים בתעשיית הגיימינג היא בעיה גדולה בשנים האחרונות שבהן אנחנו רואים כל פעם יותר ויותר מפתחים שמאבדים את עבודתם. יש טענה שפיטורים של מפתחי משחקים "היא בעייתית יותר" מכיוון שפיתוח משחקים נחשב כנישה בעולם הפיתוח והידע והניסיון שמפתחים צוברים בנישה הזאת הוא ייחודי, כך שבמידה ולא יהיו משרות פיתוח משחקים אחרות לעבור אליהן, המפתחים יעברו למשרות פיתוח רגילות יותר והכישרון והידע שלהם יאבד.

צריך להבין, אין לי משהו אישי נגד Embracer, בפועל זאת רק דוגמא ואפשר להחליף את השם הזה בתאגיד גיימינג אחר שמחזיק בעשרות מפתחות. אבל המצב הזה של תאגיד גדול שמחזיק הרבה מאוד מפתחות הוא בעייתי לדעתי. קשה לי להחרים את Embracer ומוצריה כמו שאני עושה לחברות אחרות שאני חושב שהן כוחניות מידי. אני רוצה שהסטודיואים האהובים ש-Embracer מחזיקה בהם ימשיכו לעבוד ולתת לנו עוד ממה שגרם לנו לאהוב אותם כל כך. אבל מהצד השני קשה לי מאוד לקנות את המשחקים שלהם כשאני יודע שאני מממן את התאגידים שלפי דעתי הם קצת כמו עצם בגרון ושניהיו גרידיים מידי כשהם התחילו לקנות כמעט כל סטודיו פנוי. חלק בתוכי רוצה לראות את התאגידים האלה מתפרקים ואת הסטודיואים "יוצאים לחופשי" אבל מצד שני אני יודע שדבר כזה כרוך בפיטורים מאסיביים ואובדן גדול של רעיונות וכישרון כך שיוצא שאני גם מקווה שהתאגיד ימשיך לעבוד ויספק לעובדים ולסטודיו את התמיכה העיסקית והיציבות שהם צריכים.

מה דעתכם על הנושא ועל תאגידי ענק בעולם הגיימינג? ספרו לנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:02 07.04.2024 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    וואו איזו כתבה מושקעת כל הכבוד

  2. 2

       | פורסם ע"י