הרשמה

ביקורת: MSI Claw

הקונסולה הניידת הראשונה של MSI הגיעה לאור לבדיקה!

המתחרה הגדולה של ה-ROG Ally הגיעה, האם היא שווה את מה שהיא דורשת?

הקונסולה סופקה לנו על ידי MSI ישראל, תודה רבה!

אי פעם הסתכלתם וניסיתם להבין על מי אתם מסתכלים? יכול להיות שהבן אדם שנמצא בראי הוא לא באמת אתם, אלא גרסא שונה ומרושעת שלכם? או שאולי מדובר בגרסא טובה בהרבה מכם, כזאת שגורמת לכם לתהות מה עשיתם לא נכון במהלך חייכם? מה היה קורה עם ה-ROG Ally היה יושב מול ראי וכל מה שהוא היה מצליח לראות בה הוא בצבעי נגטיב? ובכן, למה לדמיין כש-MSI דאגו לנו לויזואליזציה של השאלה הזאת? הקונסולה החדשה של MSI שנכנסת לתחרות הצומחת של המחשבי גיימינג ניידים הגיעה אלינו, הלא היא ה-MSI Claw. המכשיר החדש אומנם יצא לשווקים כבר במרץ אבל אליי הוא הגיע ממש לפני זמן לא רב לבדיקה והוא נועד להתחרות במכשירים כמו ה-Steam Deck, ה-Lenovo Legion Go וכמובן, ה-ROG Ally. מי שעוקב אחרי המכשיר מרגע היציאה שלו, יודע בדיוק אלו יחסי ציבור הוא קיבל עד כה, אבל עכשיו שעברנו כמה מחבלי הלידה של המכשיר, הגיע הזמן לראות האם משהו באמת השתנה בחודשיים האחרונים. האם המכשיר החדש של MSI שווה את הכסף שלכם? בואו נגלה!

לא כמו האחרות

חשוב לציין כבר ברגע זה: הביקורת הזאת תתייחס למוצר שאני קיבלתי בלבד, לא אתייחס לכל מה שנאמר ברשת לפני כן על המכשיר, חלק מחבלי הלידה נפתרו כבר בזמן שבו קיבלתי את המכשיר לידי. כל ביקורת שהושמעה ברשת לפני חודש עדיין נכונה, אבל דברים השתנו וקיבלתי את המכשיר לביקורת אחרי מספר עדכונים שעל פי MSI אמורים לשפר את הביצועים וחווית השימוש, אז כאשר אתם קוראים את הביקורת, אבקש שתשימו לב למועד הפירסום שלה ולהבדל המשמעותי שבין החוויה שלי עם המכשיר לבין מה שנאמר לפני כן.

האריזה של המכשיר פשוטה במיוחד, איך שנפתח את הקופסא, יקבל את פנינו המכשיר שעטוף בשקית ניילון, מתחתיו נמצא גם את המטען וחוברת הוראות, שום דבר מיוחד, MSI ידועה באריזות פשוטות בלי המון תוספות מעבר למה שנחוץ אבל היה נחמד לראות תיק נשיאה פשוט אבל אך קיים קייס נשיאה שנמכר בנפרד. במבט ראשון, איך לא, המכשיר מזכיר מאוד את ה-ROG Ally, אבל ככל שנתחיל להתעסק במכשיר, נתחיל לשים לב להבדלים בעיצוב, יחד עם פתחי איוורור די גדולים בראש וגב המכשיר שמאותרים בלוגו של MSI והכיתוב "True Gaming", אני לא יודע אם אני אוהב את המשפט הזה, אבל גיימינג בהחלט מתרחש פה.

המכשיר מצוייד במסך IPS FHD בגודל 7 אינץ' שתומך בקצב ריענון של 120Hz, המסך נראה מצויין עם צבעים חיים כיאה לפאנל IPS אף על פי שהבהירות של המסך לא מגיעה לשיאים מרשימים והבהירות הנמוכה לא משתווה לזאת של ה-Steam Deck.ֲֲ בנוסף הגימור המבריק שיש למסך יכול לגרום להשתקפויות שונות עליו. המכשיר מגיע גם עם Hall Effect Analog Sticks (ג'ויסטיקים שמבצעים שימוש במגנטים) שזאת תוספת מאוד מבורכת על מנת למנוע דריפט בג'ויסטיקים, הג'ויסטיקים גם מצויידים ב-RGB (כי בשביל גיימינג צריך גם קצת צבע). עם כמה שאלה תוספות נחמדות, החלק המבאס של המכשיר הוא ה-Shoulder Buttons, הבאמפרים פשוט מרגישים רע ללחיצה, כמו גומי וללא פידבק קליקי. MSI עשו בחירה מעניינת בנוף של שוק מחשבי הגיימינג האלה והחליטה לבסס את המכשיר על מעבד Intel, בשונה ממכשירים אחרים שעושים שימוש דווקא בזה של AMD. ה-MSI Claw מכיל מעבד Intel Core Ultra 7 (H155) יחד עם ליבות גרפיות ממשפחת Intel Arc Graphics.

היתרונות בחלונות והחסרונות הברורים

אני לא אתחיל לחפור לכם בנוגע לחווית ההתקנה, היא מאוד סטנדרטית להתקנה של מחשב ווינדוס, החוסר נוחות היחיד שבאמת נתקלתי בו הוא המקלדת הוירטואלית שעובדת לפרקים עד שויתרתי וחיברתי את המקלדת הפיזית שלי למכשיר על מנת לסיים את ההתקנה. זאת אומנם טענה עיקרית כלפי מייקרוסופט אבל זה גורע מחווית השימוש מהר מאוד. לאחר מכן החלה חווית ההתקנה של כל העדכונים והדרייברים, הרבה תוכנות מותקנות מראש במכשיר כמו ה-MSI Center M, דרכה אפשר לעדכן דברים כמו ה-BIOS שזה נחמד אבלֲֲ לצערי העדכון החדש ביותר מונע ממני לראות מספרי פריימים כמו שצריך, מה שדורש עוד תוכנות צד שלישי על מנת לראות את הביצועים כמו שהם כמו שצריך.

השימוש במערכת הפעלה כמו Windows על מכשיר נייד כזה בא עם יתרונות וחסרונות שונים, בזמן שאני מתלונן על הליך ההתקנה והעדכון שהם טיפה מסורבלים במסך קטן, יש יתרונות מאוד ברורים וזה מגיע בדמות ספריית המשחקים שאני יכול להריץ על ה-MSI Claw. המכשיר המרכזי שלי לנסיעות הוא ה-Steam Deck, הרבה השוואות אליו יעשו במהלך הביקורת הזאת, אבל בבירור היתרון המרכזי הוא העובדה שמשחקים שעושים שימוש בתוכנות Anti Cheat יכולים לרוץ על המכשיר הזה וזה כולל משחקים כמו Destiny 2 או Fortnite או כל משחק גאצ'ה סיני אחר שיוצא למחשב כמו המשחקים של Hoyoverse. בנוסף גם יותר נוח לגשת למשחקים בלאנצ'רים אחרים כמו ה-Epic Game Store או Ubisoft Connect (שגם שימש ברמה מסויימת לקידום המכשיר עם משחקים כמו Skull & Bones שכבר הספקתי להתאכזב ממנו לא מזמן).

החולשה היחסית ברורה של המכשיר הזה בסופו של דבר מתחילה ונגמרת ב-MSI Center M, הממשק שלה, בהשוואה ל-Handhelds האחרים, מרגיש ונראה מיושן והשליטה בו לא אינטואיטיבית בהשוואה למתחרות. ה-Overlay שלו גם כן עובד בצורה בעייתית. כאשר אני פותח אותו, אלחץ על אחד הכפתורים ובאופן משונה גם תפריטים במשחק יופעלו בו זמנית, בין אם אני רוצה להחליף בין מצבי ה-User Scenario (שמיד אגע בהם) או לשנות את ה-Input Mode של המכשיר ממקלדת ל-Gamepad, המסך מתחת יגיב ללחיצות שלי באותו זמן, איך זה קורה אני לא יודע וזה בראש ובראשונה כישלון של MSI בפיתוח של ה-Overlay.

ה-MSI Center M היא גם התוכנה שאיתה נשנה הגדרות שונות של המכשיר, דברים כמו הגדרות של User Scenario שהם בעצם המצבי העבודה שלנו, את ה-RGB של הסטיקים, עדכוני תוכנה ועוד. כאשר אני מנסה להיכנס להגדרות של ה-User Scenarios על מנת לראות את ההגדרות שלהם, אני קצת מופתע לגלות שאין כל כך איך באמת לשנות אותם. ב-Extreme Performance ניתן לשנות את מהירות המאווררים של המכשיר, ב-Balanced או ב-Super Battery אינני יכול לבצע שינויים כלל ובמצב Manual ניתן לבצע שינויים לצריכת חשמל של המעבד, שזה לא רע, אבל למה פה אני לא יכול לבצע נגיד שינויים למהירויות מאווררים? למה אנחנו כל כך מוגבלים? בנוסף למצבי העבודה, קיים גם AI Engine עבור המצבים האלה שאמור להחליט את המצב המתאים למשתמש על פי השימוש הנוכחי שלו, אני לא בטוח למה אנחנו צריכים AI בשביל לבצע שינויים כאלה, אבל הנה אנחנו כאן, AI נמצא בכל מקום. מעבר לכך ההגדרות של המכשיר מאוד מוגבלות, מעבר לשינויי הצבעים של ה-RGB, הגדדרות צליל, אני לא הצלחתי אפילו למצוא הגדרות כמו Key Mapping, אני לא יודע לאן הן נעלמו בכל הסיפור הזה, אבל עד כה לא הצלחתי להבין למשל מה אני עושה עם שני הכפתורים האחוריים של הקונסולה, החסרון של ההגדרות הבסיסיות האלה מורגש מאוד.

ועכשיו, לביצועים

כפי שציינתי, ה-Claw עושה שימוש במעבד של אינטל בשונה מרוב המתחרות בשוק. הבחירה הזאת אולי ניראת משונה אך היא גם מספקת כמה יתרונות, דבר ראשון אינטל ומיקרוסופט הולכות יחד כבר שנים ארוכות כך שאנחנו יכולים לצפות לתאימות טובה יותר של המעבד במערכת ההפעלה, דבר שראינו בא לידי ביטוי בעידכוני התוכנה האחרונים שפתחו למכשיר עוד ביצועים. דבר שני, אלו הם הביצועים שעל הנייר טובים יותר מהתחרות של AMD, במיוחד כשחושבים על זה שבקונסולה של MSI יש מעבד Core 7 (מה שהיה מוכר כ-i7) שמספק תמיכה ב-Thunderbolt 4 ו-WiFi 7 יחד עם ליבות ה-Arc של אינטל שממשיכות להשתפר עם עידכוני תוכנה ובזכות טכנולוגיית XeSS שנותנת פייט ל-DLSS של Nvidia.

כדי לראות את הביצועים של המכשיר בצעתי מספר בדיקות ביצועים שנעשו על המכשיר בשני אופנים, הראשון על מנת להשוות אותו לתחרות בצורה טובה כמה שאפשר, הייתה היא להריץ את המשחקים על 720p במצב Extreme Performance, אומנם ה-Steam Deck רץ ב-15W ולא ב-20W עד 40W, אבל הדבר אמור לספר השוואה יחסית טובה ליתרונות של ה-Claw על פני ה-Steam Deck. בנוסף אני מריץ את המשחקים באופן שווה על Low Preset ובלי שימוש בטנולוגיות כמו FSR/XeSS על מנת לבצע השוואה יותר ברורה.

סך הכל המספרים של ה-Claw במצב נייד לא רעים בכלל, הפרשים יחסית מרשימים אפילו בחלק מהמשחקים, בין אם מדובר בהפרש של 10 פריימים במשחקים כמו Hellblade 2 ו-Helldivers 2, עד להפרשים של 20 פריימים יותר במשחקים כמו Resident Evil 4 Remake ו-Ghost of Tsushima. בבדיקת הביצועים השניהֲֲ של ה-Claw העברתי את ההגדרות של המכשיר חזרה ל-1080p על מנת להראות את המשחקים בצורה חדה יותר עם אותן ההגדרות שהזכרתי למעלה.

גם כאן אפשר לראות שהביצועים של הקונסולה יחסית מרשימים, במיוחד בהשוואה למה שהיה אפשר לקבל מהמכשיר לפני כחודש בביקורות שונות. חווית המשחק על הקונסולה היתה נוחה לכל אורך הזמן שבו הסוללה החזיקה, אבל זאת גם נקודת החולשה של ה-Claw כשהסוללה היא לא החלק המרשים של הקונסולה לצערי. בבדיקה שביצעתי על הקונסולה במצב Extreme Performance, הצלחתי לשחק ב-Ghost of Tsushima על המכשיר רק כשעה לפני שקיבלתי התרעה שאחוזי הסוללה נמוכים מדי (סביב ה-5 או 10 אחוזים). זה לא עוזר כשאין הגדרות יותר ספציפיות לשימוש בבטריה ועד כה, אין מתחרה שווה לחיי הסוללה שה-Steam Deck מספק, במיוחד כשזה מגיע למשחקי אינדי ו-2D.

יחד עם זאת, חשוב לי ממש לציין, הקונסולה שקטה באופן כמעט מוחלט, למעט בזמן שהקונסולה עדכנה את ה-BIOS, המאווררים שקטים לחלוטין, הקונסולה קרה עד חמימה למגע, זה דבר שהוא כמעט חסר תקדים עבורי. הדבר הזה מסתייע כמובן בפתחי האיוורור הדי אמתניים שקיימים על המכשיר ומספקים חוויה נוחה למשתמש מבלי שאצטרך לדאוג על איפה האצבעות שלי מונחות על המכשיר. אני אומנם רגיל למאווררים רועשים (הם גם לא מפריעים לי בצורה יוצאת דופן בדרך כלל), אבל אם אתם מחפשים לשחק בשקט, זאת הקונסולה בשבילכם.

לסיום גם אגע באיכות השמע של המכשיר, אני חייב לציין שמדובר ברמקולים מאוד חזקים וטובים, האיכות שמע מאוד נקייה ואני חושב שזה משהו שיכול לספק תמריץ ליצרניות המתחרות כמו Valve בתחום הזה. יחד עם זאת, מנוע הרטט של הקונסולה הוא חוויה לא ברורה עבורי בכלל, אני לא מרגיש רטט מהמשחקים אלא מהרמקולים, הם חזקים שזה נהדר אבל הצליל שלהם גם גורם לרטט של המכשיר, דבר שמעולם לא חוויתי לפניכן בקונסולה ניידת או בשלט של קונסולה וזה מספיק חזק פה כדי להשפיע על החווית שימוש של ה-Claw. אני לא רואה בזה משהו חיובי, זה בעיקר מוזר וגורע מחווית המשחק.

השורה התחתונה

אני לא אשקר, באתי עם ציפיות די נמוכות לביקורת הזאת, בידיעה שאולי מה שאני עומד לכתוב יהיה בגדר תלונה יותר מאשר ביקורת חיובית, אבל לא ציפיתי להישאר עם רושם טוב יחסית כמו עכשיו. המכשיר הזה הוא אינו מושלם, הוא גולל בתוכו כמה צרות שברובן קשורות לתוכנות ובחירות לא ברורות של MSI, אבל החוויה הכללית שלי מהמכשיר אינה רעה ועם קצת יותר עבודה על עדכונים (בעיקר לתוכנות), אני חושב שיהיה מדובר בהמלצה קצת יותר קלה לאנשים. למה קשה להמליץ על ה-MSI Claw? הרבה מאוד מזה מתחיל ונגמר בתמחור שלו כרגע. גירסאת הבסיס מתחילה בארץ ב-3,000 שקל, שזה מחיר גבוה לעומת ה-ROG Ally, ואם אני צריך לדבר על התמורה עבור המחיר, אני לא בטוח שזה מצליח להצדיק את עצמו בצורה טובה מספיק. כן יש שיפור בביצועים בזכות עידכונים, אבל במציאות עם הנחות על המתחרים עם חווית שימוש טובה יותר יחד עם קהילה גדולה יותר, קשה לי להגיד שהמכשיר שווה את המחיר שהוא דורש.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10

הטוב

  • מספק ביצועים מעולים
  • מסך צבעוני ומהנה בקצב 120Hz
  • שומר על שקט וטמפרטורות נמוכות במאמץ
  • תמיכה בכל חנות דיגיטלית בזכות ווינדוס..

הרע

  • .. שעדיין לא מתאים למכשירים מהסוג הזה לצערי
  • MSI Center M בעייתית ומגבילה את השימוש
  • מקשים לא נוחים וטעונים שיפור
  • חיי סוללה קצרים ולא מרשימים כלל

והראנט:

  • כבר לא יגיע, סך הכל נהנתי עם המכשיר
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:04 26.05.2024 | אורח אורח (אורח)

    אחלה ביקורת אבל אני מתגעגע לשמואל ניידים תביאו אותו לסקירה אחת!!

  2. 2

       | פורסם ע"י