הרשמה

ביקורת: ASUS ROG Ally חלק א' - עיצוב, ביצועים, פיצ'רים ומערכת הפעלה

הקונסולה הניידת של ASUS הגיעה אלינו לאתר! בואו לקרוא את החלק הראשון של הביקורת שלנו למכשיר הכי מדובר כיום בשוק!

זהו הוא מוצר דור ראשון, וככזה יש לו חבלי לידה רציניים (שלא לדבר על ווינדוס), אבל שלא תטעו - ה-ה-ASUS ROG Ally הוא מחשב גיימינג נייד מדהים וחזק במיוחד

עותק סיקור סופק לנו על ידי ASUS ישראל, תודה רבה!

טוב אז הנה, זה הגיע. אחרי שה-Steam Deck דיי הימם אותי בשנה שעברה וגרם לי לכתוב את הביקורת הכי ארוכה שלי באתר אי פעם, התשובה האימתנית של ASUS גם נחתה אצלנו לביקורת. חשוב לי לציין שהיה לי הרבה פחות זמן עם המכשיר שכן הוא הושאל לי מהחברה, אז אני אנצל את ההתחלה של החלק הראשון של הביקורת לומר על מה אני דווקא לא אדבר בה, אבל תהיו בטוחים שבסוף שני החלקים של הביקורת אתם תבינו איזה מכשיר נייד תעדיפו לקנות.

חלק א' של הביקורת הזו יתמקד במכשיר עצמו וידבר על כמה אספקטים שונים של ה-ROG Ally: העיצוב ונוחות השימוש, הפיצ'רים השונים שמגיעים עם המכשיר ואיך הוא מתמודד עם מערכת ההפעלה של Windows (ועד כמה היא משפיעה עליו) והביצועים של המכשיר. כמו עם הביקורות של ה-PS5 וה-Xbox, גם כאן יהיה לכם תוכן עניינים שיעזור לכם להתמצא בה:

  1. עיצוב ונוחות מקשים
  2. ווינדוס ופיצ'רים נוספים
  3. ביצועים, FPS והתחממות
  4. באגים נפוצים ותקלות
  5. השורה התחתונה

אז מה לא יהיה לנו

כפי שאמרתי אני הולך לציין דברים שלא עשיתי עם המכשיר בחלק הראשון של הכתבה: הדבר הראשון והמובן מאליו הוא שלא פתחתי את ה-ROG Ally. זהו אינו מכשיר שבבעלותי ואינו מכשיר שנשאר אצלי (זאת בדומה לרוב המכשירים שאני מקבל לסיקור כאן באתר). בעוד שמכשירים כמו ה-PS5 וה-Steam Deck הם ברשותי ופתחתי אותם מספר פעמים לצורך שדרוגים ו/או הרחבות, כאן לא הייתה לי אופציה לפתוח את המכשיר שכן הוא בסופו של דבר חוזר לחברה.

מה שכן, ממה שראיתי זה נראה שפירוק שלו לא יהיה מסובך שזה דווקא טוב בהקשרי תיקונים. בנוסף, לא התקנתי מערכת הפעלה אחרת. מאותה הסיבה: כל נושא פירמוט המכשיר (שהגיע אליי עם יוזר של ASUS והגדרות קיימות ל-Game Pass) ירד מהפרק. זה לא מכשיר שלי ועל כן אני לא הולך לבדוק עליו התקנה של HoloOS, לינוקס או שדרוג SSD (מאותה הסיבה שלא פתחתי את המכשיר). עכשיו כשהוצאנו את זה מהסיסטם, בואו נדבר על המכשיר עצמו.

גם יפה וגם נוח

העיצוב של ה-ROG Ally הוא, בהיעדר מילה יותר טובה, סקסי. מדובר במכשיר לבן כולו עם סידור ועיצוב מקשים שמזכיר את הבקרים הנהדרים של Xbox. בחלק הקדמי של המכשיר מתחת למסך ה-7 אינץ' של המכשיר תוכלו למצוא את הכיתוב ROG, והחלק האחורי מכיל פתח אוורור לכניסת אוויר בצורה של הלוגו של Republic of Gamers, זאת בנוסף לפס הולוגרפי שבהתחלה חשבתי שהוא נורת RGB מרוב שהוא משקף את צבעי הקשת בצורה טובה.

בצד האחורי של המכשיר תוכלו למצוא את שני מקשי ה-M1 ו-M2 שממוקמים באופן מאוד נוח ומאוד קרוב לאצבע המורה שלי, כשבחלק העליון של המכשיר תמצאו את פתחי האוורור, כפתור הדלקה/טביעת אצבע, כפתורי ווליום, חריץ לכניסת כרטיס MicroSD, חיבור אוזניות 3.5mm, חיבור Type-C לכבל הטענה (ותמיכה ב-Displayport 1.4) וחיבור ל-ROG XG Mobile, הכרטיס הגרפי הנייד שניתן לרכוש ולחבר למכשיר (בדומה לאחד שתמצאו במכשירי ה-ROG Flow של החברה).

בסך הכל העיצוב של המכשיר מאוד טוב, אני חושב שהוא טיפה פחות ארגונומי בגלל הקצוות המחודדים יותר, אבל הוא עדיין התיישב בצורה נהדרת בין כפות הידיים שלי בזמן ששיחקתי. זה גם מאוד עוזר שהוא יחסית קל: המכשיר הזה שוקל כ-608 גרם שזה הרבה יותר קל ממה שנדמה לכם. בתוך הקופסא של המכשיר תוכלו למצוא את המטען שלו שיכול לספק כוח של עד 65W ועוד כמה מסמכים נחמדים. אתם יודעים מה אין בתוך הקופסא? תיק נשיאה.

אני יודע - 3300 ש"ח עבור קונסולה ניידת ברמה של ה-ROG Ally זה לא המון, אבל מישהו פה שחושב לקנות את המכשיר לא היה משלם עוד 100 או 200 שקל עבור תיק נשיאה קטן? אני התניידתי בעזרת תיק הנשיאה של ה-Steam Deck, אבל זה צעד שאני באמת לא מסוגל להבין אותו. יש לחסוך כסף לצרכן על דברים שלא צריכים ויש לחסוך כסף על דברים שהם כן היו שמחים לקבל עם המכשיר. חוץ מזה שאני בטוח שהם לא חסכו כסף במקשים השונים שמרגישים נהדר. זה ליטרלי להחזיק שלט Xbox בין הידיים עם D-Pad נפלא ומקלות תזוזה נהדרים.

נצא מתחום הניטפיקינג כדי לדבר על המסך. תראו, אם יש משהו שלמדתי בכמעט 7 שנים של סיקורים, ביקורות ועיתונאות גיימינג למכביר, הוא ש-ASUS יודעים לבחור מסכים. זה מדויק גם לגבי ה-ROG Ally. מדובר במסך 7 אינץ' ברזולוציה של 1080p שנראה פשוט נהדר. הבהירות שלו יחסית נמוכה יותר מאשר של ה-Steam Deck נניח, אבל איכות התמונה היא פשוט לא נורמלית.

כל הטוב הזה ואנחנו גם מקבלים VRR עם המסך הזה, כך שמשחקים ייראו חלקים גם אם הם ירוצו מתחת לקצב הרענון של המסך שהוא 120 הרץ (ורובם ירוצו בהרבה פחות). הבעיה היחידה שלי עם המסך נובעת מהעובדה שהבהירות הנמוכה יותר אומרת שבאור שמש ישיר קצת קשה לראות מה קורה על המסך. שחקו עם הגב לשמש פשוט.

חלונות - לטוב ולרע

אני החלטתי שאני מעדיף לדבר על זה כמה שיותר מוקדם ולהוציא את זה מהסיסטם כמה שיותר מוקדם בביקורת הזאת. אני לא אוהב את Windows 11 על מכשירים שכאלה. פשוט לא. הביצועים לרוב לא מותאמים למכשירים ניידים, משחקים מגיעים עם באגים שלפעמים קשורים במערכת ההפעלה עצמה, היא לא באמת נועדה לשליטה בעזרת שלט משחק - זאת לא הדרך לעבוד עם המכשיר.

נכון, יש המון יתרונות ל-Windows שחשוב לציין: הראשון והגדול מביניהם הוא ה-Xbox Game Pass. תמיכה בשירות הנהדר של מיקרוסופט הוא לטעמי הסיבה היחידה להחזיק ווינדוס על מכשיר שכזה. בנוסף, רוב המשחקים עובדים בצורה מלאה בווינדוס, בעוד שבלינוקס הם צריכים לעבור דרך שכבת Proton. גם שווה להזכיר את העובדה שכל לאנצ'ר שקיים כיום עובד על ווינדוס - כולל משחקים מ-Itch.io, EA Origins ו-Battle.net.

אבל גם עם היתרונות היחסיים הללו, להתעסק עם ווינדוס שלא בתצורת עכבר ומקלדת זה דיי זוועה. ASUS ניסתה לטפל בזה בעזרת הפיצ'רים השונים של ה-Armoury Crate, האפליקציה המרכזית שלה. למכשיר יש מצב Desktop שמאפשר לכם להשתמש במקל התזוזה הימני כעכבר, ב-R1 כלחצן ומבטל את שאר המקשים הלא נחוצים. בנוסף, בכל מצב שלא תבחרו, המקשים האחוריים בשילוב עם ה-D-Pad יעזרו לכם לפתוח ולסגור חלונות, לחזור מהר לשולחן העבודה, להרים מקלדת ועוד.

ל-ASUS יש גם שני כפתורים ייעודיים ל-Armoury Crate ול-Command Center: לחיצה על הכפתור השמאלי תפתח חלון קטן שיאפשר לכם להציג נתונים כמו FPS, טמפרטורה ואחוז סוללה בצורה נוחה, להפעיל את טכנולוגיית AMD RSR שתפעיל טכנולוגיה דמויית FSR להגדלת הרזולוציה ל-1080p, לשנות את מצב הריצה של המכשיר לטורבו או מטורבו חזרה למצב שקט/ביצועים ועוד. לחיצה על המקש הימני תעלה את Armoury Crate לכל מה שתרצו - עדכונים בקלות, שינויי מקשים, לאנצ'רים ועוד.

אבל גם עם כל אלה, יש הרבה דברים ש-ASUS לא יכולה להימנע מהם: זה ש-Armoury Crate מאפשר לנו להפעיל משחקים דרכו זה מגניב, אבל הוא עדיין יצטרך למזער את התוכנה כדי להעלות את התוכנה של Steam/Game Pass/Battle.net כדי לפתוח את המשחק. זה שניתן לעדכן דברים דרך התוכנה של ASUS זה נהדר, אבל ברגע הפעלת העדכון אנחנו עדיין נצטרך להשתמש במסך המגע של המכשיר כדי ללחוץ Next על דברים של חלונות. חלון הצגת הנתונים הוא נהדר, אבל הוא מונע מאיתנו ללחוץ על ה-X בחלונות השונים שנרצה לסגור.

יש גם דברים ש-ASUS לא יכולה להימנע מהן ברמת הרישיון: היא לא יכולה לבקש ממיקרוסופט להעיף דברים כמו Microsoft Teams ו-Office 365 מהמכשיר - זה לא באחריותה. זה גם לא משנה ש-Teams עולה לאוויר בהפעלה למרות שאף משתמש של ה-ROG Ally לא קונה את המוצר כדי שהוא יוכל להשתמש ב-Slack של מיקרוסופט. אני יודע שהחברה עובדת על גרסה רזה יותר של Windows בדיוק בשביל מכשירים כאלה, אבל עד אז אני פשוט ממליץ לכם להתקין Tiny 11 או Ghost Specter שיאכלו פחות זיכרון ויהיו הרבה פחות פולשניים.

אבל דיי, סיימנו לדבר על פיצ'רים, סיימתי להתלונן על Windows (לפחות בחלק הזה של הביקורת) וסיימנו לדבר על איך המכשיר מרגיש ונראה. הגיע הזמן לרגע שכולם חיכו לו ובתכל'ס הסיבה האמיתית שבגללה אתם ואתן פה: בדיקות הביצועים, או במילים אחרות: כמה המכשיר הזה חייתי והאם המארקטינג של ASUS הגזים?

יש בי כוח, אני ה-ROG Ally

כל הבדיקות פה נעשו במצב Performance שמגביל את הוואט שהמכשיר צורך ל-15W, גרפיקה בדרגת Medium-Low וברזולוציה של 720p. הסיבה לכך היא ברורה, אבל לאלו מכם שלא הבינו אסביר: מבחינתי ה-ROG Ally הוא מכשיר נייד לכל דבר ועניין. ככזה אני הולך לבדוק איך הוא מתפקד בסיטואציה ניידת ו-25W עם פחות משעת משחק זה בעיניי לא נייד. בנוסף, אני רוצה להשוות אותו לתחרות המרכזית שלו שעובדת ב-15W ברזולוציה של 800p. להלן הבדיקות והתוצאות שלי:

כפי שאפשר לראות, המספרים מצוינים. כאילו, אין לי באמת דרך להוסיף על מה שאתם רואים פה. רוב המשחקים עוברים את רף ה-30 פריימים לשנייה דיי בקלות ועם יכולת ה-VRR של ה-ROG Ally התמונה שאתם מקבלים היא דיי חלקה. אפילו משחקים ידועים לשמצה כמו The Last of Us Part I מצליח לרוץ סבבה לגמרי על המכשיר. מה שכן, שני דברים שחשוב לי לציין כאן: הראשון הוא שבעוד שהיה קשה לי לצלם את זה, רוב המשחקים חוו סוג של גמגומים או Stuttering לא מוסברים. חלקם עברו כשעברתי למצב טורבו אבל חלקם לא. הדבר השני הוא באמת מצבי הטורבו.

המסך של ה-ROG Ally הוא מסך 1080p וממה שבדקתי אפשר לומר דיי בביטחון שהוא יכול להגיע לביצועים לא רעים בכלל במצב טורבו נייד ב-1080p. משחקים מסוימים כמו RE2 ו-Death Stranding היו פשוט שחיקים לחלוטין ב-1080p, כשהם מצליחים לעבור את רף ה-30 פריימים לשניייה דיי בקלות. הנ"ל נכון אף יותר כשאנחנו מדברים מצב הטורבו הנייח של 30W ונכון שבעתיים כשמדברים על אימולציה, למרות שאנחנו ניגע בזה רק בחלק השני של הביקורת. הכיוון השני היה פחות מרשים: כשמורידים את רף הכוח ל-10W המכשיר פשוט לא מצליח להרשים כמו המתחרה הגדול שלו במובן הזה. זה מכשיר שנועד ל-15W ומעלה, כך זה נראה.

כל אלו גם משפיעים בצורה ישירה על זמן הסוללה: כ-50 דקות במצב טורבו, בין שעה וחצי לשעתיים בממוצע במצב ה-15W ובין 3 ל-4 שעות בממוצע במצב 10W (בעבר 9W) זה לא טוב. חברות אחרות מנסות לנצח את התופעה עם סוללות בנפח גדול יותר, ו-ASUS כבר אמרה שהיא מנסה לנצח את הבעיה הזאת ברמת התוכנה, אבל מצב טורבו הוא לא נייד באמת, ומצב שקט לא מספק ביצועים מדהימים ברוב המקרים. תתכוננו לסחוב איתכם מטען נייד או לפחות תשחקו רק בדרך למקום עם חיבור לחשמל.

אבל את כל אלו, תאמינו או לא, ה-ROG Ally מצליח לעשות בצורה דיי שקטה: פתרון הקירור של המכשיר הצליח לשמור עליו באזור ה-82 מעלות במקסימום בזמן כל הבדיקות שלי (על God of War ב-1080p במצב טורבו נייד), בלי לעשות המון רעש. אני אהיה כן איתכם לחלוטין: אני מסוג האנשים שיעדיפו להוריד את הטמפרטורה בעוד כמה מעלות כי הרעש לא כל-כך מפריע לי, אבל אלו מכם שמשחקים בלילה ורוצים את השקט היחסי שלכם, אתם ממש תיהנו מהמכשיר.

בנוסף, וזה משהו שבאמת חשוב לי לומר, הנ"ל בעיקר נכון במצב הטורבו הנייד של המכשיר, כך שגם אם זמן המשחק שלכם לא יהיה גדול במיוחד, לפחות הרעש שהמכשיר יפיק לא יהיו גדולים במיוחד. משהו שהיה נכון ברוב הבדיקות שלי היה קשור לאזורי החום של המכשיר: המכשיר יחסית קר בצד שקרוב לידיים, כך שגם בסשנים ארוכים אני לא זוכר מקרה בו המכשיר היה חם או לא נעים למגע. בסך הכל עבודה נהדרת של ASUS בהקשר הזה.

עוד נקודה סופר חיובית בנוגע למכשיר קשורה במידה רבה לאיכות הסאונד שלו. הספיקרים שלו הם Front Facing, כלומר פונים לשחקן ובעוד שהעובדה הזאת לבדה משפרת את איכות השמע פלאים, השקט היחסי בנוסף לאיכות שמע גבוהה גורמת לאיכות הסאונד שהמכשיר מפיק להיות הכי טובה שאני מכיר כיום. אני עדיין ממליץ על אוזניות בראש ובראשונה, אבל סאונד טוב לא קונים בשום חנות ול-ASUS מגיעה הרבה הערכה על כך.

חבלי לידה

אבל המכשיר הזה לא מושלם וכמו כל מכשיר שמתפקד כדור הראשון בסדרה שלו, גם כאן יש ל-ASUS המון חבלי לדה שהיא מתמודדת איתם. בואו נעבור עליהם אחד אחד ואז אני אגיד את דעתי הכנה עליהם. נתחיל בכל האירוע של ה-Bios: כמו שציינתי קודם, העדכונים של ASUS הם מאוד פשוטים, רק שעדכון 3.19 שיצא כשקיבלתי את המכשיר דיי הפיל את הביצועים בצורה משמעותית.

אני מן הסתם עשיתי Rollback לגרסת ה-Bios (שזה גם סופר פשוט), אבל מאז כבר יצא עדכון שמשפר את הבעיות הללו ומחזיר את הביצועים שהיו בגרסה 3.17, כך שאתם תחוו את אותם ביצועים טובים שאני חוויתי. בנוסף לכל אלו, המכשיר סובל מבעיה שקשורה ל-MicroSD ולחום של המכשיר: מסתבר שהמיקום של כניסת כרטיס ה-MicroSD סובל הכי הרבה מהקירור (הטוב יש לציין) של המכשיר ובטמפרטורה גבוהה יכול לגרום ליציאה של הכרטיס במקרה הטוב ופגיעה בו במקרה הרע.

דבר אחרון וקטן ששווה לציין קשור לעובדה שגם עם תחנות עגינה מתאימות (כמו זו שאני משתמש בה של JSAUX), בחיבור למטען של ASUS, המכשיר יראה לכם שאתם במצב טורבו נייד, כשאתם אמורים להיות במצב טורבו נייח. שימוש בתצוגת המידע של המכשיר יראה לכם שאתם ב-40W, אבל ה-Control Center יציג לכם שאתם במצב Turbo 25W. גם את זה החברה הבטיחה לתקן.

אז למה אני כותב לכם את כל הדברים האלה? א. שקיפות - חשוב לי מאוד שתדעו שבעוד שהמכשיר הזה הוא סוס עבודה, יש לו בעיות ולא מעט כאלה. ב. לנרמל את העובדה שכל מוצר בתחילת דרכו חווה בעיות. זה נכון גם ל-Steam Deck ואפילו ל-PS5 וה-Xbox. ג. חלק מהבעיות כאן פתירות וחלק מהבעיות כאן דורשות חשיבה מחודשת מ-ASUS או פתיחה של המכשיר.

סתם לדוגמא, אם מישהו מכם רוצה להגדיל את נפח האחסון שלו, אני ממליץ לו לפתוח את המכשיר ולשים כונן SSD גדול יותר. ברמה הזאת. אני מאוד אוהב את איך ש-ASUS עומדת מאחורי המכשיר שלה, אז אני באמת מקווה שהוא רק יילך וישתפר. בחלק הבא של הביקורת ניגע יותר בנושא התמיכה וחשוב מכך, תמיכת הקהילה כדי להבין עוד טיפה על גרף ההתקדמות האפשרי של המכשיר.

השורה התחתונה

בואו נשים את הקלפים על השולחן: ה-ASUS ROG Ally הוא אולי מוצר דור ראשון, אבל הוא מדהים. מדובר בפועל במחשב גיימינג נייד לכל דבר ועניין, ואחד שיספק את רוב צרכיכם. הביצועים שלו לא נורמליים, פרופילי הכוח מאפשרים גישה נוחה לעוד כוח למי שצריך אותו (בלי שום התעסקויות מיותרות), העיצוב שלו נהדר, הכפתורים טובים ופתרון הקירור שלו מצליח להשאיר אותו קר ושקט יחסית.

כמו כל מוצר שהוא דור ראשון, גם כאן יש חבלי לידה רציניים: כל נושא ה-Micro SD מאוד מלחיץ אותי והדברים שחוויתי עם ה-Bios כנראה יחזרו בקונסטלציה מסוימת כמו מה שקרה עם ה-Steam Deck. כל נושא ה-Windows הוא בכלל חרב פיפיות אמיתית, אבל אלו מכם עם סבלנות להתמודד עם השטויות של מערכת ההפעלה הזו (ועכבר ומקלדת), ויוכלו לעבוד עם כמה מהבאגים והמגבלות (עד ש-ASUS תתקן אותם כמובן), יהנו מאחד המכשירים הכי טובים בתחום.

אבל כפי שהיה ניתן להבין מהביקורת, בעוד שהמכשיר הנייד של ASUS הוא פיסת טכנולוגיה מרשימה, הביקורת הזאת לא תהייה שלמה מבלי לדבר על התחרות הכי גדולה שיש למכשיר כיום בשוק ואולי בעצם הסיבה שבכלל קיבלנו את המכשיר הזה מלכתחילה. חלק ב' שיעלה בקרוב יציג השוואה ל-Steam Deck מבחינת גודל, ארגונומיות, פיצ'רים, ביצועים, תמיכת חברה, קהילה ועוד. יש למה לחכות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • ביצועים מרהיבים - הכי טוב שבדקתי על מכשיר נייד
  • מסך פנטסטי שגם תומך ב-VRR על הדרך
  • מקשים נפלאים עם D-Pad פשוט פנומנלי
  • מצליח להיות יחסית שקט וקר
  • התמיכה ב-XG Mobile בהחלט מבורכת
  • תמיכה ב-Game Pass והמון סוגי לאנצ'רים ותוכנות...

הרע

  • ...אבל ווינדוס זה עדיין מכה אמיתית לשימוש
  • באגים ותקלות - חבלי לידה

וההשוואה

  • אני יודע למה אתם באמת מחכים וזה בדרך.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:41 03.07.2023 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    סיקור מטורף תודה רבה לך וכל הכבוד
    האם זה יהיה פשטני מדי לשאול האם הוא יותר טוב או אטרקטיבי מהמכשיר של VALVE ? או שזה יותר מתשובה אחת פשוטה

  2. 2

    18:44 03.07.2023 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    הרבה יותר מורכב.

  3. 3

    19:15 03.07.2023 | יונתן יונתן (אורח)

    וואו סקירה מעולה !! הביקורת החשובה תהיה בחלק 2 שתשווה אותו מול ה Steam Deck .
    אבל כמו שזה נראה בנתיים כדאי לחכות אולי לדגם הבא או פשוט לקנות את ה Steam Deck

  4. 4

       | פורסם ע"י