הרשמה

הכוח של הבינה המלאכותית: על FSR ומשחק ב-4K וקצב של 240FPS

יצאנו לבדוק האם הבינה המלאכותית תאפשר לכרטיסי ביניים ביצועי קצה

ניסוי גדול עם סיכויי הצלחה נמוכים

ad banner

בשנים האחרונות ראינו לא מעט שינויים גדולים מאוד בשוק המחשבים. את המגמה של הכנת התשתיות ואימוץ של בינה מלאכותית יכולנו לראות תופסת תאוצה לאורך השנים עם עוד חומרה ייעודית חדשה כמו ליבות שמיועדות לחישובים האלה ועוד שימושים תוכנתיים שעושים שימוש באותם חידושים. בנוסף, שוק המסכים עבר גם כן מהפך עם היציאה של פאנלים ישנים כמו TN וכניסתם של פאנלים חדשים ומתקדמים כמו Mini-Led ו-OLED יחד עם קצבי ריענון מהירים מאוד. בשנים האחרונות יצא לי לנסות את כל המוצרים האלה ולהשתמש בהם על בסיס יומי, בין אם אלו מעבדים עם רכיבי NPU, כרטיסי מסך עם ליבות AI או מסך QD-OLED שהוא המסך מחשב הראשי שלי. אבל למרות זאת, תמיד הרגיש לי שיש פער בין ההבטחות והיכולות על הנייר ומה שאנחנו מקבלים בשטח. לכן כש-Gigabyte הציעה לי לבדוק את הגירסא שלהם ל-RX 9060 XT החדש, החלטתי לעשות משהו קצת שונה ולראות האם אפשר לקבל מכרטיס ביניים ב-2025 יכולות גיימינג שמאתגרות מסך 4K ו-240Hz?

הטכנולוגיה

זה דיי ברור שרק בעזרת הביצועים הבסיסיים של הכרטיס אני לא אגיע אפילו קרוב למשחק ב-4K או ל-240Hz. אבל כאמור, בחומרה מודרנית יש לנו את הכוח של הבינה המלאכותית שמתבטאת בכרטיסי המסך של AMD בתור טכנולוגיית FSR. אם עוד לא יצא לכם להכיר אותה לעומק, FSR היא המקבילה של AMD ל-DLSS של Nvidia כשהיא מיועדת לשפר את איכות התמונה ובו-זמנית לספק יותר פריימים וכך לשפר את הביצועים של משחקים. FSR 4 היא הדור החדש של הטכנולוגיה אבל בבסיסה היא עובדת על ידי הרצה של המשחק ברזולוציה נמוכה וזולה מבחינת משאבים ולאחר מכן ביצוע Upscale על בסיס בינה מלאכותית לרזולוציה גבוהה יותר בלי לאבד פרטים (לפחות לא המון מהם). חלק מרכזי מתהליך השידרוג שנעשה על ידי AI נעוץ בליבות החדשות שנמצאות בכרטיסי מסך שמיועדים בדיוק לסוג החישובים האלה. כך למעשה אפשר להריץ את המשחק ברוזלוציית 720p ובקצב פריימים גבוה (או עם הגדרות גרפיות גבוהות) ו-FSR תגדיל את הרזולוציה ל-4K. החל מ-FSR 3 קיבלנו גם את התוספת של יכולת Frame Generation שלמעשה יוצרת פריימים חדשים בין פריימים ״אמיתיים״ וכך משפרת עוד יותר את קצב הפריימים כמו שניראה בהמשך.

ad banner

הכרטיס

עכשיו כשאנחנו מכירים קצת את הטכנולוגיה שרצה מאחוריי הקלעים אפשר לדבר על הכרטיס. לצורך ההדגמה הזאת לקחתי כאמור את ה-RX 9060 XT החדש בגירסאת הגיימינג שלו. מבחינה טכנית הכרטיס מגיע עם 32 יחידות חישוב (Compute Units) שיכולות להגיע עד קצב עבודה של 3130MHz, כ-32 יחידות האצה לחישובי Ray Tracing ו-64 יחידות חישוב AI שיניעו את כל הקסם של FSR. תהליכי AI דורשים לא פעם זיכרון זמין עבור הרצה ולכן יש לכרטיס גם 16GB של זיכרון GDDR6, הוא אמנם לא בעל נפח תעבורה מהיר אבל סביר להניח שזה לא יהיה צוואר הבקבוק הגדול לביצועים. גירסאת הגיימינג של Gigabyte מגיעה עם אוברקלוק קטן לתדר העבודה לכדי 3320MHz ובעל גוף קירור קטן עם שלושה מאווררים שעושים עבודה טובה כדי לשמור את הכרטיס באיזור ה-63 מעלות תחת מאמץ גיימינג ובלי רעש שניתן להבחין בו.

המסך

החלק השלישי בכתבה הזאת הוא המסך. כבר כתבתי עליו ביקורת שלמה, אבל ה-Aorus FO32U2P הוא באמת מסך חלומי. הוא בגודל 32 אינץ׳ שאולי יהיה גדול מידי לחלק מהאנשים, בעיקר כתלות במרחק הישיבה מהמסך. הוא מגיע עם פאנל QD-OLED מהדור השלישי שעדיין נמצא בחזית הטכנולוגית (לפחות עד שהדור הרביעי או מסכי Micro-Led יעשו את הפריצה שלהם) ברוזלוציית 4K ועם קצב פסיכי לגמרי של 240Hz. תמיד קשה להעביר במילים את מה שאנחנו חושבים על מסכים, אבל השילוב של כל האלמנטים האלה, יחד עם ביצועי HDR שאפשר לקבל רק ממסכי OLED ובמיוחד מכאלה שהם בהירים במיוחד, מספק חווית גיימינג מושלמת שעוד לא ראיתי משהו שמצליח להתעלות עליה. אבל עם כמה שהמסך הזה מרשים הוא גם מציב את הרף הגבוהה שאליו ה-RX 9060 XT יחד עם FSR 4 יצטרכו לשאוף: משחק ב-4K וקצב 240Hz.

ad banner

התוצאות

כדי לבחון האם הניסוי הזה מוצלח, לקחתי כמובן את ה-RX 9060 XT והרצתי עליו שמונה משחקים פופלאריים ותובעניים, כשכל משחק עבד על ההגדרות הגרפיות המקסימאליות. סט המשחקים שבדקתי הפעם הוא מעט שונה מסט המשחקים שאני בודק עליו כרטיסי מסך בביקורות שלהם וזה בעיקר בשל העובדה שטכנולוגיית FSR 4 משולבת כרגע רק בחלק יחסית קטן מהמשחקים העדכניים, אם כי התמיכה שלה גדלה בכל יום. את הכרטיס מסך שידכתי ללוח Gigabyte Z890 Aero G ומעבד Intel Core Ultra 285K יחד עם 64GB של זיכרון כדי לתת לו את כל מה שהוא צריך כדי לשחרר את מלוא הביצועים.

כמו שאפשר לראות והיה צפוי מראש, הניסוי הזה נכשל כשגיימינג ב-4K עם קצב 240Hz הוא עדיין לא בהישג יד, לפחות לא לכרטיסי הביניים של 2025. עם זאת שווה לדבר על התוצאות, הדבר הראשון שאפשר לראות זאת התמיכה החלקית של משחקים ב-FSR 4 עם יכולות ייצור פריימים (FG) כך שרק חלקם מאפשרים את הפעלתה בעוד אחרים מסתפקים ב-FSR ה״רגילה״, אבל במשחקים שכן נתמכים על ידי הפיצ׳ר הזה התוצאות הן לא פחות ממעולות. כך Cyberpunk 2077 עבר מקצב מקרטע של 29FPS למעל 90 או Space Marine 2 שהצליח להפתיע אותי עם 162FPS, שיפור של יותר מפי 2 לעומת משחק ללא FSR. המשחק שאיכזב אותי הכי הרבה היה Black Myth: Wukong שגם עם הפעלה של FSR לא הצליח להגיע ל-50FPS. באופן גורף אפשר לראות שהפעלה של FSR על מצב Preformance (שמתעדפת ביצועים על פני איכות תמונה) הביאה לשיפור מאסיבי בחווית המשחק ולאפשר לכרטיס ביניים קטן וזול (יחסית) לספק חווית משחק טובה גם ב-4K עם הגדרות גבוהות.

מחשבות אחרונות

כבר מהתחלת הפרויקט הזה וכשהוא עלה בשיחה עם גיגהבייט היה לי דיי ברור שהוא לא אפשרי. יכול להיות שאם נעשה את הניסוי הזה בעוד שנה כאשר הדרייברים יהיו טובים יותר והאופטימיזציה של המשחקים תשתפר גם כן, נוכל להגיע קרוב יותר לקצב של 144FPS, וגם זה יצריך הרבה עבודה ומזל עם המשחקים. החלום של משחק עם כרטיס ביניים על מסך קצה בקצב של 240Hz כניראה יצטרך לחכות לדור הכרטיסים הבא יחד עם FSR 5 שככל הניראה תוכל להביא אותנו קרוב ליעד.

*הכתבה בשיתוף Gigabyte, כתבות ממומנות כאלו עוזרות לנו להמשיך להפעיל את האתר, ולספק לכם את כל התוכן שלנו בחינם לגמרי כל הזמן.*

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י