והמשלחת האהובה שוב פעם מככבת ברשימה
בשנת 2025 עשינו לא מעט דברים חדשים כאן ב-Vgames אבל אחד הדברים שתמיד היו חשובים לנו והשתדלנו לעשות כמה שיותר זה לעבוד יחד עם יוצר תוכן אחרים בארץ, כי בסוף כולנו קהילה אחת קטנה וכוחנו באחדותנו. כך גם השנה עשינו יותר שיתופי פעולה משנים קודמות, בין אם זה לייבים של שעות יחד עם דימה מיאללה בלאגן, ביקורת האורח האחרונה של שמואל כאן באתר או פשוט דיונים ופוסטים לא נגמרים אצל אבות וחרבות או קהילת אקסבוקס ישראל הנהדרות. אז השנה בפעם הראשונה הצלחנו לשכנע את חלק קטן מהחברים שלנו להאתחד לכתבת סיכום שנה מיוחדת שבה כל אחד בוחר את משחק השנה שלו ל-2025. Avengers Assemble.
דימה חריטונוב - Clair Obscur: Expedition 33 - Yallabalagan
גדלתי על JRPG-ים - הז’אנר שעיצב אותי כגיימר, עם קרבות בתורות, עלילות עמוקות, דמויות חודרות לב ופסקולים שנשארים לנצח. עם השנים נדמה היה שהלב של הז’אנר נעלם, במיוחד כש־Final Fantasy התרחקה מהשורשים. ואז הגיע Expedition 33: משחק בכורה של סטודיו צרפתי קטן, עם כל מה שאמרו שכבר “לא עובד” - תורות, קושי, סיפור כבד ומחיר צנוע. ובכל זאת, הוא שבר את כל המוסכמות. עם חזון חד, ביצוע מדויק ופסקול אדיר, הוא הוכיח שאיכות ולב מנצחים אופנות. בשנת ענק עמוסת אגדות, Expedition 33 לא רק בלט – הוא החזיר ל-JRPG את הכבוד שמגיע לו! המשלחת 33 תישאר בליבי לעוד המון שנים ומקווה שתיתן כח ואומץ לאנשים בודדים וחברות קטנות לקחת סיכונים וללכת על מה שהם באמת אוהבים!
אסף פנחס ולירון יצחק - אבות וחרבות - Kingdom Come Deliverance II
מתי בפעם האחרונה הרגשתם שאתם באמת חיים בתוך משחק? לא רק משחקים בו, אלא נטמעים בו לחלוטין - הופכים לדמות עם כל פעולה, גם הקטנה ביותר? אם אתם מתקשים להיזכר בחוויה כזו, זה לא במקרה: פשוט אין הרבה משחקים שמצליחים להגיע לרמה הזו. לשמחתנו, זה בדיוק מה ש־Warhorse Studios עשו עם Kingdom Come: Deliverance 2 - או כמו שאנחנו אוהבים לקרוא לו, הממלכה גומרת 2. ימי הביניים מעולם לא היו מחורבנים יותר עבור הנרי, והסבל הזה הוא לא רק תפאורה, אלא לב החוויה. התמה הזו מייצרת משחק כל כך זכיר, כל כך שונה ממה שהתרגלנו לראות בנוף ה־RPG המודרני, שקשה להאמין שהוא באמת קיים.
הכול כאן עובד יחד: מערכת קרב קשוחה וריאליסטית שלא עושה הנחות לאף אחד, סקילים שמתפתחים אך ורק דרך שימוש והתמדה, ודיאלוגים חכמים עם בחירות משמעותיות - כאלה שמשנות לא רק שורה בטקסט, אלא את הדרך שבה העולם מגיב אליכם ומתייחס לנוכחות שלכם בתוכו. זה ה־RPG שאנחנו מחפשים. זו רמת הירידה לפרטים שאנחנו אוהבים. זו השקעה יוצאת דופן שלוקחת משחק ראשון שהיה נהדר בפני עצמו, ומשדרגת אותו כמעט בכל פרמטר אפשרי. כן, זה קשה. כן, זה מתסכל לפעמים. אבל זה גם פשוט מצוין. ובמבחננו, בשנת 2025 —-עם כל כך הרבה משחקים מעולים מסביב - שום דבר עדיין לא הצליח להתעלות מעל KCD2.
אור מנטש - Clair Obscur: Expedition 33
כבר אחרי השעות הראשונות שלי עם Expedition 33 נחתה עלי ההבנה: אני לא רק משחק במשחק הכי טוב של השנה (וזה היה בתחילת השנה כן?), זה כנראה אחד ממשחקי התפקידים הכי טובים אי פעם. עבורי זה כל מה שרציתי מ-Final Fantasy מעל עשור שנים ולא קיבלתי: מכניקות עמוקות לקרב ובניית דמות, שלל פעילויות אנדגיים למטיבי לכת ועולם שאני צמא ללמוד עליו עוד. כבר שמעתם את כל המחמאות על המשחק הזה אז הרשו לי להתייחס למשהו אחד קטן ששדרג את החוויה שלי על פני כל RPG מבוסס-תורות שאי פעם שיחקתי: אפשר לנצח כל קרב, בכל רמה. אפשר לגשת לזה כמו RPG מסורתי במשחק המספרים: אם הרמה שלי מספיק גבוהה ויש לי מספיק שדרוגים – אני יכול לנצח. הבוס הזה 20 רמות מעלי? כנראה כדאי להתחזק ולחזור אחר כך. אבל אפשר להתעלות מעל המספרים! עם תזמון טוב אפשר להתחמק מכל התקפה, בכל קרב, ולהשיב אש. ואם אני מספיק טוב בשביל להתחמק 100% מהפעמים? אז זה לא משנה כמה חיים יש לי, וכמה נזק הבוס עושה ומה הרמה שלו - לקרב יכולה להיות רק תוצאה אחת. והנצחון הזה כל כך מתוק כי "שברתי את החוקים", קפצתי מעל הפופיק וחזרתי עם השלל.
אמיר רחום - Jurassic World Evolution 3 - Levelim
נכון זה אולי לא Expedition 33 או כל אחד מהמשחקים הגדולים שיצאו השנה ובתור חובב אסטרטגיה בטח שלא אבחר ב-Tempest Rising רחמנה ליצלן, פישול שאין כמוהו. אני, אמיר, בתור חובב דינוזאורים מושבע וחולה על סרטי פארק היורה, אוהב לבנות פארקים ולגדל חיות (אפילו מגדל דינוזאור בבית שלי - עיציק החרדון) נשאבתי השנה לחלק השלישי במשחק שבמפתיע עשה כברת דרך סופר משמעותית מהמשחק הראשון שהיה מצוין והשני שהיה זבל טהור. נשאבתי לבנות פארקים ברחבי העולם לחובבי דינוזאורים, עם כמות ענקית של מינים, בין אם טורפים או צמחוניים, התמודדתי עם אתגרים לא פשוטים, מרדפים של מסוקים אחריי טי-רקס שלועס לך את האורחים ומעל ל-100 שעות של כיף צרוף.
הריפלייאבליוט של המשחק הזה היא יוצאת דופן והמעבר בין אי לאי ואפילו הצורך לחזור לאי הקודם כדי לעשות בו 100% עובדים כל כך טוב, כשלרגע לא הרגשתי תקוע או שאני צריך לחכות לאיזה משהו שיקרה, המשחק נותן לך ים דרכים להתפתח, להרוויח כסף וגם מגביל אותי בשטח שאני יכול לבנות עליו, מה שאילץ אותי בהמון מקרים להיות יצירתי ולמצוא פתרונות כמו לשים כמה סוגים של דינואורים צמחונים לדוגמא באותו כלוב, כן גם זאת אפשרות! אז בגדול, זה מה שתפס את לב הגיימר שלי הכי הרבה השנה ואני כבר לא יכול לחכות לראות מה יתפוס אותי בשנת 2026! שנת גיימינג טובה לכולם!
דוד גוילי - קהילת אקסבוקס ישראל - Clair Obscur: Expedition 33
Expedition 33 הוא חד-משמעית משחק השנה שלי. אני בכלל לא מהשחקנים שאוהבים משחקי JRPG, ובטח שלא קרבות בתורות - זו בדרך כלל הנקודה שבה אני מאבד עניין. אבל בזכות זה שהוא היה ב-Game Pass החלטתי בכל זאת לתת לו צ’אנס, ובתוך עשר דקות נשאבתי. לא נתקלתי בעוד משחק שנוגע ברגש כל כך מהר ויודע לתפוס את השחקן מהלב כבר מהרגע הראשון. מעבר לזה, יש בו שילוב מדויק בין אווירה, מוזיקה ועיצוב דמויות שמייצר תחושה כמעט קולנועית. כל מפגש קטן, כל פיסת סיפור, מרגישה משמעותית ומוסיפה עוד שכבה לחיבור שנוצר. גם הקרבות, שאמורים להיות הדבר שהכי מרחיק אותי, הפתיעו אותי בנגישות שלהם - לא מסובכים מדי, לא עמוסים מדי, אבל מספיק חכמים כדי לגרום לי לרצות להמשיך עוד קטע ועוד קרב.
זה משחק שמצליח לגרום לך להרגיש חלק מהמסע מהרגע הראשון, בלי לבזבז זמן ובלי למשוך אותך בשיחות אינסופיות. הוא פשוט עובד - גם על מי שבא בלי שום אהבה לז’אנר. ואני שמח שהייתה לי ההזדמנות לגלות אותו, כי זו אחת החוויות המיוחדות והמרגשות שיצא לי לחוות השנה.
שמואל מקונן - Absolum
אני חושב ש-Clair Obscur: Expedition 33 הולך להופיע פה באתר 29 פעמים לפחות, אז אני אנצל את הבמה כדי לדבר על המשחק השני הכי אהוב עליי ב-2025 ומשחק שיכל לשבת גם בהפתעת השנה שלי, בתכל'ס. Absolum הוא משחק Beat 'em Up שפשוט שואל שאלה פשוטה: איך אני יכול לקחת את הז'אנר הזה של משחקים קצרים ולהפוך כל ריצה בו למשמעותית וכיפית? התשובה? מנגנון Roguelike טוב וקומבט ברמה הגבוהה ביותר שהז'אנר הזה מסוגל לייצר. חלק מהיוצרים של Streets of Rage 4 החליטו להביא את הידע שלהם מהעבודה על המשחק הנהדר הזה ויצרו קומבט זורם שבזכות היכולות והקסמים השונים יכול לפעמים להרגיש כמו משחק Character Action בסגנון DMC. ואם זה לא הספיק, המפתחים גם הביאו עולם עם דרכים מסתעפות ומשימות צדדיות כך שכל ריצה באמת מרגישה שונה. זה כמו שכתבתי בביקורת בעמוד הפייסבוק שלי: המשחק מצטיין בלהיות משחק Beat 'em Up ומצטיין גם בלהיות משחק Roguelike. עבודה על גבול המושלמת.
אגב, אני לא הולך לשבת פה ולהתנהג כאילו תמיד ידעתי את זה על המשחק. בהתחלה זלזלתי בו ואמרתי שיש בו משהו שנראה לי לא אפוי ולא טוב מספיק. אבל זה אחד הדברים הכי כיפיים שיכולים להיות למישהו שאוהב מדיה מסוימת: לטעות לגבי משחק כלשהו ולגלות שהוא הרבה יותר טוב ממה שחשבת זה תענוג שקשה להתעלות עליו.
בנימה זאת, אנחנו רוצים להגיד תודה לכל החברים שלקחו חלק בכתבה הזאת עכשיו ועל כל שיתופי הפעולה יחד באופן שוטף לכל אורך השנה! אנחנו כבר מחכים לכתבת החברים של 2026 שתיהיה גדולה יותר מזאת השנה.


תגובות
1
16:10 28.12.2025 |
אורח (אורח)
תחזירו כבר את מקונן!
2
19:42 28.12.2025 |
לורד רייבנקלו (אורח)
מזל ששמואל נותן זווית מעניינת אגב אולי תרעננו קצת את רשימת החברים:
מאור ומייקי גלעדי, סהר מזרחי, ביבו גיימינג, YMT ,gamedate, בן שפייר, שלומי בן עטר ועוד..
3
19:46 28.12.2025 |
תגובה ל:אורח (אורח)
הם לא הוציאו אותו הוא פרש כי היה לו עומס חוץ מזה שעלתה ביקורת שלו השבוע אבל ברצינות יכולתם לעשות רשימה הרבה יותר ארוכה עם קצת יותר השקעה
4
| פורסם ע"י