הרשמה

ביקורת גולש: Gothic 3

כתב: אליק גודגלף.

גיבור סדרת גוטיק חסר השם הוא בחור עסוק. הוא הביס את ה-sleeper הנורא במשחק הראשון, הציל את העולם ושיחרר את אזור הכליאה תוך כדי הקרבת גופו. אז חזר לחיים בכותר השני בידי זרדקס המכשף המהולל, והציל את העולם פעם נוספת על ידי שחיטת דרקונים ואורקים ללא הבחנה. לאחר מכן רק רצה לעזוב את האי, להמשיך את מסעו עם ספינתו אל היבשת הגדולה ולבזבז שם את השלל הרב שצבר על נשים, משקאות ואולי איזה בית נחמד עם נוף לים.

אבל כל חובב תפקידים שעקב אחרי העדכונים לקראת צאת משחק הבין כבר ממזמן ששקט זה הדבר האחרון שגיבורנו יקבל על היבשת הענקית בגודלה אשר מחולקת ל-3 אזורים שונים, וכוללת בתוכה ערבוב של גזעים ותרבויות עם מערכות יחסים סבוכות במיוחד כאשר גיבורנו מוצא את עצמו תקוע בדיוק באמצע של הבלגן.

ובאשר לאלה שלא מכירים את הסדרה ולא שמעו על המשחק השלישי, גוטיק הוא משחק תפקידים בזמן אמת המשלב חווית רול פליינג עם עלילה עמוקה וניפוץ גולגולת כמיטב מסורת ההאנק אנד סלאש.

נזרק לתוך האקשן

כבר מהרגע הראשון, ללא רחמים, נזרק השחקן הישר לתוך האקשן כאשר הוא מוצא עצמו מוקף בחבריו להפלגה בתוך כפר קטן מלא באורקים. כאינסטינקט טבעי אשר הגיבור וחבריו פיתחו במהלך מסעותיהם באי קורינוס אנו תוקפים את האורקים ומשחררים את הכפר. הדבר הראשון ששמים לב אליו הוא השדרוג של מערכת הקרב שקיבלה יותר בשר ושליטה של השחקן על המהלכים. שילוב של לחיצות על העכבר וכיוון המכות עם החצים יוצר מגוון של סוגי תקיפה עם הנשק, למערכת הקרב נוספו מגנים מה שלא הופיע עד כה בסדרה, שדרוג שלטעמי היה מתבקש והצליחו ליישם אותו באופן נח למדי.

מכיוון שהפעם המשחק ממשיך מאיפה שגוטיק 2 הפסיק הגיבור מתחיל כלוחם סביר אשר מסוגל להרוג אורקים ויצורים פשוטים (השוואה קלה לגוטיק 2: בתחילת המשחק הגיבור בקושי שרט גובלינים ורק לקראת אמצע העלילה הוא היה מסוגל לפגוע באורקים) מה שרק מרמז על מה שנפגוש בהמשך.

לא מה שציפינו

בתום הקרב ושיחה מעמיקה עם האחראי על הכפר אנו מקבלים את הרקע לגבי מה שהולך על היבשת הראשית וזה בהחלט לא מה שציפינו לו. האורקים הצליחו להכניע את בני האדם והם שולטים על כל הערים של האימפריה חוץ מאשר על הטירה הראשית שעדיין נאבקת. הטירה סגורה בבועת קסם ולכן לא ניתן להיכנס או לצאת ממנה. אבל הפרט הכי מפתיע בסיפור הוא שזרדקס (המכשף שכיוון את פעולתינו בכותרים הקודמים של המשחק, ונעלם לאחר גניבת כח רב עוצמה בסוף הכותר השני) הנהיג את האורקים אל הניצחון בכך ששבר ומחק את קסם הרונות המוכר לנו מהכותרים הקודמים מעל פני האדמה.

קוסמי האש והפלאדינים של האימפריה התבססו על כוחות קסם אלה ולאחר שכוחם נמוג הדרך לניצחון האורקים הייתה קלה ומהירה. למרות הכל עדיין קיימים מחנות של מורדים אשר מסרבים להשלים על המציאות החדשה ומקווים למהפכה כנגד האורקים. מנקודה זו והילך המשחק לגמרי בשליטת השחקן, כידוע סדרת גוטיק מפורסמת בחופשיות הפעולה ובעלילה הלא לינארית שנותנת את האפשרות לשחקן לפתח את הדמות לפי רצונו ואופיו והפעם זה רק משתפר.

עולם גדול

במהלך השיטוטים של השחקן בעולם המשחק הוא פוגש גם את הדרואידים המיסתוריים, מבקר במחנות מורדים, בערים בשליטת האורקים שהסדר בהם נשמר על ידי שכירי חרב אנושיים, מדרים למדבר הגדול שנשלט על ידי החשישיאן בעלי התרבות הערבית ופוגש שם גם את הנומדס שמתמרדים בהם, עולה לצפון ההררי והמושלג ופוגש בלוחמים נורדיים ובמנזר של מכשפי האש המבולבלים.

ניתן להניח שלולא גניבת הספינה של גיבורנו על ידי פיראטים בזמן הלוחמה על הכפר הוא היה מרים עוגן ומסובב את ההגה בחזרה למה שנשאר מהאי קורינוס...

אבל במקום זאת עליו מוטלת אחריות ההחלטה על מי ינצח את מי ובאיזה מאבק. לעומת הכותרים הקודמים של הסדרה הגיבור אינו "מצטרף" לשום קבוצה או גזע אלה מעלה את המוניטין שלו בקרב קבוצה מסויימת וכך בונה את מעמדו מה שמקנה לו גישה לשריונות, מיומנויות ונשקים חדשים.

למשחק יש פוטנציאל של עשרות שעות משחק עם מגוון קווסטים ענקי. בכל עיר ישנן אינספור משימות שונות ומגוונות מהמשימות הטיפוסיות לז'אנר כמו העברת חפץ מאדם אחד לשני וניקוי מערות מיצורים לא רצויים עד להתרוצצות בכל עולם המשחק בשביל להשיג תוכנית לבניית ספינה מושלמת, שחרור ערים או השמדת מחנות מורדים והכל בהתאם לבחירות שעשיתם ובדרך שבחרתם ללכת בה.

למשחק יש 3 סופים אפשריים כאשר העלילה הראשית מתרכזת סביב מלחמת האלים שמתרחשת בין בליאר האל "הרע" שמיוצג על ידי האורקים והחשישיאן ובין אינוס האל "הטוב" אשר מיוצג על ידי האימפריה האנושית והשבטים הנורדיים. גיבורנו מקבל את הכינוי "המחליט" מכיוון שגורלו אינו קבוע מראש ותפקידו בעולם הוא בעצם להחליט בין האלים ולעזור לאחד מהם להשתלט על העולם, או שאולי בעצם יש דרך אחרת? את זאת אתם תגלו כבר לבד, הייתי שופך יותר פרטים על הנושא אבל אני לא רוצה להוריד מחווית המשחק של אף אחד ממכם.

עלייה בדרגה

כמסורת הסדרה אינכם בוחרים את המקצוע שלכם לפני תחילת המשחק החדש כנהוג ברוב המשחקים בז'אנר, אלה הולכים בנתיב שאתם בוחרים בו במהלך התקדמות המשחק. כל עליית רמה תזכה אתכם ב10 נקודות כישורים שבשביל לבזבז אותם תאלצו למצוא מתמחים אשר יוכלו ללמד אתכם את הכישור הרצוי. אני סיימתי את המשחק בתור לוחם עוצמתי המתחמה בלחימה עם חרב ומגן, אבל גם ידעתי איך לפרוץ מנעולים קשים, להכין שיקויים ורעל, לצלוף בחץ וקשת ולבנות כלי נשק עוצמתיים בכוחות עצמי.

הכישורים שאתם יכולים ללמוד מתחלקים לקטגוריות של לוחמה, צייד, קסם, נפחות, גניבה ואלכימיה. בשביל רוב הכישורים תצטרכו רמה מסויימת של מיומנויות הדמות: כח, ציד, גניבה, נפחות ואלכימיה שגם אותם תוכלו לרכוש רק על ידי מציאת מומחים לדבר.

שילובם הוא לפי הטעם האישי של השחקן רק כמובן שרצוי להתמקד בלחימה או קסם מאשר בכיוס והכנת רעלים בשלבים המוקדמים של המשחק. בתפריטי ניהול הדמות תמצאו גם יומן קווסטים שמסדר אותם לפי ערים כשבכל אחד מהם תמצאו פשוט רישום של השיחות שערכתם בנושא הקווסט במקום סיכומים שמשמיטים מידע חשוב מה שקרה לפעמים בכותרים הקודמים.

תפריט נוסף מסדר את כל הניירת שאספתם במשחק לפי קטגוריות (פתקים, מפות, הכנת שיקויים, דגמים להכנת נשקים וכו') מה שמאוד מקל על עניין הסדר של הניירת החשובה במשחק.

וכמובן תפריט הציוד שלכם שמחולק אף הוא לקטגוריות מה שמאפשר למצוא חפצים בקלות יחסית. כמו בכותרים הקודמים אין הגבלה על כמות הציוד שהגיבור מסוגל לשאת ובסופו של דבר תמצאו את עצמכם מסתובבים עם טונה של זבל בחיפוש אחר סוחרים למכור להם את כל מה שהצלחתם לאסוף.

אווירה סוחפת

מפתחי גוטיק כבר הוכיחו בעבר שהם יודעים איך לבנות אוירה סוחפת אשר שואבת את השחקן פנימה ונותנת לו תחושה של עולם אמיתי, חי ונושם בדיוק כמו שלנו רק עם חיים יותר מעניינים. הפעם הם הצליחו להתעלות על עצמם כאשר הם בנו את מנוע המשחק מאפס והצליחו לבנות עולם ענקי, מרהיב לעיניים ומגוון, הגראפיקה נראת פשוט מצויין ולא נופלת ברמתה מהמנוע העוצמתי של אובליביאן.

מחלקות העיצוב עבדו כנראה שעות נוספות בשביל לייחד כל אזור במשחק באופי ומראה ייחודי אשר רק מדרבנים אתכם לחקור כל פינה בעולם, לחפש עוד הריסות ומערות נסתרות בחיפוש אחר חפצים מיוחדים וקווסטים נסתרים. האזור המרכזי מלא בצמחייה, נהרות והערים מאופיינות בסגנון החיים והבנייה האירופאי של ימי הביניים. הדרום מציג מדבר ענקי שמלא בדיונות, מקדשים אבודים, ערים בסגנון הערבי עם מבני ענק מרשימים והרבה חרבות מעוקלות. לעומת זאת הצפון מושלג לגמרי והררי במיוחד והחיים בשבטים הקטנים מאופיינים לפי מקצועות כמו ציד, נפחות ולוחמה.

המשחק מציע גם שימוש באלכוהול, סמים ונרגילה ותאמינו לי שאתם תעשו את זה מדי פעם, רק בשביל לפנק קצת את הדמות שלכם ולנסות לשחק כשהכל זז מסביב, זה תמיד משעשע (בעיקר כששותים לפני זה). גם היצורים במשחק מגוונים למדי מגובלינים, אוגרים וטרולים עד לעופות תוקפניים, לטאות ענק ושדים למינהם כאשר את חלקם ניתן לפגוש רק באזורים מסויימים של המשחק וחלקם נפוצים בכל מקום. הAI במשחק לא חדשני במיוחד אבל הקרבות קשים, יש לכל יצור טכניקות התגוננות והתקפה, חלק תוקפים בקבוצות ולפעמים אף ניתן לראות מפלצות שונות אשר מתקיפות אחת את השנייה. הקרב כנגדם מאתגר יחסית למשחקים אחרים ולא משנה עד כמה הגיבור שלכם חזק להפיל טרול תמיד ישאר מאתגר עד כמעט לא אפשרי.

דיבוב מצוין

הגורם הטכני הנוסף הוא כמובן הסאונד, האספקט הקולי במשחק מאוד סביר ודי מגוון. בכל אחד מאזורי המשחק תמצאו מנגינות התואמות את האוירה, במדבר לדוגמא ילוו אתכם ניגונים ערביים עדינים וקולות נשיים. כשהאוירה משתנה מהתרוצצות ללוחמה הסאונד משתנה בהתאם, למרות הכל הוא די חוזר על עצמו אבל לא ברמה שמפריעה לאוזן או גורעת מהמשחק. לעומת זאת הדיבוב השתדרג לטובה כשהפעם מדובב חדש נכנס לנעליו של גיבורנו מה שמקנה לו קול יותר מחוספס וקשוח. כל הדמויות על היבשת מדובבות על ידי מספר שחקנים שעושים עבודה טובה. הדיאלוגים במשחק טובים, הדמויות מלאות באופי מה שיוצר כמה דיאלוגים משעשעים במיוחד בזכות הגישה החדשה של גיבורנו, גישה של גיבור שכבר שמע וראה הכל ואינו מתרשם או מתרגש משום דבר ובעיקר לא מהתחנפויות והתחננויות של סוחרים ממולחים ואנשים שאינם יודעים לגמול בזהב.

יש גם תלונות

אבל לא הכל ורוד ויפה בעולם של גוטיק, את כל הרצף של האוירה הסוחפת והקווסטים המרתקים קוטעת העובדה שהמשחק פשוט שוחרר מוקדם מדי, אולי זה היה הלחץ של המפיצה או ההתחננות לסיום הפיתוח מצד קהילת השחקנים שכבר סבלו מדחיות של חודשים רבים. הסיבה לא משנה את העובדה שללא התקנת הפאצ'ים הרישמיים (שלטובת המפתחת יאמר שהם שוחררו במהירות להורדה) המשחק אינו שחיק. המנוע החדש של המשחק באמת מרשים גראפית אבל פחות טכנית, המון התרסקויות ובאגים מוזרים.

המשחק כבד ובשביל להריץ אותו ברמה טובה צריך מחשב חזק, מסתבר שהמחשב שלי שהריץ את אובליביאן על הגדרות גבוהות לא היה מספיק בשביל להריץ את גוטיק 3 על הגדרות בינוניות למרות שלמראית העין אין הרבה הבדל בינהם. לאחר התקנת הפאצ'ים וכמה תיקונים בלתי רישמיים מצד הקהילה הגדולה המשחק רץ אצלי ברמה טובה ובהגדרות טובות. בכל זאת עדיין ישנם באגים שנתקלתי בהם מדי פעם. הדבר הכי בולט הוא שלאחר כמה שעות משחק המשחק נהיה איטי יותר ולפעמים מגיע למצב של התרסקות או לחלופין אי טעינת טקסטורות הקרקע מה שמצריך יציאה וכניסה מחודשת.

מזל שהמשחק גם מצריך שמירה כל 2-3 דקות לכן עוד לא נתקלתי במצב שבו איבדתי התקדמות גדולה או קריטית בעקבות התרסקויות. אני חייב לציין שיש כאן גם צד חיובי, אם לא הבעיות הללו לא היה מה שיגרום לי לצאת מהמשחק מדי 4-5 שעות ולהיזכר שגם לנשום, להתפנות לשירותים ולאכול זה עניין רצוי ואף חיוני להמשך קיומי.

השורה התחתונה

בשורה התחתונה למרות הבעיות הטכניות, הבאגים וההתרסקויות המשחק מספק חווית משחק נדירה, אוירה סוחפת שפשוט שואבת את השחקן פנימה ולצערו לפעמים גם פולטת אותו החוצה הישר אל תוך שולחן העבודה. מבחינת תוכן למשחק פוטנציאל להיות אחד הטובים ביותר בז'אנר, הוא גם עטוף יפה ונשמע מצויין רק חבל שהוא כל כך שביר

אישית צברתי בו את חוויות ההאנק אנד סלאש האולטמטיביות כששיחררתי ערים בזמן שאני עובר דרך עשרות אורקים ושכירי חרב בוגדניים, נשארתי במתח לכל אורך העלילה מלאת ההפתעות, ההחלטות הגורליות והטוויסטים הקטנים והייתי עצוב כשזה נגמר. לסיכום אני ממליץ לכל חובב תפקידים אמיתי שמסוגל להתסדר גם עם קצת באגים והתרסקויות להתנסות במשחק, ולא רק בגלל שאין הרבה אופציות אחרות בשוק אלה בגלל שהוא פשוט מצויין אם נותנים לו את ההזדמנות הראויה לו.

משחקיות: 8 משחקיות נוחה, מהנה, קל להתרגל אליה וקשה לצאת ממנה.

גראפיקה: 9 הגראפיקה מרשימה ומפורטת, עולם משחק עצום ומגוון.

סאונד: 8 מוזיקת רקע סבירה, הדיבוב מעולה.

טכני: 6 באגים, התרסקויות, מזל שעלו לרשת פתרונות מהירים.

אורך חיים: 10 ניתן להגיע בקלות למאה שעות משחק, עם ערך למשחק חוזר בעקבות נתיבי ההתקדמות השונים.

ציון סופי: 85. והיה יכול להיות 95 אם לא היו משחררים את המשחק לחנויות מוקדם מדי.

הורידו את הדמו של Gothic 3 וראו בעצמכם!

לפורום משחקי תפקידים ממוחשבים

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:02 17.04.2007 | tzilber tzilber

    הבאג הכי מעצבן

    ב-QUICK SAVE המשחק קורס (אחרי 3-4 שעות משחק). ואז אם כמה שעות לא שמרת שמירה רגילה ה-QUICK SAVE התחרבש.

  2. 2

    18:29 17.04.2007 | Duckion` Duckion`

    כמה הערות

    אני כמעט בטוח שאומרים זרדס ולא זרקדס
    וקהוריניס או קוריניס אבל לא קורינוס זה בטוח

    דבר שני כמעט ולא הוזכר שגם אחרי הפאטצ'ים המנוע של המשחק עדיין הכי כבד שיש היום בשוק בגלל הייחוד שלו שהוא בלי מסכי טעינה
    דבר ששוכחים לציין, משחק עם עולם עצום שמשתנה בצורה מציאותית ובלי מסכי טעינה כל העולם כולל המערות כולל הבתים כולל הכל ללא טעינה אחת חוץ מטעינת העולם בהתחלה.

    ועוד דבר אחד חשוב לכותב הביקורת הייתי אפשר לומר מאוכזב וזה דיי הורס את ההתייחסות של חרים לביקורת לפי דעתי שרשמת שמערכת הקרב מלאה ביותר בשר
    זה ממש לא נכון
    מערכת הקרב ב2 הייתה מאוד מסוגננת ואולי אפילו מסובכת על כל קרב הייתה צריך לשוב מראש
    ב3 מערכת הקרב הרבה יותר בסיסית ושטחית לא חייבים לחשוב וקל מאוד לנצח איתה יצורים החזקים ממך בהרבה :X

    חוץ מזה אני שמח שציינת את הנקודות הטובות ולא רק את הרעות כמו שעשו הרבה מאוד ביקורות אחרות

  3. 3

    22:19 17.04.2007 | bar513 bar513

    הרבה הערות.....

  4. 4

    22:26 17.04.2007 | bar513 bar513

    הרבה הערות.....!

    gothic 3 הוא אחד המשחקים המחרידים שיצאו לשוק!
    המשחק השני בסדרה היה תותח וגם הראשון אבל השלישי עלוב ביותר! לא משנה כמה המשחק חזק הוא מתרסק, יש באגיים רצינים והמערכת קרב נדפקה לגמרי. הדבר היחיד שנשאר נורמלי זה שאפשר להחזיק כמה חפצים שרוצים! ילדים תמימים מחכים שנים שהמשחק יוצא ואז יוצא משחק שכדי להריץ אותו צריך מחשב על? וגם אז הוא כל הזמן מפסיק והיא אפשר לחרוש אותו כמו שצריך! מה שמנחם שיש די הרבה סקילים וסביבה אדירה! אבל משחק תותח שאפשר לשחק 6 דקות זה דפוק! כל המשחק רק מריצים טקסטים מהר לפני שהמשחק יקרוס. בקיצר כל שאר המשחקים בסרה היו יפים והמשחק הזה מפדח את מעריצי gothic....

  5. 5

    06:41 18.04.2007 | Duckion` Duckion`

    אתה אומר המשחק מלא באגים

    אתה אומר שהמשחק מלא באגים ולא המשחק חרא
    דפקו את המערכת קרב אבל חוץ מזה אחלה עלילה אחלה אווירה ועולם עצום טקסטים מיוחדים דיבוב מעולה ודמויות כמו תמיד אהובות ושנואות

    אז תעשה הבדלה בין המשחק ובין הקטע הטכני כי את הטכני אפשר לשפר את הדברים עצמם במשחק זה יותר קשה

    וצפוי עידכון של ג'יגה בערך שאמור לשפר את כל הזרימה של המחשק ולשפר את חווית המשחק ולתקן את כל הבאגים

  6. 6

    14:34 30.04.2007 | Mad Pitbull Mad Pitbull

    לא קרה לי

    לא ממש קרה לי את האמת.

  7. 7

    14:39 30.04.2007 | Mad Pitbull Mad Pitbull

    תגובה

    כן, לתרגם לעברית זה לא תמיד רצוי אבל שטויות אני בטוח שזה היה מובן ^^

    זה כבד אבל כמו שאמרתי זה תלוי במחשב שלך, אצל חבר שלי לא היו בעיות בכלל כי יש לו מחשב על חדיש אצלי הבעיות הופיעו בעיקר אחרי כמה שעות משחק עם הפאצ'ים דווקא הלך די חלק. והמחשב שלי ממוצע למדי.

    ארממ גם ב2 לא היה צריך לחשוב יותר מדי, היית פשוט מכה וזז לצדדים. ב3 חלק מהרעיון זה שאתה חזק פי 2 ומסוגל להפיל צבאות בכוחות עצמך נכון שקל יותר להרוג אבל מצאתי יותר קומבואים ותזוזות מגניבות, לא חובה להישתמש בהם אבל זה חלק מהכיף. ההגנה תכלס היה החלק שהכי הוסיף למערכת קרב. זאת לפחות דעתי האישית. אה ועד לסוף של המשחק הייתה לי בעיה עם הטרולים אם הם פוגעים בך פעם אחת כבר עדיף לטעון מחדש ישר ^^

    תודה על ההערות :]

  8. 8

    02:26 05.12.2007 | (אורח)

    בעיה

    אני לא מבין איך אני שם מגן אני לא יכול לשים מגן ולא נשקים כבדים נגיד יש לי נשק של 120 כח ולי יש 133 כח כתוב לי למטה באדום
    NEAD HEAVY WEAPON 2 משהו כזה

    ומגן אני לא יכול לשים כתוב לי ש אני צריך הגנה של מגן משהו כזה

    ואיך אני עושה קסמים וזה אני כבר קמה 12 ולא שיתי כלום

  9. 9

    09:58 03.07.2009 | לידור לידור (אורח)

    אני קולקח הואב את המשחק
    שאני יתחלתי לשחק בו ואמישחק הזה
    אחי כיף בעולם
    אני לא בתואח איזה רמה אניאני רוצה לשחק במשחק הזה
    קול אמישחקים שאיקרתי לא יותר טובי
    מהמשחק זה

  10. 10

    19:57 02.12.2010 | OR OR (אורח)

    אין לי מה להוסיף

  11. 11

       | פורסם ע"י